مقایسه مدرسه غیر انتفاعی و دولتی؛ بررسی مزایا و معایب

در این مطلب قصد داریم تا تفاوت مدرسه غیر انتفاعی با دولتی را بررسی کرده، با ویژگی‌ها و امکانات این دو مدرسه آشنا شده و مزایا و معایب هر یک را بیان کنیم.

امروزه تقریبا همه والدین نگرانی‌های در مورد کیفیت تحصیل و محل آموزش فرزندان خود دارند و به همین دلیل کیفیت مدرسه تحصیلی و امکانات آن را پیش از ثبت نام فرزندشان مورد نظرشان را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهند.

انواع مدارس ایران را می توان در گروه های مختلف قرار داد اما به طور کلی، مدارس به دو دسته مدارس دولتی و غیر انتفاعی تقسیم بندی می‌شوند. والدین با مقایسه مدرسه غیر انتفاعی و دولتی می‌توانند انتخاب بهتری برای آموزش فرزند خود داشته باشند.

جنبه‌های مختلفی را می‌توان به عنوان تفاوت مدارس غیر انتفاعی و دولتی بیان کرد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین این موارد می‌پردازیم.

 

با تیم رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

مدرسه غیر انتفاعی با دولتی-min

 

تفاوت مدرسه غیر انتفاعی با دولتی

برای بررسی تفاوت مدرسه غیر انتفاعی و دولتی باید در ابتدا باید روی رویکردهای هر یک از مدرسه‌ها تمرکز کنید. در این صورت با در نظر گرفتن شرایط، روحیه و سن فرزندتان می‌توانید انتخاب بهتری برای او داشته باشید.

به طور معمول، مدارس غیردولتی با اهدافی مثل جذب سرمایه‌ مردمی برای آموزش و پرورش و کمک به آن تأسیس می‌شوند.

در واقع، تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی بیشتر به منبع تأمین سرمایه آن‌ها مربوط می‌شود. به عبارت دیگر، مدارس غیر انتفاعی منبع تأمین سرمایه خود را والدین و اخذ شهریه از آن‌ها در نظر می‌گیرند.

به همین دلیل هم امکانات بیشتری نسبت به مدارس دولتی برای مدارس خود فراهم می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تعداد دانش‌آموزان در هر کلاس، تغذیه دانش آموزان، برنامه‌های جانبی، کلاس‌های فوق برنامه و غیره اشاره کرد. در عین حال، کیفیت آموزش در مدرسه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

چرا که اگر رویکرد مناسبی برای آموزش دانش آموزان در نظر گرفته نشود، کودک از فضای جامعه دور شده و در محیط مدرسه نیز از آموزش دلسرد می‌شود.

در مدارس دولتی با توجه به اینکه منبع تأمین سرمایه، دولت محسوب می‌شود، امکانات به مراتب کمتری نسبت به مدارس غیر انتفاعی موجود است و این مدارس از طریق مشارکت مردم، مطابق اهداف، ضوابط، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های عمومی وزارت آموزش و پرورش تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره می‌شوند.

اما در عین حال کیفیت آموزش در حد استانداردی رعایت شده و کودکان به خوبی آموزش داده می‌شوند. همچنین در این مدارس کودکانی از تمامی اقشار جامعه تحصیل می‌کنند و به همین دلیل دانش آموزان می‌توانند نحوه تعامل با اطرافیان و برقراری ارتباط را به خوبی آموزش ببینند و در صورت لزوم از حقوق اجتماعی خود به درستی دفاع کنند!

عوامل تاثیرگذار بسیاری در انتخاب مدرسه دخیل هستند که الویت بندی آنها با توجه به شرایط خانواده و توانمندی دانش آموز متفاوت می باشد برای شناخت این عوامل بر روی لینک مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه کلیک نمایید.

۱. زمان آموزش

از نظر زمان آموزش مدارس دولتی و غیر انتفاعی هر دو موظف هستند که مطابق الگوی آموزش و پرورش دروس مشخص شده را تا ساعت ۱۲ به دانش آموزان ارائه دهند.

البته مدارس غیر انتفاعی با صلاح‌دید خود کلاس‌های جانبی و فوق برنامه نیز خارج از ساعات عادی کلاس برگزار می‌کنند.

 

فرق مدرسه غیر انتفاعی با دولتی-min

 

۲. آموزش زبان انگلیسی

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت مدارس غیر انتفاعی آموزش جدی زبان انگلیسی فراتر از آموزش تعیین شده در چهارچوب سرفصل‌های آموزشی آموزش و پرورش به دانش آموزان است.

البته در این میان برخی از مدارس غیر انتفاعی آموزش دو زبانه را بدون اخذ مجوزهای لازم ارائه می‌دهند.

 

۳. تعداد دانش آموزان

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مدرسه غیر انتفاعی با دولتی تعداد کمتر دانش آموزان در کلاس‌های مدارس غیر انتفاعی است. در این شرایط معلمان و مدرسه می‌توانند زمان و امکانات بیشتری را برای آموزش هر دانش آموز اختصاص دهند.

با وجود این، همان طور که اشاره کردیم، دانش آموزان برای آموزش در محیطی مشابه جامعه واقعی خودشان نیاز به آموزش در مدارس دولتی نیز دارند.

 

۴. کیفیت آموزش

از نظر کیفیت آموزش‌های رسمی معلمان مدارس دولتی معمولا افراد جوان‌تری بوده و زیر نظر آموزش و پرورش دوره‌های ضمن خدمت خود را می‌گذرانند.

همچنین معلمان مدارس دولتی با علوم و روش‌های جدید آموزش آشنا هستند و نظارت بیشتری روی روش‌های آموزشی آنان انجام می‌شود. از سوی دیگر، مدارس غیر انتفاعی به دلیل اخذ هزینه آموزشی بیشتر از والدین، روش‌های دقیقی برای انتخاب معلمان باتجربه، کارآزموده و حرفه‌ای به کار می‌گیرند.

با این حال معلمان مدارس غیر انتفاعی معمولا با هدف کسب درآمد بیشتر وارد این مدارس شده و تلاش زیادی برای به روز نگه داشتن اطلاعات آموزشی خود نمی‌کنند.

در عین حال هر دو نوع مدرسه نیز ممکن است نکات قوت و ضعفی در این زمینه داشته باشند. لذا برای تصمیم گیری بهتر، توصیه می‌کنیم خودتان نیز تحقیقات لازم را در این زمینه انجام دهید.

 

بیشتر بخوانید: معایب مدارس غیر انتفاعی 

 

تفاوت مدرسه دولتی با غیرانتفاعی-min

 

۵. مدیریت مدرسه

انتخاب یا عدم انتخاب یک مدرسه دولتی یا غیر انتفاعی با نحوه مدیریت مدرسه ارتباط مستقیمی دارد.

به عبارت دیگر، مدرسه‌ای که محیطی مناسب برای دانش آموزان فراهم می‌کند، رویکردی تعاملی بین اولیا با مربیان برقرار می‌کند، چشم اندازهای آموزش مشخص دارد و روی رفتار مربیان و مسئولین مدرسه با دانش آموزان نظارت می‌کند به این معنی است که مدیری توانمند دارد.

یک مدیر توانمند روی کادر آموزشی مدرسه نظارت داشته، در صورت وجود مشکلات و ضعف‌های احتمالی، آن‌ها را برطرف می‌کند و همچنین می‌تواند مدرسه را در جهت رسیدن به اهدافش به خوبی هدایت کند.

 

علاوه بر اینکه انتخاب مدرسه برای دانش آموزان دبستانی بسیار حائز اهمیت می باشد، بسیاری از والدین نیز دغدغه ی انتخاب دوره ی پیش دبستانی و آمادگی قبل از دبستان را نیز دارند. و گاهی اوقات بر سر انتخاب پیش دبستانی مدرسه دولتی و غیر انتفاعی و یا مهد کودک دچار سردرگمی می شوند. در این رابطه برای شناخت و آگاهی از شرایط هر یک از آنها می توانید بر روی لینک پیش دبستانی در مدرسه یا مهد کودک کلیک نمایید.

 

کلام آخر

با توجه به آنچه مطرح شد، والدین در صورت امکان باید تلاش کنند تا زمان بیشتری را برای تحصیل فرزندشان اختصاص داده و مقطع ابتدایی او را در مدرسه‌ای دولتی ثبت نام کنند.

در واقع، مهارت‌های آموزشی خاصی در مقطع ابتدایی به کودکان آموزش داده نمی‌شود و به همین دلیل ثبت نام در مدارس دولتی برای دوره دبستان ارجحیت دارد.

به این ترتیب هم خودشان ارتباط مناسبی با کودکشان و مدرسه برقرار می‌کنند و هم کودک می‌تواند نحوه تعامل با اطرافیان خود را آموزش ببیند.

با وجود این، اگر به عنوان والدین دانش آموز، فردی شاغل به مشغله‌های کاری زیاد هستید، برای انتخاب مدرسه غیر انتفاعی بهتر است جنبه‌هایی مانند مسافت مدرسه از محل زندگی‌تان، نحوه مدیریت مدرسه، روش‌های آموزشی کادر مدرسه، هماهنگی مدیریت با کادر مدرسه، محیط آموزشی، کیفیت تحصیلی، تعداد دانش‌ آموزان هر کلاس، مقدار ساعات آموزشی، نحوه تعامل همسالان با یکدیگر، نحوه تعامل و انجمن اولیا و مربیان، نحوه نظارت و کنترل مربیان در مدرسه روی رفتار بچه‌ها، میزان رضایتمندی اولیای قبلی و سایر موارد ضروری را بررسی کنید.

در این مطلب به مقایسه مدرسه غیر انتفاعی و دولتی پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بیان کردیم.

حال که با تفاوت مدارس غیر انتفاعی و دولتی آشنا شدید، می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط خانواده خود، موقعیت مالی، نیازها و توانمندی‌های کودکتان و همچنین با بررسی مزایا و معایب هر یک از مدارس دولتی و غیر انتفاعی موردنظرتان انتخاب خوبی برای آموزش فرزندتان داشته باشید.

23 دیدگاه برای “مقایسه مدرسه غیر انتفاعی و دولتی؛ بررسی مزایا و معایب

  1. تینا گفته:

    خیلی هم کار درستی کردی مدرسه دولتی ی چیز دیگه ای خیلی خیلی بهتر از غیر دولتی هست من امسال آوردم غیر دولتی و همین اول سال فهمیدم چ اشتباهی کردم و پشیمونم کلاسهای کوچک بدون نور ک تمام وقت بچه بالا سرش لامپ روشن کاش جمع میشد این چشم و هم چشمی

  2. شهروند گفته:

    من دارای دو فرزند به فاصله سنی سه سال هستم
    چهار سال هم وقت تحصیلی دانش آموزهمراه باهزینه تحصیلی نامتعارف را هدر دادم و بازگشت به مدرسه دولتی
    مدارس غیرانتفاعی دارای:
    ۱_آموزش غیراستاندارد هستند
    ۲_معلمان فاقد دانش و مهارت تخصصی معلمی هستند(یعنی تحصیل در تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان)
    ۳_فضای آموزشی غیراستاندارد و کوچک
    ۴_عدم نظارت آموزش و پرورش در دریافت شهریه و محتوای استاندارد آموزشی
    ۵_تداخل کلاسهای فوق برنامه با ساعات کتب درسی
    اصلا صلاح نیست که مقطع ابتدایی که یکی از مقاطع حساس آموزشی است در مدارس غیردولتی ثبت نام صورت گیرد
    چون با اطمینان کامل که حاصل تجربه است اعلام میکنم غیرانتفاعی ها درمقطع ابتدایی هیچگونه تبحر و تخصص خوبی ندارند و پروژه غیردولتی در مقطع ابتدایی شکست خورده و محکوم به تعطیلی خواهد شد و صاحبان مدارس غیردولتی در آینده ای نه چندان دور قطعا به سمت ورشکستگی خواهند رفت

  3. احمد گفته:

    سلام من 2سال پسرمون گذاشتم غیر انتفاعی والا در مقایسه با پسر خالش که تو دولتی میخونه هیچ تفاوتی ندیدم حتی تو تعداد دانش آموزان الانم پروندشو گرفتم بردم ثبت نام کردم تو دولتی

  4. جمشید گفته:

    مهمترازهمه اینه که معلمین غیرانتفاعی با ارامش وانگیزه ی بهتری با دانش اموز وخانواده برخورد میکنند و کجای این سیستم اموزشی کشور به روز واستاندارد هست که معلم بخواد خودشو‌به اون برسونه معلمین امروز ما جز با تکیه بر وجدان وفهم خودشون واینکه شخصا خودشون رو بروز کنند ندارن

  5. ناشناس گفته:

    یه سوال آیاکلاس اول چون پایه هست بزارم غیرانتفاعی میشه سالهای بعدش رودولتی بزارم یانه

    • محیا گفته:

      من دخترم غیر انتفاعی گذاشتم هنوز نرفته اول از بس گرون کردن آوردم دولتی اینقدر غصه میخورم و ناراحتم فکر میکنم کار بدی کردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *