معرفی 12 ایده بازی در خانه برای کودکان 10 ساله

در این مقاله به معرفی دوازده بازی در خانه برای کودکان 10 ساله می‌پردازیم. کودکان در هر سنی نیاز به بازی دارند تا هم نیازشان به بازی تأمین شود و هم مهارت‌هایشان را تقویت کنند. انواع بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله با توجه به این‌که آن‌ها می‌توانند بخوانند و بنویسند، تنوع بیشتری دارد.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

1. رینگ دینگ دینگ

از جالب‌ترین نمونه‌های بازی برای 10 ساله ها بازی فکری رینگ دینگ دینگ است. این بازی از جمله بازی‌های فکری و کارتی است. برای این بازی به چهار نفر بازیکن نیاز است. این بازی می‌تواند در تقویت دقت و هوش، مهارت‌های ظریف، تمرین هماهنگی چشم و دست، تقویت مهارت‌های بصری و … مؤثر باشد. اجزای این نوع بازی شامل موارد زیر است:

  • راهنمای بازی
  • 54 کش رنگی (در 6 رنگ)
  • 22 کارت (شامل کارت‌های سخت به رنگ بنفش و کارت‌های آسان به رنگ نارنجی)
  • زنگ

روش این بازی در خانه برای کودکان 10 ساله به این صورت است که با برگرداندن یک کارت آغاز می‌شود. بازیکنان باید یک کش را بر اساس تصویر کارت به انگشت دستشان بیندازند و زنگ را بزنند. بازیکنی که زودتر این کار را انجام دهد، کارت را می‌برد.

 

بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله

2. مگنت

بازی مگنت یکی از بازی‌های عالی برای کودکان و نوجوانان است. این بازی انواع گوناگون دارد. انواع آن از نظر تعداد قطعات، تنوع قطعات، تنوع رنگ، نوع جعبه، وزن و … باهم تفاوت دارند. از‌آن‌جا‌که این بازی انواع گوناگون دارد، می‌توانیم نوعی مناسب از آن را به عنوان یک بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله تهیه کنیم.

با انواع قطعات بازی مگنت شامل اشکال هندسی و میله‌هایی با خاصیت آهنربایی قوی است. به این ترتیب می‌توان با آن‌ها اشکال مختلف ساخت.

تعداد قطعات بازی مگنت همان‌طور که گفتیم متنوع است و می‌تواند از کمتر از 40 تکه تا بیش از 500 تکه باشد. مگنت نمونه‌ای از بازی در خانه برای کودکان 10 ساله است که می‌تواند به بچه‌ها شناخت صحیحی از مغناطیس و کارایی آن بدهد. همچنین از بازی‌های خلاقانه برای کودکان است که می‌تواند سایر مهارت‌های آنان را افزایش دهد.

3. پنتاگو

بازی پنتاگو یکی دیگر از بازی‌های فکری است که محدودیت سنی ندارد. بنابراین بچه‌های ده ساله نیز می‌توانند آن را بازی کنند. تعداد بازیکنان این بازی دو نفر است و با یک صفحه و تعدادی مهره انجام می‌شود.
اجزای پنتاگو این‌ها هستند:

  • راهنمای بازی
  • صفحه بازی با 4 قطعه گردان
  • 36 عدد مهره

روش این بازی به این صورت است که هر بازیکنی که نوبت اوست، یک مهره را در صفحه قرار می‌دهد. سپس یکی از چهار قطعه گردان را به اندازه 90 درجه می‌چرخاند.

هدف هر بازیکن در بازی این است که پنج مهره از مهره‌های خودش را در یک ردیف قرار دهد. این ردیف می‌تواند افقی، عمودی و اریب باشد. این بازی با آن‌ها به سادگی فهم می‌شود، از بازی‌هایی است که نیاز به تفکر عمیق دارد.

 

بازی برای 10 ساله ها

4. بلاک آس

این بازی نیز از بازی‌های فکری صفحه‌ای است که می‌توان آن را یک بازی در خانه برای کودکان 10 ساله به شمار آورد. با این حال برای بیشتر سنین مناسب است و بچه‌ها و بزرگترها می‌توانند آن را در جمع خانواده بازی کنند. ضمنا بازیکنان آن می‌توانند از دو تا چهار نفر باشند. اجزای بازی بلاک آس شامل موارد زیر است:

  • صفحه بازی
  • 84 قطعه با چهار رنگ گوناگون

هدف بازی برای هر بازیکن این است که تمام مهره‌های خود را در صفحه قرار دهد. روش بازی به این صورت است که هر بازیکن از گوشه مربوط به خود در صفحه شروع می‌کند. گذاشتن مهره‌ها قوانینی دارد و این قوانین بازیکنان را به چالش می‌کشد.

5. سازین

دیگر بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله می‌تواند بازی سازین باشد که همان‌طور که از نامش برمی‌آید، از بازی‌های ساختنی است. البته بچه‌های کم‌سال‌تر هم می‌توانند سازین را بازی کنند. به طور کلی این بازی برای بالای سه سال مناسب است.

بازی‌ سازین دارای 100 قطعه با رنگ‌های گوناگون است. مانند لوگو بچه‌ها می‌توانند با آن اشکال مختلفی را که دوست دارند بسازند. درنتیجه این بازی به پرورش خلاقیت کمک می‌کند.

 

بازی کودکانه در خانه

 

اگر به دنبال خرید بازی های فکری مناسب کودکان و بزرگسالان برای مهمانی های خانوادگی و دورهمی های دوستانه هستید به شما پیشنهاد میدهیم روی لینک “ بازی فکری ” کلیک کنید.

6. شکلک

این بازی یکی از بازی های گروهی مفرح و خنده‌دار است که محدودیت سنی ندارد و می‌توان آن را از نمونه های بازی در خانه برای کودکان 10 ساله شمرد. در این بازی تعدادی کارت وجود دارد که بازیکنان باید شکلک روی آن‌ها را تقلید کنند.

هدف بازی ردیف کردن سه کارت شبیه به هم در یک دست است. تعداد بازیکنان می‌تواند دو تا شش نفر باشد. تعداد کارت‌های این بازی 33 عدد است که شامل 11 شکلک می‌شود. یعنی از هر شکلک 3 کارت وجود دارد.

7. هدبند

برای این بازی کودکانه در خانه تعداد دو تا شش نفر بازیکن لازم است. اگرچه این بازی در گروه بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله به شمار آورده‌ایم، بدانید که بچه‌های چهار سال به بالا می‌توانند آن را بازی کنند. اجزای بازی هدبنز این‌ها هستند:

  • 6 سربند
  • 21 ژتون
  • 64 کارت
  • ساعت شنی

روش بازی به این صورت است که یک کارت روی هدبند هر بازیکن (بی‌آن‌که خودش ببیند) قرار می‌گیرد. ساعت شنی برگردانده می‌شود و بازیکن تا اتمام زمان می‌تواند حدس بزند که تصویر روی کارت چیست. اگر حدس درست بزند یک ژتون برای خود برمی‌دارد. در نهایت کسی که ژتون‌های بیشتری جمع کرده برنده است.

 

10. کاتامینو

دیگر نمونه بازی در خانه برای کودکان 10 ساله می‌تواند کاتامینو باشد. البته این بازی نیز محدودیت سنی ندارد. این بازی از جمله بازی‌های فکری صفحه‌ای است که ذهن را خیلی خوب به چالش می‌کشد. اجزای بازی کاتامینو این موارد هستند:

  • صفحه شماره‌گذاری شده
  • 12 بلوک رنگی
  • قطعه جداکننده

روش بازی کاتامنیو به این صورت است که قطعه جداکننده در شماره‌ای روی صفحه قرار می‌گیرد. سپس قسمتی که جدا شده است، باید با بلوک‌های رنگی کامل پر شود. هرچه بخش جدا شده بزرگتر باشد، بازی دشواری بیشتری خواهد داشت.

 

9. دوز

بازی دوز از جمله بازی های جذاب است که در هر سنی می‌توان آن را بازی کرد این بازی تقریبا کلاسیک است و همه با آن آشنا هستند. برای این بازی دو نفره تنها نیاز به کاغذ و قلم است و ابزار خاصی ندارد.

برای این بازی یک جدول نه‌ خانه‌ای (3 در 3) کشیده می‌شود. هر بازیکن می‌تواند یک شکل O یا X را انتخاب می‌کند. هر بازیکنی که بتواند زودتر شکل خودش را در سه خانه اریب، افقی یا عمودی ردیف کند، برنده است.

 

 

بیشتر بخوانید: بازی های گروهی خلاق برای کودکان و نوجوانان

10. بله، نه معکوس

نمونه دیگر بازی در خانه برای کودکان 10 ساله بازی بله نه معکوس است. در این بازی حضور ذهن و تمرکز بیشتر باعث برنده شدن می‌شود. بنابراین مهارت بچه‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

روش بازی به این صورت است که از بازیکن سوالاتی با پاسخ‌های ساده و بدیهی پرسیده می‌شود. او باید پاسخ را با بله و خیر اما به صورت معکوس بدهد.

هرچه سرعت بازی بیشتر شود، هیجان آن نیز بیشتر است و احتمال این‌که بازیکن به اشتباه بیفتد نیز بالا می‌رود. پرسش‌گر می‌تواند سوالات را بنویسد تا سرعت بازی کاهش نیابد.

 

11. توپ و قاشق

این بازی نیاز به یک قاشق و یک توپ کوچک دارد. هر بازیکن باید قاشق را در دهان قرار دهد و توپ را در آن بگذارد و سپس شروع به راه رفتن کند. می‌توان در صورت بزرگ بودن فضا، برای این بازی نقطه پایان تعیین کرد. هرجا در مسیر که توپ افتاد علامت‌گذاری و امتیاز داده می‌شود. اگر فضا کوچک است می‌توان مسیر رفت و برگشت و تعداد دفعات برای آن تعیین کرد. هرکس بتواند مدت بیشتری توپ را نگه دارد، برنده است.

در این بازی نباید از دست کمک گرفته شود. این بازی از آن جهت که بازیکنان هم باید حرکت کنند و هم تمرکز و تسلط داشته باشند، نمونه بهترین بازی در خانه برای کودکان 10 ساله است.

 

 

بیشتر بخوانید: بازی های گروهی خنده دار 

12. آب‌شو، یخ‌شو

در این بازی باید بازیکنان با شنیدن جمله آب شو حرکت کنند و تا جمله یخ شو را شنیدند، ثابت بمانند. هرکس در این کار اشتباه کند، بازنده است و از بازی خارج می‌شود. همچنین بازیکنان نباید وقتی ثابت هستند، هیچ تکانی بخورند یا بخندند.

این بازی نیز نمونه بازی برای 10 ساله ها است که در افزایش تمرکز آنان نقش دارد. ضمن این‌که آنان را به حرکت وامی‌دارد. درنتیجه این بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله در ارتقای مهارت‌های آنان نقش دارد.

سخن پایانی

ما به شرح دوازده بازی در خانه برای کودکان 10 ساله اکتفا کردیم. اما بدانید که تعداد بازی‌هایی که می‌توانید با فرزندان خود داشته باشید، بسیار است. گاهی می‌توانید خودتان بازی‌هایی را ابداع کنید. در نظر داشته باشید که بازی و سرگرمی برای کودکان 10 ساله باید به نحوی طراحی شود که با مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها همخوانی داشته باشد.

یعنی نه آن‌چنان آسان باشد که بچه جذب آن نشود و نه آن‌چنان دشوار که احساس ناتوانی کند و اعتماد به نفس خود را از دست بدهد. شما چه بازی‌هایی برای بچه‌های ده ساله سراغ دارید؟

20 دیدگاه برای “معرفی 12 ایده بازی در خانه برای کودکان 10 ساله

  1. زهرا گفته:

    بازی های خیلی خوبی بودن اونایی که نوشتن بد است چون اونا بازی های بدون وسایل می خواستن وگرنه خیلی بازی های خوب هستن👌

  2. ناشناس گفته:

    عالی است خیلی خیلی خوب است دستتون درد نکنه مرسی 😍😍😍🙃💜🩵💙💚💛🧡🩷❤🤎🖤🩶🤍😽💋

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *