بهترین رنگ برای لباس فرم مدرسه

تناسب رنگ لباس مدرسه با سن دانش‌آموز یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام انتخاب و خرید لباس فرم مدرسه برای مدیران و مسئولان مدارس است. رنگ‌ها تاثیرات قابل توجهی بر روی قوه ادراک افراد به ویژه کودکان دارند و می‌تواند احساسات و روحیه آنها را تغییر دهد. تنوع رنگ در اطراف کودکان باعث می‌شود داده‌های بیشتری به مغز انتقال پیدا کند و قدرت ادراک او بیش از پیش تقویت شود.

روانشناسان رنگ‌ها را به دو دسته گرم و سرد تقسیم‌بندی کرده‌اند که هریک خصوصیات و تاثیرات روانی متفاوتی بر روی افراد دارد. برخی باعث افزایش هیجان و انرژی و برخی احساس آرامش و نظم را به بیننده القا می‌کنند. از آنجا که شرایط محیطی به میزان 50% در یادگیری موثر است و با استفاده از رنگ‌ها می‌توان یادگیری و خلاقیت را افزایش داد، مدیران مدارس باید در هنگام انتخاب لباس مدرسه از قدرت رنگ‌ها غافل نشوند و بعد از مشورت با انجمن اولیا و مربیان بهترین انتخاب را انجام دهند.

اگر شما نیز تمایل دارید بهترین رنگ لباس مدرسه را متناسب با سن دانش‌آموز و اهداف آموزشی پیدا کنید با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

رنگ لباس فرم مدرسه

بهترین رنگ روپوش و مانتو مدرسه متناسب با سن کودکان

یافته‌ها نشان می‌دهد که برای هریک از گروه‌های متناسب سنی رنگ‌های خاصی مناسب و هستند و هر گروه سنی تمایل و علاقه بیشتری به برخی از رنگ‌ها نشان می‌دهد.

 

روانشناسان تحقیقاتی بر روی کودکان انجام داده‌اند و متوجه شده‌اند که گروه سنی 9 تا 10 ساله رنگ‌های قرمز، نارنجی و سبز-آبی را دوست دارند و به رنگ‌هایی مانند خاکستری، قهوه‌ای تیره، سیاه، سبز روشن و آبی تمایلی نشان نمی‌دهند. گروه سنی 11 تا 12 ساله از رنگ سیاه، سفید، خاکستری، زیتونی و بنفش استقبال نمی‌کنند و گروه سنی 13 تا 14 سال رنگ آبی و نارنجی را ترجیح می‌دهند.

 

بهترین رنگ لباس مدرسه چه رنگی است؟

مدل و رنگ فرم مدرسه تاثیر زیادی در اهداف وزارت آموزش و پرورش دارد. شرایط محیطی علاوه بر افزایش یادگیری و خلاقیت می‌تواند باعث سازگاری عاطفی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان شود و سلامت روان آنها را تضمین کند. لذا لباس نقش مهمی در رشد و شکوفایی استعدادها و مهارت‌های اجتماعی کودکان و دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

 

بهترین رنگ لبس فرم مدرسه

 

اگرچه برخی موافق و برخی مخالف استفاده از لباس فرم برای دانش‌آموزان در مدرسه هستند اما مزایا و معایب استفاده از لباس فرم مدرسه نمی‌تواند اهمیت رنگ لباس مدرسه را کم‌رنگ کند. متاسفانه برخی مسئولان به دلیل باورهای اشتباه در انتخاب رنگ فرم مدرسه کم‌لطفی می‌کنند و اهمیتی به تناسب رنگ لباس مدرسه با سن دانش‌آموز نمی‌دهند. در حالی که با یک انتخاب هوشمندانه می‌توان روند رسیدن به اهداف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در دانش‌آموزان را سرعت بخشید.

در انتخاب رنگ مناسب برای فرم مدرسه باید به سلیقه و روحیات دانش‌آموز توجه شود. یکسانی رنگ فرم در تمامی دانش‌آموزان می‌تواند ساده‌زیستی، احساس همدلی و همکاری و قانون‌پذیری را به دانش‌آموزان القا کند. با این حال تجمع دانش‌آموزان در محیط مدرسه به همراه لباس مدرسه خود باعث می‌شود که برخی رنگ‌ها بیشتر دیده شوند و تاثیر روانی بیشتری بر ناخودآگاه و روحیه دانش‌آموز داشته باشند.

بهترین رنگ لباس مدرسه را متناسب با سن دانش‌آموزان عبارت است از:

رنگ قرمز برای لباس فرم مدرسه

رنگ قرمز در دسته رنگ‌های گرم قرار دارد که باعث افزایش تمرکز و خلاقیت در افراد می‌شود. انتخاب رنگ قرمز برای فرم لباس مدرسه احساس شادی، انرژی و سرزندگی به دانش‌آموزان می‌دهد و تاثیر زیادی بر روی حافظه بلند مدت آنان دارد. این رنگ انتخاب مناسبی برای دانش‌آموزان اول تا سوم است زیرا آنان را برای یادگیری مطالب جدید کمک می‌کند و با سلیقه آنان هم‌خوانی دارد. اگر از استفاده رنگ قرمز به عنوان رنگ قالب در فرم مدرسه دانش‌آموزان و افزایش بیش از حد انرژی آنان هراس دارید می‌توانید از این رنگ به عنوان رنگ مکمل و برش‌های عمودی بر روی لباس استفاده کنید.

 

لباس فرم قرمز

 

رنگ سبز برای لباس مدرسه

برای رعایت تناسب رنگ لباس مدرسه با سن دانش‌آموز، رنگ سبز انتخاب اول بسیاری از مدیران است. رنگ سبز نماد سرسبزی و سرزندگی است که علاوه بر احساس آرامش در انسان قدرت یادگیری و تمرکز او را نیز افزایش می‌دهد. رنگ سبز در پرچم ایران نیز استفاده شده که می‌تواند تصویری از وحدت ملی را به تصویر بکشد و این احساس را در دانش‌آموزان نیز نهادینه کند. به طور کلی رنگ سبز باعث می‌شود که افراد به جای قرارگیری در روبروی یکدیگر تمایل داشته باشند در کنار یکدیگر باشند و به عنوان عضوی از یک گروه شناخته شوند. اگرچه برخی گروه‌های سنی تمایلی به رنگ سبز ندارند اما می‌توان از آن به صورت ترکیبی در لباس فرم استفاده کرد تا از فواید آن بهره‌مند شد.

رنگ آبی در لباس فرم مدرسه

رنگ آبی در دسته رنگ‌های سرد قرار دارد که می‌تواند احساس آرامش را در دانش‌آموزان بیدار کند. تجربه نشان داده است که رنگ آبی می‌تواند در نظم و انضباط دانش‌آموزان، کنترل خشم و پذیرفتن اشتباه تاثیر مثبتی داشته باشد. لذا پیشنهاد می‌شود که از این رنگ برای لباس فرم در اوج سن بلوغ یعنی 12 تا 16 سال استفاده شود.

 

لباس فرم آبی

 

رنگ بنفش در یونیفرم مدرسه

یکی از رنگ‌های مورد علاقه اکثر خانم‌های جوان رنگ بنفش است. رنگ بنفش از تلفیق رنگ آبی و قرمز به دست می‌آید که باعث می‌شود در هر دو گروه رنگ گرم و سرد قرار بگیرد. این رنگ علاوه بر القای آرامش و امنیت، قدرت یادگیری و خلاقیت را نیز تا حد زیادی افزایش می‌دهد. از آنجا که این رنگ باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانش‌آموزان می‌شود گزینه بسیار مناسبی برای سنین 9 تا 14 سال به شمار می‌آید.

رنگ صورتی در لباس فرم مدرسه

رنگ صورتی یکی دیگر از رنگ‌های محبوب میان دختران است. این رنگ با تلفیقی از رنگ قرمز و سفید، خصوصیات مشابه رنگ قرمز دارد و باعث افزایش تمرکز و یادگیری می‌شود. این خصوصیا اگرچه مانند رنگ قرمز در دانش‌آموزان تقویت نمی‌گردد اما انرژی آنان را کنترل می‌کند و از خسته شدن چشم جلوگیری می‌شود. لذا رنگ صورتی یکی از بهترین رنگ ها برای لباس فرم مدرسه در پایه اول تا سوم به شمار می‌رود. رنگ صورتی پارچه فرم مدارس یکی از محبوب‌ترین و متداول ترین رنگ ها برای لباس فرم پیش دبستانی و دبستان است.

 

لباس فرم صورتی

 

رنگ قهوه‌ای در لباس مدرسه دانش‌ آموزان

رنگ قهوه‌ای یکی از رنگ‌های دیگری است که در فرم مدرسه می‌تواند استفاده شود و فواید زیادی به همراه داشته باشد. قهوه‌ای طیف‌ رنگی گسترده‌ای دارد و هر یک از آنه می‌تواند احساس نظم و ادب را در افراد افزایش دهد. تجربه نشان می‌دهد که استفاده از این رنگ می‌تواند به صورت ناخودآگاه از رفتارهای تمسخرآمیز و دارای خشونت دانش‌آموزان در محیط مدرسه جلوگیری کند.

رنگ نارنجی در لباس فرم دانش‌ آموزان

رنگ نارنجی یکی از رنگ‌های شاد و انرژی بخش است که می‌تواند دانش‌آموزان را سرحال کند و احساسات منفی آنان را از بین ببرد. استفاده از این رنگ به صورت محدود و کم در فرم لباس دانش‌آموزان باعث می‌شود تا فردی اجتماعی و مهربان باشند و به حقوق دیگران احترام بگذارند.

 

لباس فرم نارنجی

 

رنگ خاکستری در لباس مدرسه

یکی از رنگ‌هایی که در گذشته به عنوان لباس مدرسه انتخاب می‌شد خاکستری است. عدم تناسب رنگ لباس مدرسه با سن دانش‌آموز باعث می‌شود که این رنگ رنگ مناسبی برای دانش‌آموزان محسوب نشود زیرا رنگی خنثی است و احساس و انرژی متفاوتی به دانش‌آموزان منتقل نمی‌کند. با این حال خاکستری به راحتی با رنگ‌های دیگری نطیر قرمز ترکیب می‌شود و در کنار آن هارمونی زیبایی به لباس فرم می‌بخشد. همچنین اثرات منفی رنگ‌ها را خنثی کرده و احساس آرامش و نظم بیشتری را به دانش‌آموزان انتقال می‌دهد.

پیشنهاد ویژه: بعد از خواندن این مطلب، حتما مقاله ” انواع لباس فرم مدرسه در کشورهای مختلف جهان ” را نیز مطالعه کنید.

 

2 دیدگاه برای “بهترین رنگ برای لباس فرم مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *