برنامه های جشن روز معلم

در کشور ما روز دوازدهم اردیبهشت ماه هر سال تحت عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است و جشن روز معلم سالیان است که مرسوم گردیده است. در سال ۵۸ در چنین روزی استاد مرتضی مطهری توسط گروه فرقان به شهادت رسیدند. به همین دلیل این روز در تقویم کشور ما به عنوان روز معلم شناخته شده و در این روز مقام معلمان پاس داشته می‌شود. یونسکو نیز ۵ اکتبر را به عنوان روز جهانی معلم نام‌گذاری کرده است. در جریان نام‌گذاری این روز به عنوان روز معلم بیش از ۱۰۰ کشور جهان مشارکت داشته‌اند و هدف از آن توجه بیشتر نسبت به وضعیت معاش معلمان و کیفیت تدریس بوده است. جوامع پیشرفته جهان آموزش عمومی را به عنوان یکی از مهم‌ترین و شاید تنهاترین عامل توسعه اجتماعی دریافته‌اند و سرمایه گذاری‌های عظیم و درازمدتی را روی آن انجام داده‌اند. از این روی معلمان در چنین جوامعی جایگاه و مقام والایی داشته و به بهترین نحو از زحمات آنان قدردانی می‌شود.

با رایاد تا انتها این مقاله همراه باشید.

 

روز معلم

 

ارزش و مقام معلمان

جایگاه معلم زمانی اهمیت پیدا می‌کند که او بتواند شأن خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. بر اساس این تعریف می‌توان شهید مرتضی مطهری را نمونه بارز معلمی راستین دانست. او با نگاه تركیبی به همه معارف بشری نظر می‌کرده و تمامی تلاش‌های علمی و عملی را مقدمه‌ای برای عبادت می‌دانست. شهید مطهری در این راه به مرحله سوم دین‌داری یعنی شهادت نائل آمد و با شهادت خود عبادت عملی و علمی خود را كامل ساخت. خداوند ایشان را با سالار و سرور شهیدان امام حسین (ع) محشور سازد. بسیاری از کشورهای جهان روز معلم را که یادآور نقش تعیین کننده معلمان در جامعه است، گرامی می‌دارند. دانش آموزان، والدین و مسئولین در این روز تلاش می‌کنند تا شأن و مقام معلم را گرامی داشته و آن را بهانه‌ای برای ارسال پیام تبریک روز معلم یا تهیه هدایای روز معلم برای آموزگاران قرار می‌دهند؛ تا به این طریق علاقه و احترام خود قلبی را به معلمینی که دوستشان دارند، ابراز نمایند. اهمیت چنین روزی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما در ادامه تلاش کرده‌ایم تا با ارائه مطالبی در ارتباط با جشن‌ روز معلم، تبریک مجازی روز معلم یا جشن روز معلم مجازی گامی هر چند کوچک در جهت گرامی داشت این روز برداریم.

برنامه جشن روز معلم های روز معلم

برای بزرگداشت روز معلم برنامه‌های زیادی را می‌توان اجرا کرد که در ادامه برخی از جالب‌ترین آن‌ها را آورده‌ایم.

روز معلم مبارک باد

 

1. تشکر جمعی دانش آموزان با صدای بلند:

  • در این مورد می‌توانید هم در فضای مجازی به صورت گروهی معلم خود را غافلگیر کرده و با همکلاسی‌های خود به آموزگارتان روز معلم را تبریک بگویید.

همچنین در روزهای حضور در مدرسه نیز می‌توانید هنگام ورود آموزگارتان به کلاس همگی با هم روز معلم را به او تبریک بگویید و از ایشان قدردانی کنید.

2. تزیین کلاس

  • یکی دیگر از برنامه‌های روز معلم تزیین کلاس و ایجاد حال و هوای جشن در آن است. دانش آموزان در روز معلم می‌توانند با تهیه گل، بادکنک، کاغذهای رنگی و … فضای زیبایی به کلاسشان ببخشند.

در روزهای کرونایی هم برای جشن گرفتن روز معلم می‌توان با ایجاد حال و هوای جشن و روز معلم در گروه‌های درسی و پیام‌رسان‌های آموزشی، این روز را گرامی داشت.

3.ساخت هدایای دستی

  • هدایای دست‌ساز معمولا یکی از ارزشمندترین هدیه‌ها برای همه افراد به شمار می‌آیند. دانش آموزان نیز می‌توانند برای تقدیر از معلمان خود هدیه‌ای خلاقانه تحت عنوان هدیه روز معلم ساخته و آن را به آموزگار خود تقدیم کنند.

در فضای مجازی نیز نوشتن متنی برای انتقال حس قدردانی خود به معلمان می‌توان بهترین هدیه برای تقدیر از زحمات آنان باشد. برای دسترسی به پیام‌های تبریک روز معلم می‌توانید به مطلب پیام تبریک روز معلم نیز مراجعه کنید.

روز معلم مبارک

 

3. قرائت داستان کوتاه، شعر یا متن زیبا

  • از دیگر برنامه‌های رایج برای جشن گرفتن در روز معلم می‌توان به قرائت داستان‌ها، اشعار کوتاه و … برای تقدیر از شأن و جایگاه آموزگاران اشاره کرد.

این برنامه نیز قابلیت برگزاری به صورت حضوری و مجازی را دارد. بنابراین دانش آموزان می‌توانند اشعار زیبای مدنظر خودشان را برای تقدیر از معلمشان در روز معلم آماده کنند.

4. تهیه هدایای مختلف برای تبریک روز معلم

  • علاوه بر هدایای دستی، تهیه هدایای ارزشمند دیگر نیز برای تقدیر از معلمان گزینه مناسبی برای جشن گرفتن در این روز به شمار می‌آید.

بر این اساس دانش آموزان می‌توانند به صورت تکی یا گروهی هدیه‌ موردنظر خود را برای معلمشان تهیه کنند و آن را در روز معلم به آموزگار خود تقدیم کنند. برای دسترسی به ایده‌های جذاب هدیه روز معلم می‌توانید به مطلب هدیه روز معلم مراجعه کنید.

5. انجام بازی‌هایی مثل پانتومیم، بازی صندلی، فوتبال، بسکتبال و غیره

  • بازی‌هایی مانند پانتومیم، فوتبال، بسکتبال و غیره انتخاب مناسبی برای تفریح در جشن روز معلم محسوب می‌شوند.

دانش آموزان می‌توانند با تشکیل تیم‌هایی برای بازی در این روز هم خودشان و هم سایر افراد حاضر در جشن را سرگرم کنند. همچنین معلمان و مسئولان نیز می‌توانند در این بازی‌ها شرکت کرده و فضای شادی را برای خودشان و دانش آموزان به وجود بیاورند.

هفته معلم مبارک

 

6. ارسال ویدیوهایی برای تبریک مجازی روز معلم

در این روزهای کرونایی، تهیه ویدیویی برای بیان احساسات دانش آموزان به معلمانشان و قدردانی از زحمات بیش از پیش آنان در آموزش مجازی می‌تواند هدیه تبریک مناسبی برای گرامی داشت آموزگاران در روز معلم باشد.

جشن روز معلم مجازی

در روزهای کرونایی که امکان حضور مدیران، مسئولان، معلمان و دانش آموزان در مدارس وجود ندارد،‌ برگزاری روز معلم مجازی ایده بسیار خوبی برای بزرگداشت روز معلم در این ایام می باشد. در این مراسم دانش آموزان می‌توانند احساساتشان را در قالب نوشته، صوت و تصویر به معلمانشان ابراز کنند؛ البته در کنار این موضوع، مدیران مدارس هم می‌توانند با ارسال پیام، تماس تلفنی و حتی دیدار حضوری دفتر مدرسه یا منزل معلمان از محبت و زحمات آنان به هر شکلی که در توان دارند، تقدیر کنند. پیام‌رسان‌های رایج برای آموزش دانش آموزان نیز ابزار مفیدی برای جشن گرفتن در هفته معلم به شمار می‌آید. در هفته معلم می‌توانید با هماهنگی مسئولان مدرسه پیام‌رسان تحصیلی خود را پر از پیام، تصویر و فیلم‌های تبریک زیبا کنید و از این طریق روز معلم را به آموزگاران خودتان تبریک بگویید. البته شاید تبریک‌های مجازی به اندازه دیدارهای حضوری با معلمان و دیدن چهره درخشان آنان در هنگام برگزاری جشن‌ها جذاب به نظر نیاید؛‌ اما باز هم تبریک مجازی و برگزاری جشن‌هایی برای گرامیداشت زحمات معلم به صورت مجازی خالی از لطف نیست.

24 دیدگاه برای “برنامه های جشن روز معلم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *