۱۰ ایده بازی جذاب برای دانش آموزان در مدرسه

برگزاری مسابقات و بازی های جذاب برای دانش آموزان به مناسبت‌های مختلف می‌تواند شور و هیجان غیرقابل توصیفی در مدرسه ایجاد کند، اگرچه در حال حاضر ویروس منحوس کرونا امکان اجرای این مسابقات را از بین برده است. به امید اینکه هرچه سریعتر از شر این بیماری خلاص شویم و دوباره شاهد حضور پرشور بچه‌ها در مدارس باشیم.

هم‌چنین برگزاری مسابقات جذاب در جشن‌ها، مناسبت‌های مذهبی، ملی و غیره با اهداف آموزشی، سرگرمی، هنری، مذهبی و … می‌توانند به افزایش خلاقیت دانش آموزان، یادگیری نحوه انجام کار گروهی و آموزش آنان کمک کنند. انتخاب مسابقاتی با اهداف، طرح‌ها و ایده‌های جالب و جذاب می‌توانند خاطراتی به ‌یاد ماندنی را برای دانش ‌آموزان رقم زده و جشن‌های مدرسه را در مناسبت‌های مختلف به مراسمی سرگرم‌ کننده برای آنان تبدیل کنند. در همین راستا، قصد داریم در این مطلب ۱۰ ایده جذاب مسابقه برای دانش آموزان در مدرسه را ارائه می‌دهیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی های جذاب در مدرسه

 

10 ایده برای برگزاری مسابقه در مدرسه

۱. پانتومیم

پانتومیم یکی از بازی‌های سرگرم‌ کننده برای دانش آموزان است که می‌توان به عنوان مسابقه‌ای جذاب در مدرسه و میان تیم‌ها برگزار کرد. این بازی با توجه به توانایی‌هایی که نیاز دارد،‌ میان دختران و همچنین پسران نیز محبوب است. برای برگزاری مسابقه پانتومیم تعداد ۸ نفر از دانش آموزان یا حتی بیشتر برای افزایش جذابیت مسابقه نیاز است.

برای انجام بازی هم ابتدا به گروه‌های دلخواه تقسیم شوید. سپس قلم و کاغذی آماده کرده و روی تکه‌های کاغذ نام شخص، اشیاء، رویداد مد نظر یا هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید.
حال یک نفر به عنوان نماینده یکی از تکه‌های کاغذ را برداشته و آن را به تیم شروع ‌کننده نشان می‌دهد. تیم شروع کننده باید با حرکات دست بتواند متن روی کاغذ را به تیم مقابل تفهیم کند. بر اساس کیفیت اجرا و کیفیت حدس‌های تیم مقابل هر دو تیم امتیازاتی دریافت می‌کنند و در آخر تیم برنده مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که در روند اجرای مسابقه هرگز نباید از کلام استفاده شود؛ اما استفاده از ابزارها مانعی ندارد. این مسابقه برای مناسب‌های مختلف مثل جشن دهه فجر  بسیار مناسب است.

 

پانتومیم در مدرسه

 

 

۲. شناخت اردک

بازی شناخت اردک می‌تواند یکی دیگر از بازی های جذاب در مدرسه برای سرگرمی دانش آموزان در مناسبت‌ها باشد. این بازی با ۸ نفر یا بیشتر انجام می‌شود. برای شروع یک نفر از ۸ نفر به عنوان خرس انتخاب شده و دیگر افراد دور او به صورت دایره‌ای می‌نشینند.

شخص وسط چشم‌هایش را می‌بندد و چند بار دور خودش می‌چرخد. در این زمان دانش آموزان دور او به سرعت جاهایشان را با همدیگر عوض می‌کنند و مجددا در حلقه می‌نشینند. حال دانش آموز خرس با استفاده از یک روزنامه یا قاشق چوبی بازیکنان را لمس می‌کند، سپس مقابل یک فرد متوقف می‌شود و روبه‌روی او می‌نشیند. در این مرحله بازیکن انتخاب شده باید سعی کند تا صدایی شبیه اردک را تقلید کرده و آن را تکرار کند.

دانش آموز خرس باید از روی صدای بازیکن بتواند او را تشخیص دهد. اگر دانش آموز وسط درست حدس بزند، جای شخص وسط و بازیکن عوض می‌شود و در غیر این صورت تا زمانی که خرس درست حدس بزند، بازی برای یک دور دیگر ادامه می‌یابد. تلاش دانش آموزان برای تقلید صدای اردک و تلاش فرد وسط برای شناسایی آن‌ها می‌تواند بسیار سرگرم کننده باشد.

 

۳. بادکنک معلق

بازی بادکنک معلق یک مسابقه شاد برای دانش آموزان است که به حداکثر ۶ نفر برای مسابقه نیاز دارد. دانش آموزان باید به دو تیم جدا تقسیم شوند و هر یک از اعضای تیم باید سعی کنند با فوت کردن بادکنک تیم خود، آن را در هوا معلق نگاه دارند.

برای شروع بازی ابتدا فضای کافی برای حرکت تمام اعضای تیم‌ها فراهم کنید. حال هر یک از اعضای تیم باید به سمت بادکنک تیم خود فوت کنند و آن را معلق نگه دارند. تیمی که بادکنکش به زمین سقوط کند، بازنده است. این کار را تا زمانی انجام می‌دهید که بادکنک تیم مقابل به زمین سقوط کند و تیم دیگر برنده اعلام شود.

 

بازی بادکنک معلق در مدرسه

 

 

۴. بیرون ریختن توپ

در این بازی کودکان می‌توانند تحرک و جنب و جوش زیادی داشته باشند. در واقع، این بازی با حرکاتی مانند دویدن و پرش همراه است. برای انجام بازی در مدرسه حداقل ۶ دانش آموز، یک جعبه خالی، یک طناب، چسب و حداقل هشت توپ پینگ پنگ نیاز دارید. پیش از شروع بازی هم باید جعبه خالی را با استفاده از طناب به کمر یکی از بازیکنان ببندید و جعبه را به پشت کمرش بکشید. سپس مدت زمانی معین برای انجام مسابقه در نظر بگیرید.
حال توپ‌های پینگ پنگ را در جعبه قرار دهید و از بازیکن بخواهید تا ظرف مدت‌ تعیین شده بدن خود را به نحوی تکان دهد تا همه توپ‌ها به بیرون جعبه بیفتند. به این ترتیب بازیکنی که بتواند تمام توپ‌ها را در مدت‌ تعیین شده از جعبه بیرون بریزد، برنده اعلام می‌شود.

 

 

۵. مسابقه سیب خوری

این بازی نیز می‌تواند موجب سرگرمی دانش آموزان در مدرسه شده و به نوعی مسابقه خوراکی جذاب هم به شمار می‌آید. همچنین این مسابقه موجب تحرک دانش آموزان و افزایش حرکات فیزیکی آنان می‌شود. برای شروع نیاز به حداقل ۶ نفر جهت جذابیت مسابقات دارید. به علاوه، ابزارهایی مانند طناب، نخ و تعدادی سیب هم مورد نیاز هستند. ابتدا طناب را به یک سمت دیوار حیاط بسته و تا قسمت دیگر بکشید و سپس آن را ببندید.

سپس سیب ها را به تعداد شرکت کنندگان و با استفاده از نخ از طناب آویزان کنید. به یاد داشته باشید که سیب‌ها را با فاصله از هم ببندید تا دانش آموزان فاصله مناسبی از همدیگر داشته باشند. حال از شرکت کنندگان بخواهید تا هر کدام روبه‌روی یکسیب بایستند. سپس با اعلام یک نفر برای شروع مسابقه، هر یک از شرکت کنندگان سعی کنند تا بدون استفاده از دستانشان و تنها با پریدن سیب‌ها را بخورند. اولین نفری که موفق به خوردن سیب خود شود، برنده اعلام می‌شود.

 

مسابقه سیب خوری

 

۶. مسابقه زیبای خفته

انجام این بازی در مدرسه بسیار ساده، جذاب و سرگرم کننده است. برای شروع هم تنها به ۵ دانش آموز یا بیشتر نیاز است. روند انجام بازی به این صورت است که یکی از بازیکنان به نوبت خود را به خواب می‌زند و وانمود می‌کند که در خوابی عمیق است. به طوری که هیچ حرکتی نمی‌کند، تکان نمی‌خورد و حرفی هم نمی‌زند.

در این شرایط بقیه بازیکنان باید سعی کنند که بدون دست زدن به فرد خوابیده، او را بخندانند و بیدار کنند. به این ترتیب بازیکنان دیگر می‌توانند با حرف زدن و بیان جملات خنده‌دار فرد خوابیده را مجبور به نشان دادن واکنشی بکنند. تلاش برای خنداندن بازیکن و همچنین تلاش او برای نشان ندادن واکنشی می‌تواند بازی را بسیار سرگرم کننده سازد.

 

۷. چیدن لیوان

این بازی بیشتر یک مسابقه فکری محسوب می‌شود که توانایی‌های ذهنی دانش آموزان و سرعت آنان را به چالش می‌کشد. برای انجام بازی هم حداقل به ۶ دانش آموز، یک میز و حدود ۳۰ یا ۴۰ لیوان نیاز است. پیش از شروع مسابقه یک نفر به عنوان نماینده انتخاب شده و همچنین مدت زمانی برای چیدن لیوان‌ها روی هم در نظر گرفته می‌شود.

مسابقه با اعلام نماینده شروع می‌شود و هر بازیکن در نوبت خود باید سعی کند تا در طی زمان معین همه لیوان‌ها را طوری روی هم بچیند که سقوط نکنند. در پایان هر دانش آموزی که تعداد لیوان بیشتری روی هم چیده باشد، به عنوان برنده اعلام می‌شود.

 

مسابقه چیدن لیوان

 

۸. کشتی جوراب

این بازی هم یکی دیگر از مسابقه‌های جذاب برای دانش آموزان است که نیاز به تحرک و جنب و جوش زیادی دارد. به این طریق کودکان نیز می‌توانند انرژی خود را تخلیه کنند. برای برگزاری مسابقه به حداقل ۶ دانش آموز و دو جفت جوراب نیاز است. این بازی با هدفی بسیار ساده انجام می‌شود و هدف این است که جوراب حریف را از پایش در بیاورید،‌ پیش از آن که او موفق به انجام این کار شود! البته برای جلوگیری از هرگونه رفتارهای خشونت آمیز بازیکنان، بهتر است یک بزرگ‌تر به عنوان داور روی بازی آنان نظارت داشته باشد.

 

مقاله پیشنهادی: 14 بازی پرتحرک و خلاقانه برای کودکان در خانه 

 

۹. هفت سنگ

هفت سنگ یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین بازی‌های گروهی ما به شمار می‌آید. هدف از برگزاری این مسابقه ایجاد روحیه همکاری بین دانش آموزان، تقویت مهارت هدف‌گیری، تمرکز حواس و بهبود سرعت آنان است. برای انجام این بازی در مدرسه نیز حدود ۴ الی ۶ نفر دانش آموز، یک توپ تنیس و هفت عدد سنگ مسطح نیاز است. ابتدا دانش آموزان به دو گروه مساوی تقسیم شده و یکی از اعضای خود را به عنوان سرگروه انتخاب می‌کنند.

یک گروه در فاصله معینی از محل هفت سنگ که روی هم چیده شده‌اند، جای می‌گیرد. سپس هر یک از اعضا به نوبت با توپ تنیس سنگ‌ها را هدف قرار می‌دهند. گروه دوم نیز در پشت هفت سنگ، منتظر نتیجه می‌مانند. هرگاه توپ حریف به هدف برخورد نکند، به سرعت تیم مقابل جایگزین او شده و سنگ‌ها را هدف قرار می‌دهد؛ اما اگر یکی از اعضای تیم اول بتواند سنگ‌ها را با توپ هدف گرفته و آن را روی زمین بریزد، دانش آموزان تیم دوم توپ را برداشته و با پاس کاری و هدف گیری سعی کنند تا نفرات گروه اول را با توپ بزنند. اگر توپ به یکی از اعضا برخورد کند، او از دور بازی اخراج می‌شود.

 

مسابقه هفت سنگ در مدرسه

 

در این حین نفرات گروه اول باید سعی کنند در هر فرصتی سنگ‌ها را دوباره روی هم بچینند و یک امتیاز بگیرند. بدیهی است که برای انجام این کار یکی از اعضای تیم باید خودش را به خطر بیندازد و یارش را در مقابل ضربه توپ پوشش دهد؛ در این فاصله نیز دانش آموزان پوشش داده شده سنگ‌ها را سریع روی هم بچیند.

در آخر اگر بازیکنی از گروه اول در بازی نمانده باشد و سنگ‌ها هنوز هم روی هم چیده نشده باشند، بازی تمام شده و در دور بعدی جای گروه‌ها عوض می‌شود؛ اما اگر پیش از اخراج شدن همه بازیکنان تیم اول، این تیم موفق به چیدن همه هفت سنگ روی هم شود، یک امتیاز می‌گیرد. گروهی که زودتر از دیگری به ۷ امتیاز برسد، به عنوان برنده اعلام می‌شود.

 

۱۰. حدس زدن

این مسابقه نیز قدرت ذهنی دانش آموزان به همراه سرعت آنان در حدس زدن را به چالش می‌کشد. برای شروع هم به حداقل ۵ دانش آموز نیاز است. یکی از افراد به عنوان نماینده انتخاب می‌شود و زمانی معین برای دانش آموزان در نظر می‌گیرد تا در این بازه آن‌ها شیء موردنظر بازیکن را حدس بزنند.

در هنگام شروع مسابقه نیز هر یک از بازیکنان به نوبت شیء خاصی را مد نظر می‌گیرند و دیگر دانش آموزان سعی می‌کنند تا با استفاده از اشیاء پیرامون خود شیء موردنظر بازیکن را حدس بزنند. هر فردی که اولین بار توانست در مدت معین حدس درستی بزند،‌ به عنوان برنده اعلام می‌شود.

 

مسابقه حدس درست

100 دیدگاه برای “۱۰ ایده بازی جذاب برای دانش آموزان در مدرسه

  1. ساغر گفته:

    خوب بود میخوام فردا برای زنگ ورزش مدرسه استفاده کنم لطفا بازی های بیشتری بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *