تقویت مهارت انشا نویسی دانش آموزان؛ توسط معلمین و والدین

تحقیقات نشان داده است که که اکثر دانش‌آموزان در توصیف گفتاری وقایع، مهارت بیشتری در مقایسه با نوشتن آن بر روی کاغذ دارند و فقط تعداد کمی از کودکان در ابراز احساسات واقعی خود و به نثر کشیدن آن بر روی کاغذ مهارت دارند. اما خبر خوب این است که انشا نویسی یک امر اکتسابی است و با انجام دادن برخی روش‌ها می‌توانید موجب تقویت مهارت انشا نویسی در کودکان و دانش آموزان خود شوید. در این مطلب از رایاد قصد داریم، 13 راهکاری که معلم ها و اولیا می‌توانند انجام دهند تا دانش آموزان در انشا نویسی مهارت بیشتری کسب کنند را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

تقویت مهارت انشا نویسی

روش های تقویت مهارت نوشتن در کودکان و دانش آموزان

هر نویسنده خوب می‌بایست دایره لغات غنی داشته باشد و به خوبی بداند که تا چه اندازه و در کجا از آرایه‌های ادبی در متن خود بهره ببرد. گام اول در تقویت نویسندگی این است که دلایل ضعف دانش آموزان در درس انشا را بیابیم و برای رفع آن تلاش کنیم. در مرحله بعدی در راستای اینکه دانش‌آموز در درس انشا 20 بگیرد و مهارت نویسندگی‌اش تقویت شود می‌توانید از روش‌های ذکر شده استفاده کنید:

1. تقویت مهارت نوشتن دانش‌آموز توسط معلم

برای تقویت مهارت انشا نوشتن دانش‌آموزان و کودکان باید اقداماتی در مدرسه و خانه توسط معلمان و والدین انجام شود که در یک راستا و مکمل یکدیگر باشند. مهم‌ترین مواردی که معلم به نوبه خود، می‌تواند برای تقویت این مهارت انجام دهد عبارتند از:

 

  • ایجاد فضایی برای گفت‌وگو

ایجاد فضایی مناسب در کلاس درس برای گفتگو و بحث کردن دانش‌آموزان درباره یک موضوع جذاب و خاص می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در مهارت انشا نوشتن دانش‌آموزان ایفا کند. از آنجا که در فرآیند نوشتن انشا نیاز است تا دانش‌آموز موضوع انشا را از دیدگاه خود و احساسی که به آن دارد بنویسید، وجود اعتماد به نفس و توانایی کافی در صحبت کردن احساس می‌شود.
دانش‌آموز با گفتگو کردن با دوستانش یاد می‌گیرد که چگونه نظر خود را بدون هیچ ترسی بیان کند و از ابراز آن نترسد. او در کلاس درس یاد می‌گیرد که داشتن نظر متفاوت نه تنها بد نیست بلکه قابل تحسین است و انتقاد شدن دیدگاهش، موجودیتش را زیر سوال نمی‌برد.

 

انشا نویسی کودک

 

  • تقویت جمله‌نویسی و استفاده از کلمات جدید

یکی از اولین گام‌های نوشتن یک انشای خوب این است که نویسنده در جمله‌سازی مهارت داشته باشد و کلمات را از نظر معنایی و دستور زبان، به درستی در جمله‌های متن خود استفاده کند. یکی از بهترین تمرین‌هایی که می‌توانید انجام دهید این است که مسابقه‌ای در کلاس ترتیب دهید و از دانش‌آموزان بخواهید تا درباره یک کلمه (به عنوان مثال دهکده) تا جایی که می‌توانند جمله بسازند. برنده این مسابقه کسی است که بیشترین و زیباترین جملات را با کلمه دهکده بسازد.

 

  • مشخص کردن زیرمجموعه مناسب برای موضوع

اگر شما از دانش‌آموزان خود بخواهید درباره یک موضوع کلی مانند فصل پاییز برای شما انشا بنویسند، احتمالا آنها در نوشتن آن به مشکل برمی‌خورند. موضوعات کلی مانند فصل پاییز باعث می‌شود تا دانش‌آموز موضوع را مبهم بداند و در تصمیم‌گیری درباره اینکه درباره چه چیزی از فصل پاییز صحبت کند به مشکل بر بخورد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به دانش‌آموزان در موضوعات کلی با تعیین زیرمجموعه مناسب راهنمایی کنید. برای مثال برای موضوع انشای فصل پاییز از آنها بخواهید درباره هر کدام از زیرمجموعه‌های پاییز مانند میوه‌های پاییزی، شهر من در فصل پاییز و یک روز مدرسه در فصل پاییز یک بند بنویسند. سپس هر سه بند را در متن انشا پاییز خود جمع‌آوری کنند و در پایان با نوشتن چند خط کل انشای خود را جمع‌بندی کنند.

 

موضوع برای انشا نویسی

 

  • ارائه موضوع جذاب

به عنوان معلم انشا سعی کنید خلاق باشید و موضوعات انشای غیرکلیشه‌ای و جذابی را به دانش‌آموزان خود برای نوشتن ارائه دهید. بهترین موضوعات برای نوشتن انشا موضوعاتی هستند که دانش‌آموز تا به حال با آن برخورد داشته و با روحیه و سن آنها در هماهنگی است. نوشتن درباره موضوعات ناملموس و خسته‌کننده می‌تواند هر نویسنده ماهری را بی‌ذوق کند و او را به ادامه نوشتن بی‌میل گرداند.

 

 

  • تشویق به خاطره‌نویسی

یکی دیگر از روش‌هایی که مهارت انشا نوشتن را در کودکان و دانش‌آموزان تقویت می‌کند خاطره‌نویسی است. در خاطره‌نویسی دانش‌آموز موظف است تا خلاصه‌ای از 24 ساعت هر روز خود را به شیوه‌ای جذاب بر روی کاغذ بیاورد. از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این روش برای تقویت مهارت انشا نویسی در دانش‌آموزان دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تقویت خلاصه‌نویسی
  2.  توجه کردن به تمامی اتفاقاتی که در روز رخ می‌دهند.
  3.  تقویت توانایی صحبت کردن درباره احساسات درونی
  4.  تمرین نوشتن به صورت کوتاه اما روزانه
  5.  نوشتن درباره تجربه‌های شیرینی و تلخی که با تمام وجود آن را احساس کردند.

 

تقویت مهارت انشا نویسی 2

 

  • نامه نگاری

نامه نوشتن برای عزیزی که از آن دور هستیم همیشه کاری جالب و هیجان‌انگیز است. اکثر دانش‌آموزان از نوشتن نامه برای کسی که مدت‌هاست ندیده‌اند استقبال می‌کنند. در نامه‌نگاری باید سعی کنیم تا در یک متن نسبتا کوتاه، درباره موضوعاتی که برایمان جالب است صحبت کنیم. به همین دلیل مهارت خلاصه‌نویسی و توجه به نکات زیبا و مثبت در دانش‌آموزان تقویت می‌شود.

 

  • داستان‌پردازی

در این روش معلم ابتدای یک داستان خیالی را بر روی تخته می‌نویسد و از دانش‌اموزان می‌خواهد تا با استفاده از خلاقیت خود، داستان را به نحوی که دوست دارند ادامه دهند. متن داستان به سلیقه دانش‌اموز می‌تواند طنز، ترسناک، تخیلی و یا سبک‌های دیگر باشد. به طور کلی هر چقدر دست دانش‌آموز در نوشتن ادامه داستان باز باشد و چیزی او را محدود نکند علاقه او به نوشتن بیشتر خواهد شد و خلاقیتش شکوفا می‌گردد.

 

مهارت انشا نویسی

2. تقویت مهارت انشا نوشتن دانش‌آموز توسط والدین

نوشتن انشا تنها نوشتن کلمات بر روی کاغذ با املای درست نیست. برای تقویت مهارت نویسندگی و نوشتن انشا در کودکان، باید طرز درست فکر کردن و طریقه بیان افکار و احساسات به گونه‌ای شفاف و واضح را به کودکان یاد داد. والدین نیز در راستای تقویت مهارت انشا در کودکان نقش بسیار مهمی دارند و به هیچ وجه نمی‌توان از تعامل خانه و مدرسه در این امور چشم پوشی کرد. از مهم‌ترین مواردی که پیشنهاد می‌شود والدین به انها عمل کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • کمک کردن ممنوع!

تنبلی کردن برخی از دانش‌آموزان در نوشتن انشا، دوست نداشتن موضوع و سردرگمی در اینکه چه بنویسم، از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود دانش‌آموز از والدین خود بخواهد برای کم نشدن نمره‌اش در این درس، به جای او انشا بنویسند. اگر می‌خواهید مهارت انشانویسی را در فرزند خود تقویت کنید از کمک کردن بی‌مورد به فرزند خود در درس‌هایش خودداری کنید.

 

  • تشویق کردن

کودکان نیازمند ذره‌ای توجه و تشویق از طرف کسانی هستند که او را عاشقانه دوست دارند. تشویق کردن یک عمل باعث می‌شود تا کودک تلاش بیشتری برای انجام دوباره آن و بهتر کردنش بکند. به همین دلیل توصیه می‌شود که در برخی از مواقع از او بخواهید تا انشاهای خود را برای شما بخواند و او را تشویق و تحسین کنید. تشویق والدین از مهم ترین عواملی است که، می‌تواند منجر به تقویت مهارت انشا نویسی در کودک شود.

 

افزایش خلاقیت

 

  • افزایش خلاقیت

خلاقیت یکی از مهم‌ترین مهارت‌های ذهنی است که هر نویسنده برای نوشتن متن‌های جذاب به آن نیاز دارد. تمامی افراد در دوران کودکی خود دارای ذهنی بدون محدودیت و عاری از کلیشه‌های اجتماعی، فرهنگی و… هستند. نحوه برخورد با کودکان و روش تربیت فرزند، به ذهن منعطف آنها جهت می‌بخشد و شخصیت او را شکل می‌دهد. اجازه دادن به کودک برای امتحان کردن روش‌های جدید، تهیه کردن بازی‌های خلاقانه، ورزش و نقاشی کشیدن با استفاده از رنگ‌های متنوع از جمله مواردی هستند که در پرورش خلاقیت کودک تاثیر به سزایی دارند.

 

  • داستان‌گویی

یکی از روش‌های سرگرم‌کننده برای تقویت مهارت انشا نویسی در کودکان، تشویق آنها به داستان‌گویی است. به فرزند خود اجازه دهید تا درباره اتفاقات جالبی که برایش افتاده با تمام جزئیات در برابر شما و یا جمع‌های خانوادگی صحبت کند. توجه کردن به صحبت‌های کودک و تشویق کردن او به این کار باعث می‌شود تا تمرکز بیشتری برای نوشتن یک متن منسجم پیدا کند و اعتماد به نفس بیشتری برای ابراز آنچه تجربه کرده داشته باشد.

 

تقویت مهارت انشا نویسی

 

  • عدم سرکوب احساسات

تجربه نشان داده است که کودکانی که قادرند احساسات درونی خود مانند شادی، غم، خشم، حسادت و… را ابراز کنند و به راحتی درباره‌اش حرف بزنند، در نوشتن انشا مهارت بیشتری دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود در روش تربیتی خود، از سرکوب کردن احساسات و بی‌توجهی به آن اجتناب کنید و در مواقع نیاز فرصت مناسبی به کودک برای ابراز احساسات درونی‌اش بدهید.

 

  • تشویق کردن کودک به کتاب خواندن

تقویت مهارت انشا نوشتن در کودکان و دانش‌ آموزان نیاز به دایره لغت قوی دارد و  یکی از بهترین روش‌های افزایش دایره لغات، خواندن کتاب‌های غیردرسی مانند داستان و مجله‌های کودکانه است. آشنایی با صفت‌ها، کلمات هم‌خانواده، لغات جدید و… در هنگام نوشتن انشا به کودک کمک خواهند کرد و دست او را در توصیف کردن و داستان‌سرایی باز می‌گذارند و گرفتن نمره 20  در درس انشا برای او به راحتی آب خوردن می‌شود.

از موثرترین مواردی که باعث تشویق کودکان به کتاب‌خوانی می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خریدن کتاب‌های رنگارنگ و کودکانه
  2.  تهیه کردن کتاب‌های داستانی در سبک مورد علاقه کودک
  3.  مطالعه کردن منظم والدین و الگو شدن برای آنها
  4.  قصه‌‌خوانی برای کودکان در هنگام خواب

22 دیدگاه برای “تقویت مهارت انشا نویسی دانش آموزان؛ توسط معلمین و والدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *