17ایده بازی های پرتحرک و خلاقانه برای کودکان در خانه

بچه‌ها عاشق بازی هستند، اما همیشه نمی‌توان محیط وسیعی مثل پارک، شهربازی، مدرسه و … برای کودکان فراهم کرد. فلذا در این مطلب از رایاد تصمیم گرفتیم، 15 ایده جذاب بازی های پرتحرک برای کودکان در خانه با وسایل ساده را به شما معرفی کنیم تا به راحتی و با کمترین هزینه، اجرای آن‌ها در خانه ممکن باشد.

شما می‌توانید با این بازی ها که تعدادی از آن ها جز بازی‌های پرتحرک و تعدادی دیگر مربوط به بازی‌های خلاقانه است، توانایی فرزند خود را در منزل به چالش بکشید و ساعت‌ها فرزند خود را سرگرم کنید. اگر شما نیز تجربه بازی هیجان‌انگیز با کودک خود در خانه را دارید، آن را در قسمت نظرات با کاربران رایاد در میان بگذارید.

 

بازی در خانه

 

هرگز از تاثیر بازی بر یادگیری کودک غافل نشوید. ارتباط بهتر والدین با کودکان، تخلیه انرژی کودک به شکل صحیح، بهبود خواب بچه‌ها در شب و کاهش شب‌بیداری، افزایش خلاقیت و هوش کودکان، بهبود تمرکز و اعتماد به نفس، ایجاد فضایی شاد و سرگرم‌کننده در خانه بدون استفاده از تلفن همراه، افزایش صبر و حوصله کودک، آموزش انجام کار به صورت گروهی، بروز احساسات و انرژی کودک در حین انجام بازی و در یک کلام کمک به رشد جسمی، رفتاری و اجتماعی کودک از مزایای مهم انجام بازی های پرتحرک برای کودکان در خانه است که متاسفانه بسیاری از والدین از آن غافلند.

 

نکته بسیار مهم: با توجه به علاقه شدید بچه‌ها به بازی، بسیاری از نرم افزارهای آموزشی تلاش کرده‌اند تا محتوای درسی(بخصوص مقطع ابتدایی) را همراه با بازی‌های گرافیکی جذاب به کودکان آموزش دهند. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزارها روی دکمه زیر کلیک کنید.

 

8 ایده از بازی‌های پرتحرک برای کودکان در منزل

 

این بازی ها جز سرگرمی هایی هستند که کودک برای آن‌ها نیاز به تحرک زیاد دارد و می‌تواند تا حد زیادی انرژی کودک را تخلیه کند.

1. بولینگ

یکی از بازی‌های هیجان‌انگیز و مورد علاقه کودکان بازی بولینگ است که به سادگی و با کم ترین زحمت می توان شرایط این بازی را مهیا کرد.

 

وسایل مورد نیاز برای این بازی

  •  ۵ الی ۱۰ بطری نوشابه
  •  ۲ یا ۳ توپ پلاستیکی یا پارچه‌ای برای پرتاب
  •  مشخص کردن مکان با یک نشانگر کوچک (مثل چسب رنگی)

 

نحوه انجام بازی

  •  در ابتدای مسیر باید مکان مناسبی برای پرتاب توپ توسط کودکان را انتخاب کنید.
  •  برای ایجاد فاصله کودک با بطری‌ها یک خط فرضی با چسب یا نوار رنگی بر روی زمین ایجاد کنید.
  •  برای افزایش هیجان و ذوق کودکان، هر یک از بطری‌ها را رنگ کنید و در مکانی قرار دهید تا خشک شوند.
  • با سلیقه خود بطری‌ها را بر روی زمین و یا بالای سر هم قرار دهید.
  •  روند انجام بازی را برای کودک خود توضیح دهید و برای برنده نیز جایزه کوچکی مشخص کنید.
  •  برنده بازی کسی است که بتواند تمام بطری‌ها را با سه توپ خود بزند.
  •  در خانه این بازی با توپ کوچک انجام می شود .

بازی با کودک در خانه

2. دنبال کردن رهبر

یکی از بازی‌های ساده در خانه، مشخص کردن رهبر در خانه است. روند انجام این بازی به این صورت است که ابتدا فردی به عنوان رهبر انتخاب می‌شود و بچه‌های دیگر باید مو به مو کارهای او را مانند پریدن، خندیدن، شکلک در آوردن و … را تقلید کنند و شخصی بازنده است که به اشتباه کاری را انجام دهد. افزایش تحرک و هیجان در کودکان و افزایش اعتماد به نفس و انرژی مثبت در کودکان از مهم ترین مزیت های این بازی به شمار می‌رود.

 

3. صندلی بازی موزیکال

اگر تعداد زیادی بچه در اطراف شما هستند و دوست دارید با بازی و آهنگ آن‌ها را سرگرم کنید، می‌توانید از بازی هیجان‌انگیز صندلی بازی استفاده کنید چرا که این بازی مورد استقبال این کودکان قرار خواهد گرفت.

 

بازی های پرتحرک برای کودکان

 

نحوه انجام بازی

  • برای شروع بازی نیاز به چند صندلی و یک آهنگ شاد دارید.
  • ابتدا صندلی‌ها را در یک خط راست یا به صورت دایره‌ای کنار هم قرار دهید. (همیشه تعداد صندلی یکی کمتر از تعداد شرکت‌کنندگان است.)
  •  موزیک را پخش کنید و از بچه‌ها بخواهید دور صندلی‌ها شروع به حرکت کنند.
  •  با توقف آهنگ باید روی نزدیک‌ترین صندلی بنشینند.
  •  در آخر کسی بازنده است که صندلی برای نشستن نداشته باشد.
  • بازنده ها را از بازی حذف کنید و آنقدر این کار را ادامه دهید تا یک نفر باقی بماند و آن یک نفر برنده بازی است.

 

نکته مهم: این بازی هیجان‌انگیز را شروع کنید ولی توجه داشته باشید بچه‌ها برای نشستن روی صندلی، دوستان خود را به زمین نزنند و اصول اخلاقی زیر پا نرود.

4. بازی حفظ تعادل

یکی از ایده‌های جذاب بازی های پرتحرک برای کودکان در خانه، بازی حفظ تعادل قاشق بر روی یک خط صاف و راست است. برای انجام این بازی هیجان‌انگیز، ابتدا باید مسیری را بر روی زمین مشخص کنید و از او بخواهید تا قطع شدن آهنگ روی خط راست به صورت لی لی حرکت کند و برنده کسی نیست جز بچه‌ای که تمام مسیر را بدون افتادن طی کرده است.

5. سیب‌زمینی داغ

برای ایجاد یک بازی هیجان‌انگیز گروهی می‌توانید از بچه‌ها بخواهید تا به صورت دایره کنار هم بنشینند و سپس یک توپ یا یک سیب زمینی در اختیار آنان قرار دهید و از آن‌ها بخواهید تا قبل از تموم شدن آهنگ، توپ را در بین دوستان خود با سرعت دست به دست کنند.
در نهایت بازنده کسی است که با تموم شدن آهنگ، توپ در دست او قرار دارد. این بازی با توپ کوچک در منزل می تواند گزینه ی خوبی برای سرگرم کردن فرزندان باشد.

 

بازی پرتحرک در منزل

 

اگر به دنبال ایده های بیشتر برای بازی های کودکانه با توپ هستید، بر روی لینک بازی با توپ در خانه کلیک نمایید.

 

 

6.پانتومیم (ادا بازی)

بازی پانتومیم یکی از بازی‌های گروهی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز در بین کودکان به شمار می‌آید.
در ابتدا باید به بچه‌‌ها آموزش دهید تا بدون حرف یا کلامی و با حرکت دست و اشاره، موضوع یا احساسات خود را به هم‌سنی‌های خود نشان دهند و در آخر کسی برنده است که بتواند به درستی کلمه یا عبارت را تشخیص دهد. برای شروع مسابقه پانتومیم می‌‌توانید از موضوعات زیر استفاده کنید.

  • میوه چیدن از درخت
  • راه رفتن روی شیشه
  • نان پختن
  • بستن بند کفش
  • مسواک زدن
  • کلاه قرمزی
  • نقاشی کردن
  • و … .

و یا از ضرب‌المثل‌های ساده زیر استفاده کنید.

  •  بار کج به منزل نمی‌رسد.
  • آش نخورده و دهن سوخته
  • شتر دیدی ندیدی
  • دیوار موش داره، موش هم گوش داره
  • قطره قطره جمع گردد، وانگهی دریا شود.
  • و … .

پیشنهاد: برای انجام بهتر این بازی می‌توانید از نرم افزارهای ادابازی در اپلیکیشن کافه بازار نیز استفاده کنید.

 

بازی خلاقانه با کودک

7.بازی با حلقه

یک حلقه پلاستیکی بزرگ را که برای ورزش کمر استفاده می شود روی زمین قرار می دهیم و از دو نفر می خواهیم که در دو طرف حلقه قرار گیرند و با شماره 1 نفر اول داخل حلقه می پرد و با شماره 2 نفر دوم داخل حلقه می‌شود و نفر اول خارج می شود این بازی تا جایی ادامه پیدا می کند که یکی از دو نفر دچار خطا شود.

8.بازی بشین پاشو بچرخ

این بازی یکی از بازی های پرتحرک برای کودکان می باشد که باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای بدن و ذهن  می‌شود. روند انجان این بازی به این صورت است که در هر بار فعالیت های جدیدی از کودک خواسته میشود تا انجام دهد به عنوان مثال: بشین، پاشو بچرخ، بخند، … در این بازی تمرکز حواس، دقت در شنیدن، اطاعت از فرمان ها و … به کودک آموزش داده میشود. این ایده ساده بازی پرتحرک در منزل می تواند اوقات لذت بخشی را برای کودک فراهم کند.

 

9 ایده برای انجام بازی های خلاقانه

این 8  ایده، مربوط به بازی هایی است که نیاز به جنب و جوش زیادی ندارد و سر و صدای زیادی هم در خانه ایجاد نمی‌کند و بیشتر بر افزایش قوه تخیل کودک تمرکز می‌کند.

1.پیدا کردن اشیا گم شده در خانه

پیدا کردن اشیا گم شده در خانه یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌ها برای کودکان به حساب می‌آید.این بازی را میتوان با وسایل ساده در خانه انجام داد.

نحوه انجام بازی

ابتدا یک اسباب بازی کودک خود را در قسمتی از اتاق کودک و یا بخشی از خانه قایم کنید و از کودک خود بخواهید تا شی را طبق مسیر مشخص شده پیدا کند. بعد خود شما یک سینی و یک قاشق بردارید و با قاشق به روی سینی بکوبید. هرچقدر که کودک به آن وسیله نزدیک تر شد، تعداد ضربات و شدت صدا زیادتر می‌شود و براثر دور شدن از آن وسیله تعداد ضربه و صدا  نیز کم می‌شود.

برای افزایش هیجان می‌توانید، در پایان مسابقه برای کسی که زودتر از همه وسیله را پیدا کرده، جایزه کوچکی درنظر بگیرید که این جایزه می‌تواند یک ماشین کاغذی کوچک باشد یا انتخاب بازی بعد را به عهده او بگذارید تا انگیزه‌ در کودک برای پیدا کردن شی، افزایش یابد.

نکات مهم:

  • اگر کودک شما هیجان را دوست دارد و حداقل ۶ یا ۷ سال سن دارد می‌توانید او را ساعت‌ها با این بازی مشغول کنید.
  •  هر چه تعداد کودکان در این بازی بیشتر باشد، هیجان نیز بیشتر است.

 

2. بازی با کاغذ

یکی از ساده‌ترین ایده‌ها برای بازی با کودکان، استفاده از کاغذ یا رزونامه است. در این روش تنها نیاز است والدین کمی خلاقیت به خرج دهند و با کاغذها اشکال هندسی مثل قیف، موشک، نمکدون، حیوانات اهلی و وحشی و … درست کنند و آن را در اختیار کودکان خود قرار دهند.

 

بازی پر تحرک در منزل

 

با در اختیار گذاشتن کاغذ یا اشکال هندسی، می‌توانید ساعت‌ها بچه‌ها را مشغول کنید یا آن‌ها را تشویق کنید تا مثل شما، اشکال هندسی جدیدی را درست کنند. شناسایی استعداد کودکان، افزایش انگیزه در ایجاد اشکال جدید و ایجاد خلاقیت در کودک از مزایای قابل توجه این بازی به شمار می‌آید.

نکته مهم : معمولا از این بازی برای کودکانی که بین سنین ۶ تا ۱۰ سال سن دارند، استفاده می‌شود.

3. پیدا کردن سکه در زیر دو لیوان

یکی از بازی‌های مهیج و جالب برای کودکان، پیدا کردن یک شی کوچک مانند سکه در بین دو لیوان است.

وسایل مورد نیاز:

  • یک عدد سکه یا سنگ و یا کاغذ مچاله شده کوچک
  •  دو لیوان برای قائم کردن شی کوچک
  •  مقداری هیجان و حوصله

روند انجام بازی به این صورت است که ابتدا باید شی را در زیر یکی از لیوان‌ها قرار دهید و آن را به کودک خود نشان دهید، حال با سرعت کم شروع به جابه‌جایی لیوان‌ها کنید و بعد از مدت کوتاهی حرکت را متوقف کنید و از کودک خود بخواهید تا تشخیص دهد، سکه در زیر کدام لیوان قرار دارد. هر چقدر تعداد لیوان ها زیاد شود، هیجان بازی بیشتر می‌شود.

 

مزایای بازی با اشیا مخفی شده

  • افزایش هیجان و انرژی در کودک
  •  افزایش دقت و توجه کودک در طی بازی
  •  تقویت مهارت دیداری کودک
  •  بهبود تمرکز در کودکان

 

بازی با کودک با چشم بسته

 

4. بازی های فکری خانوادگی 

یکی از بهترین و پرهیجان ترین راه های سرگرم کردن بچه ها در خانه بازی های فکری و رو میزی است. بازی های فکری انواع و مدل های متفاوت در رده ی سنی مختلف برای کودکان و بزرگسالان طراحی می شوند.

بازی فکری تنها یک سرگرمی نیست، علاوه بر لحظات شادی که به همراه دارد، دارای مزایای بسیاری نیز می باشد. بازی فکری باعث پویایی ذهن می شود و نواحی مختلف مغز را فعال می سازد. بازی فکری زمینه را برای رشد ذهنی کودکان مهیا می سازد  و در حین بازی کودکان مهارت های کار تیمی، مشارکت، تصمیم گیری و حل مساله را می آموزند.

بازی های فکری یک سرگرمی فوق العاده برای تمامی اعضای خانواده می باشد ضمن آنکه باعث تقویت روابط و صمیمت بین اعضای خانواده می شود.

 بازی های فکری خلاقانه و جذاب را  از همین جا انتخاب کنید.

5%
ناموجود
181,000 تومان
5%
ناموجود
105,000 تومان
5%
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری جالیز

314,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری پاتک

170,000 تومان
ناموجود
100,000 تومان
ناموجود
160,000 تومان
5%
ناموجود
143,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری دالیز

130,000 تومان
ناموجود
350,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری دژ

220,000 تومان
ناموجود
110,000 تومان
5%
ناموجود
143,000 تومان
30%
ناموجود
70,000 تومان

5. لمس اشیاء با چشمان بسته

اغلب کودکان عاشق لمس اشیا با چشمای بسته هستند. این بازی هیجان‌انگیز به دو شکل مختلف قابل انجام شدن است.

  1.  برای شروع این بازی ابتدا باید چشم کودک خود را با شال یا دستمالی تمیز ببندید و از او بخواهید با لمس کردن اشیا، تشخیص دهد چه وسیله‌ای در جلوی او قرار دارد.
  2.  یک وسیله کوچک را درون جعبه قرار دهید و از کودک خود بخواهید شی درون جعبه را با پرسیدن چند سوال حدس بزند. برنده بازی کسی نیست جز فردی که زودتر از بقیه جواب درست را حدس بزند و باید جایزه یا امتیازی به او دهید تا بچه‌ها با انگیزه و هیجان بیشتری مشغول به بازی شوند.

6. کشیدن نقاشی با چشمان بسته

این بازی برای بچه‌های کوچک هم مناسب است. وسایل مورد نیاز برای انجام این بازی، یک کاغذ یا تخته برد و یک مداد یا ماژیک است. ابتدا چشم کودک خود را با پارچه تمیزی ببندید و از اون بخواهید تا یک نقاشی بر روی کاغذ بکشد و بعد پارچه را بردارید تا کودک، اثرهنری خود را ببیند.

 

بازی نقاشی در خانه

7. بازی جمله سازی

یکی از بازی‌هایی که تاثیر بسزایی در تقویت حافظه کودکان دارد، استفاده از بازی جمله‌سازی است. هر چه تعداد بچه‌ها در این بازی بیشتر باشد هیجان نیز بالاتر است. برای شروع بازی نیاز به وسیله‌ خاصی ندارید و باید از کودکان خود بخواهید در مکانی دور هم بنشینند و شما باید نقش شروع‌کننده بازی را بر عهده بگیرید تا کودکان متوجه روند بازی شوند.

در ابتدا عبارت کوتاهی مانند (من به خرید رفتم تا…. ) را بلند و با صدایی رسا بگویید و از بچه کنار دست خود بخواهید تا به عبارت شما یک کلمه اضافه کند و از اول عبارت را بخواند(من به خرید رفتم تا برای) و نفر بعدی نیز باید مجدد جمله را از ابتدا با کلمه دلخواه خود بخواند(من به خرید رفتم تا برای تولد).

 

برنده و بازنده بازی چطور مشخص می‌شود؟

این بازی هیجان‌انگیز بین تمام افراد یا کودکان جمع تا جایی ادامه پیدا می‌کند که نفر بعدی دیگر ابتدای جمله را به خاطر نیاورد، پس او به عنوان بازنده اعلام و ادامه بازی بین دیگر کودکان انجام می‌شود و در نهایت کسی برنده است که به عنوان آخرین نفر باقی‌ مانده باشد.

تاثیر بازی جمله سازی بر کودکان

  •  ایجاد چالش ذهنی برای کودک
  •  افزایش هیجان و انگیزه برای برد
  •  تقویت حافظه کودکان

 

بازی های پرتحرک برای کودکان

 

8. خمیر بازی

خمیر بازی یکی از علاقه مندی های کودکان و خردسالان است که با بازی با آن تخیلات و احساسات خود را بروز می دهند. می توان گفت این اسباب بازی نرم، وسیله ای است که کودک آن را ورز می دهد و از آن سو، خمیر بازی هم ذهن کودک را ورز داده و باعث رشد آن می شود. خمیر بازی یکی از بازی های خلاقانه پرطرفدار بین کودکان است.

کودک به وسیله بازی با آن خشم و هیجان اش با مشت زدن و هم چنین ورز دادن تخلیه می کند و در نتیجه به تخلیه و آرامش ذهنی می رسد. خمیر بازی باعث رشد فکری و ذهنی کودک می شود انگشتان دست کودک نیز با بازی با آن ورزیده تر شده و کودک کنترل بهتری نسبت به حرکت انگشتان اش پیدا می کند.

حتما به یاد داشته باشید که بعد از اتمام بازی کودک دست هایش را با آب و صابون بشوید.

 

بازی پرتحرک در منزل

 

9. حدس غذا با چشم بسته!

حدس غذا با چشم بسته یک بازی خلاقانه ساده است که به راحتی در منزل قابل انجام است. این بازی به دقت و تمرکز نسبتا خوبی نیاز دارد همچنین این فعالیت به تقویت چشایی و بویایی کودکان کمک میکند. برای انجام این بازی با استفاده از یک پارچه چشمان کودک را ببندید سپس چند ماده غذایی ( که نیاز به پخت ندارد) آماده کنید و از کودک بخواهید با چشم بسته آن ها را امتحان کند و حدس بزند که کدام ماده غذایی را چشیده است.

 

نکات مهم:

  • با استفاده از بازی های پرتحرک برای کودکان در خانه می‌توان بسیاری از مفاهیم اخلاقی، مهارت های اصلی زندگی و حتی مسائل درسی را به کودک آموزش داد. پس به هیچ عنوان از انجام بازی با کودک خود غافل نشوید.
  • اگر محیط مناسبی برای بچه‌های خود فراهم نکنید، آن‌ها استفاده از تلفن‌همراه و بازی های کامپیوتری را ترجیح خواهند داد و مدت زمان زیادی را بدون تحرک سپری می‌کنند. پس با یک برنامه‌ریزی کوچک کاری کنید تا آن‌ها در کنار مسابقه‌های هیجان‌انگیز، مهارت‌هایی را هم آموزش ببیند و با یک تیر چندین نشان بزنید.

70 دیدگاه برای “17ایده بازی های پرتحرک و خلاقانه برای کودکان در خانه

  1. مریم گفته:

    من دوتا دختر 9 ساله و 6 ساله دارم همیشه یکی از بازی هایی که با هم دیگه انجام میدیم نقاشی کشیدن روی بادکنک هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *