تاریخچه بازی شب مافیا

مافیا یک بازی فکری نقش مخفی جهانی است که از طرفداران بسیاری نیز برخوردار است. فرقی نمی‌کند که شما فردی اجتماعی هستید یا خیر. مطمئنا از آن لذت خواهید برد. کافی است امتحانش کنید. و این چیزی نیست که اتفاقی باشد! خیلی‌ها دلشان می‌خواهد بدانند که این بازی همه‌پسند گروهی از کی شروع شده و چطور مثل یک اپیدمی در سرتاسر دنیا شیوع پیدا کرده است. تاریخچه بازی مافیا موضوع امروز ما است.

تا انتها همراه رایاد باشید تا با در دست داشتن این اطلاعات بتوانید درباره این بازی حرف‌های بیشتری برای گفتن داشته باشید.

 

تاریخچه بازی مافیا

 

تاریخچه بازی شب مافیا

اگر نگاهی به تاریخچه بازی فکری شب مافیا بیاندازیم، می‌بینیم مسکو اولین شهری بود که اجتماعات مافیابازها را به خودش دیده است.

دانشجویی محصل در رشته‌ی روانشناسی دانشگاه مسکو به نام دیمیتری دیویدف این بازی را به عنوان یک پروژه تحقیقاتی شروع کرد. کسی نمی‌داند ولی احتمالا فکرش را هم نمی‌کرد پروژه‌اش این همه جهان‌گیر شود.

دیمیتری این بازی را در سال 1986 اجرا کرد. بازی‌ای که دانشجوهای دانشکده روانشناسی مسکو را حسابی در خوابگاه مشغول کرد.

بازی خیلی جذابی بود. بچه‌ها حتی آن را در کلاس، راهروهای دانشگاه و اجتماعاتی که بیرون از دانشگاه برگزار می‌کردند انجام می‌دادند. کم کم در سایر مجتمع‌های آموزشی دانشگاه نیز رایج شد و در دانشکده‌های دیگر هم راه پیدا کرد.

دیمیتری از دانشکده فارغ التحصیل شد ولی در همان دانشکده مشغول به کار شد. حالا دیمیتری فرصت بهتری داشت تا این بازی را توسعه دهد و با جدیت بیشتری اهداف تحقیقاتی‌اش را ادامه بدهد و این توسعه فقط محدود به دانشجویان مسکویی نبود.

دانشگاه مسکو دانشجویان خارجی بسیاری داشت که به واسطه بورسیه شدن در آنجا تحصیل می‌کردند. این بازی به آنها هم آموزش داده شد.

این دانشجویان هم از این بازی خوششان آمد و آن را مانند یک سوغات در کوله‌بار سفرشان جا دادند و به کشور خودشان بردند. تا این زمان اکثر کسانی که این بازی را انجام می‌دادند جوانان و افراد تحصیل کرده بودند.

در دهه 1990 میلادی به اروپا راه پیدا کرد و خیلی زود پایش به آمریکا نیز باز شد. در این سال‌ها دیگر بازیکن‌ها مربوط به رده سنی خاصی نبودند.

مافیا یک بازی خانوادگی شده بود که از کودکان 10 ساله تا پیرمردهای 80 ساله را به چالش می‌کشید و هیجان‌زده می‌کرد.

 

تاریخچه بازی شب مافیا

برای آشنایی  با بهترین تکنیک و سناریوهای بازی مافیا رو لینک زیر کلیک کنید:

تکنیک های بازی مافیا

پشت این بازی چه چیزی وجود داشت که آن را معروف کرد؟

شاید هنوز هم متوجه نشده باشید که دلیل اصلی جهانی شدن این بازی چه چیزی می‌توانسته باشد؟

بازی‌های زیادی وجود دارند که ما آنها را اجرا می‌کنیم و بعضا بیشتر از مافیا هم از آنها لذت می‌بریم! چه چیزی بازی مافیا را از سایر بازی‌ها متمایز کرده است که از هر کشوری یک عده طرفدارش شده‌اند؟

در جواب باید گفت چون این بازی ریشه علمی و تحقیقاتی داشت و در یک دانشگاه با رتبه علمی بالا متولد شد. دانشگاهی که دانشجویانی از سرتاسر دنیا داشت.

اهمیت این بازی از لحاظ روانشناسی به حدی بود که در سال 1998، کتابی بر اساس آن منتشر شد که در رابطه با ارتباط‌های غیرکلامی بود.

در این کتاب به دانش‌آموزان مدارس آموزش داده می‌شد که چطور بتوانند زبان بدن را تشخیص دهند و چطور بتوانند از سیگنال‌های غیرکلامی استفاه کنند.

آنها با استفاده از یک بازی هیجان انگیز همه‌ی این‌ها را یاد می‌گرفتند. آموزش در بستر بازی که بالاترین سطح یادگیری را به همراه دارد.

بر اساس رتبه‌بندی سایت about این بازی جزو 50 نمونه برتر بازی‌های تاریخی فرهنگی‌ای است که از سال 1800 تا کنون بوجود آمده‌اند.
وقتی اینترنت بستری برای معرفی این بازی به جهانیان می‌شود.

وقتی حرف از اینترنت به میان بیاید، گسترش نیز به دنبالش خواهد آمد. هر چیزی که به اینترنت راه پیدا کند، یعنی یک دور قشنگ کل دنیا را گشته است.

اولین بار یک سایت مجارستانی به نام MENSA صفحاتی را درباره این بازی در دنیای وب منتشر کرد و اولین وب سایت رسمی آنها توسط یک دانشجوی دانشگاه مسکو به نام ALEXI TRASOV وبسایت رسمی‌اش را راه‌اندازی کرد.

نام این وبسایت در ابتدا alexitrasov بود و در انتها به mafiaonlin.net که امروزه از وبسایت‌های مطرح دنیا است تغییر نام پیدا کرد.

این دانشجو نقش بسزایی در مسیر علمی کردن بازی مافیا بازی داشته و باعث شده تا نقش های بازی مافیا به صورت متنوع به این بازی اضافه شود و میزان پیچیدگی و هیجان بازی به تبع بیشتر گردد.

 

اولین قدم برای رسیدن به پیروزی در این بازی شناخت و تسلط کامل بر نقش ها و اختیارات آن‌ها می‌باشد، در این رابطه مقاله زیر را مطالعه کنید:  مهمترین نقش های بازی مافیا

 

تاریخچه بازی مافیا در ایران

 

تاریخچه بازی مافیا در ایران

تاریخچه بازی مافیا در ایران به دهه 80 برمی‌گردد. حدود سال 1384 پای مافیا به ایران هم باز شد. مانند سایر کشورها در ابتدا این بازی بیشتر بین اجتماعات دانشجویی رواج داشت و بیشتر در خوابگاه‌ها و اردوهای دانشجویی اجرا می‌شد.

شاید شما هم در آن سال‌ها بازی دزد و پلیس به گوشتان خورده بود. این بازی، همان بازی مافیای این روزها است که گاهی به صورت ساده‌تر و با تعداد افراد کمتر انجام می‌شد. در سال 1389 این بازی در ( مسنجر ریدکال)  انجام می‌شد که باعث آشناییت بیشتر افراد ایرانی با آن بود.

با این حال، خیلی از افراد با مافیا به این شکلی که امروزه شاهد آن هستیم و با نامی که این روزها روی زبان‌ها می‌چرخد از سال 1399 آشنا شدند. 27 آبان 1399 اولین پخش از برنامه تلوزیونی‌ای بود که به طور رسمی به این بازی اختصاص داشت.

برنامه شب‌های مافیا طی فصل‌های مختلفی از شبکه پخش خانگی فیلمو پخش شده است و تا کنون 9 فصل را به پایان رسانده. کارگردان این برنامه تلوزیونی سعید ابوطالب است و با اجرای محمدرضا علیمردانی برگزار می‌شود.

بازیکن‌ها گاهی از افراد عادی جامعه و گاهی نیز از بین افراد مشهوری همچون بازیگرها انتخاب می‌شوند.

 

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم نگاهی کلی و در عین حال کوتاه به تاریخچه بازی مافیا بیاندازیم. دفعه‌ی دیگری که مشغول بازی می‌شوید با دید بازتری آن را اجرا کنید.

چرا که شما فقط در حال اجرای یک بازی ساده نیستید. سر یک کلاس منحصر به فرد روانشاسی نشسته‌اید و در حال یادگیری چیزهایی هستید که به طور یقین در زندگی شخصی‌تان حسابی به کارتان خواهند آمد. اگر تا به حال آن را انجام نداده‌اید، حتما اقدام کنید.

آموزش بازی مافیا راحت است. حتی باری پیدا کردن همبازی هم به مشکلی برنخواهید خورد. مافیا بازها همه جا هستند.

 

 

اگر علاقه‌مند به بازی های فکری رمزآلود و معمایی هستید کلیک کنید: بازی فکری معمایی

3 دیدگاه برای “تاریخچه بازی شب مافیا

  1. حمیدرضا ایوبی گفته:

    نویسنده ارجمند ضمن سپاس از اطلاع‌رسانی مفید شمابه چند نکته نوشتاری اشاره می‌کنم.
    مسکو پایتخت کشور روسیه است و خودش کشور نیست.
    در زبان پارسی گاها بی معناست و درست آن گاهی است.
    اسم خاص(مسنجر ریدکال) باید داخل گیومه باشد تا خواننده‌ای که با ماهیت آن نام آشنا نیست متوجه شود این اسم خاص است.
    حیف است زحمتی که شما بابت تهیه این مطلب کشیده‌اید با محاوره‌ای نوشتن آن کم ارزش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *