ایده های برگزاری مراسم روز دانش آموز(13 آبان)

روز دانش آموز مصادف با 13 آبان یکی از مناسبت هایی است که همواره مورد توجه مدیران مدارس و اولیا بوده و هر ساله در سراسر مدارس ایران به مناسبت این روز جشن و برنامه های ویژه ای برای دانش آموزان برگزار می شود. در این روز مسئولین مدارس در مقاطع مختلف و اولیا تلاش می کنند، با برگزاری مراسمی شاد و با شکوه جایگاه اجتماعی دانش آموزان و نقش آنان در جامعه را گرامی داشته و قدردان تلاش های آنان باشند.

روز سیزدهم آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز دانش آموز نامگذاری شده است. علت نام گذاری این روز کشتار جمعی دانش آموزان تهرانی است که به نشانه ی اعتراض به حکومت پهلوی صبح روز 13 آبان 1357 در محوطه ی دانشگاه تهران جمع شده بودند، که به پاس همبستگی دانش آموزان و بزرگداشت شهدای دانش آموز یوم الله، 13 آبان به عنوان روز دانش آموز نام گذاری شد.در ادامه قصد داریم به بررسی اهمیت روز دانش آموز و ارائه ایده هایی برای برپایی جشن به مناسبت این روز بپردازیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

اهمیت برگزاری جشن روز دانش آموز

برگزاری جشن روز دانش آموز ضمن آنکه قدمی برای گرامیداشت و یادبود شهدای دانش آموز و دانشجویان سیزده آبان 1357می باشد، حرکتی نمادین برای به نمایش گذاشتن اتحاد و همبستگی دانش آموزان و برائت از ظلم و ستم نیز می باشد. با این حال یکی از اساسی ترین اهداف برگزاری مراسم در این روز تکریم دانش آموزان و ارج نهادن به جایگاه آنان در جامعه و مسئولیت های اجتماعی آنها نیز می باشد.

در این مراسم با بزرگداشت دلاوری ها و غرور آفرینی های دانش آموزان در سراسر تاریخ کشور یادآور نقش و مسئولیت خطیر دانش آموزان در اجتماع می شویم و با ایجاد آگاهی و عزت نفس، از آنان خواستار حضور درخشان در عرصه ی جهانی می شویم. در این روز تلاش های دانش آموزان به عنوان آینده سازان کشور مورد تحسین و تشویق قرار می گیرد و با دادن روحیه و اعتماد به نفس به آنان زمینه ای مناسب برای پیشرفت و رشد مضاعف دو چندان آنها مهیا می شود.

در واقع هدف اصلی از برگزاری جشن روز دانش آموز تکریم مقام دانش آموز و ارزش قائل شدن برای دانش آموزان می باشد، پس توجه داشته‌باشید که هنگام برنامه‌ریزی برای مراسم، اولویت اصلی باید سلیقه دانش‌آموزان باشد.

برگزاری مراسم های روز دانش آموز

در آبان ماه بعد از تکاپویی که مسئولین مدرسه و دانش آموزان برای برگزاری انتخابات شورای دانش آموزی دارند، نوبت به برگزاری مراسم روز دانش آموز می‌رسد. لیست برنامه ها و فعالیت ها به مناسبت روز دانش آموز توسط معاونین اجرایی و پرورشی مدارس و اعضای شورای دانش آموزی  آماده می شود.

مراسم روز دانش آموز یکی از مهم ترین برنامه های فرهنگی-آموزشی مدارس است، که با هدف احیای ارزش های انقلاب اسلامی، اتحاد و همبستگی، مقابله با استکبار جهانی و تکریم مقام دانش آموز هر ساله در سراسر مدارس ایران با شکوه هر چه بیشتر برگزار می شود.

در این مراسم با توجه به فلسفه ی وجودی روز دانش آموز برنامه ها و فعالیت های متعدد و متنوعی را می توان اجرا کرد به گونه ای که حامل تمامی پیام های روز 13آبان باشد و از همه مهم تر دانش آموزان از این روز خاطره ای به یاماندنی در ذهن و خاطرشان داشته باشند. فراموش نکنید که روز سیزدهم آبان متعلق به دانش آموزان است پس برای اجرای برنامه های این روز علایق و فعالیت های دوست داشتنی آنها را نیز در نظر بگیرید.

مراسم روز دانش آموز
مسابقات روز دانش آموز

           از جمله برنامه های پیشنهادی به مناسبت این روز می توان موارد زیر را نام برد:

دعوت از گروه نمایشی و موسیقی

بسیاری از مدارس در کنار دیگر برنامه های خود در روز دانش آموز، با توجه به رده ی سنی دانش آموزان از گروه های نمایشی مختلف دعوت به عمل می آورند و با اجرای نمایش هایی مانند تردستی و شعبده بازی، تئاتر عروسکی، اجرای موسیقی و برگزاری مسابقات مختلف  فضایی شاد و مفرحی را برای دانش آموزان به ارمغان می آورند.

اردوی دانش آموزی

از جمله برنامه های بسیار جذاب روز دانش آموز می توان به اردوهای تفریحی –فرهنگی اشاره کرد. اردوگاه های فرهنگی-  تفریحی از جمله مکان های مناسب برای اردوی دانش آموزی می باشند، این اردوگاه ها تحت پوشش آموزش و پرورش قرار دارند تا دانش آموزان از امکانات و تجهیزات آنها در قالب برنامه و فعالیت های تفریحی، سرگرمی و مهارت آموزی برخوردار شوند. در این اردوگاه های تفریحی فضایی برای دانش آموز ایجاد می شود تا اولین قدم را برای تجربه ی استقلال و خود باوری بدست آورد ضمن آنکه مجموعه فعالیت های این اردوگاه ها زمینه را برای رشد شخصیتی دانش آموز و توسعه مهارت های زندگی همچون مهارت های تصیمیم گیری، مشارکت و همدلی را مهیا می کنند.

دز این اردوگاه ها دانش آموزان در یک فضای مطمئن و ایمن قادر به انجام فعالیت هایی همچون دوچرخه سواری، اسکیت سواری، تیراندازی، پینت بال و سایر فعالیت های ورزشی و تفریحی خواهند بود. و مهارت هایی همچون برپایی کمپ، چادرزدن، آتش درست کردن، جهت یابی و …… را آموزش می بینند.

اردوی تفریحی
برگزاری اردوی تفریحی
اردوی روز دانش آموز

اجرای سرود

یکی از رایج ترین برنامه های سیزدهم آبان اجرای سرود توسط گروه سرود مدرسه می باشد. معاون پرورشی مدرسه با تهیه ی متن سرود روز دانش آموز، گروه سرود مدرسه را که قبلا از بین دانش آموزان انتخاب شده اند را آماده می کند و هماهنگی های لازم را با آنها انجام می دهد. از جمله هماهنگی های لازم برای اجرای عالی سرود،  نحوه ی چیدمان دانش آموزان و پوشش یکدست و مرتب آنها و تمرین کافی پیش از اجرا می باشد.

اجرای تئاتر نمایشی

اجرای تئاتر نمایشی از پر مخاطب ترین برنامه های ویژه روز دانش آموز می باشد، این اجرا می تواند تمامی پیام های سیزده آبان را دربرداشته باشد به شرطی که دارای یک نمایشنامه و درون مایه ی قوی باشد و از جذابیت بالا برای دانش آموزان برخوردار باشد. هنگام نوشتن متن نمایشنامه رده ی سنی دانش آموزان را در نظر بگیرید و متناسب با روحیات و خلقیات آنها یک نمایش فوق العاده را به اجرا درآورید. توجه داشته باشید علاوه بر متن نمایش عوامل دیگری همچون صحنه سازی و دکور، گریم و لباس های نمایشی گروه تئاتر اهمیت بسزایی در جذابیت نمایش دارند و برای جذب مخاطبین سعی کنید نمایش از درون مایه ی طنز نیز برخوردار باشد.

برگزاری مسابقات

یکی از برنامه هایی که این روز را برای دانش آموزان خاطره انگیز می سازد برگزاری مسابقات مختلف می باشد. این مسابقات می تواند در سطح یک مدرسه و یا چندین مدرسه در سطح منطقه برگزار شود که این رویه بستگی به هماهنگی های معاونین اجرایی و پرورشی مدارس با یکدیگر دارد. مسابقات مختلفی با توجه به رده ی سنی دانش آموزان در این روز برگزار می شود.

این مسابقات را می توان در زمینه های مختلف ورزشی، فرهنگی و هنری برگزار کرد. بهتر است یک هفته یا ده روز قبل از برگزاری مسابقات دانش آموزان با بیان اطلاعیه ای در جریان مسابقه و نحوه ی برگزاری و جوایز آن قرار بگیرند. از جمله مسابقاتی که در این روز برگزار می شود، می توان موارد زیر را نام برد.

مسابقات ورزشی

مسابقات ورزشی همیشه برای دانش آموزان از جذابیت بیشتری برخوردار بوده و تمایل انها برای شرکت در این نوع از مسابقات بیشتر می باشد. برگزاری مسابقات فوتبال، هندبال و والیبال، مسابقات طناب کشی، پرتاپ دارت و اجرای بازی هایی همچون پانتومیم، صندلی بازی، وسطی، هفت سنگ و غیره بین دانش آموزان محبوبیت زیادی دارد. پیشنهاد می شود معلیمن و معاونین نیز در این بازی ها شرکت کنند تا باعث ایجاد شور و انگیزه در دانش آموزان شده و همبستگی و دلبستگی خود را به دانش آموزان نشان دهند.

مسابقات فرهنگی – هنری

 برگزاری مسابقات مقاله نویسی، درست کردن روزنامه دیواری و یا گاهنامه، مسابقه ی نقاشی و کاریکاتور، برگزاری نمایشگاه هنر های دستی و غیره از جمله فعالیت هایی است به مناسبت سیزدهم آبان و روز دانش آموز می توان انجام داد.

از دیگر مسابقه ها که می توان در این روز اجرا کرد بادبادک نویسی می باشد، دانش آموزان گروه بندی شده و هر دانش آموز با هم گروهی هایش یک بادبادک درست می کنند و یک پیام به مناسبت روز 13 آبان روی بادبادک می نویسند و در اخر تمامی گروه ها بادبادک هایشان را به هوا می فرستند، زیباترین بادبادک با بهترین پیام برنده این مسابقه خواهد بود.

مسابقات فرهنگی و هنری روز دانش آموز
ایده برگزاری مراسم روز دانش آموزآ

هدایای روز دانش آموز

یکی از مهم ترین برنامه های روز دانش آموز دادن هدیه به دانش آموزان به پاس زحمات و تلاش هایشان در طول سال تحصیلی می باشد. پسندیده است که هدایای روز دانش آموز در شان دانش آموزان و متناسب با رده ی سنی انها باشد.

برگزاری مراسم روز دانش آموز

با این حال هر ساله معاونین اجرایی با توجه به بودجه ی مدارس هدایایی را برای دانش آموزان تهیه می کنند. از جمله هدیه های مناسب روز دانش آموز می توان موارد زیر را نام برد.

  • لوازم تحریر ( جا مدادی، روان نویس، خط کش، تراش رو میزی، دفترچه های فانتزی، مداد رنگی، پاکن های فانتزی، هایلایتر و …..)
  • تخته وایت برد
  • بازی های فکری همچون شطرنج و منچ، پازل، مکعب روبیک، اتللو و ……
  • فلش کارت های درسی
  • کتاب ( کتاب داستان، کتاب های مصور و …..)
  • دفترچه برنامه ریزی

 همینطور می توان در کنار کادوی روز دانش آموز یک شاخه گل، یک بادکنک و یا یک کارت با پیام تبریک را به دانش آموزان هدیه داد.

روز دانش آموز مجازی

در سال های گذشته مراسم روز دانش آموز در تمامی مدارس برگزار میشد، اما در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس امکان برگزاری جشن در مدارس وجود ندارد. با این حال نمی توان اهمیت این روز را نادیده گرفت و همانطور که برنامه های آموزشی با تدریس مجازی پیش می  رود، می توان جشن روز دانش آموز را به صورت مجازی برگزار کرد. برای برگزاری بسیاری از فعالیت های روز 13 آبان در فضای مجازی محدودیت هایی وجود دارد اما با این حال با به کارگیری خلاقیت و ابتکار می توان برنامه های ویژه ای را به مناسبت این روز در فضای مجازی برگزار کرد.

روز دانش آموز

شبکه های اجتماعی و سایر پلتفرم های آموزشی بستر مناسبی برای برگزاری جشن روز دانش آموز مجازی می باشد. برگزاری مسابقات مختلف، تولید محتوای سمعی و بصری به مناسبت این روز می تواند از جمله فعالیت های جذاب برای دانش آموزان باشد.

کلام آخر

روز سیزدهم آبان از اهمیت بسزایی در برنامه های آموزشی مدارس برخوردار است، بنابراین ضروری است با برنامه ریزی درست و فکر شده ضمن بزرگداشت شهدای دانش آموز یوم الله 1357و یادآوری مبارزه با شیطان بزرگ، وظایف و مسئولیت های دانش آموزان را خاطر نشان کرده و قدردان تلاش های آنان باشیم.

8 دیدگاه برای “ایده های برگزاری مراسم روز دانش آموز( 13 آبان)

  1. مریم گفته:

    سلام ممنون بابت اطلاعاتی که دادین
    عکس دختر دانش آموز را لطفا اصلاح کنین
    لباسش کوتاه است ، لطفا بلند کنین و مانتو مانند

  2. معلم ایرانی گفته:

    با سلام
    در روز 13 بهمن سال 57 یک دانش آموز کشته شد و این روز بعدها روز دانش آموز نام گرفت.
    لطفا به عنوان یک رسانه آمار درست را منتشر کنید و این پست را هم انتشار دهید.
    سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *