علل ضعف درس ریاضی در ابتدایی

 

درس ریاضی یکی از مهم ترین دروس در مقطع دبستان است. با توجه به مهم بودن آن، ضعف در این درس، می تواند باعث نگرانی اولیا و دانش آموزان این مقطع شود.

البته که ضعف در درس ریاضی مسئله ای رایج میان دانش آموزان ابتدایی است که بسیاری علت این ضعف مشکل ساز را، نمی دانند.

در ادامه قصد داریم درباره علل ضعف در درس ریاضی در مقطع دبستان و راهکارهایی برای برطرف کردن آن و هدف های آموزش از درس ریاضی صحبت کنیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

3 علت اصلی ضعف در درس ریاضی در مقطع ابتدایی

برای برطرف کردن هر مشکلی در قدم اول باید علت آن را ریشه یابی کرد تا با توجه به شرایط  ازمیان راهکار ها و راه حل های پیشنهادی، مناسب ترین راهکار را انتخاب کرد.

برای رفع ضعف در درس ریاضی در قدم اول باید علت اصلی آن را شناسایی کرد از جمله علت های ضعف در درس ریاضی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مشکلات مربوط به معلمان ابتدایی و مشکلات مربوط به تدریس این درس

به دلیل رشد ذهنی و منطقی در نسل های مختلف دانش آموزان، معلمان باید به موازات رشد ذهنی آن ها، با فراگیری روش های جدید آموزشی و مطالعه کتاب های روانشناسی خود را به روز کرده اما به دلایلی نامعلوم معلمان به این موضوع بسیار مهم توجه چندانی نمی کنند و ارتباط موثر میان دانش آموز و معلم از بین می برند.

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث سرخوردگی یا زدگی از درس ریاضی می شود، سخت گیری های بیجای معلمان است. خوب است بدانیم که هر درسی در جای خود مهم و ضروریست.

تدریس درس ریاضی می تواند با مشکلات زیادی رو به رو باشد چرا که معلم نمی تواند درس را تمام و کمال به دانش آموزان بیاموزد. یادگیری روش های تدریس ابتدایی برای معلمان ابتدایی ضروری است چرا که درس  پیجیده ی ریاضی را باید با روشی آسان و قابل فهم به دانش آموزان ابتدایی تدریس کنند.

گاهی معلم با ایجاد یک تغییر کوچک در گروهبندی‌های کلاسی می‌تواند به تقویت دانش آموزان ضعیف‌تر کمک کند. کودکان از یکدیگر چیزهای زیادی فرامی‌گیرند. تلاش کنید تا در گروهبندی‌ها ترکیب مناسبی از دانش‌آموزان قوی، متوسط و ضعیف را قرار دهید. محیطی را فراهم کنید تا بتوانند به یکدیگر آموزش بدهند و از یکدیگر فرابگیرند.

 

به کارگیری روش های تدریس خلاقانه تاثیر بسیاری در فرایند یادگیری درس ریاضی دارد لذا برای آشنایی با متدهای مختلف آموزش ریاضی ابتدایی کلیک کنید:  انواع روش های تدریس ریاضی ابتدایی

 

علل ضعف درس ریاضی در ابتدایی

مشکلات مربوط به خود دانش آموز

مهم ترین علت ضعف در درس ریاضی مربوط به نارسایی هایی است که در میان دانش آموزان دبستانی پیش می آید. به طور کلی این نارسایی ها در چهار دسته تقسیم می شود:

  • به خوبی دریافت نکردن محتوای آموزشی به دلیل مشکلات دیداری، شنیداری و … .
  • مشکلات تمرکز و عدم دقت
  • مشکلات پایه ای در یادگیری اصول اولیه
  • در ماندگی آموخته شده و ترس از اعداد

 

علل ضعف درس ریاضی در ابتدایی

روان درمانی نیز به عنوان روشی مؤثر در رابطه با تقویت درس ریاضی شناخته می‌شود؛ البته نه در رابطه با تمام دانش آموزان.

یک دسته دانش آموزانی هستند که به خاطر خلقیات شخصی، خاطرات ناخوشایند و … نسبت به درس ریاضی بی‌علاقه‌اند و نمی‌توانند آن را آموزش ببینند.

دسته دیگر دانش‌آموزانی که دچار مشکل اختلال ریاضی هستند. هر دو دسته با استفاده از روان‌درمانی می‌توانند ریشه مشکلات خود را بیابند و وضعیت خود را بهبود دهند. با رفع مشکلات ریشه‌ای، شاهد عملکرد بهتر دانش آموز در درس ریاضی خواهید بود.

 

درماندگی آموخته شده چیست؟

بسیاری از ناتوانی های ما به دلیل یادگیری است نه این که واقعا نمی توانیم؛ یعنی باور می کنیم که ناتوانیم و کنترلی بر محیط خود نداریم. وقتی فردی به کاری مشغول می شود، انتظار نتایج خوب را دارد.

وقتی بین فعالیت و نتیجه رابطه ای دیده نمی شود فرد دچار درماندگی آموخته می شود مانند دانش آموزی که چندین بار با درس خواندن به نتیجه ی مطلوب که نمره ی خوب است نمی رسد

پس به این باور می رسد که هرگز نمی تواند این درس را یاد بگیرد و در شرایطی که می تواند به خوبی درس را فرا بگیرد، عقب نشینی می کند.

 

مشکلات مربوط به خانواده و شرایط خانوادگی:

 

بسیاری از مشکلات دانش آموزان به علت جو خانه و خانواده است که محیطی مناسب را برای دانش آموزان فراهم نمی آورد و در بعضی از مواقع به دانش آموز این باور را می دهد که او در این درس ضعیف است و کاری از دستش بر نخواهد آمد.

راهکارهایی برای رفع ضعف در درس ریاضی در مقطع دبستان

روش های  بسیاری برای رفع مشکلات و ضعف ریاضی وجود دارد اما آنچه حائز اهمیت است راهکار متناسب با مشکل می باشد. در ادامه به ارائه راهکار هار رفع ضعف در ریاضی دبستان می پردازیم.

راهکارهای مربوط به به معلمان ابتدایی و تدریس این درس

با پیشرفت تکنولوژی در همه ی زمینه ها، روش های تدریس ریاضی ابتدایی نیز تغییر زیادی کرده است و فناوری به کمک معلمان آمده تا تدریسی جالب تر و موفق تری داشته باشند. معلمان با گذراندن دوره های مختلف و یاد گرفتن روش های جدید تدریسی می توانند توجه دانش آموزان را بیش از پیش به خود جلب کنند.

علاوه بر آن معلمان باید با مطالعه کتاب های روانشناسی، روش های ارتباطی با دانش آموزان ابتدایی را بیاموزند تا در صورت به وجود آمدن مشکلی بتوانند با رابطه ی گرم و صمیمی شان با دانش آموز، مشکل را حل کنند. 

 

روش های بسیاری وجود دارد که معلمین با بهره‌گیری از آنها می توانند میزان بازدهی یادگیری دانش آموزان را در درس ریاضی افزایش دهند ضمن انکه جذابیت یادگیری ریاضی را افزایش دهند و باعث علاقه مندی دانش‌آموزان به درس ریاضی شوند. از روش های موثر در این امر می توان موارد زیر را نام برد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک نمایید.

 

علل ضعف درس ریاضی ابتدایی

 

راهکارهایی در مورد مشکلات دانش آموزان

  • گوش و چشم دانش آموزان باید با چک آپ های منظم بررسی شود تا در صورت به وجود آمدن مشکلی خاص، سریعاً برطرف شود تا در روند یادگیری دانش آموزان، مشکلی ایجاد نکند.
  • اگر دانش آموزی مشکل تمرکز دارد، با یادگیری چند تکنیک ساده ی تمرکز، مشکل او برطرف خواهد شد.
  • اگر دانش آموزی مشکل در اصول پایه ای درس ریاضی دارد، با یادگیری مجدد اصول اولیه، به راحتی می تواند این درس را یاد بگیرد.
  • معلمان و اولیا باید به دانش آموزان اعتماد به نفس بدهند و به آن ها تلقین کنند هر چند که شاید فراگیری درس ریاضی در ابتدا سخت و دشوار به نظر بیاید، اما شما توانایی یادگیری چنین درسی را داری.

مشکلات مربوط به خانواده و شرایط خانوادگی

اعضای یک خانواده تا جایی که می توانند، باید محیطی آرام را برای درس خواندن و یادگیری دانش آموزان به وجود بیاورند.

البته علاوه بر محیط آرام برای درس خواندن، دانش آموزان نیاز دارند که از جانب خانواده درک و حمایت شوند. خیلی از اوقات خانواده‌ها با مشاهده ضعف ریاضی فرزند خود، بدون اطلاع درباره اینکه عوامل بسیار متعددی می‌تواند روی درس ریاضی او اثر بگذارد، او را با سایر افراد مقایسه می‌کنند.

امکانات و محیطی را که برای او فراهم کرده‌اند به رخش می‌کشند و موجب تخریب شخصیتی کودک می‌شوند. بهتر است خانواده تا جای ممکن اطلاعات خود را در این زمینه تقویت کند و با درکی همه‌جانبه به دنبال ریشه مشکل فرزند خود باشد تا بتواند آن را حل کند.

گاهی، تمرکز بر روی کارهایی که کرده‌ایم، ما را از کارهایی که باید انجام دهیم غافل می‌کند.

 

هدف های آموزش درس ریاضی که هیچ کس به شما نمی گوید

یکی از دلایل بی علاقگی دانش آموزان به درس ریاضی، بی توجهی به اهداف آموزش آن است. دو تا از مهم ترین هدف های آموزش این درس:

  • هدف آموزشی: دانش آموزان با یادگیری تکنیک های محاسبه ای می توانند تا حدی مشکلات روزمره زندگی خود را حل کنند.
  • هدف پرورشی: مهم ترین هدف از آموزش درس ریاضی، در مقطع دبستان هدف پرورشی است که دانش آموزان با تفکر کردن درباره ی راه حل مسئله، بتوانند در آینده با قرار گرفتن در موقعیت های جدید و رو به رو شدن با مسائل و مشکلات جدید، از پس آن ها به خوبی بربیایند.

 

روش های متعددی برای بهبود عملکرد دانش آموزان در فراگیری درس ریاضی در مقطع دبستان وجود دارد، اگر در جستجوی راهکارهای کارآمد تقویت درس ریاضی در فرزندان یا دانش آموزان خود هستید کلیک کنید: روش های تقویت ریاضی ابتدایی 

 

ضعف در درس ریاضی

 

به علت اهمیت ریاضی در مقطع دبستان، ضعف در درس ریاضی مسئله ای بسیار نگران کننده ای برای اولیا و معلمان خواهد بود؛ اگر دانش آموز شما دچار ضعف در درس ریاضی است؛ ابتدا با ریشه یابی درست دلیل ضعف او را پیدا و با راهکارهای ارائه شده آن را به نقطه ی قوت تبدیل کنید.

3 دیدگاه برای “علل ضعف درس ریاضی در ابتدایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *