تعطیلات مدارس در ایران و سایر کشورهای جهان

تعطیلات مدارس به زمان هایی درطول یک سال اطلاق می شوند که هیچ کلاس یا سایر فعالیت های اجباری برگزار نمی شود وبنا بر شرایط، تقویم تعطیلی مدارس در کشورهای مختلف سراسر جهان متفاوت است. این تفاوت گاهی دریک کشور یا حتی دریک استان یا ایالت بنابر قوانین موجود دربین مدارس متفاوت است. ما قصد داریم دراین مقاله مروری کوتاه بر تعطیلات مدارس ایران و سایر کشورهای دیگر جهان داشته باشیم.

 

با تیم رایاد همراه باشید.

 

تعطیلی مدارس در تابستان

ایران

در کشور ما ایران از اواخر ماه خرداد تعطیلات مدارس شروع وتا آخر شهریورماه ادامه می یابد،انچه روشن است شادی ونشاط بچه ها در این ایام است چراکه دور بودن از تکالیف درسی برای اکثرما کم وبیش حس خوشایندی زیادی به همراه داشت، اما آنچه ذهن خانواده رادرگیرمی کند، تعطیلی سه ماه  آموزش ویادگیری برای دانش آموزان است که درادامه به شما خواهیم گفت که چطور می توانید دراین تعطیلات طولانی مدت تابستان بهترین وآسان ترین آموزش ویادگیری را برای فرزندان خود داشته باشید.

 

دربیشتر کشورها طولانی ترین تعطیلات برای مدارس درفصل تابستان است که بین 5تا14هفته به طول می انجامد، در کشورهایی ازجمله ایرلند،ایتالیا،لیتوانی وروسیه تعطیلات تابستانی به طور معمول 3ماه است ، درحالی که در انگلیس ،هلند،این تعطیلات بین شش تا هشت هفته است.

آرژانتین

سال تحصیلی در کشور آرژانتین اوایل یا اواسط ماه آذربه پایان می رسد و اواخر ماه اسفند( فوریه یا اوایل مارس) آغاز می شود، دراین کشور دانش آموزان دبستانی ازتعطیلات تابستانه دو ماهه ودانش آموزان دبیرستانی ازتعطیلات تابستانی سه ماهه برخوردارند.

 

تعطیلی مدارس

 

دانمارک

تعطیلات مدارس در دانمارک به طور معمول ازپایان ماه تیر(ژوئن )تا اوایل یا اواسط مرداد (اوت)ادامه می یابد و به شش هفته می رسد،دانش آموزان دبیرستانی از دانش آموزان مقاطع تحصیلی پایین تر زودتر به مدرسه بازمی گردند.

هند

زمان تعطیلات مدارس دراین کشور باتوجه به تفاوت شرایط آب وهوایی در مناطق مختلف این کشور دریک زمان واحد متفاوت است .درشمال هند،مدارس از اواسط ماه اردیبهشت (مه) به پایان می رسد و در هفته اول ماه خرداد (ژوئیه)شروع می شود، به جز در کشمیر که تعطیلات تابستانی درآن 10روز طول می کشد. در عوض در منطقه کشمیر از اواخر آذر تا اوایل ماه اسفند مدارس با عنوان تعطیلات زمستانی بسته اند.

 

تعطیلی مدارس

 

ایالت متحده آمریکا

تعطیلات تابستانی درایالات متحده دو یا سه ماه به طول می انجامد. تاریخ این تعطیلات به موقعیت منطقه ایی مدرسه بستگی دارد. در اغلب ایالت های شمالی تعطیلات تابستانی ازاوایل تیر(ژوئن) تا اوایل شهریور (سپتامبر) ادامه داشته ودر بیشتر ایالت های جنوبی وغربی از اوایل خرداد ( اواخر مه) تا اواخر ماه مرداد(اواسط اوت) به طول می انجامد. تعداد روز های تحصیلی در این کشور حدود 180 روز در سال است .

ترکیه

مدارس ابتدایی ، مدارس ایرانی در ترکیه و متوسطه در این کشور از هفته دوم سپتامبر یا شهریور آغاز می شود. از ماه شهریور در مدارس دولتی وخصوصی ترکیه آموزش ترم پاییز شروع می شود. در وسط دو ترم در فصل زمستان تعطیلات 15 روزه آغاز می شودکه این تعطیلات را تعطیلات میان دوره ایی به حساب می آورند پس ازاین تعطیلات میان دوره ایی ،ترم دوم تحصیلی آغاز می شود و تا اواسط ماه ژوئن میلادی ادامه می یابد و در اواسط ماه ژوئن سال تحصیلی به پایان می رسد و تعطیلات تابستانی آغازمی شود.

 

تعطیلی مدارس

 

دو دیدگاه در رابطه با تعطیلات مدارس

با توجه به نوع شروع تعطیلات در کشورهای مختلف دو دید گاه در مورد مفید یا مضر بودن تعطیلات در مدارس وجود دارد:

  • مغزما،مثل زمین کشاورزی است
  • مغز ما یک عضله است

 

مغز ما یک زمین کشاورزی است

بنا بر نظر این گروه، مغز مانند یک زمین کشاورزی است ، همانطور که بعد از چند مرحله کشت وکار استراحتی به زمین می دهند تادر مرحله بعد پربارتر باشد، بعد از دو ترم درس خواندن وامتحان دادن این استراحت می‌تواند نتایج خوبی برای دانش آموزان و دانشجویان داشته باشد بنابراین میتوانیم این تعطیلات را مثبت و سازنده در نظر بگیریم.

مغزما یک عضله است

ازنظر این گروه عضلات وقتی کار می کنند، قوی تر می شوند، مغز ماهم برای قوی تر و آماده تر بودن باید دائم فعالیت کند، اگر می خواهیم مغزدانش آموزان ودانشجویان برای آموزش ویادگیری آماده باشد، نباید تعطیلات طولانی به ذهن داد، از نظر این گروه تعطیلات تابستانی نقش منفی در یادگیری دارد.

 

تعطیلی مدارس

 

همانطور که مطالعه کردید، تعطیلات در مدارس هر کشور باتوجه به فرهنگ حاکم، قوانین موجود، شرایط جغرافیایی وهم چنین نوع سیستم آموزشی موجود در آن کشور تعیین می‌شود.

تعطیلی مدارس در ایران نیز با توجه به همین معیارها مشخص شده است. نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد، نحوه استفاده دانش آموزان از ایام تعطیلی است. خانواده‌ها باید به‌گونه‌ای برای ایام تابستان فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند که کودک علاوه بر تفریح و بازی بتواند به مرور درس های مهم در تابستان بپردازند تا در سال تحصیلی جدید با مشکلی مواجه نشوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *