تشخیص بیماری تب مالت با آزمایش Wright

راه انتقال میکروب مربوط به تب مالت ( بروسلوز ) به انسان، از طریق تماس مستقیم با بافت‌های بدن، مایعات، شیر و فرآورده‌های لبنی حیوانات آلوده است. علائم بیماری می‌تواند شامل: درد مفصلی، آسیب مفاصل، لرز، تعریق، تب، سردرد، ضعف، پنومونیت و مننژیت باشد. اگر از فرآورده‌های لبنی آلوده استاده کرده‌اید و این علائم را دارید، بهتر است تا فورا آزمایش رایت را انجام دهید. اگر قصد دارید تا اطلاعات کاملی در مورد این آزمایش بدست بیاورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

آزمایش wright چیست و در چه مواردی تجویز می‌شود؟

برای پاسخ به سوال،”آزمایش Wrightچیست می‌‎‌‎توان گفت برای تشخیص تب مالت توسط پزشک تجویز می‌شود. هدف از انجام این آزمایش، بررسی وجود آنتی ژن بروسلا در سرم خون فرد بیمار است. در این آزمایش آنتی ژن‌های بروسلا در محظه‌ای فیکس می‌شود. زمانی که سرم فرد مورد نظر را داخل محفظه می‌ریزند، آنتی بادی‌های موجود در سرم ( در صورت ابتلا به بیماری) به آنتی ژن‌ها متصل می‌شود. هر چه تعداد آنتی بادی‌هایی (IgA، IgM و IgG ) که به آنتی ژن متصل شده بیشتر باشد، رقت بالاتر رفته و نتیجه تست مثبت اعلام می‌شود.

بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در کشورهای مدیترانه و خاورمیانه دیده می‌شود. تشخیص بروسلوز با جداسازی آنتی بادی‌های گونه‌های مختلف بروسلا در کشت خون انجام می‌شود، اما این روش تنها در ۴۰ تا ۷۰ درصد موارد پاسخ درستی می‌دهد. بنابراین تشخیص دقیق بروسلوز اغلب در کنار بررسی‌های آنتی بادی‌های سرمی، به بررسی‌های دیگری نیز احتیاج دارد.

افرادی که دارای تب، درد بدن و ضعف عضلانی هستند و در طی ده روز گذشته با دام و طیور سروکار داشتند یا اینکه لبنیات سنتی مصرف کرده‌اند، لازم است انجام  آزمایش wright را پشت گوش نیاندازند. آنتی بادی‌های سرم غالبا در اواخر هفته دوم ابتلا به بیماری به اوج خود می‌رسند. به طور دقیق‌تر در تب مالت، آنتی بادی IgG افزایش و IgM به کمترین حد خود می‌ر‌سد. بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر در فاز ابتدایی بیماری خود آزمایش داده‌اید، در صورتی که علائم مرتبط با بیماری تب مالت شدت یافت، آزمایش رایت را مجددا تکرار کنید.

 

آزمایش wright

علائم ابتلا به تب مالت

تب مالت می‌تواند علائم متعددی ایجاد کند. برخی از این علائم برای مدتی پس از درمان بیماری نیز دیده می‌شوند. علائم اولیه بیماری عبارتند از:

  • تب
  • تعریق
  • لرز
  • از دست دادن اشتها
  • سردرد
  • درد عضلات، مفاصل و کمر
  • خستگی و بی حالی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که احساس می‌کنید علائمی مانند: تب، درد عضلانی یا ضعف غیر معمول و تعریق بیش از حد دارید و در طی ده روز اخیر با دام یا محصولات دامی سروکار داشتید، لازم است سریعا برای بررسی ابتلا به بیماری، آزمایش تب مالت را انجام دهید. همچنین اگر جزو گروه‌هایی هستید که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، انجام چکاپ‌های منظم بیماری‌های مرتبط با دام، توصیه می‌شود.

 

آزمایش تب مالت

تست‌های مرتبط با آزمایش تب مالت

همانطور که اشاره شد، لازم است برای اطمینان از نتیجه آزمایش ابتلا به بیماری بروسلا، در کنار آزمایش رایت، آزمایش‌های مرتبط دیگری نیز انجام دهید. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • آزمایش Coombs wright
  • آزمایش 2Me
  • آزمایش Widal

محدوده نرمال برای عدم ابتلا به تب مالت چه مقدار است؟

به طور کلی، در اغلب آزمایشگاه‌ها نتیجه تیتر ۱:۴۰ تا ۱:۸۰ را منفی و تیتر ۱:۸۰ و بیشتر از آن را از نظر ابتلا به تب مالت، مثبت اعلام می‌کنند. افرادی که نتیجه آزمایش آنها مثبت اعلام شده است، لازم است برای درمان در بیمارستان تحت نظر قرار بگیرند. طی بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شده که انتقال بیماری تب مالت از انسان به انسان دیگر بسیار نادر است. بنابراین اگر به این بیمای مبتلا شده‌اید نگران شیوع آن در بین اعضا خانوادتان نباشید.

چکار کنیم که به تب مالت مبتلا نشویم؟

برای کاهش خطر ابتلا به بروسلوز، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • از مصرف لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید. شاید آخر هفته قصد دارید که به منطقه روستایی خوش آب و هوایی سفر کنید. دقت داشته باشید در هیچ شرایطی لبنیات غیر پاستوریزه و سنتی مصرف نکنید.
  • گوشت را کاملا بپزید. برای از بین بردن عامل تب مالت لازم است قطعات گوشت قرمز مصرفی خود را تا دمای داخلی ۱۴۵ فارنهایت (۶۳ درجه سانتیگراد) بپزید. گوشت چرخ کرده لازم است تا دمای ۱۶۰ فارنهایت (۷۱ درجه سانتیگراد) پخته شود و عامل میکروبی تب مالت در گوشت مرغ تا ۱۶۵ فارنهایت (۷۴ درجه سانتیگراد) از بین می‌رود.
  • از دستکش استفاده کنید. اگر دامپزشک، کشاورز، شکارچی یا کارگر کشتارگاه هستید، هنگام دست زدن به حیوانات بیمار یا مرده یا بافت حیوانی، دستکش لاستیکی بپوشید.
  • در محیط‌های کاری پرخطر نکات ایمنی را رعایت کنید. اگر در آزمایشگاه کار می‌کنید، تمام نمونه‌های حیوانی را تحت شرایط ایمن زیستی نگهداری کنید. کشتارگاه‌ها نیز باید اقدامات حفاظتی مانند جداسازی محیط کشتارگاه از سایر قسمت‌ها را رعایت کنند.
  • حیوانات اهلی را واکسینه کنید. تقریبا در اکثر مناطق فعال در زمینه دامداری، برنامه‌های واکسیناسیون دامی علیه بروسلوز وجود دارد. لازم است افرادی که با دام سروکار دارند، نسبت به واکسیناسیون دام‌ها اقدام کنند.

نکات مهم قبل از آزمایش رایت

آزمایش wright با دریافت نمونه خون انجام می‌شود. اگر نمونه خون شما فقط برای این آزمایش مورد سنجش قرار می‌گیرد، احتیاج به ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از انجام آزمایش به طور معمول غذا بخورید. اما اگر همزمان با آزمایش Wright، آزمایش‌های دیگری مانند: قند، چربی و تست عملکرد تیروئید TSH، T3 یا  T4 را انجام می‌دهید، نیاز به رعایت ناشتایی دارید. در ضمن حتماً قبل از انجام آزمایش، پزشک خود را در مورد داروها یا مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید مطلع کنید. شاید نیاز باشد موقتا مصرف بعضی از داروها قطع شود.

 

تست رایت

با هومکا آزمایش تب مالت را در منزل انجام دهید

بیماری تب مالت جز عفونت‌هایی است که در صورت ابتلا، عوارض خطرناک و شدیدی را در زمان کوتاهی ایجاد می‌کند. این بیماری باعث تب و بدن درد شدید می‌شود. بنابراین لازم است در صورتی که احساس می‌کنید علائم مرتبط با بیماری را دارید به سرعت برای انجام تست رایت به آزمایشگاه مراجعه کنید. مشکلی که وجود دارد، این است که مراکز درمانی مستعد انتقال انواع ویروس و عفونت هستند. یعنی ممکن است نتیجه آزمایش شما برای رایت منفی شود، اما در راه برگشت به منزل متاسفانه به یک نوع ویروس جدید مبتلا شوید!

پس چاره چیست؟ شما می‌توانید از خدمات آزمایش در منزل شرکت هومکا استفاده کنید. برای انجام آزمایش  به سایت هومکا مراجعه کنید؛ پس از رزرو آزمایش مورد نظرتان، همکاران ما برای انجام آزمایش به منزل شما اعزام می‌شوند.

شرکت هومکا با بهره گیری از بهترین متخصصان، خدمات آزمایش در منزل را به همه ساکنین استان تهران، کرج، رشت، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز و مشهد ارائه می‌دهد. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، آزمایش مورد نظر خود را درخواست دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *