سبک زندگی سالم دانش آموزی

موضوع سبک زندگی سالم دانش آموزان آنقدر مهم است که لازم است بیشتر به آن بپردازیم. گرچه بخشی از والدین این موضوع را کاملا مراعات می کنند و به خوبی برای تغذیه فرزندشان در تلاش هستند، اما در مجموع نیاز به آگاهی دادن در این زمینه می باشد. شاید صحبت های ما تکرار مکررات به نظر بیاید، اما یادآوری آن خالی از لطف نیست. مسئله این است که نوع خورد و خوراک، ساعت های خواب و درس خواندن، اوقات فراغت و تفریح و چندین مسئله دیگر که همگی در رشد و موفقیت تحصیلی فرزندان موثر هستند، این روزها به فراموشی سپرده شده اند. و ما را مجاب کرد در این مورد بیشتر بنویسیم.

گرچه نسبت به گذشته ها بسیاری از بیماری ها وجود ندارد و در دوره ما بهداشت بهتر رعایت می شود، اما گسترش بیماری های مختلف در قرن 21 که بعضا شکل مدرنیته و ویروسی دارد، باید بتواند مقداری زنگ خطر را برایمان به صدا در بیاورد.

فرزندان ما آینده زندگی ما هستند و از امروز لازم است سبک زندگی سالم را یاد بگیرند.

 

در اذامه این مطلب با رایاد همراه باشید.

 

تاثیر سبک زندگی سالم دانش آموزان بر موفقیت تحصیلی

 

گرچه درحال حاضر دیگر مانند گذشته  محصولات طبیعی و سنتی استفاده نمی شود، اما در قدیم تمام مواد عذایی ارگانیک بودند.

یکی دیگر از معضلات قرن ما، استفاده بسیار از محصولات کارخانه ای است. خرید و تهیه این محصولات بسیار راحت است اما متاسفانه تاثیر آن ها بر رشد مغزی و فکری دانش آموزان اندک است. به طور مثال وقتی انتظار دارید ویتامین ها، کلسیم ها و فسفرها وارد بدن فرزندتان شود، که همگی نیز در ایده پردازی و قدرت فکری فرزند تاثیر مستقیم دارد، به نظرتان با خوردن چیپس، پفک، شکلات، بستنی و … آیا می توانید ویتامین های لازم را فراهم کنید؟

 

 

تغذیه مناسب

 

تفریح، بازی و رفع خستگی دانش آموزان

 

 از اهمیت و تاثیر بازی بر یادگیری کودکان غافل نشوید شما می توانید با بازی های ساده در خانه فرزندان  خود را سرگرم کنید، همینطور بازی های فکری و پر تحرک جایگزین مناسبی برای بازی های رایانه ای هستند .

همچنین کودکانی که صرفا درس می خوانند و تمایلی به تفریح و تشکیل تیم و گروه و بودن در کنار دوستان هایشان نشان نمی دهند، ممکن است دچار مشکلاتی در مهارت های ارتباطی خود باشند.تفریح های دورهمی مخصوصا ارتباط با خویشاوندان می تواند در بهبود مهارت های ارتباطی فرزندان نقش مهمی داشته باشد.

موضوع دیگری که بسیار مورد توجه  افراد  قرار می گیرد، مسئله تفریح و سرگرمی های خوب و مناسب هر دوره و قرن هست. عموما بزرگان و دانشمندان به گشت و گذار در باغ و بوستان، ویا کتاب خواندن علاقه مند بوده اند. و ساعاتی از زندگی شان را برای کسب آرامش و لذت بیشتر قرار می داده اند.

در پایان باید بگوییم که اگر تصور می کنید در مورد سبک زندگی سالم فرزندتان تلاش کرده اید، اما برای متقاعد کردن فرزندتان موفق نبوده اید، می توانید با معلم ها و مدیران در میان بگذارید تا با کمک هم این مسئله را حل کنید.

 

بازی های فکری

 

تاثیر ساعت خواب بر موفقیت تحصیلی دانش آموزی

 

اگر بدانید که وقتی دانش آموزان شب ها ساعت 9 می خوابند، تا چه میزان انرژی مضاعف برای فعالیت های بعدی دریافت می کنند، حتما برای این موضوع مصر خواهید شد.
کم خوابیدن بچه ها سبب می شود تا وسط روز انرژی تمام کنند و این خستگی نگذارد به خوبی حرف های شما را درک کنند. بد خواب بودن نه فقط در مسئله درس خواندن،  بلکه دیگر مسائل زندگی کودکان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شاید شما هم دوست داشته باشید فرزندتان در آینده جزء یکی از دانشمندان معروف باشد. عالمان و دانشمندانی که از گذشته سراغ داریم، مانند زکریای رازی، پروفسور حسابی و… نسبت به ساعت های خواب خود حساس بودند. عموما آن ها سحرخیز بوده اند و از بهترین ساعات روز، برای کار و فعالیت استفاده می کرده اند.

البته زیاد خوابیدن هم باعث می شود فرزندتان over charge شود. خستگی و بی حالی در نتیجه زیاد خوابیدن و بیدار نشدن در ساعت 7 صبح، شاید در این سن تاثیر خود را نشان ندهد، اما برای آینده فرزندمان تاثیر گذار خواهد بود. ضمن آنکه تاثیر منفی خواهد داشت.

 

تاثیر خواب بر موفقیت دانش آموزان

 

تعداد ساعات درس خواندن بچه ها در طول روز

 

همواره به والدین می گوییم که حتی اگر فرزند شما دارای استعدادهای ویژه ای  نسبت به دیگران است و حتی اگر استعداد درخشان می باشد، ساعات درس خواندن را از مقداری به بعد نباید بیشتر کنید.
شاید امروز فرزند شما بسیار پر تحرک است و می توانید تعداد ساعات بالایی را به او تحمیل کنید، اما مطمئن باشید در آینده تاثیر عکس خواهد داد. ضمن اینکه در دین ما همیشه گفته می شود که در تمامی امور باید تعادل را برقرار کرد.

 

ساعات مطالعه دانش آموزان

 

میزان آگاهی دانش آموزان از سبک زندگی سالم

 

بسیار مهم است که دانش آموزان  چقدر از سالم بودن غذاهایی که می خورند مطلع هستند. گفتن این موضوع به دانش آموزان نیازی به صحبت کلامی ندارد و گاهی با خواندن داستان های مختلف در این زمینه می توان به دانش آموزان آگاهی داد.
اگر فرزندمان را به گونه ای پرورش دهیم  که خود شخصا تمایل داشته باشد محصولات سالم و طبیعی بخورد، برای آینده اش هم خیلی نگران نخواهیم بود. در این مورد بهترین کار این است که والدین خود نیز آگاهانه رفتار کنند و از خوردن محصولات ناسالم دوری کنند.
فرزند ما رفتار ما را خواهد دید و آن را الگو قرار خواهد داد. این روزها وسایل ارتباط جمعی بسیار شده است و آموزش دادن به فرزندان و تشویق و ترغیب آن ها برای رعایت حرف هایمان بسیار راحت شده است. پس از این ابزارها غافل نشوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *