انواع بازی با توپ در منزل برای کودکان

والدین باید علاوه بر اینکه به مشخصه‌های سلامت جسمی مثل قد و وزن و تطابق آن با سن و سال کودک اهمیت می‌دهند به میزان رشد ذهنی‌اش نیز توجه ویژه داشته باشند. و در این میان، بازی کردن با کودک به روش‌های مختلف یکی از ساده‌ترین اقداماتی است که می‌توانید انجام دهید تا به این رشد کمک کنید. بازی با توپ در خانه می‌تواند فراتر از یک فعالیت ساده‌ی جسمی باشد. می‌تواند ذهن کودک را حسابی به تکاپو دربیاورد و این مسئله از هر چیز دیگری بیشتر برای کودک فایده دارد.

توپ بازی باعث افزایش روابط اجتماعی می‌شود. همچنین موجب می‌شود بتوانید رابطه علت و معلول را با ساده‌ترین روش ممکن به کودک آموزش دهید.گرچه برخی از والدین عقیده دارند که جای توپ در خانه نیست و هیچ توجیحی برای بازی با توپ در خانه وجود ندارد، اما می‌توان به راحتی با آن در محیط خانه نیز بازی کرد.

در این مقاله ایده‌‌های جالب بازی با توپ در منزل برای شما آماده کرده‌ایم همگی در محیط خانه نیز قابل انجام‌اند. بهتر است دست به کار شوید و یک بازی خوب مطابق سن کودک خود انتخاب کنید. هیچ بهانه‌ای جایز نیست.

 

در ادامه با تیم رایاد همراه باشید.

 

بازی با توپ گوچک در منزل

 

انواع بازی با توپ برای کودکان زیر سه سال

 

هماهنگی بین چشم و بدن برای کودکان زیر سه سال دشوار است. به همین خاطر بازی کردن با توپ در این سنین باید به هدف تقویت این مهارت انجام شود. بعد از تقویت این مهارت می‌توان سطح بازی با توپ را پیچیده‌تر کرد.

 

بازی با توپ کوچک برای کودک زیر یک سال

 

بازی با توپ در منزل وقتی که کودک شما زیر یک سال دارد حسابی راحت است. برای کودک چند ماهه‌تان توپ‌های نرم از جنس پارچه و چرم تهیه کنید. توپ را با دست‌تان حرکت دهید تا او هم از شما تقلید کند.

توپ را پرتاب کنید تا او هم بتواند با باز کردن انگشتان خود توپ را به موقع پرتاب کند. با هر پرتاب اعداد ۱ ۲،۳ را بشمارید تا کودک ترغیب شود و یک عمل هدفمند انجام دهد. با رسیدن به عدد سه همزمان با عقب جلو بردن دست توپ را پرتاب کند.

اگر کودک شما توانایی پرتاب‌کردن ندارد کافی است ان را در مقابل چشم‌های او از دستی به دست دیگر پرتاب کنید و این عمل را مرتبا تکرار کنید. بعضی مواقع در موازای صورت و گاهی هم از روبرو. کودک با دنبال کردن حرکت توپ عضلات چشم‌ش را تقویت می‌کند.

 

بازی با توپ کوچک در خانه

 

بازی با توپ در منزل مناسب کودک دو ساله

 

کودک بعد از این که سال اول تولد خود را سپری کرد و اولین قدم‌های خود را برداشت دوست دارد دنبال توپ بدود. شوت زدن به توپ برای او جالب است. در این سن او نمی‌تواند توپ را به وسیله دست‌ها یا پاهایش طوری پرتاب کند که سر و صدا ایجاد کند یا وسایل خانه را خراب کند.

پس نگران این موضوع نباشید و او را در شوت کردن آزاد بگذارید. روبروی او بایستید و توپی را که شوت کرده، به سمت او شوت کنید. از او بخواهید که این کار را تکرار کند و فرایند پرتاپ توپ با پا را هدفمند انجام دهد.

همچنین می‌توانید یک مسیر شیب‌دار ایجاد کنید و توپ را در این مسیر بغلطانید. امتحان کردن آن برای کودک هیجان انگیز است و وقتی هیجان‌انگیزتر می‌شود که آن را با توپ‌های کوچک رنگی رنگی انجام دهد. می‌توانید انتهای مسیر را در یک تشت پر از آب قرار دهید تا توپ‌ها سر بخورند و داخل آب بیافتند. کودک شما از انجام این کار حسابی ذوق زده می‌شود.

 

 

اگر به دنبال ایده برای بازی های خلاقانه و پرتحرک در خانه هستید بر روی لینک بازی پرتحرک در منزل کلیک نمایید.

 

انواع بازی با توپ برای کودکان

 

به یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه بازی با توپ در خانه می‌توان به استخر توپ اشاره کرد. این بازی می تواند به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده و سالم برای کودکان 1 تا 5 سال در داخل و خارج از خانه باشد. اندازه استخر و تعداد توپ‌های موجود در آن تعیین کننده این موضوع هستند که کودک چندساله در استخر توپ می‌تواند بازی کند. این بازی علاوه بر اینکه برای کودکان دوست داشتنی و هیجان انگیز است ایمنی بالایی نیز دارد.

 

بازی با توپ در خانه برای کودکان سه تا 4 ساله

 

در سه سالگی کودک دوست دارد کارهای خارق‌العاده‌تری انجام دهد. توپ را طوری در هوا پرتاب کنید که بتواند آن را با سر بزند. البته حواستان باشد توپی که برای این کار انتخاب کرده‌اید سبک و نرم باشد.

شیرینی بازی با توپ در هیچ سن برای کودک زننده نیست. به او فضای کافی و یک توپ هدیه بدهید و آن وقت می‌بینید که برای لذت بردن از لحظاتش به چیز بیشتری نیاز ندارد.

کودکان بزرگتر از سه سال تمرکز بیشتری برای حفظ توپ دارند. می‌توانید توپ را با دست پرتاب کنید و از کودک بالای سه سال خود بخواهید که ان را بگیرد. سپس فاصله خودتان را با کودک بیشتر کنید.

می‌توانید با چند حلقه، لیوان یک بار مصرف یا با استفاده از آجرهای خانه سازی برج بسازید و از او بخواهید با پرتاب توپ از فاصله تعیین شده آن را خراب کند. برایش دست بزنید و برج را دوباره از نو بسازید.

 

کودک در 4 سالگی به شدت آموزش پذیر است. اگر تا این سن آموزش رنگ‌ها را به او شروع نکرده‌اید اقدام کنید. چند توپ رنگی را داخل سبد بیاندازید و از او بخواهید توپ‎‌های یک رنگ خاص را از بین آنها جدا کند و داخل سبد خالی دیگری بیاندازد.

همچنین می توانید زمان‌بندی کنید و با این کارها سرعت عمل او را هم افزایش بدهید. هر چقدر که تعداد توپ‌هایی که جداکرده بیشتر شد، او را با هیجان بیشتری تشویق کنید.

 

بازی با توپ در منزل

 

انواع بازی با توپ در منزل برای کودکان بالای 4 سال

 

در سنین بالاتر از 4 سال بازی با توپ دو نفره آن هم در خانه مصادف است با شوت زدن های بی مهابا. سعی کنید برای کودکان از توپ های سبک استفاده کنید که احتمال خطر و ایجاد سر و صدا را به حداقل برسانید. به او توضیح دهید که بازی با توپ در منزل قوانین مخصوص به خودش را دارد. می‌توانید او را از یک سری بازی‌ها محروم کنید و برای انجام آنها او را به فضای باز ببرید.
در این سنین کودک نسبت به زمانبندی احساس مسئولیت بیشتری می‌کند و انجام بازی‌های همراه با محدودیت زمان برایش هیجان انگیز است.

 

 کودک 5 ساله: یک سبد روبروی کودک 5 ساله خود قرار بدهید. زمان در نظر بگیرید و از او بخواهید با رعایت فاصله تلاش کند توپ‌ها را داخل سبد بیاندازد.

 

 کودک 6 ساله: یک صفحه بسازید در حالی که حفره‌هایی به اندازه توپ‌هایش در آن ایجاد کرده‌اید. از کودک 5 یا 6 ساله‌تان بخواهید صفحه را حرکت دهد و توپ را داخل یکی از سوراخ ها بیاندازد.

 

بازی با توپ در خانه

 

 بازی با توپ در خانه برای سنین بالاتر: در سنین بالاتر بازی را سخت تر کنید. می‌توانید یک مسیر روی صفحه تعیین کنید و از او بخواهید توپ را با طی کردن مسیر مشخص شده به سمت حفره هدایت کند. پاهای کودک را با یک دستمال نرم ببندید و از کودک بخواهید توپ‌ها را در زمان مشخص به سبد ها انتقال دهد.

برای ایجاد هیجان بیشتر می‌توانید موانعی را سر راه او قرار دهید تا با جابه جایی آن یا گذشتن از آن بازی را ادامه دهد. حتی می‌توانید از معماهای ساده به جای مانع استفاده کنید.

سوالی را طراحی کنید که کودک پس از جواب دادن به آن بقیه راه را طی کند. همچنین می‌توانید گل کوچیک را به عنوان یک بازی با توپ در منزل به آنها بیاموزید. البته به صورت نشسته.

 

علاوه بر بازی های متنوع با توپ که نام برده شده در بسیاری از موارد می توانید از وسایل دور ریختنی برای ساخت یک بازی جدید با توپ در منزل استفاده کنید. استفاده از کارتون و جعبه‌های کاغذی، ظروف و بطری های پلاستیکی در این زمینه کمک فراوانی به شما می کنند.

اهمیت بازی با توپ در منزل برای کودکان

توپ یکی از اسباب بازی های ساده کودکان است که در عین سادگی قیمت بالایی ندارد و به راحتی در دسترس عموم مردم می باشد. انواع فعالیت های حرکتی که با استفاده از انواع بازی با توپ برای کودکان قابل انجام است برای تقویت عضلات، رشد و هماهنگی اندام ها و تقویت تمرکز کودکان مناسب است. 

همچنین توانایی هایی همچون هماهنگی دست و چشم ، مدیریت زمان و … از جمله توانایی هایی است که به واسطه بازی با توپ تقویت میشود. یکی از مزایای بازی با توپ در منزل این است که همان کونه که کودک رشد میکند و بزرگتر میشود و بازی هایی که با توپ می تواند انجام بدهد نیز بهتر و پیچیده تر میشود. کودکان را از بازی با توپ در منزل منع نکنید بلکه قوانینی برای آن ها قرار دهید که هنگام توپ بازی آن ها را انجام دهند . همچنین سعی کنید برای بازی درخانه از توپ های نرم و سبک استفاده کنید که خطری برای کودک نداشته باشد.

اگر به دنبال ایده‌های متنوع برای بازی با وسایل دور ریختنی در خانه هستید، بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

 

بازی با وسایل دور ریختنی 

 

در این مقاله به معرفی برخی از انواع بازی با توپ در منزل برای کودکان در رده‌های سنی متفاوت پرداختیم، اگر ایده‌ای برای بازی با توپ کوچک در خانه دارید، در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

5 دیدگاه برای “انواع بازی با توپ در منزل برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *