عوارض بازی با تبلت یا موبایل برای کودکان

از ضررهای بازی با موبایل برای کودکان آگاهید؟

ما در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. موبایل‌ها و تبلت‌ها شبیه یک زامبی، به دست هر کسی که می‌رسند او را گرفتار می‌کنند.

والدین بیشتر به جنبه‌های مثبت استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی توسط کودکان توجه می‌کنند و همین باعث شده تا حساسیتی نسبت به این موضوع نشان ندهند. اما، در کنار تمام فوایدی که ممکن است داشته باشند، معایب قابل توجهی نیز دارند که اگاهی از آنها می‌تواند سیاست تربیتی شما را به کلی تغییر دهد.

ما در این مقاله قصد داریم به همین مسئله مضرات بازی با موبایل برای کودک بپردازیم.

با تیم رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

ضرر بازی با تبلت برای کودکان-min

 

1. تاثیر منفی بر رشد مهارت‌های کودکان

نگاه کردن به صفحات نمایشگر گوشی و موبایل و حتی تلوزیون اگر به صورت بی‌رویه باشد در هر سنی و سالی بد است. او را از فعالیت‌های مفید غافل می‌کند و نمی‌گذارد مهارت‌های او رشد کافی داشته باشند.

عوارض بازی با تبلت برای کودکان زیر 18 ماه بیشتر از سایر بازه‌های سنی نمود پیدا می‌کند. در این سنین، نگاه کردن به صفحه گوشی و تبلت باعث می‌شود تا تاثیر منفی پایداری بر رشد مهارت زبانی، مهارت‌های خواندن و حافظه‌ی کوتاه مدت پدیدار شود.

2. حواس پرتی را در کودکان افزایش می‌دهند

بسیاری از کودکان در سنین مختلف برای انجام بازی به سمت موبایل کشیده می‌شوند. این عمل از یک کار تفریحی گذشته است و حتی ممکن است چندین و چند ساعت از روز یک کودک را به خودش اختصاص دهد.

والدین هم بدون توجه به این که بازی با گوشی اصلا راه مناسبی برای گذران وقت یک کودک نیست، به این مسئله واکنشی نشان نمی‌دهند.

ارتباط کودک از طبیعت، بازی با بچه‌های دیگر و معاشرت با بزرگترها در طی این لحظات به کلی قطع می‌شود و حواس او از محیط پرت خواهد شد.

شاید در ابتدا، به نظرتان این حواس پرتی یک چیز موقتی باشد ولی با شروع دوران دبستان متوجه می‌شوید که این حواس پرتی یک دشمن اساسی برای پیشرفت‌های درسی او خواهد شد.

به خوبی نمی‌تواند حواسش را به درس بدهد و مدام در فکر این است که باید کدام بازی را انجام دهد و باید آن را به چه مرحله‌ای برساند.

خیلی از بچه‌ها حتی سر کلاس هم دست از گوشی خود برنمی‌دارند و با ترفندهای مختلفی گوشی خود را سر کلاس می‌برند تا به صورت پنهانی با آن بازی کنند. این مسئله از شایع‌ترین عوارض بازی با تبلت برای کودکان محسوب می‌شود.

 

ضرر بازی با موبایل برای کودکان-min

 

بیشتر بخوانید: بازی های ارزان و سرگرم کننده برای کودکان در تعطیلات

3. افزایش احتمال بروز خطر

اولین مورد از ضررهای بازی با موبایل برای کودکان، حواس پرتی بود. حواس پرتی باعث پایین آمدن دقت کودکان می‌شود و این پایین آمدن دقت احتمال در معرض خطر قرار گرفتن را افزایش می‌دهد.

ساده‌ترین و شایع‌ترین خطری که ممکن است به خاطر سرگرم شدن در گوشی و تبلت برای کودک رخ دهد، تصادف است.

والدین به کودکان گوشی همراه می‌دهند تا امنیت آنها را بیرون از خانه حفظ کنند. غافل از اینکه اگر کودک آنها به انجام بازی‌های موبایلی اعتیاد داشته باشد، بیرون از خانه هم دست از بازی کردن برنمی‌دارد.

کودکان متوجه نیستند که بازی کردن با موبایل آن هم در خیابان تا چه حد می‌تواند جان آنها را به خطر بیاندازد. طبق آمار، کودکانی که هنگام راه رفتن در خیابان گوشی و تبلت به دست دارند، 43 درصد بیشتر از کودکانی که این کار را نمی‌کنند در معرض تصادف قرار می‌گیرند.

علاوه بر تصادف که مورد شایعی است، کودکان گوشی به دست به خوبی نمی‌توانند حواسشان را به مسیر درست، افرادی که در اطرافشان هستند و حریم‌های خطری که گاها در برخی قسمت‌های خیابان علامت‌گذاری می‌شوند بدهند و هر کدام از این موارد، بیشتر و بیشتر آنها را در معرض خطر قرار خواهد داد.

 

4. استفاده نامناسب از وسایل دیجیتالی تاثیر منفی بر سلامت کودکان خواهد گذاشت

از همه‌ی اینها گذشته یکی از ضررهای بازی با موبایل برای کودکان که ممکن است جبران ناپذیر هم باشد، مشکلات سلامتی است.

شاید الان از این مسئله آگاهی نداشته باشید و ندانید که چقدر این بازی‌ها می‌توانند سلامت فرزندتان را تحت تاثیر قرار دهند ولی واقعا اتفاق خواهند افتاد.

تمرکز چشم‌ها روی یک صفحه نمایش کوچک، حسابی چشم‌های کودک را خسته می‌کند و در نتیجه موجب ضعف بینایی در آینده خواهد شد.

همه چیز به چشم‌ها خلاصه نمی‌شود. روح و روان کودکان که حتی بیشتر از چشم‌ها اهمیت دارند هم تاثیر منفی‌از این بازی‌ها خواهند بود. این مسئله وقتی که شما بار محتوایی بازی‌ها را نظارت نکنید بیشتر و بیشتر است.

بازی‌هایی مانند نهنگ ابی که اخیرا بسیار پرطرفدار شده بود باعث شد تا آثار تخریبی بازی‌های نامناسب به همگان آشکار شود.

همینطور تحقیقات نشان از این دارند که بین در معرض قرار گرفتن کودکان با گوشی و احتمال ابتلا به تومورهای مغذی در بزرگسالی ارتباط مستقیم وجود دارد.

همچنین خطر درگیر شدن بدن با سرطان هم افزایش پیدا می‌کند. چون تلفن‌های همراه برای برقرار کردن ارتباط از موج‌های رادیویی استفاده می‌کنند و بنابر نتایج تحقیقات گسترده‌ این امواج نقشی به سزایی در بروز سرطان ایفا می‌کنند.

 

آیا میدانید بردگیم چیست؟با انواع آن آشنا شوید.

 

5. پایین آمدن کیفیت خواب

استفاده از موبایل و تبلت از دو طریق باعث می‌شود که برنامه خواب کودک به هم بریزد و کیفیت آن پایین بیاید. اول اینکه کودکان بازی کردن را مخصوصا وقتی که همراه با لذت و هیجان باشد به خواب ترجیح می‌دهند.

حاضرند کمتر بخوابند و بیشتر بازی کنند. حس می‌کنند اگر تعداد بیشتری بازی را به مراحل بالاتر برسند چیزی درون آنها تغییر می‌کند و به ارزش آنها اضافه می‌کند.

خودشان را قهرمانی تصور می‌کنند که از خواب خودش هم شده باید بزند تا از رقبایش جلو بزند، سکه‌های بیشتری بخورد، قلمروهای گسترده‌تری را تصرف کند و قلعه‌های زیادتری را بسازد.

همین‌‎ها باعث می‌شود که وقتی هم چراغ‌ها خاموش است به بازی کردن ادامه بدهند. بازی کردن در تاریکی هم به نوبه‌ی خودش روی کیفیت خواب اثر خواهد گذاشت.

نگاه کردن به صفحه‌های نمایشگر گوشی و تبلت در تاریکی باعث کاهش سطح ملاتونین در بدن می‌شود فرایند خواب را با سختی مواجه خواهد کرد.

در نتیجه مزایای مفید که از خواب طبیعی شبانه عاید کودک می‌شود، به او نمی‌رسد. به همین خاطر روز بعد شاد و پرانرژی نیست و خسته و خواب‌آلوده خواهد شد.

 

6. کاهش روابط اجتماعی کودکان

هر چه کودکان ارتباط بیشتری با محیط پیرامون داشته باشند، روابط اجتماعی نیز در آنها افزایش پیدا می‌کند. کودکانی که به تنهایی بازی می‌کند روابط اجتماعی ضعیفی دارند.

بازی با تبلت و گوشی با ماهیتی که دارند معمولا به تنهایی انجام می‌شوند.

منزوی شدن و کاهش سطح ارتباطات یکی از مضرات بازی با تبلت برای کودک ها است که باید جدی تلقی شود. چون این مسئله ممکن است آینده او را تحت تاثیر قرار دهد.

 

ضررهای بازی با موبایل برای کودکان-min

 

7. خطر افزایش شاخص توده بدنی

بازی با گوشی و تبلت به سه دلیل باعث افزایش وزن بدن و افزایش شاخص توده بدنی می‌شود که یکی از مهمترین ضررهای بازی با موبایل برای کودکان محسوب می‌شود:

– کیفیت پایین خواب:

یکی از عواملی که در چاقی تاثیر دارد، خواب کم و کیفیت پایین خواب است.

– عدم وجود تحرک:

کودکانی که با تبلت و گوشی بازی می‌کنند، وقت خود را به جای صرف فعالیت‌های بدنی به یکجا نشستن می‌گذرانند. همین مسئله عامل افزایش وزن خواهد شد.

– عدم کنترل میزان تغذیه:

هنگام بازی کردن با گوشی موبایل یا دیدن تلوزیون توجه کودک نسبت به کنترل میزان تغذیه کم می‌شود. اصلا نمی‌داند که چه کی گرسنه می‌شود و کی سیر می‌شود.

برخی والدین هم از این فرصت سوء استفاده می‌کنند و وعده‌های غذایی کودک را با زمان بازی با گوشی و تبلت هماهنگ می‌کنند. در نتیجه کودک بیشتر از حد نیاز می‌خورد و به این کار نیز عادت می‌کند.

 

کلام آخر:

قطعا خوب میدانید استفاده از بردگیم ها و بازی هایی که خارج از فضای دیجیتال است، علاوه بر فعال کردن بچه ها، باعث می شود که کانون خانواده گرم تر شود بنابراین پیشنهاد رایاد به والدین خرید بازی فکری است تا اوقات خوشی را در کنار بچه ها سپری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *