نحوه برگزاری آزمون یوس YOS ترکیه

آزمون یوس ترکیه چیست؟

به طور کلی دانشگاه های ترکیه بر اساس نتایج دو آزمون YOS و یک آزمون Sat پذیرش تحصیلی صادر می کنند. آزمون YOS ترکی یک آزمون ملی ترکی مخصوص دانشگاه های دولتی ترکیه است. آزمون YOS در ترکیه تا سال 2010 در دانشگاه ها و شهرهای ترکیه در همان ساعت و روز برگزار می شد اما از سال 2012 طبق قوانین جدید هر دانشگاه به طور مستقل آزمون زبان ترکی YOS را برگزار می کند. 

چه متقاضیانی نیازمند نمره آزمون YOS هستند؟

آزمون یوس در ترکیه که به نام های کنکور یوس ترکیه، امتحان یوس ترکیه و آزمون YOS نیز شناخته می شود، یکی از آزمون های پذیرش در دانشگاه های ترکیه می باشد. آزمون یوس در ترکیه سالی یک بار در تمامی دانشگاه های ترکیه برگزار می شود.

داوطلبان زیر برای تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه به نتایج آزمون YOS ترکیه نیاز دارند:

  • متقاضیان تحصیل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های ترکیه.
  • متقاضیان تحصیل در رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه های ترکیه.
  • متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه های دولتی ترکیه.

سوال های آزمون YOS ترکیه

در پاسخ به این سوال که آزمون YOS ترکی چیست و چه تست هایی دارد، لازم به ذکر است که آزمون YOS ترکی از دروس ریاضی و هوش تشکیل شده و دارای 2 قسمت می باشد. به طور کلی در آزمون آمریکا حدود 80 سوال وجود دارد. البته هر دانشگاهی به دلخواه خود تعداد سوالات هر بخش را تعیین می کند.

  • قسمت اول آزمون YOS ترکی شامل 45 سوال هوش و 35 سوال ریاضی می باشد و زمان پاسخگویی آن حدود 90 دقیقه می باشد.
  • قسمت دوم آزمون YOS ترکیه مربوط به درک مطلب زبان ترکی می باشد که پاسخگویی به آن حدود 60 دقیقه زمان می برد.

آمادگی برای کسب نمره قبولی آزمون یوس

در صورتی که داوطلب برای شرکت در آزمون YOS مهارت زبان ترکی نداشته باشد باید در دوره های آمادگی زبان ترکی شرکت کرده و دانش لازم را کسب کند. البته برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به جای قسمت دوم سوالات، نمرات زبان انگلیسی متقاضی را در نظر می گیرند. درک نوشتن به زبان ترکی در واقع اگر متقاضی نمرات آزمون معتبر زبان انگلیسی مورد نیاز را داشته باشد، نیازی به پاسخگویی به سوالات قسمت دوم نیست.

جدیدترین قوانین پذیرش دانشگاه های ترکیه

در سال 2020-2021 با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا، دانشگاه های ترکیه آزمون ورودی دانشگاه های این کشور را برگزار نکردند. یکی از مهم ترین آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه، آزمون YOS و آزمون SET می باشد. در همین راستا، طبق قانون جدید، دانشگاه های ترکیه ضوابطی را برای صدور پذیرش تحصیلی بر اساس ارائه نتایج آزمون YOS و معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در سال های گذشته تعیین کرده اند.

شرایط شرکت در آزمون یوس ترکیه

متقاضیان باید واجد شرایط شرکت در آزمون YOS بوقلمون باشند. در مورد شرایط شرکت در آزمون YOS ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متقاضی نباید شهروند ترکیه باشد و باید یکی از متقاضیان بین المللی تحصیل در دانشگاه های ترکیه باشد.
  • متقاضیان باید دبیرستان را به پایان رسانده باشند یا در سال سوم دبیرستان باشند.
  • در صورتی که متقاضی متولد ترکیه باشد، تابعیت این کشور را ترک کرده و در کشور دیگری سکونت داشته باشد، برای شرکت در آزمون YOS ترکیه باید مجوز لازم را از وزارت کشور ترکیه کسب کند.

مدارک لازم شرکت در آزمون یوس ترکیه

داوطلبان برای شرکت در آزمون زبان ترکی YOS باید مدارک لازم را ارائه دهند. از مدارک اجباری آزمون دانشگاه ترکیه می توان به گواهی دبیرستان یا گواهی تحصیل در سال سوم دبیرستان، گذرنامه با امتیاز کافی و عکس اخیر اشاره کرد. علاوه بر این، متقاضی باید مدرکی مبنی بر پرداخت هزینه آزمون YOS ترکی نیز ارائه کند.

نمره لازم جهت قبولی در آزمون یوس ترکیه

نمرات آزمون YOS در ترکیه از 100 محاسبه می شود. نمره منفی این آزمون به این صورت است که متقاضیان 4 پاسخ اشتباه داشته باشند، 1 پاسخ صحیح از این سوالات حذف خواهد شد. شانس قبولی در آزمون YOS به پاسخ صحیح از نظر نمره منفی بستگی دارد.

  • نمره لازم برای قبولی در آزمون YOS نزدیک به 100 است.
  • نمره قبولی حداقل 99 یا 98 در امتحانات پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی YOS.

بیشتر بخوانید: دانشگاه ایستینه

چگونه در آزمون یوس قبول شویم؟

متقاضیان برای قبولی در آزمون YOS باید به منابع آزمون YOS ترکی دسترسی داشته باشند. بدین منظور داوطلبان می توانند با دانلود منبع آزمون YOS ترکی و تمرین و اصلاح آن، شانس قبولی در آزمون YOS را افزایش دهند. علاوه بر این، متقاضیان می توانند در کلاس های آنلاین در سال 2021 در ایالات متحده برای کسب امتیاز مورد نیاز برای شرکت در آزمون در ایالات متحده شرکت کنند. متقاضیان برای اطلاع از منابع آزمون YOS ترکی می توانند به سایت osym.gov.tr ​​مراجعه و منابع آزمون YOS ترکی را دانلود کنند.

نحوه برگزاری آزمون YOS ترکیه

در پاسخ به اینکه زبان یوس ترکیه چیست، باید گفت که زبان این آزمون در اصل زبان ترکی می باشد، اما برخی از دانشگاه ها به زبان های انگلیسی، عربی، روسیه ای و یا حتی فارسی نیز این آزمون را برگزار می کنند. در پاسخ به سوال نحوه امتحان یوس ترکیه چیست، باید گفت که امتحان یوس به صورت حضوری برگزار می شود. اما با توجه به شرایط 2020 و 2021 بسیاری از دانشگاه های ترکیه این آزمون را به صورت آنلاین برگزار کرده اند.

شرایط سنی شرکت در آزمون

متقاضیان برای شرکت در آزمون YOS ترکیه باید کمتر از 16 سال سن داشته باشند. در واقع متقاضیانی که 16 سال سن دارند، تشویق به شرکت در این آزمون نمی شوند، زیرا تنها دو سال بعد، تا رسیدن به سن 18 سالگی می توانند وارد دانشگاه شوند و از آنجایی که این آزمون تا 2 سال اعتبار دارد، پس 16 سال سال ها. متقاضی در این آزمون، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

یکی از مهم ترین شرایط شرکت در آزمون YOS در ترکیه، داشتن مدرک دیپلم یا گواهی تحصیل در سال سوم دبیرستان می باشد.

زمان برگزاری آزمون

دانشگاه های ترکیه این آزمون ها را به صورت جداگانه و مستقل برگزار می کنند، اما متقاضیان باید در ماه فوریه برای ثبت نام در آزمون YOS ترکیه اقدام کنند. زمان امتحان هر سال از اردیبهشت تا تیرماه است. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا در سال 2020 و 2021، این آزمون با اندکی تاخیر در تیرماه تا شهریور ماه برگزار می شود. به طور کلی نتایج این آزمون پس از 2 هفته در سایت دانشگاه برگزار کننده آزمون نمایش داده می شود.

https://touran.academy/yos/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *