تعطیلات تابستانی مدارس مفید است یا مضر؟

 طبق تقویم آموزشی کشور ایران، دانش آموزان باید از ابتدای مهر تا انتهای خرداد به مدرسه بروند و سه‌ماه تابستان را به استراحت بپردازند. روزهای گرم تابستان و تعطیلی مدارس در این فصل برای همه دانش‌آموزان ایرانی یادآور خاطرات به‌یادماندنی زیادی است، اما در خصوص این تعطیلی نود روزه سوالات بسیاری وجود دارد. آیا تعطیلات تابستانی برای دانش آموزان مضر است و میتواند به آموزش این عزیزان ضربه بزند؟ ایا تعطیلات تابستانی میتواند اثرات منفی بر روی سیستم آموزشی بگذارد؟  و … در این مقاله از رایاد قصد داریم به بررسی تعطیلات تابستانه بپردازیم و این سوالات را یک به یک پاسخ دهیم.

 

کلاس درس در ایران

تعطیلات تابستانی

همانطور که بخاطر دارید تعطیلات تابستانی برای همه ی ما از کودکی روزهای خوبی را رقم میزد و بسیاری از خاطرات خوش کودکی مان منحصر به همان تابستانی است که از مدارس و تکالیفش فارغ شده و با خاطری اسوده به بازی و گردش مشغول بودیم. از دید یک دانش آموز ممکن است هیچ ایرادی به تعطیلات تابستانی مدارس وجود نداشته باشد ؛

اما واقعا این ایام چه اثری بر اموزش انها میگذارد؟

نظریه های مختلف در مورد تعطیلات تابستانی

  •  نظریه زمین کشاورزی

تعطیلات تابستانی مدارس از دید برخی از افراد بسیار مفید بوده ؛ چراکه انها معتقدند ذهن انسان همچون زمین مزرعه عمل میکند. چراکه مزرعه بعد از هر بار کشت نیاز دارد کمی استراحت کرده تا برای کشت دوباره ی محصولات، پربارتر عمل کند. برخی از متخصصین در حوزه ی آموزش معتقدند ذهن دانش اموزان هم پس از گذراندن دو ترم آموزشی در مدارس نیاز دارد کمی فاصله گرفته تا برای اموزش بهتر در شروع سال تحصیلی اماده تر عمل کند.

  • نظریه عضله سازی

در این نظریه متخصصین معتقدند همانطور که در روند عضله سازی ، اگر تمرین رها شود نتایج بدست امده زایل میگردد، در سیستم آموزشی هم اگر فاصله ای اتفاق افتاده و دانش آموز از مدرسه و روند منظم آموزش فاصله بگیرد ؛ نتایج بدست آمده از بین رفته و برای برگشت به نقطه ی ابتدایی مجدد باید تلاش شود. پس این دسته از متخصصین معتقدند تعطیلات تابستانی مدارس برای دانش آموزان مضر میباشد و باید حذف گردد.

 

سفرهای تابستانی

تعطیلات تابستانی و مضرات آن

بیکاری ، یکی از بزرگترین عواملی است که زمینه ساز بسیاری از انحرافات نظیر اعتیاد ، مزاحمت ها ، درگیری های خیابانی  و … میشود. همه ی خانواده‌ها موظف هستند از تمامی امکانات خود برای هرچه بهتر مدیریت کردن زمان بیکاری فرزندان خود استفاده کنند.

از جمله تفریحاتی که برای تابستان بچه‌ها میشود درنظر گرفت:

  •  مسافرت
  • مطالعه کتب مرتبط با سن
  • کلاس های اموزشی
  •  مهمانی با خانواده و دوستان
  •  انجام کارهای هنری
  •  انجام فعالیت های مورد علاقه
  • یادگیری مهارت ها ی جدید
  • فعالیت های ورزشی

 

همچنین با مدیریت زمان پرسه زدن دانش آموزان در فضای مجازی ، نظم خواب و غذا  و … می‌توان سعی کرد آسیب واردشده از تعطیلات تابستانی به دانش آموزان را کاسته و آنها را به فضای اموزشی نزدیک تر نگه داریم.

 مرور درس های مهم در تابستان

امروز محصولات کمک آموزشی بسیار به‌روز شده‌اند و توانسته‌اند خلاهای سیتم آموزشی کشور را پرکنند. یکی از این وسایل کمک آموزشی که خانواده ها و مدارس می‌توانند برای تعطیلات تابستان از آن استفاده کنند، سفرنامه نشانه است. این محصول که با نظر برترین کارشناسان آموزشی کشور تهیه شده است بهترین روش برای مرور دروس مهم مقطع ابتدایی است.

 

سفرنامه نشانه، مناسب برای تعطیلات تابستان

تعطیلات تابستانی چه قشری را بیش تر از همه متضرر میکند؟

مطالعات انجام شده بر روی دانش اموزان توسط کارل الکساندر بعنوان یک جامعه شناس نشان میدهد در طول دوره ی آموزشی قشر ضعیف جامعه رشد خوبی دارند اما در پایان دوره ی ابتدایی به نسبت سایر قشرهای قوی تر ، میانگین رشد پایین تری دارند.

با بررسی دقیق تر متوجه شدند که این افت بعد از گذراندن تعطیلات اتفاق میافتد ؛ چراکه خانواده های ضعیف تر توانایی آنرا ندارند که برای زمان تعطیلات تابستانی فرزندان خود برنامه آموزش مهارت تدارک دیده و انها در طول دوره ی تعطیلات فاصله ی زیادی از آموزش میگیرند. بعد از تعطیلات زمانی را باید برای برگشت به نقطه ی قبلی اختصاص داده و به نسبت سایر همسن و سالان متمول که آموزش دیده اند ، دچار افت تحصیلی میشوند.

 

آموزش در تابستان

 

 

 

از این تحقیقات میتوان نتیجه گرفت اگر تعطیلات تابستانی برای دانش آموزان ضرری داشته باشد، این ضرر بیشتر متوجه قشر ضعیف جامعه میشود که زمان خود را بیهوده و در خیابان یا فضای مجازی میگذرانند و در کنار اسیب های رفتاری که میتواند برای انها رقم بخورد ، افت تحصیلی را نیز برایشان در پی خواهد داشت. از این رو لزوم ارائه خدمات رایگان آموزشی و تفریحی به ویژه برای قشر ضعیف جامعه بیشتر حس شده و نیاز است تا برای پیشگیری از ضررهای تعطیلات تابستانی اقدامات لازم شکل گیرد.

تعطیلات تابستانی یا تعطیلات زمستانی ؟ مساله این است.

یکی دیگر از مسائلی که این روزها بسیار در کشور مطرح می‌شود تغییر زمان تعطیلات از تابستان به زمستان است. امروزه و باتوجه به شرایط جوی که در پاییز و زمستان بر کشور حاکم است ، اهمیت تغییر تعطیلات به وضوح حس میشود. برخی معتقدند باتوجه به تعطیلاتی که در زمستان به دلیل الودگی هوا مجبور هستیم به آنها تن دهیم ، اگر تعطیلات دانش آموزان و دانشجویان را از تابستان به زمستان تغییر دهیم مشکلی هم در آموزش ایجاد نشده و آسیب کمتری به کیفیت آموزش دانش‌آموزان وارد میشود.

 

تعطیلات تابستانی مفید یا مضر ؟

 

از طرفی ، نبود امکانات سرمایشی در برخی از مدارس و فضاهای آموزشی و بالا بودن دما در تابستان، میتواند اثر منفی به آموزش در فصل تابستان گذاشته و میزان یادگیری دانش آموزان را بکاهد که این هم مساله ی مهمی است و باید مدنظر قرار بگیرد. اما همانطور که میدانید این موضوع مساله ای نیست که ما در آن دخیل باشیم و از طرف مسئولین تصمیم گیری میشود.

حال باتوجه به شرایط کنونی باید به این بیاندیشیم که چگونه تعطیلات تابستانی فرزندان خود را مدیریت کرده تا کمترین اسیب را ببینند؟

2 دیدگاه برای “تعطیلات تابستانی مدارس مفید است یا مضر؟

  1. نگین گفته:

    واقعا متاسفممممممم شما به جای بازگشایی مدارس که در تابستان هستین فکر حل مسئله برای بچه هاباشین بااین شیوه تدریس معلم ها و کتاب ها بچه ها
    هیچی نمی فهمنن

  2. ناشناس گفته:

    سلام
    واقعا جای تعجب هست مسئولین محترم به جای حل مسأله صورت مسأله رو پاک میکنند.به جای فکر برای رفع آلاینده ها از جمله اصلاح خودروهای بی کیفیت یا برقی سازی ناوگان عمومی ،اصلاح کارخانه ها و…به دنبال جابجایی زمان مدارس هستن!!
    فرض کنید تابستان یا قسمتی از اون کلاس درس برگزار شد دانش آموز مناطق سردسیر که به خاطر یخبندان و سرما امکان بازی و تفریح و‌مسافرت نداره و فقط امیدش به تابستان هست که بتونه با خانواده مسافرتی بره چه کار باید کنه؟!!
    مناطق سردسیر بیشتر از ۶ ماه سال دانش آموز فقط زمان کلاس خودش رو به مدرسه می‌رسونه و بعد از بازگشت عملا داخل خانه هست و نه تفریحی و نه امکان مسافرتی.مثلا بر فرض وجود پارک وسائل بازی یخ زده امکان استفاده دارن؟
    یا مسافرت و تفریح با وجود گردنه ها و جاده های برفگیر و یخبندان این مناطق که تماما اخبار توصیه به عدم مسافرت داره امکان مسافرت رو برای این افراد ایجاد میکنه؟!!
    واقعا افراد تصمیم گیر فقط تهران و مراکز استان رو می بینند؟؟؟بقیه مناطق دانش آموز نیستند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *