برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی

برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی یکی از دغدغه‌هایی است که در حال حاضر والدین دانش آموزان و کادر آموزشی مدرسه با آن روبرو هستند. ما در این مطلب سعی داریم جنبه‌های مختلف این شرایط را بیان کرده و با ارائه راهکارهایی جهت انجام هرچه بهتر و شفاف‌تر برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی، در انجام این کار همراه و همیار شما باشیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

ارتباط کادر آموزشی با والدین دانش آموز به صورت آنلاین و غیرحضوری

ارتباط کادر آموزشی با والدین دانش آموز از نوع ارتباطاتی است که وجود آن می‌تواند به پیشرفت هر دو طرف منجر شود. به طوری که هم دانش آموز و اولیای او می‌توانند از خدمات فوق العاده ارزشمند کادر آموزشی بهره‌مند شوند و هم کادر آموزشی می‌تواند در ارتباط مستقیمی که با اولیا و دانش آموز برقرار می‌کند به ارتقاء سطح تدریس و آموزش کمک کند. این ارتباط که در گذشته به صورت حضوری و در مدارس شکل می‌گرفت، در حال حاضر به دلیل همه گیری ویروس کووید ۱۹ در کشور، به صورت غیرحضوری و آنلاین در بستر نرم افزارهای اینترنتی شکل می‌گیرد.

از آن جایی که این ارتباط بسیار مهم و برای ادامه تحصیل دانش آموز حیاتی می‌باشد، بنابراین لازم است تا بالاترین کیفیت را داشته باشد. برای رسیدن به حداکثر ارتباط و تاثیرپذیری این دو گروه از یکدیگر، نرم‌افزار تخصصی به نام شاد طراحی شده تا در آن دانش آموزان، اولیا، مربیان و سایر کادر آموزشی به طور مستمر حضور پیدا کنند.

 

لزوم برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی

چند وقتی است که تمام دنیا تحت تاثیر ویروسی منحوس و نوظهور به نام کووید ۱۹ قرار گرفته است. همه گیری این ویروس باعث شده فعالیت بسیاری از مشاغل و اماکن متوقف شده و زندگی میلیاردها نفر دچار اختلال شود. همان طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین اماکنی که بر اثر بیماری کرونا بسته شد، مدارس و دانشگاه‌ها هستند. بسته شدن مراکز آموزشی موجب شد تا شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های اینترنتی به کمک کادر آموزشی و دانش آموزان آمده تا در این بسترها فعالیت درسی این افراد پیگیری شود. شبکه ملی آموزش و پرورش (شاد)، تلگرام و واتساپ سه بستر مهم برای ایجاد ارتباط بین کادر آموزشی و اولیا هستند که عموم مطالب درسی و اطلاعیه‌های آموزشی از طریق آن‌ها منتشر می‌شود.

 

 

انتخابات انجمن اولیا و مربیان یکی از فعالیت‌هایی است که در ابتدای سال تحصیلی برگزار شده و طی آن نماینده‌ای از میان اولیا برای شرکت در تصمیم گیری‌های مهم مدرسه انتخاب می‌شود. این انتخابات معمولا به طور حضوری برگزار شده و مراسم رای گیری و معرفی نمایندگان نیز به صورت جلسه در مدرسه برگزار می‌شد. اما از زمانی که ویروس کرونا وارد کشور شده است، مدارس تعطیل شده و از این رو انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی برگزار می‌شود. بنابراین در این ماه‌ها و شاید سال ها، لازم است تا اموری مثل انتخابات انجمن اولیا و مربیان به شکل آنلاین و غیرحضوری برگزار شود تا خطر ابتلا به ویروس کووید ۱۹، اولیا، مربیان و دانش آموزان را تهدید نکند.

 

مزایای برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی

ما معتقدیم برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی فواید زیادی را برای تمام افرادی که درگیر این مسئله هستند به همراه دارد.

  •  صرفه جویی در وقت و انجام مراحل انتخابات انجمن اولیا و مربیان در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • کاهش خطرات ناشی از مراجعه حضوری اولیا و مربیان به دلیل وجود ویروس کووید ۱۹
  •  دسترسی اغلب اولیا و مربیان به فضای مجازی و امکان ارتباط مستمر و سازنده با یکدیگر
  •  اشتراک‌گذاری نقطه نظرات و اهداف انجمن اولیا و مربیان به طور شفاف و دقیق
  •  امکان مبادله نظرات و طرح ایده‌های جدید در بستر فضای مجازی
  •  کاهش هزینه‌های مربوط به حمل و نقل و حضور فیزیکی در مدارس

اگر بخواهیم به صورت عمقی‌تر به این رویداد نگاه کنیم، می‌توان مزایای بیشتر را بیان کرد. مطمئنا برگزاری انتخابات به صورت مجازی از جنبه‌های دیگر نیز بسیار مفید بوده و می‌تواند یک جایگزین خوب برای انتخابات در قالب جلسه‌های حضوری باشد.

 

برگذاری انجمن اولیا و مربیان

 

چگونگی برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی

با مجازی شدن آموزش و مدارس، یکی از مواردی که برای خیلی از والدین و البته کادر آموزشی سوال برانگیز شده است، چگونگی برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان می‌باشد. در بندهای بالاتر به اهمیت حضور اولیا در تصمیماتی که قرار است برای دانش آموزان گرفته شود اشاره کردیم. از این رو نمی‌توان این ارتباط بین اولیا و مدرسه را قطع کرد. بنابراین لازم است تا انتخابات انجمن اولیا و مربیان که در سال‌های قبل به صورت جلسات حضوری برگزار می‌شد، امسال با توجه به شرایط موجود به صورت غیرحضوری و برخط برگزار شود.

بهترین ایده‌ای که در این بین می‌توان پیاده‌سازی کرد، برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در بستر شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و واتساپ و یا شبکه ملی آموزش و پرورش یا همان شاد است. همان طور که می‌دانید نرم‌افزار شاد بستری است که در آن تمام دانش آموزان، اولیا، مربیان و کادر آموزشی حضور دارند. تلگرام و واتساپ نیز دو پیامرسان محبوب در ایران می‌باشد که می‌توان گفت تمام افرادی که دارای گوشی هوشمند هستند، در یکی از این دو نرم‌افزار عضویت دارند. کاری که مربیان و اولیا بایستی انجام دهند این است که در یکی از این سه پلت فرم یعنی شاد، واتساپ یا تلگرام تشکیل گروه داده و انتخابات را به صورت مجازی در یک موعد مشخص انجام دهند. سپس هر ولی دانش آموزی که قصد دارد در انتخابات انجمن اولیا و مربیان شرکت کند، در قالب یک پیام متنی یا صوتی (ویس) دیدگاه‌ها و موارد مهمی که در نظر دارد را بیان کرده و در گروه یا کانال ارسال کند تا دیگران به آن دسترسی داشته باشند.

 

سپس سایر والدین و مربیان، یک یا چند نفر را با استفاده از رای گیری انتخاب کرده و به عنوان نمایندگان اولیا در مدرسه برگزینند. این راهکار، سریع‌ترین و بهترین راهکاری است که به مدیران مدارس کمک می‌کند تا بتوانند از نظرات اولیا در اقدامات مهم بهره‌مند شوند.

 

مزایای برگزاری انجمن اولیا و مربیان

 

برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در نرم‌افزار شاد

از آن جایی که در شیوه نامه‌های بهداشتی وزارت بهداشت بر این موضوع تاکید شده که تمام جلسات و هماهنگی‌های درسی و آموزشی به صورت غیرحضوری و آنلاین برگزار شود، هر مدرسه می‌بایست با توجه به امکانات آموزشی خود از بستر فضای مجازی در این راستا بهره‌مند شود. دو سامانه که به صورت تخصصی در این زمینه طراحی و اجرا شده اند، سامانه شاد (شبکه ملی آموزش) و سامانه همگام (پورتال سامانه دانش آموزی مدارس) می‌باشند.

این دو سامانه به دلیل امکانات تخصصی و ویژه‌ای که برای دانش آموزان و اولیا در نظر گرفته اند، می‌توانند تمام نیازهای این گروه را برای ارتقاء سطح آموزش برطرف کنند. انتخابات انجمن اولیا و مربیان یکی از این نیازها است که می‌تواند در بستر سامانه شاد انجام شود. همان طور که می‌دانید در نرم‌افزار شاد، به صورت پیش فرض دو کانال وجود دارد که یکی از آن‌ها مختص معلمان و دیگری کانالی است که اولیا در آن عضو هستند. این کانال‌ها بهترین ایده برای برگزاری فرآیند انتخابات انجمن اولیا و مربیان می‌باشند. به طوری که می‌توانید یک فرم را در کانالی که تمام اولیا در آن عضو هستند قرار داده و از کسانی که مایلند در انتخابات انجمن اولیا و مربیان شرکت کنند بخواهید این فرم را تکمیل کرده و به مدیر مدرسه ارسال کنند. بدین شکل اولیایی که مایلند در انجمن اولیا و مربیان نامزد شوند مشخص شده و کار بسیار راحت می‌شود.

 

سپس مدیر می‌تواند از افرادی که اعلام آمادگی کرده اند، برنامه و اهداف کاری را در قالب یک فایل صوتی یا متنی دریافت کرده و آن را در کانال منتشر کند تا سایر اولیا نیز به این فایل‌ها دسترسی داشته باشند. بدین شکل، تمامی اعضای مدرسه می‌توانند با اطلاعات کامل از نمایندگان در انتخابات انجمن اولیا و مربیان شرکت کنند. اعلام زمان برگزاری انتخابات، شرایط، نحوه ثبت رای و سایر امور نیز جزو مواردی است که در کانال مخصوص اولیا در نرم‌افزار شاد قابل انجام می‌باشد.

جمع‌بندی نهایی

مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا؛ مهمانی سرزده که آمد و فعالیت بسیاری از مراکز را به هم زد، امروزه به یکی از اصلی‌ترین خطرات در جامعه تبدیل شده است. ترس از ابتلا به کرونا، موجب شده مراکز مختلف اداری، تجاری و آموزشی در طول همه گیری این ویروس تعطیل شود.

یکی از بخش‌هایی که آسیب زیادی از همه گیری این ویروس دید، مدارس و مراکز آموزشی بود. قبل از این ویروس تمام فعالیت‌های مدارس به صورت حضوری و در طی جلساتی که با دانش آموزان، اولیا و مربیان صورت می‌گرفت برگزار می‌شد. اما در حال حاضر فضای مجازی جای این جلسات حضوری را گرفته و فعالیت‌های مرتبط با امور مدرسه در بسترهایی مثل نرم‌افزار شاد، سامانه همگام، پیامرسان تلگرام و واتساپ انجام می‌شود. انتخابات انجمن اولیا و مربیان جزو آن دسته اموری است که هرساله در مدرسه برگزار شده و طی آن نمایندگانی از والدین دانش آموزان برای حضور و داشتن کرسی در تصمیم گیری‌های مهم مدرسه انتخاب می‌شوند. برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان در حال حاضر بایستی با روش‌های غیرحضوری به صورت آنلاین انجام شود.

 

جمع بندی نهایی

 

ما در این مقاله در ابتدا به لزوم برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی اشاره کرده و سپس از مزایای این کار گفتیم. در ادامه نیز به دو راهکار برای برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی اشاره کرده تا این اولیا و کادر آموزشی مدرسه بتوانند در بهترین شرایط این انتخابات را برگزار نمایند. امیدواریم مطالب گفته شده برای شما مفید واقع شده باشد. از این که تا پایان همراه ما بودید از شما متشکریم.

9 دیدگاه برای “برگزاری انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت مجازی

  1. سمیرا فخیمی گفته:

    ممنون بابت مطالب خوبتون. منم امروز از این مطالب بریا نشریه اختصاصی مدرسه ون استفاده کردم.

  2. فرحناز حافظیان گفته:

    بسیار عالی بود وتوانستم در این زمینه ایده هایی را به کار گیرم .سپاس

  3. زهره گفته:

    ممنون ازمطلب عالیتون.من مشاورمدرسه ام امروز جلسه انجمن بصورت مجازی داریم.مطالبتونوکه خوندم یادگرفتم توجلسه چی بگم.خداخیرتون بده

  4. پوران خليلى گفته:

    سلام بسيار عاليه مطالبتون و بنده كه مدير مدرسه ام خيلى برام رهگشا بود البته برخى مطالب مطرح شده كه ديگه از قديم آنها اجرا مى شه و تازگى نداره مثل خانه تكانى كارت امتياز و … اما در مجموع بسيار عالى بود

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      باعث حوشحالیه که مطالب ارائه شده مورد قبول شما واقع شده و یرای شما مفید بوده.
      ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *