بازی فکری در خانه بدون وسیله!!

بازی های فکری در خانه برای کودکان می تواند یک موضوع مهم باشد. مطمئنا شما نیز از دوران کودکی خود خاطراتی از بازی های بچگی دارید. کودکی همه ی ما با دنیای بازی ها عجین شده است. چرا که با انجام بازی احساسات متنوعی را تجربه می کرده ایم. احساساتی اعم از: قدرت، پیروزی، شکست، کارگروهی، خوشحالی، ترس، رقابت، هیجان و…

بازی ها به دسته بندی های مختلفی مثل: بازی فکری دورهمی ، فردی، فکری و… تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این نوع بازی ها باعث رشد و اعتلای بعد های خاصی از شخصیت کودکان در هر رده سنی می شود. به دلیل اهمیت بازی در پایه گذاری شخصیت کودکان، کمپانی های تولید کننده بازی به صورت کاملا حرفه ای و براساس اصول روان شناختی، به طراحی و ساخت انواع بازی ها میپردازند. در این مقاله سعی داریم تا به بررسی و شرح چگونگی بازی فکری در خانه بدون وسیله و تاثیرات آن بپردازیم.

 

تا انتها با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

 

بازی فکری در خانه

 

معرفی 10 بازی فکری در خانه بدون وسیله

انجام بازی در خانه کار سختی نیست اما اکثر مردم تصور میکنند که سرگرم کردن فرزندان در خانه دشواری است و نیازمند هزینه بالایی می باشد. ما در اینجا لیستی از بازی های فکری که بدون وسیله در خانه می توان انجام داد برای شما تهیه کردیم. 

بازی فکری در خانه بدون وسیله برای کودکان

1.اوریگامی: 

قدیم تر ها فقط با چند تکه کاغذ می توانستیم اشکالی مثل: قایق بادی، موشک، قورباغه جهنده، نمکدان و … بسازیم. امروزه روش جدید تری با عنوان اوریگامی وجود دارد که با همان تا کردن کاغذ انجام می شود. با جستجو در اینترنت می توانید الگوهای متنوعی را پیدا کنید و با کاغذ ساده یا رنگی سرگرمی مناسبی برای کودکان فراهم آورید. اوریگامی یک نوع بازی فکری است که به کودکان شما صبوری، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می‌دهد.

2.پیدا کردن گنج:

پیدا کردن گنج یک بازی فکری و در عین حال پر تحرک است که به رشد ذهنی و جسمی کودکان کمک میکند. برای ساخت این بازی فکری با استفاده از یک قلم و کاغذ نقشه ی ساده ای از اتاق ها، آشپزخانه، راهرو و … ترسیم کنید. سپس یک وسیله یا اسباب بازی را در یکی از مکان های داخل نقشه پنهان کرده و محدوده آن را روی نقشه علامت بزنید و از کودک بخواهید که طبق سرنخ ها وسیله پنهان شده را پیدا کند. 

3.بازی با حس لامسه:

در این بازی کودک باید بتواند چشم بسته و با لمس اجسام آن ها را تشخیص داده و حدس بزند. برای انجام این بازی به یک جعبه و چند وسیله یا اسباب بازی نیاز داریم. بازی به این صورت است که اجسام مختلفی را داخل جعبه پنهان میکنیم و کودک باید با استفاده از لامسه آن ها را تشخیص دهد.

4.پیدا کردن تفاوت ها:

پیدا کردن تفاوت ها یک سرگرمی مناسب است که به تقویت ذهن و نیز بینایی کمک می کند و باعث می شود دقت و تمرکز کودک افزایش یابد. این بازی علاوه بر کودکان برای بزرگسالان نیز مناسب است و می تواند از آلزایمر جلوگیری کند. برای انجام این بازی شما میتوانید از تصاویر آماده در اینترنت استفاده کرده و از آن ها پرینت تهیه کنید و در اختیار کودک قرار دهید.

5.حل معما

برای انجام این بازی شما میتوانید از معماهای داخل مجلات و روزنامه ها و یا از جستجوگر گوگل استفاده کنید. برای آن که مجموعه ای از معما های فکری داشته باشید لازم است مسائل و معماها را از روزنامه ها و مجلات باطله جدا کنید و به صورت یک دفترچه نگهداری نمایید.

 

معمای فکری

 

بازی فکری در خانه بدون وسیله برای بزرگسالان

1.اسم و فامیل

بازی فکری اسم فامیل یکی از سرگرمی هایی است که از گذشته تا به امروز در دورهمی های خانوادگی و دوستانه محبوبیت داشته است. این نوع بازی فکری در خانه بدون وسیله و با داشتن چند کاغذ و خودکار قابل انجام است و می تواند بازی مناسبی برای بزرگسالان باشد.

2. دوز

دوز یک بازی فکری دونفره است. در این بازی بازیکنان به‌نوبت خانه‌های جدول را علامت می‌زنند. برنده بازی کسی است که سریع‌تر از دیگری یک سطر، ستون یا قطر از جدول را با علامت مربوط به خودش تکمیل کند. شما می توانید به‌ جای استفاده از کاغذ یا گوشی موبایل، تخته‌ای صاف به‌عنوان صفحۀ بازیانتخاب کنید. چند قطعه سنگ یا چوب صاف و کوچک پیدا و بعد از رنگ‌آمیزی آنها، بازی را شروع کنید.

3.مشاعره

 «مشاعره» یک سرگرمی بسیار جالب و فکری است که باعث تقویت حافظه و تفکر شما می‌شود و شما را به مطالعه بیشتر شعر و ادب فارسی و خواندن کتاب‌های بیشتر ترغیب می‌کند. بازی مشاعره بدین صورت است که هر یک از افراد بیتی شعر از حفظ می‌خواند و نفر بعدی باید شعر خود را با آخرین حرف بیت بازیکن قبل آغاز کند.

برای مثال:
«فردی یک بیت از خود یا دیگری را می‌سراید، نفر مقابل باید با آخرین حرف شعر او بیت دیگری بخواند». نفر اول می‌گوید:
ای نام تو بهترین سرآغاز بی‌نام تو نامه کی کنم باز
آخرین حرف بیت «ز» است، پس نفر دوم باید یک بیت با حرف «ز» بگوید مثلاً نفر دوم پاسخ می‌دهد:
ز دست دیده و دل هر دو فریاد که هر چه دیده بیند دل کند یاد
اینجا بیت به «د» ختم شد پس نفر اول باید با حرف «د» شروع کند.

4. پانتومیم

اگر به دنبال یک بازی مهیج برای دورهمی های دوستانه و خانوادگی خود هستید پانتومیم پیشنهاد خوبی برای شماست.
«پانتومیم یا ادابازی یک بازی گروهی است که با استفاده از نمایش بی‌کلام انجام می‌شود. بازیکن باید با حرکات دست و به صورت نمایشی کلمه ای که در حال اجرای آن است را به هم گروهی های خود بفهماند.

لوازم مورد نیاز بازی پانتومیم

  •  کرنومتر یا هر وسیله دیگری برای اندازه‌گیری زمان
  •  قلم و کاغذ برای یادداشت‌کردن امتیازات
  • تکه‌‌های کاغذ سفید برای نوشتن عبارت‌های پانتومیم
  • دو سبد برای ریختن کاغذهای حاوی عبارات

5. دار

 این بازی تنها به قلم و کاغذ برای اجرا احتیاج دارد و در عین سادگی، بسیار آموزنده می‌باشد. در این بازی، یکی از بازیکن‌ها (یا گروه‌ها) کلمه‌ای انتخاب می‌کند. طرف دیگر باید با حدس زدن حروف، به آن کلمه دست پیدا کند.

با هر حدس نادرست، یکی از اعضای بدن آدمک آویزان که نماد بازیکن حدس‌زننده است رسم می‌شود و او یک گام به دار زدن نزدیک می‌گردد. بازی می‌تواند به‌گونه‌ای طراحی شود که در شش مرحله به اتمام برسد، البته می‌توان به تعداد مراحل افزود، که برای سطوح ساده‌تر است، اما روند بازی، شش مرحله‌ای است.

 

بازی در خانه بدون وسیله برای بزرگسالان

 

اگر علاقه مند به انواع بازی های رومیزی هستید و به دنبال یک سرگرمی فوق العاده برای ایام فراغت خود هستید، برای آشنایی بیشتر و دسترسی به انواع بازی های فکری بر روی لینک بازی فکری بزرگسالان کلیک نمایید. 

 

ویژگی های مهم در انتخاب بازی فکری

انتخاب یک بازی فکری خوب و مناسب از اهمیت زیادی بر خوردار است. درست است که انجام بازی فکری برای کودکان اثرات بسیار خوبی دارد اما اگر در انتخاب نوع بازی اشتباه کنیم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. در ادامه مواردی را که در انتخاب بازی فکری و یا طراحی یک بازی فکری در خانه با وسایل ساده به شما کمک می کند، مطرح خواهیم کرد:

توجه به سن کودک

اولین و مهم ترین گزینه در انتخاب، توجه به سن کودک می باشد. شما باید با توجه به سن و توانایی های کودک خود به دنبال بازی مناسب باشید. کودکان در هر سنی توانایی ها و قابلیت های متفاوتی دارند و باید با توجه به این موضوع به دنبال بازی مخصوص به همان سن باشیم.

توجه کردن به سختی بازی

توجه به آسان بودن و سخت بودن بازی یکی دیگر از نکات مهم در انجام بازی فکری در خانه برای کودکان است. بازی ها نباید به گونه ای انتخاب شوند که بیش از حد ساده و یا بیش از حد سخت باشند. کودک در هر دو صورت از بازی کردن لذت نخواهد برد. توجه نکردن به این موضوع کودک را از بازی کردن به سرعت دور می کند. زیرا آسان بودن موجب از بین رفتن جذابیت و سخت بودن باعث خستگی و کلافگی کودک می شود.

خلاقیت در طراحی بازی

همیشه به دنبال بازی هایی باشید که کودک شما در حین بازی فقط بیننده نباشد. بازی باید کودک شما را به چالش کشیده و باعث برانگیختگی خلاقیت او شود. این نوع بازی ها می تواند تاثیرات زیادی در رشد فکری کودک شما داشته و خلاقیت او را افزایش دهد.

لذت بخش بودن بازی

شاید لذت بخش بودن بازی یکی از بدیهی ترین موارد در طراحی بازی برای خانه باشد. اما حقیقتا خیلی از والدین در هنگام ساخت بازی فکری در خانه برای کودکان، به این مورد توجه زیادی نمی کنند.

و تنها ایجاد یک بازی برای سرگرمی کودک را در نظر می گیرند. ولی کودک باید از بازی لذت ببرد و تا زمانی که این حس درون کودک وجود داشته باشد تاثیرات مثبت دیگر نیز بر روی شخصیت کودک اثرگذار خواهند بود.

طراحی بازی مشارکتی

سعی کنید به سراغ بازی هایی بروید که روحیه همکاری و مشارکت را در کودک شما فعال کند. ممکن است خیلی از بازی های انفرادی برای کودکان لذت بخش باشد ولی حتما به انتخاب بازی هایی مشارکتی اهتمام بورزید. روحیه همکاری و موفقیت یا شکست دسته جمعی باید از کودکی در شخصیت کودک ایجاد شود.

 

بازی فکری در خانه

 

بازی به صورت قصه گویی

کودکان جذب قصه می شوند. اکثر کودکان از شنیدن قصه و تصویر سازی همراه با آن لذت می برند. به همین دلیل سعی کنید با طراحی بازی های قصه محور، قدرت تصویرسازی کودک خود را بالا ببرید. در ضمن این نوع بازی ها به دلیل اینکه در تخیل کودک شما جای باز می کند باعث می شود اون خلاق تر بوده و شرایط را برای خود در ذهن ترسیم کند.

به همین منظور داشتن دقت بالا در این مورد می تواند باعث رشد خلاقیت و قوه تخیل کودک شما باشد. در ضمن باید توجه داشته باشید که قصه هایی را انتخاب کنید که با توجه به سن فرزند شما باشد تا او به راحتی بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

ساخت بازی فکری در خانه

در این قسمت ما درباره چگونگی ساخت بازی فکری در خانه برای کودکان مطالبی را بیان می کنیم. پس همراه ما باشید:

 

  • برای آموزش رنگ از کودک خود بخواهید با توجه به برگه ها و فوم های رنگی که در زمین قرار داده اید اسباب بازی های خود را جدا کند. با این روش قوه تشخیص رنگ او را افزایش می دهید.

 

  • با استفاده از یک جعبه مقوایی و تعدادی نی پلاستیکی برای کودک خود جاده و خیابان بسازید! نی ها را به صورت پیچ در پیچ در کف جعبه چسبانده و مسیری پر چالش را طراحی کنید. حال از کودک خود بخواهید تا نزدیک ترین مسیر را پیدا کند. این بازی باعث فعال شدن قدرت حل مسئله در کودک شما می شود.

 

  • به کمک یک کاغذ رول و چسب رنگی و ماژیک یک بازی هیجان انگیز بسازید! اگر کودک شما در سنی است که برای یادگیری اعداد و شکل آن ها آمادگی دارد از این روش استفاده کنید. اعداد را از 1 تا هر عددی که کودک شما یاد گرفته است را با یک ترتیب خاصی بر روی کاغذ بنویسید. حال از کودک خود بخواهید تا اعداد را به ترتیب شمارش با چسب نواری به هم وصل کند.

         همچنین می توانید این اعداد را به صورت اعداد جفت بنویسید. مثلا هر عدد را چند بار تکرار کنید و از کودک بخواهید اعداد شبیه را با ماژیک به هم وصل کند.

  • ساخت مسیر های منحنی و یا صاف با کمک چسب رنگی، یکی دیگر از بازی مهیج است. در این بازی کودک شما باید با حفظ تعادل در شرایط خاص مثل نگه داشتن چیزی در دستانش یا به حالت لی لی مسیر را طی کند. همچنین می توانید با قرار دادن جایزه در مسیر و با ایجاد ایستگاه سوال و جواب بازی را هیجان انگیز تر کنید.

 

بیشتر بخوانید:  بازی با وسایل دور ریختنی 

 

بازی فکری در خانه

تاثیرات بازی فکری بر شخصیت کودک

همان طور که می دانید بازی های فکری به منزله ورزش و تمرین برای مغز هستند. وجود انواع چالش ها در بازی های فکری و پیدا کردن راه حل متناسب با آن چالش باعث تقویت هوش و توانایی کودکان ما می شود. بدن کودکان ما همان گونه که به مروز زمان به تغذیه و فعالیت بدنی احتیاج دارد؛ نیازمند تقویت هوش و توانایی های ذهنی نیز است.

پژوهشگران بر این باور هستند که کودکانی که از انجام انواع بازی های مناسب سن خود محروم اند، بخشی عظیمی از شکل گیری روحی و شخصیتی فردی آن ها در بزرگسالی دچار خلا خواهد شد.

درست است که کمپانی های تولید بازی هر روزه به دنبال تولید محصولاتی متنوع تر هستند اما لازم نیست که برای بازی کردن همیشه به دنبال خرید بازی های گران باشید. شما می توانید با درست کردن بازی فکری درخانه برای کودکان با وسایل ساده نبوغ و خلاقیت فرزند خود را تقویت و فعال کنید. انجام بازی فکری در خانه می تواند برای کودکان بسیار لذت بخش تر از بازی های خریداری شده باشد.

حال اگر این بازی به کمک خود کودک و شما به عنوان والدین آماده شود تاثیرات مثبت بیشتری خواهد داشت. یکی از دستاورد های با ارزش در بازی با کودک را ایجاد ارتباط عاطفی و دوستانه میان فرزندان و والدین را می توان برشمرد.

 

حرف آخر

هر آنچه که در کودکی به فرزندان خود آموزش می دهیم اندوخته ای با ارزش برای زندگی در بزرگسالی آن ها خواهد بود. کودکانی که در این دوره به درستی مراحل شخصیت سازی خود را طی کنند در بزرگسالی آسیب کمتری می بینند. در این مقاله تلاش کردیم با توضیح تاثیرات طراحی و ساخت بازی فکری در خانه برای کودکان و هم چنین استفاده از وسایل ساده برای طراحی بازی به شما عزیزان کمک کنیم.

بازی های زیادی است که شما می توانید با مشارکت فرزند خود انجام دهید. سعی کنید در این نوع بازی ها فرزند خود را تشویق کرده و به او اعتماد به نفس دهید. تشویق های شما و اطرافیان کودک می تواند به رشد اعتماد به نفس او نیز کمک کند. امیدواریم مقاله فوق مورد توجه بوده باشد.

36 دیدگاه برای “بازی فکری در خانه بدون وسیله!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *