سن شروع پازل؛ در چه سنی چه نوع پازلی برای کودک مناسب است؟

” بازی پازل برای هر سنی مناسب است. اصلاً هم پدربزرگ‌ مادربزرگ‌ها را به خودش مشغول می‌کند، هم پدر و مادرها را، هم خواهر و برادرها را و هم کوچک‌ترین افراد خانه را ” یک تصور رایج از یک بازی شگفت‌انگیز که همه را به اجرایش ترغیب می‌کند! کاملاً درست است ولی این تصور نباید باعث شود که از تناسب بین سن و پازل غافل شوید و برای این کار نیاز به یک راهنمای خرید پازل خیلی خوب دارید.

زیرا هر فردی می‌تواند پازل حل کند و از فواید آن بهره‌مند شود؛ ولی باید متناسب با سن خودش پازل را انتخاب کند. در این مقاله، می‌خواهیم درباره سن مناسب پازل و سن شروع پازل حرف بزنیم. دانستن اطلاعات این مقاله مخصوصاً برای کسانی که کودکی در خانه دارند و قصد دارند او را با پازل‌ها آشنا کنند مفید است.

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

راهنمای خرید پازل برای کودکان

 

سن مناسب پازل چه زمانی است؟

پازل‌ها و جورچین‌ها از آن دست بازی‌هایی هستند که اجرای آنها برای هیچ سنی خالی از فایده نیست. در هر سنی از خردسال گرفته تا کودک، نوجوان، جوان، میان‌سال و حتی کهن‌سال از بازی کردن با آن‌ها لذت می‌برند و علاوه بر اینکه سرگرم می‌شوند مغز خود را نیز ورزش می‌دهند.

سازندگان پازل سالانه هزاران سبک و نوع به بازار عرضه می‎کنند که هر کدام‌شان برای یک سن مناسب است. انواع مختلف تک بعدی، دو بعدی، سه بعدی و حتی مکانیکی که روی هر کدام از آنها مشخص شده که برای چه رده سنی طراحی و ساخته شده‌اند.

متداول‌ترین انواع یعنی همان پازل‌های تک بعدی که همه‌ی ما با آنها آشنا هستیم از لحاظ طرح، اندازه و تعداد قطعات دارای تنوع هستند. یک پازل 1000 تکه که طرح شام آخر روی آن زده شده است، مسلما چیزی نیست که یک کودک 8 ساله بتواند از پس حل کردنش بربیاید.

در مقابل، یک بازی فکری پازل رابطه 12 قطعه نیز چیزی نیست که پدر این کودک را به خودش جذب کند. به همین خاطر است که وقتی برای خرید پازل اقدام می‌کنیم به طور یقین با این سوال مواجه می‌شوید:” برای چه کسی و با چه رده‌ی سنی‌ای می‌خواهید پازل بخرید؟”

در نتیجه چیزی به عنوان سن مناسب پازل وجود ندارد. همه با هر سنی که دارند می‌توانند از حل کردن پازل لذت و فایده ببرند؛ در صورتی که متناسب با سن خود آن را انتخاب کنند.

اینجاست که یک راهنمای خرید پازل به کمک می آید.

برای خرید بازی فکری مناسب برای کودکان و بزرگسالان روی لینک زیر کلیک نمایید:

خرید بازی فکری

مناسب‌ترین سن شروع پازل کی است؟

با توجه به این که انواع مختلف پازل‌ها وجود دارد، می‌توان کودک را از زمانی که نوپا است با پازل‌ها آشنا کرد. مناسب ترین سن شروع پازل، زیر 2 سال است.

در این سن می‌توانید پازل‌های تک قطعه‌ی جاگذاردنی را برای او انتخاب کنید. کودک شما می‌تواند قطعه‌ی شیر را بردارد و بعد، آن را در جای خالی روی صفحه قرار بدهد.

حتما قرار نیست که نظم منطقی بین تصویر و جای خالی را درک کند. ممکن است اشتباه کند و قطعه‌ی شیر را در جای گاو، بره و حتی جوجه بگذارد و سپس با آزمون و خطا متوجه بشود که دفعه‌ی بعدی شیر را باید در کدام قسمت قرار دهد.

در دو سالگی می‌توانید از انواع پازل‌های دوتکه استفاده کنید. کودک دو ساله به خوبی نمی‌تواند قطعات پازل‌هایی را که شکل متعارف دارند به هم وصل کند.

بهتر است شکل پازل برای این بازه سنی کمترین‌ پیچیدگی‌ای داشته باشد. مثلا یک تصویر مربعی که از وسط با یک خط صاف یا هلال جدا شده است، گزینه مناسبی است. تصویر پازل بهتر است دارای رنگ‌های شاد و واضح و مضمونی قابل فهم باشد.

زمانی که حس کردید که کودکتان، برای حل پازل‌های دو تکه مشکلی ندارد، می‌توانید سراغ پازل‌های سه تکه و چهار تکه بروید ولی همچنان از انواعی استفاده کنید که با خطوط صاف و یا خمیده از هم جدا شده‌اند.

سپس به سراغ پازل‌های پیچیده‌تر بروید. حالا دیگر می‌توانید پازل‌هایی را انتخاب کنید که روی ضلع‌هایشان برآمدگی و فرورفتگی دارد( شکل متداول قطعات پازل ).

سن شروع پازل هر چه پایین‌تر باشد بهتر است. مغز کودکان نوپا می‌تواند با پازل‌های ساده تک قطعه‌ای و دوقطعه‌ای حسابی به چالش کشیده شود.

با این حال این یک کار واجب نیست. ممکن است شما تا سن 3 سالگی هنوز کودک را با پازل آشنا نکرده باشید.

مهم نیست؛ چیزی مهم این است که هنگام شروع، پازل‌هایی را انتخاب کنید که برای او قابل فهم و قابل اجرا باشد. از سطوح مبتدی شروع کنید و سپس به سراغ سطح‌های پیشرفته‌تر بروید.

 

برای آشنایی و دسترسی به بازی های رومیزی کودکان بر روی لینک بازی فکری کودکان کلیک نمایید.

 

خرید پازل برای کودکان

 

در هر رده سنی، از چه نوع پازل‌هایی استفاده کنیم؟

– هر چقدر که فرد حل کننده پازل کم‌سن‌تر و مبتدی‌تر باشد قطعات باید اندازه بزرگتر و تعداد کمتری داشته باشند. هر چه سن بیشتر شود، اندازه قطعات می‌تواند کوچکتر شود و به تعداد آنها نیز افزوده شود.

– مضمون پازل نیز برای انتخاب سن مناسب پازل خریداری شده مهم است. اگر پازل انتخابی شما جزئیات زیادی دارد، احتمالا برای سنین بالاتر و کسانی که تجربه حل پازل بیشتری دارند مناسب است.

– اگر شما اخیرا کودک 4 ساله‌ای را دیده‌اید که یک پازل 36 قطعه‌ای را به راحتی حل می‌کند، به این معنی نیست که کودک شما هم باید بتواند آن را حل کند.

شاید کودکی که شما دیده‌اید از یک سالگی با پازل آشنا شده است و رفته رفته مهارت حل پازل را فراگرفته است. بهتر است در ابتدا به خرید یک پازل 6 قطعه الی 9 قطعه بسنده کنید.

این مسئله برای سنین بالاتر هم صادق است. قرار نیست که در ابتدا برای کودک 8 ساله‌تان یک پازل 256 قطعه‌ای بخرید.

– زمانی که از پازل‌هایی با تعداد قطعات کمتر شروع کردید، به سیر پیشرفت کودکتان توجه کنید. آیا او پازلش را به سختی حل می‌کند یا به آسانی؟

آیا با چالشی برای حل آن روبرو می‌شود یا خیر؟ توانایی‌های کودک را بسنجید. این سنجش در خرید بعدی‌تان کمک خواهد کرد و به شما خواهد گفت که باید به دنبال چه پازلی با چه اندازه و چه تعداد قطعاتی بروید.

 

یکی از عواملی که در انتخاب پازل تاثیرگذار است مواد اولیه سازنده آن است که می‌تواند کاغذی، چوبی و یا فومی باشد. بسیاری از انواع تولید کننده محصولات فومی هستند که بهترین پازلهای فومی را با استفاده از با کیفیت‌ترین متریال تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 

بهترین مارک پازل-

 

بیشتر بخوانید : اهمیت پازل برای کودکان 

 

اگر به تناسب بین سن و پازل اهمیت داده نشود، چه مشکلاتی ایجاد خواهد شد؟

 

هدف از حل کردن یک پازل این است که مغز فعالیت کند، ورزش کند و ورزیده شود. این در صورتی عملی می‌شود که سطح دشواری حل پازل از سطح ذهنی فرد بالاتر باشد. تعیین این مسئله اندکی سخت است و باید با احتیاط انجام شود.

اگر پازل زیادی راحت باشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. همچنین به نظر غیرجذاب می‌آید و کشش خود را از دست می‌دهد. گاهی نیز به کودک حس اعتماد به نفس کاذب می‌دهد و باعث می‌شود که او دیگر تلاشی برای بهتر بودن نکند.

و در عوض، اگر پازل زیادی سخت باشد، ممکن است کودک را دلزده کند. اعتماد به نفس او را از بین ببرد و تاثیر منفی روی روح و روان و ذهن او بگذارد.

 

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم که یک راهنمای خرید پازل خوب برای شما باشیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و از آن بهره برده باشید.

حتما برای ما نظرات و نکات مهم راهنمای خرید پازل را بنویسید.

 

 برای شناخت بیشتر انواع اسباب بازی های فکری و انتخاب درست آنها بر روی لینک راهنمای خرید بازی فکری کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *