آشنایی با 12 بازی تک نفره در خانه برای کودکان

یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و مادرها سرگرم کردن فرزندانشان در خانه است. بسیاری از والدین نمی‌توانند زمان زیادی را به بازی با بچه‌ها اختصاص دهند. به همین علت، به دنبال انواع برای کودکان هستند. بازی‌های تک‌نفره نه تنها کودک را سرگرم می‌کند، بلکه زمان زیادی را نیز برای والدین فراهم خواهند کرد. با ما همراه باشید؛ زیرا می‌خواهیم در ادامه این یادداشت، انواعی از هیجان‌انگیزترین بازی تک نفره برای کودکان دلبندتان را معرفی کنیم.

 

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

6 بازی هیجان‌انگیز تک‌نفره برای دختربچه‌ها و پسربچه‌ها

بازی‌هایی که معرفی خواهیم کرد، فارغ از هر نوع جنسیتی هستند. فرزندانتان، چه دختر باشند چه پسر، می‌توانند از این بازی‌ها لذت ببرند و ساعت‌ها خودشان را با این سرگرمی‌ها مشغول کنند. بازی تک نفره برای کودکان سبب می‌شود بچه‌ها احساس تنهابودن نداشته باشند و انرژی خود را با بازی‌های هیجان‌انگیز تخلیه کنند. تنها کافی است ابتدا نحوه بازی را به کودک توضیح دهید. پس از آن، در بازه‌های کوتاه به او سر بزنید و مطمئن شوید از بازی تک‌نفره خود لذت می‌برد.

۱. نقاشی و رنگ‌آمیزی

نقاشی و رنگ‌آمیزی نیازی به تعریف ندارد. اغلب ما از کودکی با این دو مهارت آشنا می‌شویم و از جذابیت آن‌ها آگاهیم. هنگامی که کودک می‌خواهد نقاشی بکشد، برای مدت‌ها درگیر آن است که چه تصاویری را در کادر خود جای دهد. از طرفی، سعی می‌کند تا ارتباطی میان تصاویر بیابد و از طریق آن‌ها، داستانی هیجان‌انگیز خلق کند. این مسئله باعث افزایش خلاقیت ذهنی بچه‌ها خواهد شد و به تقویت حرکات دست و چشم آن‌ها می‌انجامد.

در طرف دیگر، رنگ‌آمیزی وجود دارد. رنگ‌آمیزی تصاویر سبب سرگرم شدن بچه‌ها می‌شود و نیازی نیست حتما گروهی صورت بگیرد. از طریق رنگ‌آمیزی، کودک مهارت‌ انگشتان، توجه به ظریف‌کاری‌ها، پیاده کردن نبوغ و خلاقیت خود و همچنین توجه به رنگ‌ها را در خود تقویت می‌کند. رنگ‌آمیزی ذهن و فکر بچه‌ها را درگیر می‌کند و یک سرگرمی مهیج و بازی تک نفره در خانه برای کودکان محسوب می‌شود.

 

نقاشی و رنگ امیزی بازی تک نفره در خانه برای کودکان

 

۲. لگو

یکی از بهترین انواع بازی تک نفره بچه گانه، لگو است. این بازی‌ می‌تواند برای ساعت‌ها ذهن کودک را به خود مشغول کند. معمولاً بچه‌ها علاقه دارند تا یک خط داستانی را در بازی‌هایشان داشته باشند. جایی که بازی شروع می‌شود و نقطه‌ای که به پایان می‌رسد، برای آن‌ها جالب توجه است. لگوها از این ویژگی برخوردارند. کودک مشتاق است بفهمد با قطعات و تکه‌های درهم‌ریخته چه نتیجه‌ای را می‌تواند رقم بزند و به همین خاطر، به این نوع بازی علاقه نشان می‌دهد.

 

3. بازی تعادل

شاید بازی تعادل یک سرگرمی دسته‌جمعی به نظر برسد اما همیشه این‌طور نیست. برای مشغول کردن فرزند دلبندتان می‌توانید از او بخواهید تا به‌تنهایی این بازی را انجام دهد و اگر توانست تعادلش را حفظ کند، او را با یک جایزه، مثلا یک بازی گروهی سورپرایز خواهید کرد.
هنگامی که تعادل را به‌عنوان یک بازی تک نفره برای کودکان پیشنهاد می‌دهید، می‌توانید از آهنگ‌های جالبی نیز کمک بگیرید تا روحیه کودک همواره ثابت بماند. همچنین با افزودن بخش‌هایی به این بازی می‌توان آن را به یک سرگرمی پرانرژی تبدیل کنید. به‌طور مثال به‌جای یک مسیر راست، از یک مسیر پرپیچ و خم کمک بگیرید یا از کودک بخواهید عقب‌عقب و برعکس حرکت کند.

 

4. ساختمان‌سازی

شاید عنوان این بازی برایتان مبهم باشد اما باید بدانید ساختمان‌سازی یکی از جذاب‌ترین سرگرمی‌های کودکانه به حساب می‌آید. هنگامی که به فرزند خود آموزش می‌دهید چگونه ساختمان بسازد، درواقع او را به بازی جذابی مشغول خواهید کرد. برای ساختمان‌سازی لازم نیست امکانات پیشرفته یا وسایل عجیبی داشته باشید. اگر لیوان یکبار مصرف یا چوب بستنی یا کارت بازی دارید، تنها کافی است به کودک بگویید چطور آن‌ها را بر روی هم بچیند.

ساختن ساختمان بدون آنکه فرو بریزد، یک بازی تک نفره در خانه برای کودکان است. این سرگرمی همیشه به گروه بچه‌ها نیازی ندارد. از کودک خود بخواهید با وسایلی که در اختیارش گذاشتید، سازه‌ای را خلق کند که حاصل مهارت اوست‌. این بازی تک نفره بچه گانه برای دختران و پسران محدودیتی ندارد.

 

اگر به دنبال سرگرم کردن فرزندان خود در خانه هستید کلیک کنید: بازی های پرتحرک و خلاقانه در خانه

 

خانه سازی بازی تک نفره بچه گانه

 

5. بولینگ در خانه

یکی دیگر از به‌روزترین و هیجان‌انگیزترین بازی‌ تک نفره برای بچه‌ها، بولینگ است. کودکان با این بازی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا همه بولینگ‌ها را مطیع دقت و پرتاب خود کنند. بنابراین، مهارت حرکتی و دقت و تیزبینی آنان به‌طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.
بولینگ از مهیج‌ترین انواع بازی تک نفره در خانه برای کودکان است. انجام این بازی حتما لازم نیست با وسایل تخصصی باشد. می‌توانید از انواع بطری نوشیدنی و آب‌معدنی کمک بگیرید و با ترسیم خطی مستقیم و تهیه یک توپ تا ساعت‌ها فرزند خود را مشغول نگه دارید.

6. بسکتبال در سالن

شاید بخواهید بیشتر از بازی‌های حرکتی برای سرگرم‌کردن فرزندتان کمک بگیرید. پیشنهاد ما بسکتبال در خانه است. با یک سبد و یک توپ برای کودک خود لیگ بسکتبال خانگی راه بیندازید. از دختر یا پسر خود بخواهید هربار از فاصله‌ای دورتر توپ را به داخل سبد پرتاب کند و در این راستا، با شعارهای کودکانه او را به ادامه بازی سرگرم کنید.

بسکتبال در خانه می‌تواند یک بازی تک نفره بچه گانه نیز باشد و در جمع‌های همسالان نیز بسیار موردتوجه کودکان قرار می‌گیرد. این بازی انرژی بچه‌ها را به‌خوبی به کار می‌گیرد و پرش، پرتاب و هدف‌گیری آنان را ارتقا می‌دهد.

 

7. لی‌لی بازی در محیط خانه

لی‌لی یک بازی نوستالژیک به شمار می‌آید که پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را به کودک خود نشان دهید. اگر پدر و مادرها این بازی را در محیط باز و با خط‌کشی‌های بزرگ تجربه کرده‌اند، اکنون بچه‌ها می‌توانند آن‌ را در خانه نیز امتحان کنند. لی‌لی در حفظ تعادل کودک و حرکت هماهنگ چشم و پای او تاثیر به‌سزایی دارد. از طرفی، می‌توان از الگوهای آماده استفاده کرد یا برای ساختن آن، از مقوا یا فوم بهره گرفت. با استفاده از این بازی تک نفره در خانه برای کودکان خود سرگرمی مهیجی ایجاد خواهید کرد.

 

بیشتر بخوانید: ایده بازی تک نفره پسرانه

 

لی لی بازی تک نفره در خانه برای کودکان

8. حباب‌ساز

ساختن حباب نمونه‌ای از یک بازی تک نفره برای کودکان است که آن‌ها را به وجد می‌آورد. برای حباب‌سازی تنها کافی است کمی مایع و آب را با هم مخلوط کنید تا ترکیبی از کف و آب تشکیل شود. یک عدد نی را به کودک خود بدهید و از او بخواهید تا آن را داخل مایع کف بگذارد و فوت کند.

این کار سبب می‌شود تا حباب‌هایی بزرگ‌ و جذاب به وجود بیایند و کودک را به انجام مجدد این کار ترغیب کنند. این بازی می‌تواند به‌صورت تک‌نفره انجام شود و بچه‌ها را برای اوقاتی پرنشاط به خود سرگرم کند.

۹. پرتاب توپ پینگ‌پونگ

اغلب کودکان علاقه دارند تا بخش زیادی از روز خود را با تحرک و هیجان سپری کنند. پرتاب توپ پینگ‌پونگ یک بازی با اوج هیجان و نشاط است. برای این سرگرمی، به تعداد لیوان و تعدادی توپ پینگ‌پونگ نیاز دارید. از فرزند پرشور خود بخواهید تا تلاش کند توپ‌ها را داخل لیوان‌ها بیندازد.

اگر لیوان‌ها را کوچک و بزرگ انتخاب کنید یا آن‌ها را در فواصل مختلف قرار دهید، کودک را با چالش بیشتری روبه‌رو خواهید کرد.
پرتاب توپ به داخل لیوان می‌تواند در قالب بازی تک نفره در خانه برای کودکان طراحی شود. حتما نیازی نیست جمعی از همسالان را گرد هم آورید. این بازی کودکانه سبب خواهد شد تا دقت بچه‌ها افزایش پیدا کند و میان چشم و دست آن‌ها هماهنگی ایجاد شود. تنوع بازی هایی که با توپ انجام می‌شوند بسیار است که با توجه به در نظر گرفتن ردۀ سنی کودکان می‌توان بازی با توپ در خانه را به شیوه‌های گوناگون انجام داد.

 

10. ترامپولین

اگر می‌خواهید انرژی فرزندانتان را به‌طرز معجزه‌آسایی تخلیه کنید، به پیشنهاد ما فکر کنید. ترامپولین یک سرگرمی جذاب است که هم بزرگسالان و هم بچه‌ها از آن لذت می‌برند. به‌گونه‌ای که طراحان اسباب‌بازی به فکر تولید ترامپولین‌هایی خانگی برای کودکان بوده‌اند و به همین علت، امروزه پدر و مادرها می‌توانند این بازی مهیج را برای فرزند دلبندشان تهیه کنند.

ترامپولین بخش زیادی از انرژی کودک را به خود جذب می‌کند و برای مدت طولانی می‌تواند او را سرگرم نگه دارد. انجام این بازی تک نفره در خانه برای کودکان هیجان‌انگیز خواهد بود و مطمئناً پسربچه‌ها و دختربچه‌ها به آن جذب می‌شوند؛ زیرا پریدن همواره برای کودکان مهیج است و به همین خاطر، ترامپولین موجی از احساسات خوشایند را به سمت انان روانه خواهد کرد.

 

بازی تک نفره برای بچه گانه

 

این مطلب را نیز بخوانید: ایده بازی های دخترانه تک نفره

 

۱۱. خمیر بازی

یکی دیگر از انواع بازی تک نفره در خانه برای کودکان، استفاده از خمیر است. خمیربازی یک سرگرمی قدیمی و نوستالژیک به شمار می‌رود که بسیار از والدین با آن خاطره دارند. از طریق این ماده جادویی، کودک می‌تواند انواع اشکال را بسازد و از خلاقیت خود به‌خوبی بهره بگیرد. کار با خمیر و درست کردن شکل‌هایی متنوع به مهارت دست‌ورزی بچه‌ها کمک خواهد کرد و به رشد تخیل او نیز می‌انجامد.

۱۲. پازل‌های متنوع

حسن ختام بازی‌های کودکانه را با معرفی پازل پی می‌گیریم. پازل‌ها به‌عنوان یک بازی تک نفره بچه گانه و بسیار محبوب سبب می‌شوند تا مهارت تفکر و جست‌و‌جوی بچه‌ها بهبود پیدا کند. در این بازی‌ کودک ذهن خود را درگیر حل مسئله می‌کند و هوش فضایی و تجسمی او به‌مرور پرورش می‌یابد. رشد تفکر سه‌بعدی و افزایش تخیل بچه‌ها از دیگر مزایای چیدن پازل است. از سوی دیگر، پازل هم برای پسربچه‌ها و هم دختربچه‌ها مناسب به شمار می‌رود و آن‌ها را برای ساعت‌ها درگیر ماجرای خاص خود می‌کند.

 

از بازی‌های تک‌نفره غافل نشوید!

اگر کودکانتان در خانه تنها هستند، نگران نباشید. ما ۱۲ بازی تک نفره در خانه برای کودکان را معرفی کردیم تا بتوانید آن‌ها را سرگرم کنید. بازی‌های فوق در بهبود مهارت‌های حرکتی، ذهنی و پرورش تخیل بچه‌ها تاثیرگذار هستند و می‌توانند برای ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم و غرق در نشاط کنند.

 

 

81 دیدگاه برای “آشنایی با 12 بازی تک نفره در خانه برای کودکان

  1. ناشناس گفته:

    بازیاتون خیلی هم بود من از دوازده تا فقط گذینه ی حباب سازی رو دوست داشتم اما بازم از زحمتاتون ممنونم

  2. مهسا 💜 مامان آراد💜 گفته:

    سلام بازی هاتون بی نظیر است…
    من هر روز با آراد این بازی ها را میکنم 💖💖💖💖

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *