معرفی ۸ مدل از بهترین بازی های قدیمی ایرانی

تابه‌حال شده به این موضوع فکر کنید، در گذشته‌های دور که خبری از گوشی، بازی‌های ویدیویی و فکری نبود، چطور بچه‌ها اوقات فراغت خود را پر می‌کردند؟ تفریحات بچه‌های دیروز با امروز کمی متفاوت است، آنها وقتی دور هم جمع می‌شدند چند تا بازی هیجانی را انتخاب و بازی می‌کردند.

امروزه شاید کمتر کسی این بازی های قدیمی را انجام دهد. در این مطلب از رایاد قصد داریم برای تازه کردن خاطرات گذشته به معرفی ۸ بازی قدیمی در خانه اشاره کنیم تا هم شما این بازی‌ها را بهتر بشناسید و هم خاطرات قدیمی و جدید تک‌تک شما زنده شود. هم‌چنین به شما می‌گوییم که برای انجام هر بازی نیاز به چه لوازمی دارید و چگونه می‌توانید آن را انجام بدهید.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی های قدیمی

 

انواع بازی های قدیمی در خانه

کم‌کم به تعطیلات عید نزدیک می‌شوید. شاید خیلی از شماها در خانه ماندن را به مسافرت ترجیح بدهید. اما می‌توانید تعطیلات عیدتان را با انجام بازی های قدیمی به بهترین شکل بگذارنید. منتظر چه هستید، از همین حالا بازی‌هایی که می‌خواهید انجام بدهید را لیست کنید تا چیزی از قلم نیفتد.

1.بازی ایرانی دوز؛ ساده اما هیجان‌انگیز

یکی از بازی های سنتی ایرانی، دوز است. این بازی هنوز که هنوز یک بازی دوست‌داشتنی در بین تمام سنین است. اما نگران نباشید حتی اگر روش انجام این بازی را ندانید، می‌توانید همین‌جا آن را یاد بگیرید و در محیط خانه خودتان انجامش دهید.

2.بازی قدیمی هپ‌هپ

هپ‌ هپ یکی از بازی های نوستالوژیک است که هرچقدر تعداد اعضای بازی بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیز‌تر است. این بازی تنها یک قانون ساده دارد و آن هم چیزی جز اینکه هر کسی که به مضرب ۵ برسد باید به جای عدد ۵، ۱۰، ۱۵ و … هپ بگوید در غیر این صورت از بازی حذف می‌شود.

3.منچ؛ مرور خاطرات خوب کودکی

منچ یکی از بازی های قدیمی آلمانی است که از سال ۱۹۱۴ میلادی تا الان توانسته محبوبیت زیادی در بین مردم ایران و جهان پیدا کند. این بازی برای اولین بار توسط فرد آلمانی به نام یوزف فریدریش اشمیت ساخته شد. نام اصلی بازی به زبان آلمانی Mensch ärgere Dich nicht است.

قوانین بازی منچ که هر کسی نمی‌داند!

  1. در این بازی باید حتما عدد ۶ بیاورید تا بتوانید یکی از مهره‌های خود را وارد بازی کنید.
  2. سپس یک بار دیگر تاس بیندازید و رو به جلو حرکت کنید.
  3. در هر خانه تنها یک مهره قرار می‌گیرید. پس اگر بازیکنی وارد این خانه شود، می‌تواند مهره شما را بزند و مهره خودش در این خانه بماند.
  4. در صورتی که مهره شما از بازی حذف شد، مجددا باید عدد ۶ بیاورید تا بتوانید وارد بازی شوید و روند قبل را طی کنید.

 

 

 بازی های سنتی ایرانی- منچ

 

اگر به دنبال خرید بازی فکری مناسب برای کودکان خود هستید به شما پیشنهاد میدهیم به صفحه “بازی فکری کودکان“مراجعه نمایید.

 

4.بازی اسم و فامیل

اسم و فامیل یکی دیگر از بازی‌ های سنتی ایرانی است که طرفداران زیادی دارد. برای انجام این بازی حداقل به ۲ نفر نیاز دارید. کسی در این بازی برنده می‌شود که سرعت‌العمل و اطلاعات عمومی خوبی داشته باشد. چند تا قانون کلی برای انجام این بازی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

برای انجام این بازی نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • ابتدا یک کاغذ و خودکار یا مداد به تمام بازیکنان بدهید.
  • باید یک جدول که شامل اسم، فامیل، میوه، غذا، ماشین، حیوان، رنگ، اشیا و امتیاز است را بکشید.
  • سپس یکی از بازیکنان یک حرف الفبا را بلند اعلام می‌کند.
  • بازی زمانی تمام می‌شود که یکی از بازیکنان استپ بگوید.
  • بعد از اتمام مرحله زمان شمارش امتیاز‌ها است.
  • کسی که بتواند تمام ستون‌های جدول را به درستی پر کند، برنده بازی است.

قوانین بازی اسم و فامیل را بشناسید!

  1. اگر بازیکنی یک ستون را ننوشته باشد یا کلمه‌ اشتباهی را نوشته باشد، صفر امتیاز می‌گیرد و سایر بازیکنان ۲۰ امتیاز می‌گیرند.
  2. اگر تمام بازیکنان یا حداقل ۲ نفر یک کلمه یکسان را نوشته باشند، ۵ امتیاز می‌گیرند.
  3. موضوعات بازی انتخابی هستند و حتما لازم نیست از همه استفاده شود.

 

بازی های نوستالژیک - اسم فامیل

 

 اگر دوست دارید بازی اسم‌ و‌ فامیل را به سبک جدیدی بازی کنید، پیشنهاد می‌کنیم توضیحات بازی فکری اسم و فامیل را از سایت رایاد بخوانید.

 

انواع بازی های قدیمی در فضای آزاد

گاهی اوقات محیط خانه برای بچه‌ها خسته‌کننده است و چه خوب است که این زمان‌ها بازی های قدیمی ایرانی را بشناسید و برای بچه‌ها روند بازی را توضیح دهید. در این قسمت می‌خواهیم به بازی های نوستالوژیک دهه ۵۰، ۶۰ اشاره کنیم که سر بچه‌ها را ساعت‌ها گرم می‌کند.

1.استوپ هوایی؛ قدیمی اما هیجان‌انگیز

از بازی های قدیمی ایرانی می‌توانیم به استوپ هوایی اشاره کنیم. این بازی سن‌و‌سال نمی‌شناسد و برای هر سنی جذاب است.

برای انجام بازی نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا تمام بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و یک نفر به‌عنوان شروع‌کننده بازی انتخاب می‌شود.
  2. او باید توپ را به هوا پرتاپ کند و در این بین نام یکی از بازیکنان را صدا بزند.
  3. اگر بازیکن دوم قبل از برخورد توپ با زمین به آن برسد، می‌تواند مجددا آن را به هوا بیندازد و نام بازیکن دیگر را صدا کند. در غیر این صورت باید سعی کند در سریع‌ترین زمان به توپ برسد و بلند استوپ بگوید تا تمام بازیکنان در جای خود ثابت بمانند.
  4. سپس باید توپ را به سمت یکی از بازیکنان پرتاب کند، اگر توپ به او برخورد کند، امتیاز منفی می‌گیرد و باید در دست بعدی بازی را شروع کند. در غیر این صورت امتیاز منفی می‌گیرد.

 

2.تیله بازی قدیمی

یکی دیگر از بازی های قدیمی، تیله بازی است که محبوبیت زیادی در بین پسربچه‌ها دارد. در این بازی باید تعدادی تیله را در فاصله کم روی زمین بچینید و سپس با یک تیله تلاش کنید تا تمام مهره‌ها را از زمین خارج کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مردم شهرها یا کشورهای دیگر این بازی را با نام‌های دیگر می‌شناسند. مثلا در افغانستان به این بازی، گوله بازی می‌گویند.

بازی های نوستالژیک

 

بیشتر بخوانید: 17 ایده بازی پرتحرک برای کودکان در منزل

3.قایم موشک بازی

قایم موشک بازی یکی از بازی ‌های سنتی ایرانی است که هنوز هم در بین بچه‌ها محبوب است. هرچقدر تعداد بازیکنان بیشتر باشد، بازی هیجان‌انگیزتر است. در این بازی بازیکنان تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارند تا در جایی پنهان شوند و کسی که چشم گذاشته باید جای تمام بازیکنان را پیدا کند.

4.بازی هفت سنگ

بازی هفت سنگ یکی دیگر از بازی ‌های سنتی ایرانی است که به صورت گروهی انجام می‌شود. در ابتدای بازی تمام بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. هدف از انجام این بازی انداختن سنگ‌ها روی زمین است. در بازی نوستالوژیک هفت‌ سنگ باید سرعت‌العمل بالایی داشته باشید و هم‌چنین با انجام کار گروهی برنده بازی خواهید شد.

روش انجام بازی هفت سنگ به این صورت است که:

  1. ابتدا ۷ سنگ را از بزرگ به کوچک روی هم می‌چیند.
  2. یکی از گروه‌ها در فاصله کوتاهی از هفت سنگ می‌ایستد و تلاش می‌کند تا تمام سنگ‌ها را روی زمین بیندازد
  3. اگر بازیکنان گروه اول نتوانند تمام سنگ‌ها را روی زمین بیندازند باید جایشان را با گروه دوم عوض کنند.
    در غیر این صورت بازیکنان گروه دوم با توپ به دنبال بازیکنان دسته اول می‌دوند و تلاش می‌کنند تا آنها را از بازی حذف کنند.

 

کلام آخر

بازی‌ های نوستالوژیک دیگری مانند یک‌قول‌-دوقول، وسطی، زو، شاه، دزد و وزیر، تاپ تاپ خمیر، سنگ، کاغذ و قیچی، بالابلندی، عمو زنجیر باف، گل یا پوچ، گرگم به هوا و طناب بازی وجود دارند که شما می‌توانید این بازی‌ها را به همراه کودکان خود در محیط خانه یا فضای آزاد انجام دهید.

42 دیدگاه برای “معرفی ۸ مدل از بهترین بازی های قدیمی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *