روش های امتحان مجازی

با توجه به شرایط کنونی و افزایش ویروس کرونا، بسیاری از معلم ها مجبور شده‌اند برای ادامه کار خود از روش های امتحان مجازی و حتی تدریس استفاده کنند. دیگر همه قلم و کاغذ را کنار گذاشته‌اند و به روش‌های مدرن‌تری گرایش پیدا کرده‌اند. منتهی بسیاری از اساتید و معلمان با روش‌های مجازی برای آزمون آشنایی چندانی ندارند. آن‌ها نمی‌دانند کدام روش‌های امتحان مجازی مناسب تر است و همین امر زمینه ی سوء استفاده برخی افراد را فراهم می کند. به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم در اینجا به چند روش امتحان مجازی اشاره ‌کنیم. البته که اپلیکیشن شاد فضای مناسبی برای برگزاری کلاس آنلاین را فراهم کرده است اما ما در ادامه راه هایی را معرفی می کنیم که تقلب دانش آموزان را به حداقل می رساند.

باتیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

برسی روش های برگزاری آزمون

 

بررسی تمامی روش های امتحان مجازی با بیشترین بازده:

روش‌های پربازده امتحان‌مجازی عبارتند از:

1. شفاهی

بدیهی‌ترین راه در روش های امتحان مجازی ، روش شفاهی است. معلم می‌تواند به صورت صوتی با شاگرد تماس برقرار کند و از او سوالات مربوطه را بپرسد. گرچه این کار زمان زیادی از آزمون دهنده نمی‌گیرد اما مدرس مجبور می‌شود وقت زیادی بگذارد؛ ضمن اینکه ممکن است برای برخی بسیار استرس‌زا باشد و کارآیی آن‌ها را پایین بیاورد. در ضمن نمی‌توان تمام آزمون‌ها را به این شکل برگزار کرد. البته مزیت این کار برای معلمان دوره ی ابتدایی و راهنمایی این است که می توانند مطمئن شوند که والدین کمکی به دانش آموزان نخواهند کرد.

 

امتحان مجازی

 

 

2. نمونه‌کارهای قبل از آزمون را بررسی کنید.

حتما نیازی به برگزاری آزمون آنلاین نیست! می‌توانید عملکرد شخص را در طول ترم بررسی کنید؛ فعالیت‌های کلاسی را افزایش دهید. برای دانش آموزانتان تحقیق و مقاله‌ای در نظر بگیرید و به آن نمره بدهید؛ البته امکان کپی‌برداری مطلب در این مورد وجود دارد. برای دانش آموزان ابتدایی نیز می توانید کاردستی و یا آزمایش های گوناگونی را در نظر بگیرید.این روش برای آموزش مجازی دروس ابتدایی بسیار کارساز است.

3. ایجاد محدودیت زمانی

در این مدل از روش های امتحان مجازی می‌توانید زمان آزمون را آنقدر محدود کنید که افراد مجبور شوند سرعتشان را زیاد کنند و تند بنویسند. در این روش آنقدر زمان کم است که دانش آمور برای گشتن و گذار در کتاب یا فضای مجازی وقتی نخواهد داشت و مجبور است از داشته‌های خودش استفاده کند. البته نمی‌توان این روش را نیز بی‌نقص دانست چرا که هر امتحانی استرس‌زاست حتی در فضای مجازی. لذا ممکن است نتیجه‌ی امتحان مجازی رضایت بخش نباشد و دلیل آن‌هم فضای التهاب‌آور آزمون است. اما برای دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی گزینه ی خوبی است زیرا سوالات آن ها نیاز به تحلیل و انجام راه حل های طولانی ندارد.

4. از سوالات هم‌شکل اما تصادفی – متفاوت اما معادل استفاده کنید!

در این بخش از روش های امتحان مجازی می‌توانید ترتیب سوالات را عوض کنید. اگر امتحان شما چهارگزینه‌ای است، گزینه‌ها یا ترتیب سوالات را عوض نماید. برای انجام این کار پیشنهاد می‌کنیم از Brightspace و TopHat استفاده کنید. این برنامه‌ها به صورت خودکار آزمون مدنظرتان را طراحی می‌کنند و ترتیب سوال‌ها را تغییر می‌دهند. کافیست سوال را طراحی کنید و جواب صحیح را علامت بزنید. با این روش امکان همکاری بین آزمون‌دهندگان هم کمتر خواهد شد. البته Brightspace و TopHat تفاوت‌های اندکی هم دارند که در اینجا از توضیح آن صرف نظر می‌کنیم.

 

استفاده از سایت های دیگر برای برگزاری آزمون

 

5. آزمون خود را به روش کتاب‌باز برگزار کنید.

الف) از سوالات سخت و چالش برانگیز استفاده کنید.

در این روش مدرس به شاگردانش اجازه می‌دهد که از هرگونه منبعی استفاده کنند. شاید فکر کنید روش مناسبی نیست اما اگر درست از آن استفاده کنید، می‌تواند بهترین ابزار برگزاری امتحان مجازی باشد. به این‌صورت که اجازه می‌دهید شاگردان با یکدیگر همکاری کنند؛ کتاب را بخوانند، از اینترنت استفاده کنند و بعد جواب سوال‌ها را بفرستند.

اما مسئله این است که در این روش سوالات تا حدودی پیچیده‌‌ای است و به طور مستقیم در این منابع وجود ندارد. در نتیجه آن‌ها مجبور می‌شوند برای پیدا کردن جواب، ذهن خودشان را به کار بگیرند. البته سوال‌ها نباید به گونه‌ای باشد که هیچ کدام از دانش آموزان نتوانند به آن‌ها پاسخ دهند. همان طور که می‌بینید این یک روش تا حدودی چالش برانگیز است اما ارزشش را دارد. برای آزمون‌های ریاضی، آمار و غیره که حل کردنی هستند، می‌توانید به شاگردان خود اجازه بدهید از فرمول‌ها استفاده کنند. این کار در دانش آموزان ابتدایی و راهنمایی نیز بسیار موثر است زیرا دید آن ها را فقط محدود به کتاب نمی کند و به آن ها فرصت تفکر و اظهار نظر می دهد.

ب) سوالات تفسیری بپرسید و از شاگردانتان بخواهید نظر خودشان را بنویسند.

یکی از روش های امتحان مجازی طرح سوالات تفسیری می باشد. تفاوت این مورد با مورد بالا در نوع سوالات است. این روش شاید برای آزمون‌های حل‌کردنی مثل آمار و ریاضی روش خوبی نباشد؛ اما برای درس‌های تحلیلی بهترین روش موجود است. از دانش آموزان بخواهید نظر خود را به عنوان جواب سوال بنویسند. حتی اگر در اینترنت هم جست و جو کنند، شما به راحتی متوجه خواهید شد. اگر هدف شما از آزمون این است که سطح یادگیری دانش آموزانتان را بفهمید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 

آزمون آنلاین

 

6. روش‌های تلفیقی

به عنوان مثال روش شفاهی با اینکه به تنهایی روش خوبی به نظر نمی‌آید اما می‌توان به‌عنوان یک روش مکمل در کنار روش‌های دیگر از آن استفاده کرد؛ به این صورت که آزمون‌گیرنده بارم کمی را برای این روش در نظر می‌گیرد؛ یا مدرس می‌تواند در طول ترم بارم‌هایی را برای تحقیق در طول ترم در نظر بگیرد و در آخر با استفاده از روش های امتحان مجازی نام برده شده، آزمونی را برگزار نماید. با استفاده از این روش ریسک هر آزمون کم می‌شود و دانش آموزان این فرصت را دارند که نمره خود را جبران کنند.

5 دیدگاه برای “روش های امتحان مجازی

  1. فرزانه احمدی گفته:

    از نظر من باید مدرسه ها مجازی بشه به دلیل افزایش ویروس کرونا و وقتی هشت ماه مجازی بوده و الان امتحانات رو حظوری کرده من خواهش میکنم مدارس برای امتحانات مجازی بشه ممنون

  2. علی گفته:

    سلام
    میخواستم بدونم ایا معلم حق داره بچه ها رو به چند گروه تقسیم کنه و برای هر گروه یه نمونه سوال کاملا جدا طراحی کنه؟

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دست عزیز
      با صلاح دید معلم و در نظرگرفتن فاکتورهای مختلف از جمله تعداد و توانمندی بچه ها، مدیریت و کنترل بهتر کلاس، در نظرگرفتن نیازهای آموزشی بچه ها این امکان وجود داره که کلاس رو به چند گروه تقسیم کنه . در رابطه با نمونه سوالات هم بهتره نمونه سوالات حتی اگر متفاوت هم هستند طبق چارچوب کتاب و استاندارد کلاس طراحی شده باشند و سطح سوالات با توجه به میانگین سطح کلی کلاس در نظر گرفته بشه.

    • rahs گفته:

      بله کار معلم همینه که ذهن دانش آموزان رو درگیر موضوع خاصب کنه چه در مجازی و چه در حضوری

  3. محمداکبر گفته:

    سلام
    بیشتر معلمان مناطق محروم و عقب‌مانده‌ای چون سیستان و بلوچستان، محصول و عامل تشدید عقب‌ماندگی هستند؛ اگر بخشی از فعالیت‌تان خیریه است بیشتر از مدرسه محوری در مناطق محروم، محوریت را بر مردم مناطق محروم بگذارید، محصولات آموزشی‌ به این شکل بهتر در دسترس و اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *