معرفی 15 بازی گروهی خلاق برای کودکان و نوجوانان

بازی‌های بسیاری برای کودکان و بزرگسالان در دنیای واقعی و مجازی طراحی شده است. بیشتر افراد چه کودک و چه بزرگسال اوقات بسیاری را غرق در دنیای بازی‌های مجازی می‌گذرانند. اما لازم است زندگی به تعادل برسد. رایاد در این مقاله به معرفی تعدادی بازی گروهی خلاق می‌پردازد که گزینه‌های خوبی برای فاصله گرفتن از ابزارهای الکترونیکی هستند.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

بازی های گروهی خلاقانه برای دورهمی‌های دوستانه

در این بخش به معرفی هفت بازی می‌پردازیم که مناسب بزرگسالان هستند. در جمع‌های دوستانه، کاری یا خانوادگی می‌توانید این بازی‌ها را انجام دهید.

1.استوژیت، بازی گروهی خلاق برای بزرگسال

این بازی فکری جذاب به گونه‌ای است که علاوه بر بزرگسالان، کودکان و نوجوانان نیز می‌توانند آن را بازی کنند. تعداد نفرات می‌تواند بین دو تا هشت نفر باشد.
در این بازی فکری کارتی، در هر نوبت یک بازیکن باید قصه‌گو شود. قصه گو سعی می‌کند کارت خود را به روش‌های گوناگون برای سایر بازیکنان توصیف کند. سپس کارت‌ها بُر می‌خورند. بعد بازیکنان دیگر سعی می‌کنند کارتی که در نظر قصه‌گو بوده، پیدا کنند. البته بازی قدری پیچیده می‌شود. زیرا برخی دیگر از بازیکنان می‌توانند با یک کارت دیگر که شبیه به توصیفات قصه‌گو است، ذهن سایرین را از کارت هدف منحرف کنند.

استوژیت یک بازی گروهی خلاق است زیرا قدرت تخیل و خلاقیت بازیکنان را به چالش می‌کشد.

 

بازی گروهی خلاق بزرگسال

2.بازی رمزشکن برای بزرگسالان

دیگر بازی گروهی خلاق برای بزرگسال رمز شکن است. این بازی نیز از بازی‌های فکری کارتی به شمار می‌رود. رمزشکن مناسب رده بزرگسال است اما نوجوانان نیز می‌توانند بازی‌اش کنند. از آن‌جا که در این بازی نیاز به دو تیم داریم، تعداد بازیکنان باید زوج و بین 4 تا 8 نفر باشد. سپس به دو تیم 2 تا 4 نفره تقسیم شوند.

بازیکنان هر تیم باید در انتقال اطلاعات به هم‌تیمی‌های خود به نحوی تلاش کنند که تیم مقابل متوجه آن نشوند. یعنی باید برای هم‌تیمی‌ها شفاف و روشن و برای تیم حریف، مبهم باشد و این چالش دشوار بازی است.

در ابتدای بازی باید در هر تیم یک نفر به عنوان رمزگذار تعیین شود. او باید رمز کد سه رقمی را به هم‌تیمی‌هایش انتقال دهد. اگر یکی از اعضای تیم حریف بتواند رمز را حدس بزند، یک توکن شنود دریافت می‌کند. اگر تیمی دو توکن شنود دریافت کند، برنده بازی است. همچنین اگر تیمی که باید حدس بزنند، دو باز نتوانند حدس درستی بزنند، بازنده خواهند شد.

 

اگر به دنبال خرید بازی های مناسب برای کودکان و بزرگسالان هستید به شما پیشنهاد میکنیم روی لینک “ بازی فکری ” کلیک کنید.

 

3.بازی فکری بروکا

بازی بروکا را نیز به عنوان یک بازی گروهی خلاق بزرگسال معرفی می‌کنیم زیرا این بازی برای بزرگسالان جذابیت بیشتری دارد. با ان حال رده‌های سنی کودک و نوجوان نیز می‌توانند آن را بازی کنند. برای بروکا دست کم نیاز به چهار نفر بازیکن است اما هرچه تعداد بیشتر باشد، بازی جذاب‌تر می‌شود. این بازی یک داستان کلی دارد که مربوط به عالم رؤیا است. بروکا دو بخش شب و روز دارد.

در بخش شب بازیکن رؤیاپرداز، چشم‌بند خود را می‌گذارد و می‌خوابد. کارت‌های بازی بر زده شده و بین بازیکنان پخش می‌شود. هر بازیکن نقشی دارد و باید با توجه به نقش خود رؤیاپرداز را از هدف دور یا به آن نزدیک کند.
بازیکنانی که نقش پریان را دارند باید به رویاپرداز کمک کنند. در مقابل، بازیکنانی که نقش شیاطین را دارند باید سعی کنند او را از هدف دور کنند.

بازیکنان نقش جنیان دسته دیگری هستند که منافع خود را دنبال می‌کنند. بنابراین گاهی با پریان و گاهی با شیاطین همراه می‌شوند. رویاپرداز پس از حدس درست یا اشتباه مفهوم، درخواست مفهوم بعدی را می‌کند.

در بخش دوم بازی که روز است، رؤیاپرداز باید چشم‌بند خود را بردارد. اما پیش از آن باید با کلماتی که درست حدس زده است، یک داستان کوتاه چندجمله‌ای بگوید.

 

بازی گروهی خلاق

 

4.بازی گروهی خلاق پی شوم

پی شوم از بازی های فکری کارتی بسیار جذاب است. در پی‌شوم بازیکنان سعی می‌کنند برای پرسش‌های مطرح‌شده پیشنهاداتی بدهند. این پیشنهادات می‌تواند عجیب یا خنده‌دار باشد. برای این بازی گروهی خلاق بزرگسال نیاز به دست‌کم چهار نفر داریم. این تعداد می‌تواند تا دوازده نفر افزایش پیدا کند. این بازی برای بزرگسالان و نوجوانان بالای پانزده سال مناسب است.

 

 

بازی های گروهی خنده دار باعث افزایش شادابی و داشتن روحیه خوب در جمع خانواده و دوستان می‌شوند. اگر شماهم به بازی های گروهی و خانوادگی علاقمند هستید به شما پیشنهاد میکنیم مقاله: بازی های گروهی خنده دار را مطالعه کنید.

5.مشاعره

یکی از جذاب‌ترین و فرهنگی‌ترین بازی های گروهی خلاق، مشاعره است. در این بازی باید هر شخص یک بیت شعر بخواند و نفر بعدی با آخرین حرف آن بیت، بیت دیگری را آغاز کند. این بازی نیاز به حضور ذهن و مطالعه ادبی کافی دارد. البته گاهی می‌توان از اشعار عامیانه و ترانه‌ها استفاده کرد.

 

بازی گروهی خلاق مشاعره

 

6.منجمد شو، بازی گروهی خلاق برای بزرگسال

این بازی گروهی خلاق نیاز به ابزار خاصی ندارد. از یک بازیکن خواسته می‌شود که در یک مکان با شکلکی خاص و ثابت بایستد. گویی مجسمه شخص خاصی شده است. با توجه به ژست او بازیکنان دیگر باید شخصیت را حدس بزنند و همان ژست را بگیرند. این بازی گروهی هم خلاقانه است و هم جنبه کمدی دارد.

7.حدس بزن کیه؟

در این بازی گروهی اسم بازیکنان روی برگه نوشته می‌شود. برگه‌ها در یک ظرف باهم مخلوط می‌شوند. هر بازیکن که نوبت او می‌شود، باید یک برگه را بردارد و اسم آن را ببیند. سپس باید سعی کند با جملاتی، شخص مورد نظر را توصیف کند و سایر بازیکنان نامش را حدس بزنند. این بازی می‌تواند مانند پانتومیم در قالب دو یا چند تیم انجام شود و امتیازی باشد.

بازی های گروهی خلاق برای کودکان

در این بخش به معرفی هشت بازی گروهی خلاق مناسب برای کودکان می‌پردازیم.

1.مکعب های قصه گویی برای کودکان

یکی از بازی های گروهی خلاقانه مکعب‌های قصه‌گویی است. این بازی برای کودکان 5 تا 8 ساله توصیه می‌شود. هدف این بازی گسترش دایره واژگان است. در نتیجه مهارت‌های کلامی و خواندن و نوشتن در بچه‌ها تقویت می‌شود. در این بازی 9 مکعب وجود دارد که روی آن‌ها تصاویری نقش بسته است. مکعب‌ها مانند تاس انداخته می‌شوند و بازیکن باید با تصاویر روی آن‌ها شروع به قصه‌گویی کند.
بازی گروهی خلاق مکعب قصه‌گویی نه تنها در جمع خانواده و دوستان، بلکه برای جلسات آموزشی و گفتاردرمانی کودکان گزینه‌ای مناسب است.

 

2.اپتیکال، بازی گروهی خلاق جذاب برای کودکان

اپتیکال را در دسته بازی گروهی خلاق کودکان معرفی می‌کنیم. البته این بازی محدودیت سنی خاصی ندارد و تمام رده‌های سنی می‌توانند آن را بازی کنند. اما احتمالا برای کودکان جذاب‌تر است. در بازی گروهی خلاق اپتیکال نیاز به دو نفر بازیکن داریم. باید تصویر روی کارت‌ها توسط یک بازیکن نقاشی شود و بازیکن دیگر آن را حدس بزند. البته پیش از کشیدن نقاشی باید یک عینک رنگی به چشم بزند. سرعت عمل در این بازی مطرح است.

بازی گروهی خلاق برای کودکان

 

3.بازی فکری پانتومیم

اصل بازی پانتومیم یک بازی شناخته شده است که برای آن معممولا ابزار خاصی وجود ندارد. اما سازنده بازی فکری پانتومیم تلاش کرده این بازی با کمک ابزارها و روند خاصی جذاب‌تر کند. تعداد بازیکنان 6 نفر است.

روی هدبند هر بازیکن یک کارت قرار داده می‌شود که روی آن کلمه‌ای نوشته شده است. این‌که کدام بازیکن باید پانتومیم را اجرا کند، با تاس ریختن مشخص می‌شود. به این صورت که بازیکنان به نوبت تاس می‌ریزند و رنگ تاس نشان می‌دهد کدام کارت را باید اجرا کنند. بازیکنی که کارت روی پیشانی اوست تا اتمام زمان تعیین شده فرصت حدس زدن کلمه را دارد.

 

4.صندلی موزیکال

در این بازی به تعداد نفرات زیاد مثلا بچه‌های یک کلاس نیاز است که به چند گروه چندنفره تقسیم شوند. به اندازه تعداد اعضای هر گروه منهای یک، صندلی چیده می‌شود. یک موسیقی باید ضمن بازی پخش شود. ضمنا یک اجراکننده هم نیاز است که موسیقی را بدون هماهنگی قطع کند. حین پخش موسیقی ‌بازیکنان دور صندلی‌ها می‌چرخند. به محض قطع شدن موسیقی آن‌ها باید طوری بنشینند که کسی ایستاده نماند. گروهی که نتواند تمام اعضای خود را روی صندلی جا بدهد، امتیازش را از دست می‌دهد.

5.اون کارو نکن

در این بازی گروهی خلاق، یک نفر به عنوان راهنما انتخاب می‌شود. او دستوراتی می‌دهد اما بازیکن باید خلاف کار او را انجام دهد. هدف این است که شرکت‌کنندگان تمرکز کافی داشته باشند. هرکس همان کاری را انجام دهد که راهنما گفته بازنده است. این بازی تا آن‌جا ادامه پیدا می‌کند که یک نفر باقی بماند و او برنده است.

6.اسم بازی

در این بازی یکی از بچه‌ها یک اسم می‌گوید و نفر بعدی باید خیلی زود با حرف آخر آن یک اسم دیگر را شروع کند. می‌توان یک اجرا کننده نیز در نظر گرفت که حساب ثانیه‌ها را داشته باشد. هر بازیکنی که بیش از 5 ثانیه مکث کند، از بازی خارج می‌شود.

 

بازی گروهی خلاق برای کودکان

 

بیشتر بخوانید: بازی های تقویت حافظه کودکان

7.سبد رو خالی کن

یک سبد کم‌عمق و تعدادی توپ با یک طناب یا کمربند نیاز است. توپ‌ها داخل سبد ریخته می‌شوند و کمربند به سبد وصل می‌شود. در این بازی گروهی خلاق، بچه‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند. بازیکنان هر تیم باید به نوبت سبد را با کمربند به کمر خود ببندند و تنها با تکان دادن کمر سعی کنند توپ‌ها را بیرون بیندازند. نباید از دست استفاده کنند، همچنین نباید خم شوند.

هر بازیکنی که سبد را خالی کرد، باید زود آن را از توپ‌ها پر کند و به کمر هم‌تیمی خود ببندد. هر گروهی که در زمان کمتری این کار را انجام دهد، برنده است.

تاثیر بازی های گروهی بر خلاقیت کودکان

در بازی های گروهی خلاق، همه افراد تلاش می‌کنند از انواع مهارت‌های خود استفاده کنند. این بازی‌ها به ویژه برای کودکان مفید و مؤثر است و اهمیت آموزشی و پرورشی دارد. در این بازی‌ها مهارت‌های زیر تقویت می‌شود:

  • تخیل
  • مهارت کلامی و ارتباط مؤثر
  • مهارت‌های اجتماعی
  • مهارت‌های دیداری و شنیداری
  • سرعت عمل
  • قدرت تصمیم‌گیری
  • اعتماد به نفس

بسیاری از آموزش‌ها به کودکان می‌تواند همراه با بازی باشد. همچنین بازی می‌تواند ورزشی جسمی و ذهنی برای آنان محسوب شود. با افزایش خلاقیت آنان می‌توانند عملکرد بهتری در تمام عرصه‌ها داشته باشند.

سخن پایانی

با پانزده بازی گروهی خلاق آشنا شدید. این بازی‌ها می‌توانند در پرورش خلاقیت و قوه تخیل مؤثر باشند. همچنین می‌توانند مهارت‌های گوناگون کلامی، دیداری، شنیداری و … را تقویت کنند. شما کدام‌یک از این بازی‌ها را در جمع‌ها و دورهمی‌ها امتحان کرده‌اید؟ تجربه خود را برای ما در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید. همچنین خوشحال می‌شویم بدانیم شما چه بازی های فکری از این دست می‌شناسید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *