شیوه‌های علاقه‌مندکردن کودکان به مدارس

در هر سن و سالی که باشید اول مهر شما را یاد خاطرات دوران مدرسه می اندازد اما این روز برای همه خوشایند نیست. شروع فصل پاییز برای برخی دانش آموزان چیزی جز دلهره ندارد. این دسته از دانش آموزان و به خصوص کودکان هیچ علاقه ای به رفتن به مدرسه ندارند و در زمان شروع مدرسه حتی دچار مشکلات روحی و جسمی ناشی از استرس و اضطراب نیز می شوند، که در بسیاری از مواقع این ترس بچه های کلاس اولی بیشتر از سایرین است.

این سوال بسیاری از والدین است که چگونه فرزندم را علاقه مند به مدرسه کنم؟

در این مطلب برخی روش های علاقه مند کردن کودکان به مدرسه را بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

علاقه کودکان به مدرسه

علت چیست؟

قبل از هر اقدامی لازم است علت اینکه کودکتان به مدرسه علاقه ندارد را کشف کنید.

یکی از  مهمترین علت‌هایی که موجب علاقه نداشتن کودک به مدرسه رفتن می‌شود، احساس ضعف در دروس مختلف است. علت های دیگر زیادی مثل غدم اعتماد به نفس، عدم توانایی در برقراری رابطه با دیگر کودکان، رفتار بد یک معلم که به خاطره بدی منجر شده است، نداشتن انگیزه و … می‌تواند وجود داشته باشد.

در اولین قدم بهتر است درباره ی روزها و خاطرات مدرسه با او صحبت کرده و عکس العملش را ببینید. با این روش می توانید علت نارضایتی او را کشف کنید. در این راستا می توانید از معلم او نیز کمک بگیرید.

ایجاد انگیزه

انگیزه در هر کاری باعث پیشرفت و تلاش برای انجام آن کار می شود. به کودک نگویید که وظیفه ی او درس خواندن است با صحبت در مورد مزایای درس خواندن و با سواد بودن در جامعه در او انگیزه ایجاد کنید.
برای انجام کارهای مدرسه به عنوان والدین یک دانش آموز داوطلب شوید. این کار باعث می شود کودک به ارزشمند بودن مقوله ی تحصیل پی برده و برایش انگیزه ایجاد شود.

اردو

روزهایی مانند رفتن به اردو یا بازدید از نمایشگاه در مدرسه را در تقویم علامت گذاری کنید و به او جملات این چنینی بگویید (فردا قراره با دوستات بری اردو، فکر می کنی قراره چه اتفاقای جدیدی برات بیفته؟ حتما بعد از اردو همه چیزو برام تعریف کن).

بازدید از کلاس درس پیش از شروع مدرسه

با هماهنگی مسئول مربوطه قبل از شروع مدرسه کودکتان را به مدرسه برده و با او سر کلاس بنشینید. او را با محیط مدرسه و کلاس آشنا کرده و از خاطرات خوبتان از دوران مدرسه برایش تعریف کنید.

فراهم سازی شرایط درس خواندن

با شروع مدرسه از فرزند خود در مورد تکالیفش بپرسید و شرایط مناسبی برای انجام تکالیف مدرسه و درس خواندن او فراهم کنید. امکانات مناسب و محیط آرامی را در نظر بگیرید، مهمانی ها را کمتر کنید البته قطع رفت و آمد تاثیری منفی بر روابط اجتماعی کودک خواهد داشت روابط و رفت و آمدها را حفظ کنید اما در حد معقول، به او در انجام تکالیفش کمک کنید.

استفاده از نرم افزارهای کمک درسی

بسیاری از اوقات ویژگی های شخصیتی یک معلم باعث می‌شود کودک شما با آن معلم و به تبع آن با درسی که توسط او تدریس می‌شود نتواند ارتباط برقرار کند و همین امر موجب ضعف دانش آموز در آن درس شود. در دروس حساسی مثل ریاضی که نیاز به تسلط بر مفاهیم پایه وجود دارد این امر می‌تواند بسیار خطرساز شود به طوریکه آینده تحصیلی دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار دهد.

نرم افزار کمک درسی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود کامپیوترها، لپ تاپ ها و سپس تلفن های هوشمند به عرصه ی آموزش، نرم افزارهای مولتی مدیا پا به عرصه آموزش نهاده‌اند و با جذابیت های صوتی و بصری از طریق تحریک خلاقیت می‌توانند سهم بالایی در میزان یادگیری دانش آموزان داشته باشند و این ضعف را بپوشانند. استفاده از نرم افزارهای کمک درسی قطع به بقین یادگیری کودک را افزایش داده و با افزایش اعتماد به نفس نیازهای او را برآورده می‌کند.

برای خرید این نرم‌افزارها با تخفیف مناسب به صفحه اصلی سایت رایاد مراجعه کنید.

خداحافظی مناسب

پیش از رفتن فرزندتان به مدرسه خداحافظی گرم و متفاوتی داشته باشید اما این خداحافظی را بیش از حد طولانی نکنید که کودک از رفتن به مدرسه منصرف شود. اگر گریه کرد با او صحبت کنید و با بغل گرفتن های متناوب او را احساساتی نکنید. به مدرسه و معلمان فرزندتان اعتماد کنید.

تشویق

فرزندتان را تشویق کنید دوستان جدیدی پیدا کند، از خاطرات خوش خود با دوستانتان برای او تعریف کنید، وقتی تکالفیش را به درستی انجام می دهد او را تشویق کرده و به او نشان دهد که این موضوع برای شما اهمیت دارد.
لازم نیست با خریدن هدایای گرانبها او را تشویق کنید. می توانید با انجام کارهایی که دوست دارد این کار را انجام دهید. روشی برای جایزه دادن رسمی به او در مدرسه پیدا کنید و با مسئولین مدرسه در این زمینه صحبت کنید. برای انجام کارهای مثبت در مدرسه به او امتیاز دهید این کار باعث می شود کودک برای گرفتن امتیاز نهایت تلاش خود را بکند.

تشویق

البته در این مورد معلم نیز می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. برای آشنایی بهتر با نقش معلم در تربیت کودک میتوانید مقاله “نقش معلم در تربیت دانش آموزان” را مطالعه کنید.

انتخاب لباس مناسب

یونیفورم مناسب برای فرزندتان انتخاب کنید. لباس، کیف و کفش مدرسه باید به گونه ای باشند که کودک در آن ها احساس راحتی کند. سلیقه ی خود را به او تحمیل نکنید و در هنگام خرید پوشاک و لوازم مدرسه به او حق انتخاب دهید. این کار علاوه بر افزایش اعتماد به نفس کودک باعث می شود برای رفتن به مدرسه اشتیاق داشته باشد چون لوازم را خودش انتخاب کرده و آن ها را دوست دارد بنابراین می خواهد هرچه سریعتر از آن ها استفاده کند.

تعیین ساعت خواب و تغذیه مناسب

از یک ماه قبل از شروع مدارس برای او ساعت خواب و بیدار شدن در نظر بگیرید. در ساعت معینی از شب او را به رختخواب فرستاده و صبح راس ساعت معین بیدارش کنید. خوراکی های سالم و مغذی برای او تهیه کنید. خوراکی هایی نظیر مغزها، پنیر، میوه، آب میوه های طبیعی، کشمش و گردو و … هم باعث تقویت حافظه می شوند و هم انرژی لازم برای یادگیری را فراهم می کنند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *