انواع بازی با وسایل دور ریختنی در خانه

بازی با وسایل دور ریختنی در خانه، کاری که برای برخی از بچه‌ها کاملاً آشناست و برای دسته‌ی دیگری از آن‌ها کاملاً نامأنوس و غیر آشنا. شاید فکر کنید این کاری است که  خانواده‌ها به کودکان خود می‌آموزند تا در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند! اندکی درست است؛ اما باور کنید چیزی که از این کار دریافت می‌کنید چیزی فراتر از یک صرفه‌جویی ساده است.

در این مقاله قرار است با هم بررسی کنیم که چرا باید ساخت بازی با وسایل دورریختنی را همراه با کودکمان تجربه کنیم؟ بعد از آن چند نمونه از این سری بازی‌ها را برای شما می‌آوریم تا بتوانید به سرعت شروع کنید و اسباب سرگرمی امروزتان را فراهم کنید.

 

با تیم رایاد همراه باشید.

 

بازی با وسایل دورریختنی در منزل

 

فایده و مزایای بازی با وسایل دور ریختنی

 

فواید ساخت اسباب‌بازی برای کودک حتی وقتی که قرار است از وسایل آماده استفاده کند بی‌شمار است. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • پرورش مهارت ایده پردازی
  •  پرورش قوه‌ی تخیل
  •  پروش خلاقیت
  •  افزایش اعتماد به نفس
  •  به کار گرفتن توانایی‌های کودک
  •  کشف استعدادها
  •  کشف علایق
  •  تقویت حواس بینایی، شنوایی و لامسه وابسته به نوع بازی ساخته شده
  •  ایجاد هماهنگی بین توانایی‌های فکری و جسم
  •  تقویت هوش
  •  تقویت توانایی حل مسئله
  •  بالا بردن تمرکز

 

تا به حال درباره این فواید چیزی شنیده بودید؟ چقدر شرایط را برای کودکان فراهم می‌کنید تا بتوانند یک اسباب بازی جدید بسازند؟ خیلی از افراد که در این رابطه اطلاعات کافی دارند، مدام در فکر خریدن وسایل جدید برای کودک هستند تا او بتواند ساخت اسباب بازی یا ایجاد یک بازی جدید را تجربه کند.

باور کنید که مسئله این‌قدرها هم سخت نیست. نیازی نیست همیشه در فکر خریدن چیزهای جدید باشید. با استفاده از لوازم دور ریختنی به راحتی می‌توانید همچین شرایطی را برای او فراهم کنید. این کار چند فایده دارد:

 

  •  صرفه جویی در میزان هزینه‌ها
  •  فراهم شدن تجربه‌های بیشتر
  •  تقویت هر چه بیشتر قوه‌ی خلاقیت کودک
  •  تقویت تفکر انعطاف‌پذیر

 

 

برای آشنایی بیشتر با بازی های پرتحرک و خلاقانه در منزل بر روی لینک بازی کودکانه در خانه کلیک نمایید.

 

چه وسیله دورریختنی‌ ای برای ساخت بازی مناسب است؟

مسلماً تمام وسایل دورریختنی برای ساخت بازی مناسب نیستند. از آنجایی که کودکان قرار است از آنها استفاده کنند، باید ایمن و سالم باشند. وسایل زیر اصلاً پیشنهاد نمی‌شوند:

 

  •  ظروفی که دیگران از آن‌ها استفاده کرده باشند؛ مخصوصاً در دوران بیماری! البته در صورتی که به خوبی تمیز ضد عفونی شده باشند ایرادی ندارد.
  •  قوطی‌های فلزی که لبه‌ی آنها تیز و برنده است.
  •  وسایل شیشه‌ای که ممکن است بشکنند و به کودک آسیب برسانند.
  •  وسایل اشتعال‌زا مثل فندک و کبریت
  •  قوطی‌ مواد شوینده مخصوصاً برای کودکان کم سن و سال‌تر؛ حتی اگر به خوبی تمیز شده و از هر گونه ماده شیمیایی عاری باشند. چرا؟ چون که ممکن است کودک در آینده نتواند بین قوطی‌های پر و خالی مواد شوینده تفاوت قائل شود و تصور کند اجازه استفاده از آنها را دارد.

 

اگر وسایل ایمن، تمیز و از سلامت کافی برخوردار باشند می‌توان بدون هیچ نگرانی‌ای از آن‌ها برای ساخت بازی با وسایل دور ریختنی  استفاده کرد.

وسایلی مثل نخ کاموا، دکمه، پارچه‌های اضافه، کاغذهای باطله، مقوا، جلد خودکار استفاده شده، ظروف یکبار مصرف، قوطی مواد غذایی، درب های رنگی قوطی‌ها، خرده‌های چوب، قاب عکس قدیمی، کاغذهای باطله و مقوا، جعبه دستمال کاغذی، اسباب‌بازی‌های شکسته، ظروف پلاستیکی غیرقابل استفاده و …

 

ساخت اسباب بازی با وسایل دور ریختنی

 

چند نمونه ساخت بازی با وسایل دور ریختنی در خانه

 

تنوع اسباب بازی، کاردستی و سرگرمی هایی که می توان تنها با استفاده از وسایل دور ریختنی و کمی خلاقیت درست کرد بسیار است، در ادامه چند مورد از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

1. عروسک‌های نمایشی با استفاده از قاشق چنگال یک بار مصرف

چند قاشق و چنگال یکبار مصرف بردارید. برای آنها با استفاده از کاغذ رنگی یا ماژیک چشم و گوش و دماغ بگذارید. می‌توانید برای آن‌ها جنسیت و سن و سال مشخص کنید و آن‌ها را در حالت‌های مختلفی مانند خنده، تعجب، ناراحتی و ترس طراحی نمایید.

می‌توانید کودک را در این کار دخیل کنید و از او بخواهید یک شخصیت را در حالت‌های مختلفی طراحی کند. بعد از آن پشت مبل یا یک صندلی پنهان شوید و نمایش عروسکی‌تان را شروع کنید.

آن‌ها را حرکت دهید و به جای آنها صحبت کنید. یک نمایش از ساده اجرا کنید و از کودکتان بخواهید تا او هم با استفاده از این عروسک‌های نمایشی ساده یک نمایش ساده اجرا کند.

 

2. ساخت عروسک با استفاده از پارچه و جوراب

شاید کودک نتواند به تنهایی این کار را انجام دهید. چرا که ساخت عروس پارچه‌ای نیاز به دوخت و دوز دارد. با همکاری یکدیگر الگو بکشید، برش بزنید و بدوزید و داخلش را پر کنید.

با استفاده از جوراب هم می‌توانید عروسک‌های جذابی بسازید؛ بدون اینکه نیاز باشد دوخت و دوز زیادی انجام بدهید. کار خیلی ساده‌ای است.

 

بازی با وسایل دور ریختنی در خانه

 

3. ساخت تلفن با لیوان یک بار مصرف

دو لیوان یک‌بار مصرف را با استفاده از یک نخ بلند به هم متصل کنید و از آن یک تلفن دست ساز بسازید. علاوه بر اینکه خاطرات کودکی‌تان زنده می‌شود، می‌توانید فرزندتان را با مفهوم انتقال صوت آشنا کنید.

ما در کودکی‌مان بارها و بارها بازی با وسایل دورریختنی را امتحان کرده‌ایم. کافی است کمی فکر کنید و چیزهای بسیار دیگری به یاد بیاورید.

 

4. قاب عکس دکمه‌ای

 

دکمه‌های ریز و درشت را دور نریزید. روی یک مقوا یک الگو بکشید و از کودک بخواهید آن الگو را با استفاده از دکمه‌هایی که به چسب آغشته شده‌اند پر کند. اگر این دکمه‌ها سایزهای متنوعی داشته باشد، کودک برای در کنار هم قرار دادن آن‌ها بیشتر به چالش کشیده می‌شود. می‌توانید برای آن قاب عکس هم تهیه کنید و آن را به دیوار نصب کنید.

 

5. توپ و جعبه

داخل جعبه دستمال کاغذی یک دایره برش بزنید. توپی را داخل آن بیاندازید و از کودک بخواهید توپ را طوری هدایت کند که از قسمت برش داده شده بیرون بیاید. این کار را با جعبه‌های بزرگ‌تر هم می‌توانید انجام دهید.

حتی می‌توانید یک وجه از جعبه را جدا کنید طوری که داخل آن نمایان شود. با استفاده از مقوا داخل آن راه بسازید. بعضی از راه‌ها را بن‌بست کنید. از کودک بخواهید راه خروج توپ از جعبه را پیدا کند. او باید با تکان دادن جعبه و پیدا کردن راه درست هدف بازی را محقق کند و برنده بازی شود.

 

بیشتر بخوانید: بازی با توپ در خانه 

 

بازی با وسایل دورریختنی در خانه

 

6.ساخت بازی دوز با وسایل دور ریختنی

برای ساخت این بازی شما میتوانید با استفاده از یک تخته مقوایی یا چوبی صاف و قلم رنگ صفحه بازی دوز را طراحی کنید سپس چند تکه سنگ کوچک را رنگ کنید و به جای مهره های بازی از آن ها استفاده کنید. این بازی در واقع یک بازی دو نفره است. در این بازی ، هر شخص در بازی به نوبت سلول های جدول را علامت گذاری می کند.

در نهایت برنده بازی شرکت کننده ای است که سریع تر از نفر دیگر یک سطر، ستون یا قطر از جدول را با علامت مربوط به خودش که به طور معمول دایره یا ضربدر می باشد را کامل کند. با انجام کمی تغییر و تنوع کودکان نیز به این بازی ساده جذب خواهند شد

بازی فکری با وسایل دور ریختنی در خانه

 

با استفاده از چند تکه کاغذ و یک سری قطعات رنگی می‌توانید یک بازی فکری با وسایل دورریختنی داشته باشید. این قطعات رنگی می‌توانند درب‌های رنگی قوطی‌های استفاده شده باشند یا اینکه لیوان‌های یک‌بارمصرف رنگ‌آمیزی شده.

حتی از رول دستمال توالت هم( اگر در خارج از سرویس بهداشتی استفاده شده است) می‌توانید استفاده کنید. کافی است دور آن را کاغذ رنگی بپیچید یا با استفاده از آبرنگ رنگ‌آمیزی کنید.

 

 

بازی فکری با وسایل دور ریختنی

 

اگر به بازی های فکری علاقه‌مند هستید، می توانید با وسایل بسیار ساده در خانه یک سرگرمی فکری فوق العاده درست کنید، پیشنهاد رایاد به شما مطالعه مطلب بازی فکری در خانه بدون وسیله می باشد.

 

 

روی کاغذها یک سری الگو با توجه به قطعات موجود بکشید. مثلاً یک برج لیوانی با چینش رنگ لیوان‌های رنگی روی یکدیگر. حالا از کودک بخواهید که طبق آن الگو لیوان‌ها را روی هم قرار بدهد. در ابتدای بازی الگوهای ساده بکشید. مثلاً 3 عدد لیوان رنگی سفید و قرمز و آبی در یک راستا.

کم کم به تعداد لیوان‌ها یا درب‌های قوطی بی افزایید و آن را از یک طرح یک ردیفه به طرح‌ها 2 ردیفه و 3 ردیفه تبدیل کنید.

ساخت بازی فکری حافظه

برای انجام این بازی با استفاده از چند تکه کاغذ و قلم اشکالی را روی کاغذ ها ترسیم کنید به طوری که از هر شکل 2 مشابه وجود داشته باشد. برای انجام بازی تصاویر رسم شده را به پشت قرار دهید بازیکنان باید تصاویر مشابه را پیدا کنند، این بازی دقت و تمرکز بالایی را نیازمند است. به این ترتیب شما میتوانید یک بازی با وسایل دور ریختنی در خانه تهیه کنید بدون آنکه هزینه ای بپردازید.

 

بازی‌های ذکر شده در این را می‌توانید با کمی خلاقیت به بازی‌های دیگری تبدیل کنید و ضمن ساخت بازی با وسایل دور ریختنی علاوه بر سرگرمی زمینه را برای پرورش و رشد خلاقیت کودک خود فراهم کنید. از این به بعد وقتی که می‌خواهید چیزی را دور بیاندازید اندکی صبر کنید.

ممکن است قبل از پرتاب شدن به کیسه زباله به یک بازی هیجان انگیز و فکری تبدیل شود.

6 دیدگاه برای “انواع بازی با وسایل دور ریختنی در خانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *