تشویق کودکان به مسواک زدن

ما می دانیم که مسواک زدن چقدر برای سلامتی دندان هایمان امری مهم است، همان طور که می دانیم متقاعد کردن کودکان برای مرتب مسواک زدن چقدر کار دشواری است .
با توضیح دادن مفاهیم حفره ها و بیماری لثه، انگیزه موثری برای کودکان ایجاد نمی کند که به صورت مرتب مسواک بزنند. کودک شما ممکن است با دلایل زیادی از مسواک زدن خودداری کند و این امر سبب می شود لثه و دندانهای کودک دچار مشکل شوند.
قبل از اینکه نا امید شوید، به یاد داشته باشید که شما سالهاست مسواک می زنید؛ احتمالا دو بار در روز یا بیشتر، اما برای کودک شما این یک تجربه جدید است. کودک به مسواک زدن مرتب عادت ندارد و این شما هستید که باید با کمی همدلی و شکیبایی کودک را به مسواک زدن تشویق کنید. برای تشویق کودکان به مسواک زدن مداوم این مقاله آموزشی از رایاد را از دست ندهید.

مسواک زدن کودکان

 

چرا کودکان در برابر مسواک زدن مقاومت می کنند؟

چند دلیل رایج وجود دارد که چرا کودکان در برابر مسواک زدن مقاومت می کنند. کودک تجربه مسواک زدن به طور مرتب را ندارد و با این مسئله احساس بیگانگی و ناراحتی می کند زیرا تا به حال اینکار را انجام نداده است.

اگر کودک شما هر بار در طول مسواک زدن با شما مبارزه می کند و شما را همراهی نمی کند، قطعا به دلیل عادت نداشتن به مسواک زدن است. علاوه بر این باید بدانید کودکان خردسال معمولا در حال رشد دندان و یا در حال از دست دادن دندان های خود هستند که همین امر سبب می شود دهان به یک منطقه حساس تبدیل شود.
تلاش کودک برای جلوگیری از درد و ناراحتی در دهان و دندان ها یک امر غریزی است که کودک در برابر مسواک زدن از خود مقاومت نشان دهد.
حال باید شما بدانید اگر فرزندتان به طور متناوب در برابر مسواک زدن مقاومت می کند یا ناگهان تمایل به باز کردن دهان خود پیدا نمی کند تا به شما اجازه دهد بعد از یک تجربه ناموفق یا دردناک مسواک بزنید، پس این چیزی است که باید بدانید قطعا کودک در حین مسواک زدن دچار درد و ناراحتی می شود پس باید بیشتر از آن مراقبت کنید.
کودک شما ممکن است سعی کند استقلال خود را در برابر شما اعلام کند و علائم بارز این مسئله، بد اخلاقی و واکنش های عاطفی است که ممکن است از خود نشان دهد و در زمان مسواک زدن دهان خود را بسته نگه دارد

البته ممکن است کودک در مراحل جداگانه رشد خود در هر سه این گروه قرار بگیرد، یا حتی ممکن است در مورد هر ترکیبی از این عوامل به طور همزمان از خود واکنش نشان دهد.

در حالی که ممکن است بسیاری از والدین به راحتی وسوسه شوند و دست از تشویق کردن کودک به مسواک زدن را بزنند، به یاد داشته باشید که این بخش مهمی از تشکیل عادت است که به سلامتی مادام العمر آنها خدمت خواهد کرد.

در این میان، برخی از استراتژی های سرگرم کنند وجود دارد که می توانید سعی کنید کودک نوپای خود را در مسواک زدن دندان های خود متقاعد کنید. البته توجه به سن مناسب برای مسواک زدن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

راههای سرگرم کننده تشویق کودکان به مسواک زدن

 

1. یک مسواک جدید بخرید

ممکن است یک ایده بسیار کوچک به نظر برسد، اما جدید بودن یک مسواک ممکن است کودک شما را به شروع مسواک زدن ترغیب کند. امروزه بسیاری از شرکت ها مسواک کودک را با سلیقه خود کودک ساخته و روانه بازار می کنند، بسیاری از این شخصیت های مورد علاقه از برنامه های تلویزیونی یا فیلم های کودکان ایده گرفته می شود.
کودک خود را با یک دوست جدید غافلگیر کنید تا با آن به آسانی ارتباط برقرار کند، یا می توانید به سادگی به دنبال یک رنگ جدید برای مسواک کودک خود بروید. برخی از کودکان اگر بخواهند مسواک خود را در فروشگاه انتخاب کنند احساس سرمایه گذاری و استقلال می کنند.
می توانید هر ماه یک مسواک جدید را به یک مراسم جدید تبدیل کنید، حتی اگر به یک مسواک جدید نیاز ندارند. همچنین ممکن است متوجه شوید که داشتن چند مسواک مختلف به علاقه کودک شما کمک می کند؛ انتخاب هر کدام از مسواک ها برای استفاده در هر شب می تواند باعث سرگرمی بیشتر کودک شما شود.

مسواک زدن کودکان

 

2. اجازه دهید کودک شما طعم خمیردندان را انتخاب کند

بیشتر بزرگسالان به طعم خمیر دندان عادت دارند و طعمی را که ترجیح می دهند از آن استفاده کنند پیدا کرده اند. به کودک خود همین فرصت را بدهید تا از سلیقه شخصی خود استفاده کند. اگر آنها شکایت دارند که طعم خمیردندان را دوست ندارند ، موارد متفاوتی را امتحان کنید تا اینکه بالاخره طعم مورد علاقه کودک خود را بیابید.
به یاد داشته باشید که همین طعم حتی می تواند بین مارک ها متفاوت باشد ، بنابراین گزینه های بیشتری از آنچه فکر می کنید دارید. در صورت عدم موفقیت ، مسواک زدن بدون خمیر دندان همیشه گزینه ای مناسب است.
اگرکودک شما به راحتی از هر طعمی که به خانه آورده اید متنفر است ، مسواک زدن بدون خمیر دندان به طور قابل توجهی بهتر از مسواک نزدن کودک است.

3. با هم مسواک بزنید

اگر کودک شما احساس کند که تنها کسی است که به این شکل مورد شکنجه دندان قرار دارد، احتمال کمتری است که به مسواک زدن ادامه دهد. بگذارید کودک ببیند که شما هم مسواک می زنید یا اگر کودک شما خواهر و برادر دارد بهتر است همگی با هم اینکار را انجام دهید.

 

مسواک زدن کودکان

همچنین می توانید مسواک زدن را در بازی با عروسک یا حیوانات امتحان کنید ، هنگامی که کودک نوپا شما می بیند که همه دندان های خود را مسواک می زنند، احتمالا خودشان هم اینکار را به طور مرتب انجام دهند.

4. یک پاداش در نظر بگیرید.

قبلاً اشاره کردیم که کودکان به راحتی با توضیح در مورد معرض تهدید حفره یا بیماری لثه ، تحت تاثیر قرار نمی گیرند. آنها بیشتر از آنچه که به ضرورت و بهداشت خوب دندان و دهان تحت تاثیر قرار بگیرند ، از سرگرمی انگیزه می گیرند. بنابراین ، یک انگیزه سرگرم کننده برای آنها فراهم کنید، روش های زیادی برای انجام این کار وجود دارد.
یک روش برای مورد علاقه نگه داشتن کودک در نظر گرفتن یک تقویم استیکر و دادن یک ستاره طلایی (یا هر کدام از برچسب ها را که دوست دارند) برای هر شب که دندان های خود را مسواک می زنند. هنگامی که آنها تعداد مشخصی از شب ها را پشت سر هم استیکر یا ستاره طلایی جمع می کنند ، می توانند یک هدیه مورد علاقه را انتخاب کرده یا یک اسباب بازی کوچک جدید را بدست آورند.

البته تشویق و تنبیه کودک اصول مشخص خود را دارد که می‌توانید به صورت کامل در مقاله‌ای جداگانه تحت عنوان ” تأثیر تشویق و تنبیه بر رفتار کودک ” مطالعه کنید.

 

مسواک زدن کودکان

5. مسواک زدن با نمایش مورد علاقه کودک

اگر به آنها اجازه دهید یک نمایش قبل خواب مورد علاقه خود را تنها پس از مسواک زدن به دندان خود تماشا کنند ، این خود می تواند یک انگیزه برای کودک ایجاد کند. اگر کودک شما بسیار مقاوم است ، حتی مسواک زدن در هنگام تماشای نمایش می تواند به شما کمک کند در حالی که شما دندان های خود را مسواک می کنید ، کودک به راحتی کار خود را انجام می دهد.
به یاد داشته باشید که صبر خود را حفظ کنید و در ترغیب کودک به مسواک زدن دندان های خود به جای مجازات کردن آنها در انجام این کار ، تلاش کنید. با به کار بردن چند مورد از این نکات ، حتی لجبازترین کودکان در زمانی با خوشحالی مسواک می زنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *