برگزاری جشن تکلیف در منزل

جشن تکلیف در منزل متفاوت از جشن تکلیف در مدارس است. در جشن تکلیف مدارس به موضوعاتی پرداخته می‌ شود که در منزل نیازی به پرداختن به آن نیست. در این مقاله قصد داریم به چگونه بهتر برگزار کردن جشن تکلیف در منزل بپردازیم. ابتدا به مقدمات می پردازیم.

جشن تکلیف در منزل

دوره ی بلوغ

یکی از حساس ترین مراحل زندگی هر انسانی است. این دوره همزمان با رسیدن به تکلیف شرعی بوده و از نظر اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد. بنا و بنیاد اساسی شخصیت فردی و اجتماعی هر انسان بالغ در این دوره پایه ریزی خواهد شد.
اکثر افراد در این دوره دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند زیرا تغییرات ظاهری و تأثیرات روانی این تغییرات بسیار سریع اتفاق می افتد.

استرس و اضطراب ناشی از تغییرات این دوره بر رفتارهای فرد نیز تأثیر می‌گذارند و حتی ممکن است در برخورد با والدین و اطرافیان دچار مشکل شود. یکی از موثرترین راه ها برای تسکین فردی که به سن تکلیف رسیده برپایی جشن است تا بلوغ شرعی او برای همیشه در ذهنش باقی بماند.

تکلیف چیست؟

معنای لغوی تکلیف سختی و دشواری است اما هدف از انتخاب این نام برای بلوغ شرعی چیست؟ تمامی انسان‌ها دارای طبیعت راحت طلب و آسان‌گرا هستند. این طبیعت در درون انسان قدرت فوق العاده ای دارد.

جشن تکلیف

در دوره بلوغ شرعی فرد موظف به انجام اعمال و فرایضی می‌شود که پیش از این موظف به انجام آن ها نبوده و در واقع برخی اعمال برای او واجب خواهند شد.

انجام این اعمال همراه با کمی سختی و مشقت و غلبه بر طبیعت راحت طلب می‌باشد. نیروی اراده تنها راه حل غلبه بر این سختی ها است.

جشن تکلیف

فرارسیدن دوره ی بلوغ و تکلیف شرعی از گذشته تا امروز برای نوجوانان جشن گرفته میشد. در این جشن با نوجوان مانند یک شخصیت بالغ رفتار می‌شود و به پرورش و رشد روحی و فکری او کمک می‌شود.
مهمترین مورد در برگزاری جشن محتوای آن است. اینکه جشن تا چه حد محتوای معنوی داشته و تأثیر مثبتی داشته باشد بسیار مهم است.

متاسفانه در برخی جشن تکلیف های امروزی که خیلی هم باب شده هیچ روح معنوی دیده نمی‌شود. تشریفات، رقص و پایکوبی، خرج های بیهوده، فخر فروشی و… رواج بیشتری دارند تا آموزه های دینی، مسئولیت پذیری و رعایت حریم و حدود الهی.
فراموش نکنید که جشن تکلیف رویدادی مذهبی است نه جشنی تمام عیار برای فخرفروشی و تشریفات.

جشن تکلیف شرعی برای دختران در سن 9 سالگی و برای پسران در سن 15 سالگی برگزار می شود. اما برخی خانواده ها تمایل به برگزاری این مراسم در منزل دارند تا بتوانند از سایر اعضای خانواده، دوستان، آشنایان و همسالان دعوت به عمل آورده و انگیزه عبادت را در فرزندشان تقویت کنند.

در ادامه در مورد ویژگی‌های جشن تکلیف صحبت خواهیم کرد تا اگر قصد برگزاری این مراسم را در منزل دارید آن را بی کم و کاست انجام دهید. پس با ما همراه باشید.

برای خرید بسته جشن تکلیف از همین جا انتخاب کنید.

5%
390,000 تومان410,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف یاسمین

540,000 تومان
5%

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف درسا

400,000 تومان420,000 تومان
530,000 تومان
510,000 تومان
5%
360,000 تومان380,000 تومان

ایده جشن تکلیف در منزل

  • چادر جشن تکلیف

استفاده از لباس سفید و تمیز برای عبادت همواره در روایات و احادیث توصیه می شود. برای فردی که به سن تکلیف رسیده لباس سفید و تمیز تهیه کنید. برای دختران مقنعه و چادر جشن تکلیف سفید با تزئینات خاص و شکوفه های رنگی و همچنین تاج گل می‌تواند تأثیر بسزایی در جاودانگی روز تکلیف در ذهن فرد داشته باشد.
ظاهر مرتب و تمیز و متناسب با مراسم اعتماد به نفس و عزت نفس نوجوان را نیز تقویت خواهد کرد. پس تهیه لباس مناسب را در اولویت قرار دهید.

برای خرید چادر جشن تکلیف به پایین همین صفحه بروید، مدل هایی از چادر جشن تکلیف برا شما بارگذاری شده است.

  • ارسال کارت دعوت

سعی کنید دعوت از مهمانان به خصوص دوستان و همسالان نوجوان با استفاده از کارت دعوت باشد. کارت دعوت ها هم به صورت چاپی و آماده موجود هستند و هم می توانید از چند روز قبل آن ها را به کمک نوجوان مکلف طراحی و درست کنید.

کارت دعوت جشن تکلیف

  • کادو جشن تکلیف

در روایات توصیه شده است که دادن هدیه باعث افزایش محبت بین انسان ها می شود. هدیه ای برای فرزندتان در نظر گرفته و در طی مراسم به او بدهید. هدیه نقش مهمی در جاودانگی این روز در ذهن او دارد.
هدایایی نظیر جانماز، روسری، چادر نماز جشن تکلیف، مقنعه، قرآن و مفاتیح، کتاب های مذهبی، کتاب احکام و… مناسب این جشن هستند. بهتر است هدایا جنبه مذهبی داشته و از تجمل گرایی و مصرف گرایی دور باشند.

البته هدیه هایی که برای بچه ها جذابیت داشته باشند مانند کتاب، لوازم التحریر، ساعت مچی و بازی های فکری گزینه های مناسبی برای کادو جشن تکلیف هستند.

برای خرید بازی فکری از همین جا بازی مورد نظر خود را انتخاب کنید.

5%
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری جالیز

314,000 تومان
ناموجود
350,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری دژ

220,000 تومان
ناموجود
110,000 تومان
ناموجود
100,000 تومان
ناموجود
160,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری پاتک

170,000 تومان
30%
ناموجود
70,000 تومان
ناموجود
100,000 تومان
30%
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری چشمک

70,000 تومان
6%
ناموجود
80,000 تومان
30%
ناموجود
70,000 تومان
ناموجود

بازی فکری

بازی فکری لوت

95,000 تومان
  • متن جشن تکلیف

سخنرانی و صحبت کردن برای دانش‌آموزان درباره این روز مهم یکی از پایه‌های اصلی برگزاری این مراسم است. داشتن متن خوب و دکلمه‌های زیبا این سخنرانی را برای دانش‌آموزان گوش کردنی‌تر و لذت‌بخش تر می‌کند. حتما قبل از شروع مراسم چند متن آماده همراه خود داشته باشید. علاوه بر این اجرای سرود جمعی و دکلمه‌های فردی یکی دیگر از زیبایی‌هایی این مراسم است.

برای آشنایی با این نمونه متن‌های جشن تکلیف شما می‌توانید به مطلب متن جشن تکلیف مراجعه کنید.

  • تزئینات جشن تکلیف

می توانید از مجموعه های فعال در این زمینه کمک بگیرید. تم های مخصوص جشن تکلیف به همراه بشقاب و لیوان هایی با طرح های مخصوص بسیار زیبا و مناسب هستند. برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید با ایده های خود خانه را تزئین کنید و از فرزندتان نیز کمک بگیرید.
این کار باعث تقویت عزت نفس و مسئولیت پذیری او خواهد شد. مهمترین رکن جشن تکلیف یادآوری عبادت خداست پس از تجمل گرایی دوری کنید.

 

جشن تکلیف

 

برای تزئینات جشن تکلیف در خانه تشریفات را به حداقل برسانید و از تجمل گرایی بپرهیزید تا از فلسفه اصلی جشن تکلیف غافل نشوید.  در ادامه برخی از عکس های جشن تکلیف خانگی ارسال شده توسط کاربران عزیز را به منظور ایده گرفتن برای برگزاری جشن تکلیف در منزل به نمایش گذاشته ایم.

 

  • حدیث جشن تکلیف

یکی از بهترین ایده ها برا ی برگزاری مراسم جشن تکلیف می‌تواند استفاده از حدیت جشن تکلیف باشد. شما می‌توانید این احادیث را با ماژیک روی مقوا نوشته و به صورت جذابی بر دیوار نصب کنید. هم‌چنین نوشتن این احادیث توسط فرزندتان که به بلوغ رسیده می‌تواند باعث ماندگاری این احادیث در ذهن او شود.

  • مسابقه جشن تکلیف

یکی از اهداف شما برای مراسم جشن تکلیف باید هیجان انگیزتر و به یاد ماندنی‌تر کردن مراسم باشد. هر چقدر که در انجام این وظیفه برای فرزندتان موفق‌تر باشید روز بهتر و خاطره انگیز تری را برای آن خواهید ساخت. یکی از راه‌های ایجاد شور و شوق در فرزندتان برای این روز انجام مسابقه و چالش برای بچه هاست. بازی‌های زیادی مثل سوال و جواب، پانتومیم و … وجود دارند که در این روز می‌توانید انجام دهید برای آشنایی و یادگیری این نوع بازی‌ها شما می‌توانید به مطلب مسابقه جشن تکلیف مراجعه کنید.

  • دعوت از همسن و سالان و دوستان

دوستان، همسالان و خانواده هایی که با این فضای اخلاقی و معنوی تناسب دارند دعوت کرده و تأثیرگذاری جشن را افزایش دهید. این کار صله رحم را به نوجوان مکلف آموزش می دهد و در عین حال مورد تشویق واقع شدن او در جمع دوستانش تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی برای او خواهد شد.

  • سخنرانی جشن تکلیف

از فردی آگاه و واجد شرایط به عنوان سخنران دعوت کنید تا اهداف والای جشن را توجیه کرده و با ذکر حکایات به زبان ساده انگیزه عبادت را در نوجوان مکلف تقویت کند. سخنرانی نباید خیلی طولانی و خارج از حوصله جمع باشد.

سخنرانی جشن تکلیف

استفاده از مقواهای رنگی با شعر مخصوص جشن تکلیف و تبریک جشن، آوای دلنشین قرآن، خواندن شعرهای آئینی متناسب با مراسم، کادو جشن تکلیف، پخش موسیقی مذهبی، گرفتن عکس یادگاری و پخش شکلات و شیرینی در بسته های کوچک تزئین شده نیز می توانند جشن را باشکوه تر کنند.

با انجام چند کار ساده می توانید به راحتی این جشن بزرگ و مهم را به همراه فرزند و دوستانتان در منزل برگزار کرده و خاطره آن را برای همیشه در ذهن نوجوان مکلف جاودان نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *