مهمترین علل ضعف دانش آموزان در درس انشا

ضعف دانش آموزان در درس انشا می‌تواند به موارد زیادی مرتبط باشد. درس انشا مانند املا نیست که بدون توجه به معنی و ساختار، کلمه‌ها و جمله‌ها نوشته شوند و بتوان در آن نمره خوبی گرفت. انشای خوب نتیجه اندیشه کردن و استفاده از تخیلات و فعالیت ذهنی است که به مراتب دشوارتر است. دانش‌آموزان در این درس می‌بایست علاوه بر درست نوشتن کلمات، جمله‌سازی خوبی داشته باشند و قادر به توصیف کردن اجسام و موقعیت‌ها باشند. به همین دلیل دانش‌آموز برای تقویت مهارت انشا نویسی باید توجه به مناظر و وقایع اطراف را بیاموزند.

وقتی به نوشته‌ها و انشاهای دانش‌آموزان توجه می‌کنیم، متوجه ضعف دانش آموزان در درس انشا می‌شویم. تعداد کمی از آنها قادرند تا پرنده خیال خود را در دنیای بدون مرز تفکر پرواز دهند و احساسات خود را بر روی کاغذ بیاورند.

 

ضعف در درس انشا

 

 

اگر شما نیز دوست دارید از مهم‌ترین دلایلی که باعث این مشکل در دانش‌آموزان شده است باخبر شوید با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

چرا دانش آموزان در درس انشا ضعیفند؟

هدف از زنگ انشا در مدارس این است که دانش‌آموزان در این کلاس با ترکیب آموخته‌های خود مانند املا، توانایی بروز احساسات و به تصور کشیدن وقایع با استفاده از استعاره، تشبیه، مجاز و… توانایی‌های خود را به کار بگیرند و راه ورود ایده‌های جدید و خلاقیت را در زهن خود بازکنند. بارها دیده شده که دانش‌اموزان در توصیف شفاهی یک منظره نسبت به نوشتن آن عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

مهم‌ترین علت‌های صعف دانش آموزان در درس انشا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. جدی گرفته نشدن درس انشا توسط معلمان

در برخی از موارد دیده شده که معلمان دروس دیگر، درس انشا را جدی نمی‌گیرند و از دانش‌آموزان می‌خواهند تا به درس او بیشتر توجه داشته باشند. متاسفانه برخی از دبیران انشا نیز با سهل‌انگاری و گذراندن وقت کلاس، این حس را به دانش‌آموزان القا می‌کنند که درس انشا هیچ ارزشی ندارد و مانند یک زنگ تفریح است.

عدم سختگیری معلم در نمره‌دهی به انشاهای نوشته شده و دادن نمره بالا به دانش‌اموزان نیز باعث می‌شود ارزش کمی برای آن قایل باشند و آن را درس بی‌فایده‌ای بدانند چرا که چیزی از آن یاد نمی‌گیرند و نمره بالایی در آن دارند.

 

ترس از مسخره شدن

 

2. عدم توانایی دانش‌آموز در خواندن انشا در جلوی جمع

یکی از مشکلات رایج دانش‌آموزان در درس انشا نداشتن اعتماد به نفس در دانش‌آموز برای خواندن انشای خود در بربر دوستان و معلم خود است. انتقاد از انشای دانش‌اموز در برابر همه و مسخره شدن به خاظر نوشته‌ها توسط دوستان از مهم‌ترین دلایلی است که دانش‌اموزان از این درس تنفر پیدا می‌کنند و ذوق نویسندگی در آنها کور می‌شود.

 

3. عدم نمره‌بندی درست

شاید شما نیز در گذشته این اعتقاد را داشتید که برای درس انشا نیازی نیست که خیلی زحمت بکشید و می‌توانید به راحتی نمره خوبی کسب کنید. از آنجا که درس انشا مانند دروس حفظی یا محاسباتی دارای یک پاسخ مشخص نیست، نمره‌بندی مشخص و درستی برای آن وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانیم فرق یک انشا با نمره 19 را از انشایی با نمره 20 درک کنیم. این مساله باعث می‌شود تا معلم به اکثر دانش‌آموزان در یک محدوده نمره بدهد و دانش‌آموزان احساس کنند با تلاش بیشتر برای این درس نمره بالاتری کسب نخواهند کرد و زحمت کشیدن برای آن لازم نیست.

 

موضوع برای انشا نویسی

4. عدم تناسب موضوع انتخاب شده با سن دانش آموز

اگر موضوع انشا بر اساس مهارت‌های کسب شده دانش‌آموز تعیین نشود، تاثیر مخربی در مهارت نوشتن انشا و علاقه دانش‌آموز به این درس خواهد داشت. متاسفانه گاهی اوقات معلم، سوژه ای را برای انشا نویسی انتخاب می کند که این سوژه هیچ تناسبی با سن دانش آموز ندارد و همین امر باعث عدم ارتباط گیری درست دانش آموز با این درس میشود.

اگر می‌خواهید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید، حتما و حتما مقاله ” 61 موضوع جالب برای نوشتن انشا؛ بر اساس پایه تحصیلی ” را به صورت کامل مطالعه کنید.

5 دیدگاه برای “مهمترین علل ضعف دانش آموزان در درس انشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *