هر آنچه که درباره ی خوشنویسی با خودکار باید بدانید !

خوشنویسی با خودکار این روزها شاید بیشتر از هر سبک خوشنویسی دیگری مورد استقبال قرار گرفته است. واقعاً چرا؟ 

شاید بتوان جواب را در این پیدا کرد که “جامعه به کلی تغییر کرده و حتی هنر نیز از این تغییر مصون نمانده است. ” جدای رشته‌ی خطاطی به هر رشته‌ی هنری‌ هم که نگاه کنید متوجه این تغییرات می‌شوید. نقاشی، خیاطی، مجسمه سازی و حتی نجاری. هنری که بتواند خودش را با دنیای مدرن وفق دهد می‌تواند زنده بماند، گسترش پیدا کند و محبوب شود. خودکار رایج‌ترین ابزار نوشتن این روزها است و جای تعجب ندارد اگر ببینیم بیشتر افراد دوست دارند آموزش خطاطی با آن را بیاموزند.

امروزه میزان علاقه‌مندی افراد به آموزش خط با خودکار افزایش پیدا کرده است و علت اصلی آن تمایل به داشتن خط خوش می‌باشد. علاوه براین آموزش خطاطی با خودکار یک موهبت فوق العاده برای افراد محسوب می‌شود که نوشته‌های آن‌ها را از سایرین متمایز و به یادماندنی می‌کند.
خوشنویسی با خودکار

 

در ادامه تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

تفاوت خوشنویسی خودکار با مداد

 

در گذشته همیشه نوشتن خط نستعلیق با قلم انجام می‌شد و نوشتن خط تحریری با مداد. از آنجا که خودکار نیز معمولاً ابزاری است برای نوشتن خط تحریری، برخی از افراد اشتباهاً تصور می‌کنند که خوشنویسی با خودکار تفاوتی با خوشنویسی با مداد ندارد و اگر آن‌ها می‌توانند با مداد به زیبایی بنویسند، بنابراین از پس زیبا نوشتن به واسطه خودکار نیز برمی‌آیند.

در اینجا، دو تفاوت عمده بین خوشنویسی با استفاده از هر یک از این ابزارها را بررسی می‌کنیم. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

 

 امکان اصلاح کردن

در خوشنویسی با مداد، شما نگران این نیستید که اگر خطی از جایی که نباید بیشتر کشیده شد باید چه کاری انجام بدهید! خیلی راحت آن را پاک می‌کنید و دوباره از نو شروع می‌کنید.

در رابطه با خوشنویسی با خودکار این مسئله اصلاً به این شکل حل نمی‌شود. فردی که می‌خواهد با استفاده از خودکار خوشنویسی کند باید تمرکز و مهارتی فراتر از زمانی که با استفاده از مداد این کار را انجام می‌داد از خود نشان دهد. 

 

امکانات هنری

مسلماً مداد امکانات هنری بیشتری به ما می‌دهد. اگر بخواهیم خط تحریری هنری را با استفاده از مداد پیاده‌سازی کنیم، توانایی این را داریم که از کناره‌های نوک مداد هم کمک بگیریم.

بیشتر بخوانید: آموزش خط تحریری به کودکان 

 

آموزش خوشنویسی با خودکار

آموزش خط تحریری با خودکار

نوشتن با خودکار، نسبت به نوشتن با مداد روان‌تر است. هنگام نوشتن با مداد، سختی‌ که بین مداد و سطح کاغذ وجود دارد ما را ملزم می‌کند تا عضلات دستمان را بیشتر به کار بگیریم و بیشتر از مچ دست خود برای نوشتن استفاده کنیم. همین مسئله سبب می‌شود که زیباتر بنویسیم.

اصلاً به همین خاطر است که در سال‌های ابتدایی آموزش نیز کودکان برای نوشتن ملزم به استفاده از مداد هستند.

آموزش خط با خودکار شما می‌توانید با استفاده از حرکت بازو و مچ به صورت هم‌زمان عملیات نگارش را انجام دهید و به کار خود سرعت ببخشید. به همین خاطر است که وقتی با خودکار می‌نویسید می‌بینید که نمی‌توانید مانند زمانی که از مداد استفاده می‌کردید زیبا نگارش کنید. نوشتن با خودکار مستلزم رعایت اصول مربوط به خود می‌باشد. 

تمرین خطاطی با خودکار

 

به نظر شما چه چیزی موجب می‌شود که در کاری بهتر شویم؟ “تمرین کردن” جواب اکثر افرادی است که با این سؤال مواجه می‌شوند. در صورتی که اصلاً چنین نیست. چه خوشنویسی و چه هر کار دیگری با تمرین نیست که بهبود می‌یابد، بلکه با درست تمرین کردن است که بهتر می‌‎شود.

 

برای اینکه در خوشنویسی به وسیله خودکار فرد ماهری بشوید، باید اصول درست آن را بشناسید، آن‌ها را درک کنید و تلاش کنید با بهبود خطاهای خطی‌تان خود به سطح اصولی و استاندارد و ایده آل برسانید. تمرین بدون سرمشق، فقط باعث می‌شود شما به شیوه نادرست نوشتاری‌تان بیشتر عادت کنید و سخت‌تر بتوانید آموزش ببینید. یادگیری و آموزش خطاطی با خودکار مستلزم داشتن الگو و سرمشق خوشنویسی صحیح می‌باشد. استفاده از فیلم های خوشنویسی با خودکار یا کتاب های خوشنویسی بهترین روش برای یادگیری خوشنویسی خودکار می‌باشد.

 

 

برای تمرین بیشتر  خطاطی با خودکار می‌توانید از کتاب های خونشویسی و یا سرمشق های چاپی استفاده کنید. پیشنهاد رایاد به شما کتاب خط گرمارودی می باشد.

 

آموزش خوشنویسی با خودکار

 

1. در قدم اول، در یک حالت مناسب بدنی قرار بگیرید. اگر روی زمین می‌نشینید، به دیوار تکیه دهید. در صورت ممکن عملیات خوشنویسی روی میز شیب‌دار و مناسب انجام شود. فاصله چشم تا کاغذ نیز باید حدوداً 25 سانتی‌متر باشد. 

2. خودکار را به واسطه شست و انگشت اشاره بگیرد و به انگشت وسط تکیه دهید. زیاد به خودکار فشار وارد نکنید. خودکار باید در دست شما قدری راحت باشد تا از خستگی زودهنگام و ایجاد آسیب در عضلات دست جلوگیری شود. 

3. از زیردستی مناسب استفاده کنید. زیردستی نباید خیلی سفت باشد. به این خاطر که بتوانیم به راحتی فشار خودکار را بر کاغذ به دلخواه کنترل کنیم. اگر زیردستی سفت باشد این امکان را نداریم. 

4. کاغذی که برای تمرین انتخاب می‌کنید باید خط‌دار باشد. اگر این‌طور نبود برای خود خط زمینه در نظر بگیرید. چرا که موقعیت هر حرف باید نسبت به خط زمینه تعیین شود. 

5. بین حروف یک کلمه اتصالات مناسب برقرار کنید. نباید خودکار را قبل از پایان یافتن آخرین اتصال از روی کاغذ بردارید. 

6. تمام کلمات را با یک روش خطی و به صورت هم اندازه بنگارید. فاصله کلمات را از هم رعایت کنید. کلمات نوشته شده نه باید آن‌قدر فاصله داشته باشند که جملات شما از حالت انسجام بیرون برود و نه باید آن‌قدر در هم تنیده باشند که قابلیت خواندن آن‌ها سخت شود. 

7- روش‌های مختلف نوشتن یک حرف را یاد بگیرید و بیاموزید که در چه موقعیت چه شکلی از آن حرف زیبایی بیشتری به کلمه می‌دهد. برخی از حروف قابلیت این را دارند که کشیده نوشته شوند. 

8- از سرمشق استفاده کنید. هیچ چیزی به اندازه یک سرمشق خوب و استاندارد نمی‌تواند هنگام تمرین به شما کمک کند. 

خطاطی با خوکار

 

بیشتر بخوانید: روش خوش خط شدن دانش آموزان

 

سرمشق خوشنویسی با خودکار

 

یکی  از متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های آموزش خطاطی با خودکار که به خاطر کارایی‌ و تأثیرش در آموزش همچنان از آن استفاده می‌شود، نوشتن از روی سرمشق است. خوشنویسی با خودکار از روی سرمشق باعث می‌شود تا شما به صورت خودآموز اصول و قواعد را فرابگیرید و بهتر بنویسید.

اکثر افراد با استفاده از سرمشق مناسب به هدف خود خواهند رسید. همچنین می‌توانید در کنار نوشتن با سرمشق از فیلم‌های آموزش خط تحریری با خودکار نیز استفاده کنید.

در نهایت در صورتی که با وجود تمرین از روی سرمشق نتیجه دلخواه خود را نگرفتید از یک استاد خطاط درخواست کمک کنید. او می‌تواند با توجه به دست خط شما و ایراداتی که در نوشتن دارید تمرین‌های مناسبی به شما بدهد تا با پیروی از آن‌ها ایرادات خود را برطرف کنید.  

 

رعایت نکات برای خطاطی با خودکار

هرچه میزان دقت در نحوه نوشتن کلمات بیشتر باشد، ظرافت و زیبایی خط چندین برابر خواهد شد. دقت و تمرین صحیح معیار اصلی خوشنویسی با خودکار  است، نوشتن یک فرایند سلیقه‌ای است با این حال رعایت قواعد ساده‌نویسی همانند یک شکل نوشتن حروف، توجه به اتصالات در نگارش کلمات و رعایت کردن زمینه باعث زیبایی خط و خوشنویسی می‌باشد.

 

  • تا زمان رسیدن به انتهای اتصال خودکار را بر نداریم.
  • الف و سرکش در مرحله دوم نوشته شود.
  • نقطه در پایان هر کلمه یا اتصال گذاشته شود.
  • کلمات به صورت جدا و بدون در هم‌رفتگی پشت سر هم نوشته شود.
  • فاصله‌ها مناسب انتخاب شود.
  • الفبای فارسی دارای سی و دو حرف است که باحذف حروف تکراری ۱۸ باقی می ماند (الف، ب، ج، د، ر، س، ص، ط، ع، ف، ق، ل، م، ن، و، ه، ی). این حروف را می‌توان به سه دسته خورد، کشیده و مدور تقسیم کرد.

 

در پایان باید ذکر کرد که خوشنویسی با خودکار یک هنر واجب است. فارغ از اینکه چه تحصیلاتی داریم، در چه مسند شغلی مشغول به کاریم و چه هدفی داریم همیشه به نوعی با نوشتن سر و کار داریم و چه خوب است که آن را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم. و این نکته مهم قابل ذکر است که مهم‌ترین عامل برای افزایش مهارت خوشنویسی با خودکار داشتن علاقه، انگیزه و پشتکار بسیار است. در این مطلب سعی شد به اهمیت آموزش خوشنویسی و خطاطی با خودکار بپردازیم و هر آنچه را که در این باره لازم بود مطرح کردیم.

 

35 دیدگاه برای “هر آنچه که درباره ی خوشنویسی با خودکار باید بدانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *