دهه فجر در مدرسه

دهه فجر در مدرسه

اگرچه معرفی انقلاب به دانش‌آموزان در تمام طول سال مورد توجه مدارس است اما دهه فجر فرصت ویژه ای است برای محکم‌تر کردن پایه‌های انقلاب اسلامی و معرفی حوادث آن دوران به بچه ها و انتقال مفاهیم اصلی انقلاب به نسل های جدید.

اگر میخواهید روزهای ماندگاری در ذهن دانش آموزان داشته باشید، توجه کنید که شور و نشاط دهۀ فجر باید برای بچه‌ها آشکار باشد. همانطور که شور و نشاط ایام نوروز را بچه ها با گوشت و پوستخود درک می‌کنند، برای دهۀ فجر هم باید به شکلی برنامه‌ریزی کنید که شادی آن باید به مدرسه ،کلاس و حتی منزل دانش آموزان هم منتقل شود.

اگر میخواهید دهه فجر در مدرسه شما با سایر سال‌ها متفاوت باشد، به تیم آموزشی رایاد اعتماد کنید.

دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه

فضاسازی مدرسه برای دهه فجر

1.نمایش مفاهیم مرتبط با دهه فجر به شیوه های گوناگون

کلیدواژه هایی را که در زمان انقلاب مطرح بوده و امروزه نیز دانش آموزان را به یاد آن سال‌ها می‌اندازد، پیدا کنید و با شکل های مختلف آن ها را در معرض دید بگذارید.

برای مثال کاغذهای باطله را مچاله کرد و با استفاده از آن‌ها بر روی زمین این مفاهیم را بنویسند. یا اینکه مانند شکل روبرو به جای استفاده از کاغذ، از گل استفاده کنید.

اقدام دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که، با اسپری های رنگی شعارهای مربوط به آن زمان را روی مقوا (یا حتی پشت بنرهایی که در سایر مراسم ها از آن‌ها استفاده کرده اید و به وفور در مدارس وجود دارد) بنوسید و در جاهای مختلف مدرسه نصب کنید.

کلماتی مانند آزادی، استقلال ، 22 بهمن، انقلاب، جمهوری، عدالت و… یادآور روزهای اوایل انقلاب هستند.

دهه فجر در مدرسه

2. نصب روزنامه های سال 57 در مدرسه

دهه فجر در مدرسه

دسترسی به روزنامه هایی که در کوران حوادث انقلاب، اخبار را منتشر می‌کردند کار سختی نیست.صفحه اول این روزنامه‌ها را روی کاغذهای آ3 و آ4 پرینت کنید و به شکل های مختلف در معرض دید بچه‌ها قرار بدهید.

با توجه به اینکه در آن روزها روزنامه و روزنامه خوانی رونق بسیاری داشته است، بسیاری از انقلابیون بعد از اتفاقات مختلف مثل رفتن شاه یا آمدن امام صفحه اصلی روزنامه‌ها را تهیه می‌کردند و با آن ها به شادی می‌پرداختند. به نمایش گذاشتن این صفخات تا حد زیادی می‌تواند بچه‌ها را با فضای آن روزها آشنا کند.

3. استفاده از پرچم ایران

پرچم یک کشور، نمادی قابل احترام برای مردم به حساب می‌آید و اکثرا نسبت به آن حس خوشایند و وفاداری دارند و با به اهتزاز درآمدن آن احساس غرور در مردم به وجود می‌آید. دهه فجر نیز به عنوان برهه ای مهم و حیاتی در تاریخ کشور ما فرصت مناسبی است تا حس وطن دوستی و عشق به انقلاب اسلامی در دانش‌آموزان نهادینه شود و برای این امر استفاده از پرچم، ایده جالبی می‌باشد.

در رابطه با این مبحث، کارهای گوناگون زیادی می‌توان انجام داد. مثلا در مدارس ابتدایی با کمک دانش آموزان میتوان پرچم ایران را طراحی کرد، بدین صورت که شکل ظاهری پرچم در مقیاس بزرگ کشیده و برای رنگ آمیزی از دانش آموزان خواسته شود تا که کف دست خود را رنگی کرده و به پرچم ایران بزنند.

نصب ریسه های پرچمی در فضای کلاس و راهرو مدرسه و یا درست کردن پرچم ایران با استفاده از کاغذ رنگی نیز می‌تواند ایده های جالبی باشد.

دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه

نکته: پیشنهاد جالب دیگر در این زمینه برگزاری یک کلاس، نمایش یک کلیپ و یا حتی خواندن یک مقاله، در رابطه با تاریخچه پرچم ایران و یا حتی نمادهایی که بعد از انقلاب در پرچم فعلی ایران وجود دارد، می‌باشد. حتی در این رابطه میتوانید از پرچم ایران از گذشته تا حالا را پرینت بگیرید و به صورت عکس نوشت از آن استفاده کنید.

4. استفاده از گل لاله

دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه

برای رسیدن به انقلاب شهدای بسیاری جان خود را داده‌اند، باتوجه به این که گل لاله در ادبیات ایرانی نشان از خون شهیدان است، پیشنهاد می‌شود برای زنده کردن یاد شهیدان در مدارس از گل‌های لاله برای دکوراسیون استفاده شود.

در فیلم کوتاه روبرو می‌توانید طرز تهیه گل لاله با کاغذ رنگی را مشاهده کنید.

ایده های عملی برای روزهای دهه فجر در مدرسه

1. روزشمار ایام الله دهه فجر

اگرچه اکثر بچه ها آشنایی جزئی با روزهای دهه فجر دارند، اما کمتر دانش آموزانی هستند که بدانند دقیقا در این روزها چه اتفاقی افتاده است. 12 تا 22 بهمن 57 هر روزش پر از خاطره‌هایی است که به گوش بسیاری از دانش آموزان نرسیده و از آن اطلاع ندارند.

روزشمار دهه فجر

برای نمایش روزشمار راه های مختلفی وجود دارد.
برای مثال می‌توان حوادث هر روز را ( از 12بهمن تا 22 بهمن) به صورت دست‌نویس بر روی مقواهای بنویسید و به تابلوی اعلانات مدرسه نصب کنید. اگر خود بچه ها این مقواها را آماده کنند، تا مدت ها دیگر حوادث این روزها را فراموش نمیکنند.
راه بسیار ساده دیگر قرائت حوادث دهه فجر در مراسم صبحگاه توسط خود بچه ها می‌باشد.

از هر راهی که استفاده میکنید به یاد داشته‌باشید، بی مایه فطیر است. اهدای جایزه هرچند کوچک جذابیت برنامه را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

برای دسترسی به این روزشمار اینجا کلیک کنید.

2. اهدای رزق معنوی به دانش آموزان

رزق معنوی که مدتی است در برنامه‌های مذهبی بسیار رایج شده است، در روزهای دهه فجر هم می‌تواند ایده خوبی باشد.
در برگه‌های رنگی جملاتی از شهدا را نوشته و به صورت زیبا تزئین کنید و به دانش‌آموزان اجازه دهید به صورت دلخواه هر کدام را که می‌خواهن بردارند.

اگر برای پیدا کردن جملات مناسب فرصت ندارید، از این لینک استفاده کنید.

دهه فجر در مدرسه

3. پخش آهنگ های انقلابی در زنگ های تفریح

امکان ندارد کسی بخواهد فضای انقلاب 57 را ترسیم کند و از آهنگ‌های انقلابی و نوستالژیک انقلابی استفاده نکند. پخش آهنگ‌های انقلابی در هنگام زنگ تفریح می‌تواند هم فضای روزهای انقلاب را ترسیم کند و در ایجاد شادی و بالابردن شور و هیجان دانش آموزان موثر باشد.
البته اگر بتوانید گروه سرودی از بچه ها آماده کنید که این سرودها را بتوانند در مراسم صبحگاه اجرا کنند، به مراتب تاثیر بیشتری دارد.

برای دانلود آهنگ های انقلابی به این لینک مراجعه کنید. اگرهم از پیام رسان ایتا استفاده می‌کنید کانال سرود می‌تواند به شما کمک کند.

4. بازدید از کاخ موزه سعد آباد و منزل امام خمینی

اردوی دهه فجر در مدرسه
اردوی دهه فجر در مدرسه
اردوی دهه فجر در مدرسه

اگرچه برنامه‌های مختلف درون مدرسه‌ای می‌تواند شور و نشاط ایجاد کند، اما هیچگاه تاثیر اردو و بازدید را ندارد. بچه‌ها اغلب به دلیل یکنواخت بودن روزهای مدرسه از این گونه برنامه‌ها استقبال خوبی می‌کنند.
تجمل‌گرایی یکی از عوامل مطرود شدن شاه توسط مردم، و ساده زیستی از جمله صفات بارز امام خمینی (ره) بود. بازدید از خانه‎ی امام خمینی (ره) و کاخ شاه در سعدآباد می‌تواند از جمله برنامه‌های فراموش نشدنی برای دانش آموزان باشد، تا به این وسیله با چشم خود تفاوت زندگی امام و شاه را ببینند.
البته در این رابطه تا چندی پیش حرم امام خمینی نیز گزینه خوبی به‌شمار می‌رفت، اما باتوجه به معماری جدید این بنا به هیچ وجه چنین اردویی توصیه نمی‌شود!!!

نکته: برای چنین اردوهایی حتما یک گروه عکاسی همراه خود داشته باشید تا از لحظه به لحظه اتفاقات اردو عکس برداری کند.

اردوی دهه فجر در مدرسه
منزل امام خمینی در جماران
منزل امام خمینی در جماران

5. بازدید ازموزه عبرت

یکی دیگر از برنامه های این ایام می‌تواند، بازدید از موزه عبرت و آشنایی دانش‌آموزان با انقلابیون آن زمان و سختی‌ها زیادی است که در راه رسیدن به این انقلاب کشیده شده است.

البته با توجه به ماهیت این موزه که روایت رنج‌ها و دردهای ملت در آن زمان است، بازدید از آن برای دوره متوسطه پیشنهاد می‌شود.

البته دعوت از کسانی که آن روزها را درک کرده اند و بیان شیرین و جالبی دارند، می‌تواند خودش ایده جالبی باشد. فقط مراقب باشید که زمان صحبت این عزیزان، زیاد نشود که بچه ها خیلی زود کلافه می‌شوند و بعضا ممکن است اثر سو داشته باشد.

موزه عبرت

6 . برگزاری جلسه پرسش و پاسخ

با به وجود آمدن شبکه‌های مجازی و افزایش مجراهایی که بچه‌ها از طریق آن بتوانند اطلاعات گوناگون را دریافت کنند، شبهات و سوال‌های زیادی در ذهن بچه‌ها نقش بسته است که محلی برای رفع این سوالات و شبهات وجود ندارد.
تجربه نشان داده است، معلمی که بچه‌ها با او رابطه خوبی دارند و میان بچه‌ها محبوب است بهتر می‌تواند چنین مراسمی را اداره کند تا مهمانی که از بیرون مدرسه دعوت می‌شود.

در برگزاری مراسمات اینگونه بسیار مهم است که به سوالات بچه ها پاسخ های کامل و صحیح، به دور از هرگونه تعصب داده شود. اگر برای چنین مراسمی به فرد مناسبی دسترسی ندارید، قید این برنامه را بزنید، زیرا بعضا مشاهده می‌شود پاسخ سوالات دانش‌آموزان داده که نمی‌شود هیچ، بلکه به شبهات بچه‌ها افزوده هم می‌شود.

ناگفته پیداست که چنین مراسمی مناسب بچه‌های مقطع دوم متوسطه می‌باشد.

7 . برگزاری مسابقه کتابخوانی

معرفی کتاب و برگزاری مسابقه کتابخوانی از جمله برنامه‌هایی است که در اکثر مواقع در مدارس برگزار می‌شود و با شکست مواجه می‌شود. حتی بسیار مشاهده شده که برگزاری مسابقه کتابخوانی در دانشگاه نیز با عدم استقبال دانش‌جویان مواجه شده است.

برای اینکه این بار تجربه تلخ گذشته برای شما تکرار نشود، به این چند نکته توجه کنید:

  • همانطور که در ابتدای متن هم گفته شده، بی مایه فطیره. هر میزان که جایزه بهتری در نظر گرفته شود، احتمال موفقیت در این طرح بیشتر است.
  • به هیچ وجه گمان نکنید، رایگان بودن کتاب از شکست طرح جلوگیری می‌کند. اتفاقا برعکس، سعی کنید برای خرید کتاب درصدی تخفیف معین کنید و حتما مبلغی وجه نقد دریافت کنید تا بچه ها فکر نکنند که کتاب انتخاب شده بی ارزش است.
  • از معلم ها بخواهید بچه ها را به شرکت در مسابقه تشویق کنند.
  • قسمت های جذاب کتاب را انتخاب کنید و در مراسم صبحگاه با شور و هیجان زیاد بخوانید.
  • کتاب انتخابی با سن بچه ها متناسب باشد.
  • سعی کنید کتابی انتخاب کنید که حالت داستانی داشته باشد.
  • جایزه چنین مسابقاتی را به صورت نقدی در نظر بگیرید و پرداخت آن را به پایان ترم یا مراسم های آتی موکول نکنید. در همین دهه فجر جایزه را به نفرات برتر بدهید.

برای مقطع متوسطه دوم، کتاب نیمکت‌های پاییزی نوشته حمید رضا شاه‌آبادی، گزینه خوبی است.

پیشنهاد: مطالعه دو کتاب خاطرات عزت شاهی و احمد احمد که از مبارزان زمان انقلاب بودند برای مربیان تربیتی بسیار مفید می‌باشد. این کتاب ها را مطالعه کنید و قسمت هایی از آن را در مراسم صبحگاه برای بچه‌ها بخوانید.

8 . برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبت دهه فجر

با وجود تجربه برگزاری مراسمات مختلف در مدرسه اما به جرات میتوانیم بگوییم که هیچ برنامه‌ای مثل مسابقات ورزشی نمی‌تواند در مدرسه شور و نشاط ایجاد کند و بچه‌ها را به وجد آورد. مسابقات ورزشی از آن دسته از برنامه‌هایی است که اگر برای آن جایزه هم تعیین نکنید، بازهم برای بچه‌ها جذاب است.

یکی از شهدای انقلاب اسلامی یا شهدای علمی را انتخاب کنید و این مسابقات را به نام این شهید بزرگوار مزین کنید. حتی سرلشگر سلیمانی هم با توجه به فضای فعلی کشور می‌تواند مناسب باشد. به همین بهانه قسمت هایی از زندگینامه و وصیت‌نامه این شهید را انتخاب کنید و در مراسم صبحگاه برای بچه‌ها قرائت کنید.

سعی کنید تنوع مسابقات جوری باشد که تمام بچه‌ها حداقل در یکی از رشته ها بتواند شرکت کند و همه سلایق را در برگیرد. رشته‌های فوتسال، بسکتبال، والیبال، هندبال، طناب کشی، فوتبال دستی و … به عنوان رشته های گروهی و دارت، تنیس روی میز، بدمینتون، شطرنج و پرتاب وزنه به عنوان مسابقات انفرادی.

دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه

پیشنهاد ویژه : مسابقه آمادگی جسمانی مسابقه ای است که کمتر در مدارس برگزار می‌شود و اگر هم برگزار شود به صورت انفرادی و تک رشته‌ای برگزار می‌شود که آن هم از جذابیت بالایی برخوردار نیست.
پیشنهاد تیم آموزشی رایاد این است که این مسابقه را بصورت گروهی برگزار کنید. بدین‌صورت که از بچه ها بخواهید تیم های 4 نفره تشکیل دهند. 1 نفر به عنوان دونده، یک نفر کسی که دراز نشست می‌رود، یک نفر برای بارفیکس و یک نفر هم برای شنا.
از یک نقطه مسیر مسابقه شروع می‌شود و فرد دونده شروع به دوییدن می‌کند. این مسیر با توجه به فضای مدرسه می‌تواند مستقیم، مارپیچ و یا حتی رفت و برگشتی باشد. وقتی این فرد به نقطه مشخصی رسید، فرد دیگر درازنشست را(مثلا 50 عدد) شروع می‌کند، وقتی تمام شد دوباره فرد دونده مسیر دیگری را می‌‌دود تا کنار نفر سوم. نفر سوم شنا(مثلا 20 عدد) را شروع می‌کند و پس از اتمام دوباره نوبت دونده می‌رسد و سپس نوبت بارفیکس می‌شود.
گروهی بودن این مسابقه باعث می‌شود که تعداد زیادی از بچه ها بتوانند در مسابقه شرکت کنند و مسابقه جذاب‌تر از حالت انفرادی برگزار شود.

9 . برگزاری مسابقه بین مدرسه ای

کافی است فقط یک‌بار این مورد را تجربه کنید تا بدانید چه شور و نشاطی در مدرسه شما ایجاد می‌کند. این مسابقه جدای از مسابقات درون مدرسه ای و مسابقات منطقه می‌باشد.

از یکی از مدارسی که در منطقه شماست دعوت کنید تا برای برگزاری یک مسابقه دوستانه (در هر رشته‌ای که مایلید) به مدرسه شما بیاید. شما نیز یک تیم منتخب از بچه‌های خودتان تشکیل دهید و یک مسابقه سراسر از شور و نشاط را در مدرسه برگزار کنید. سعی کنید از هر پایه حداقل یک نفر در تیم منتخب حضور داشته باشد.
سعی کنید مسابقه را در زنگ تفریح برگزار کنید که بچه ها برای تشویق حضور داشته باشند. اگر بتوانید یک گزارشگر هم برای بازی انتخاب کنید که بازی را گزارش کند که دیگر نور علی نور است.

نکات تکمیلی:

1. بسیار مراقب باشید که مسابقه از حالت جوانمردانه خارج نشود و احترام مهمان حفظ شود.
2. این مسابقه می‌تواند به صورت رفت و برگشتی باشد و یک‌بار هم شما مهمان مدرسه دیگر باشید.
3. می‌توانید به رسم یادبود برای تیم مقابل هدیه‌ای تهیه کنید تا در آرشیو مدرسه‌شان نگهداری کنند.
4. این مسابقه اتحاد دانش‌آموزان پایه‌های مختلف را تا حد زیادی تقویت می‌کند و بچه‌ها به شکل غیر قابل باوری نسبت به مدرسه خود عرق پیدا می‌کنند.

10 . برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی

یکی از شبهاتی که متاسفانه این روزها بسیار در جامعه ما مطرح می‌شود این است که چرا انقلاب اسلامی پیروز شد و اگر انقلاب نمی‌شد الان کشور چه جایگاهی داشت. در این زمینه یکی از وظایف بزرگی که بر دوش معلمان و مربیان تربیتی است نشان‌دادن پیشرفت های کشور به نسل جدید است.
برای این مهم می‌توانید نمایشگاهی از دستاوردهای انقلاب اسلامی برگزار کنید و این تفاوت ها را به بچه ها نمایش دهید.

نمایشگاه دستاوردهای دهه فجر

البته برای نشان دادن این دستاوردها راه های دیگری نیز وجود دارد. پارک‌های علم و فناوری، آزمایشگاه‌های علمی و … گزینه های خوبی در این زمینه به شمار‌می‌رود.

11 . دعوت به راهپیمایی

دعوت بچه‌ها به حضور در راه‌پیمایی از دیگر برنامه هایی است که باید برای دهه فجر انجام شود. حضور در چنین مراسماتی علاوه بر تقویت حس میهن‌دوستی در بچه ها باعث می‌شود، یک روز خوب در ذهن بچه‌ها نقش ببندد.

دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه
دهه فجر در مدرسه

12 . برگزاری مسابقات نقاشی به مناسبت دهه فجر

مسابقه‌ی نقاشی یکی از پرطرفدارترین مسابقاتی است که در مدارس و عموم برگزار می شود.

شما می توانید از دانش آموزان خود بخواهید با موضوع دهه فجر نقاشی بکشند و از بین آن ها بهترین نقاشی را انتخاب کرده و جایزه ای برایش قرار دهید.

13 . و ...

ایده های دیگری که می‌توان در دهه مبارکه فجر انجام داد نیز عبارتند از:

  1. به صدا درآوردن زنگ انقلاب همزمان با ورود امام خمینی به ایران در روز دوازدهم بهمن
  2. برگزاری مسابقه نشریه دیواری
  3. تشکیل گروه سرود
  4. برگزاری تئاتر با موضوع دهه فجر
  5. برگزاری مسابقه عکاسی با تلفن همراه با موضوع راه‌پیمایی 22 بهمن و اهدای جایزه
  6. و …

برنامه ها و ایده هایی که به مناسبت جشن دهه فجر ارائه شد، مختص برگزاری مراسم در مدارس و با حضور دانش آموزان می باشد، با توجه یه شرایط فعلی و آموزش الکترونیکی، جشن دهه فجر مجازی ایده ی بسیار عالی برای برگزاری بزرگداشت این ایام می باشد.

اگر هم شما ایده ای دارید که برای گرامیداشت دهه فجر در مدرسه می‌تواند مثمر ثمر باشد، با ما در میان بگذارید. 

32 دیدگاه برای “دهه فجر در مدرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *