اصول طراحی بازی فکری

بازی های فکری در سال های اخیر بازخورد خوبی داشته اند. اما شاید بپرسید چگونه می شود یک سرگرمی که فکری باشد طراحی کرد؟ در حقیقت باید گفت هر کسی که ایده خوبی داشته باشد می تواند یک بازی خلق کند، اما حتما اصول و مراحل طراحی بازی فکری را باید رعایت نماید.

طراحی بازی فکری، خود با انتخاب یک موضوع اصلی یا ایده اصلی شروع می شود که رویدادهای آن را هدایت می کند.

تمرکز اصلی شما روی مکانیزم بازی به گونه ای که منطقی باشد و بازیکنان را علاقه‌مند کند، می باشد. هنگامی که تمام جزئیات مهم در دسترس قرار گرفتند، می توانید نمونه اولیه بازی خود را تولید و آزمایش فاز اول را شروع کنید تا مشاهده گر پیشرفت خود در طراحی باشید. برای پاسخ به این سوال که چگونه بازی فکری طراحی کنیم ؟ با ما همراه باشید

تا پایان این مقاله همراه رایاد باشید تا به مراحل طراحی یک بازی جذاب و فکری بپردازیم.

 

طراحی بازی فکری

 

اگر بازی های فکری کارتی را دوست دارید برای مشاهده و خرید انواع آنها تنها باید بر روی لینک بازی های کارتی کلیک نمایید.

 

مراحل طراحی بازی فکری جذاب

1. رسیدن به یک ایده اولیه

با یک موضوع خاص رو به رو شوید. اغلب بازی‌های فکری حول یک فرضیه یا ایده محوری هستند که به تعیین چگونگی انجام اقدامات و تعیین نقش بازیکن کمک می‌کند. هنگام ایجاد تم، لیستی محتوای مورد علاقه خود را تهیه کنید.

برخی از رایج‌ترین موضوعات بازی‌های فکری عبارتند از: سفر فضایی، ماجراجویی قرون‌وسطایی، جادو و موجودات فراطبیعی مثل خون‌آشام‌ها و گرگ نماها.

برای مثال ” ریسک ” یک کمپین استراتژی نظامی است که در آن بازیکنان برای غلبه بر سلطه جهانی رقابت می‌کنند.
از بازی‌های دیگری که لذت می‌برید، الهام بگیرید. توجه خود را به نحوه انجام این سرگرمی معطوف کنید.

 

2. تعیین هدف

هدف نهایی بازی را تعیین کنید زیرا معمولا هدف اولیه یک تفریح با مفهوم آن پیشنهاد می‌شود.
بازیکنان چگونه برنده می‌شوند و برای پیروزشدن چه باید بکنند؟ لازم است قبل از حرکت به سمت فرموله کردن قوانین، هدفی در ذهن داشته باشید.

به طور مثال اگر بازی شما با دزدان دریایی سر و کار داشته باشد، هدف پیدا کردن و کشف یک ذخیره گنج مدفون در مقابل بازیکنان دیگر است.

 

3. نوشتن قوانین و روند بازی

شرحی کوتاه از بازی خود بنویسید. در توضیحات، ابتدای بازی را خلاصه و مشخص کنید که بازیکنان سعی دارند به چه چیزی دست یابند.

 

4. انتخاب سبک

کمی فکر کنید که کدام روش برای بازی شما بهتر خواهد بود. سعی کنید سبکی را برگزینید که متناسب با موضوعی باشد که انتخاب کرده‌اید.
تلاش نمایید تا پیچیدگی بازی فکری را به محدوده سنی بازیکن خود اختصاص دهید.

 

ساخت بازی

 

آیا می‌دانید بردگیم چیست؟

اصول طراحی بازی فکری؛ چگونه بازی فکری طراحی کنیم؟

1. مجموعه‌ای از قوانین را تدوین نمایید. با هدف بازی شروع کنید و به عقب برگردید تا ببینید بازیکنان باید چه کاری انجام دهند. در حالت ایده‌آل قوانینی که ایجاد کرده اید باید ساده، منطقی و سازگار باشند تا این سرگرمی هر بار با نتایج متفاوت انجام شود.

در بسیاری از گیم برد‌های کلاسیک، مانند بازی فکری راز جنگل، بازیکنان تاس می‌اندازند و به تعداد آن‌ها، حرکت می کنند.

در آغاز قوانین را بسیار ساده و ابتدایی نگه دارید. کم کم می توانید سیستم قانونی خود را با افزودن اهداف ثانویه، رویدادهای تصادفی یا مجازات برای تصمیمات ضعیف، پیچیده تر کنید.

2. مشخص کنید که این سرگرمی چند بازیکن خواهد داشت. بیشتر بازی های فکری برای 2 الی 4 بازیکن طراحی شده اند ، اما اگر قوانین ساده و کارت ها یا قطعات کافی برای دور زدن وجود داشته باشد، ممکن است برای حداکثر 6 نفر شرکت کننده نیز مناسب گردد.

به خاطر داشته باشید که هرچه تعداد بازیکنان بیشتر شود، کار طراحی بازی فکری دشوارتر خواهد بود.

3. تصمیم بگیرید که در بازی از چه نوع اشیایی استفاده خواهد شد. بسته به موضوع و مکانیزم خاص ، ممکن است بازی شما به بازیکنان ، کارتها ، تاس یا مهره نیاز داشته باشد.

انتخاب اینکه از چه نوع اقلامی برای انجام اقدامات مختلف استفاده می شود ، در نهایت به خود شما بستگی دارد. با این حال ، بهترین کار این است که از لوازمی استفاده کنید که برای دستیابی به هدف بازی بسیار کاربردی باشد.

4. اکنون که ایده ای درباره چگونگی بازی به دست آوردید، شکل دقیق آن را تصور و نقشه کلی را طراحی کنید. فضاها را ترسیم کرده و مکان های بازی قطعات مهم، نقاط شروع و پایان و نحوه تعامل بازیکنان را مشخص نمایید. در پایان، یک طرح اصلی برای بازی خود خواهید داشت.

ساده ترین تخته های بازی، برای هدایت حرکت بازیکنان وجود دارد، به محض اینکه ایده ای به ذهن شما خطور کرد ، نسخه خام صفحه بازی خود را روی کاغذ بکشید.

 

مراحل طراحی بازی فکری

 

 

اگر علاقه مند به انواع بازی های رومیزی با سبک های متفاوت هستید، جهت آشنایی با بردگیم های متنوع بر روی لینک خرید بازی فکری کلیک کنید.

تکمیل برنامه ریزی برای طراحی بازی فکری

1. مهم ترین بخش در مراحل طراحی بازی فکری انتخاب اسم است.

عنوان بازی شما باید با موضوع اصلی آن گره بخورد. ایده های مختلف را امتحان کنید و ببینید کدام یک مناسب‌تر است.

نام ایده آل باید کمتر از 5 کلمه داشته و انتخابی مبتکرانه باشد که در ذهن بازیکن باقی بماند.
برای انتخاب نام وقت خود را کامل بگذارید، این کار می تواند یکی از سخت ترین و غالباً نهایی ترین قسمت های فرآیند طراحی باشد.

2. یک نمونه اولیه بسازید.

از کارتن ضایعات برای طرح اولیه تخته بازی استفاده و اشیا بداهه را به قطعات بازی تبدیل کنید. اگر بازی شما شامل کارت است ، آن را خودتان روی کاغذ یا کارتن بکشید.

نمونه اولیه بازی فکری شما نباید فانتزی باشد. آنچه شما نیاز دارید یک ماکت سریع است که به شما امکان می دهد یک ضربه بزنید و ببینید که چگونه کار می کند.

زیاد نگران ظاهر نمونه اولیه خود نباشید. چیزی که در این مرحله مهم است این می باشد که آیا بازی جذابیت لازم را دارد یا خیر؟
اگر جدی هستید که بازی خود را به واقعیت تبدیل کنید، مواد خود را به یک چاپخانه سفارشی ارسال کنید تا به صورت حرفه ای چاپ شود. قیمت نسخه اولیه بازی بسته به اجزای مختلف مورد نیاز متفاوت خواهد بود.

3. بازی خود را تست نمایید.

 پس از داشتن نمونه اولیه، چند دوست قابل اعتماد را به منزل خود دعوت کنید. بعد از هر دور بازی، در مورد اینکه چه چیزی مفید است و چه چیزی جذاب نیست صحبت و آنها را تشویق نمایید تا نظرات خود را در مورد چگونگی بهبود بازی به اشتراک بگذارند.

درباره بازخوردی که می گیرید ، یادداشت های مفصلی انجام دهید. مطمئن شوید که بازیکنان شما افرادی هستند که می توانید به آن ها اعتماد کنید تا نظر بی طرفانه و منصفانه بدهید.

به جای اینکه به آزمایش کنندگان خود در مورد نحوه بازی اطلاعات عمیقی بدهید، این قوانین را بنویسید و ببینید آیا خودشان می توانند آن ها را تشخیص دهند؟ به این ترتیب ، خواهید فهمید که دستورالعمل های شما منطقی است یا نه.

به منظور انتقاد مفیدتر ، سوالات خاصی بپرسید. مانند”چگونه بازی فکری طراحی کنیم” ، “آیا قوانین اساسی منطقی بود؟” ، “آیا چیزی وجود داشت که شما را در مورد مکانیزم بازی گیج کند؟” ، یا “چه چیزی باعث لذت بیشتر این بازی شده است؟ “

 

چگونه بازی فکری طراحی کنیم

 

بیشتر بخوانید: پرفروش ترین بازی فکری در ایران

 

4. برای بهترشدن نسخه بعدی تلاش کنید.

انتقاداتی را که از آزمایش بازی دریافت کرده اید، همراه با مشاهدات خود در نظر بگیرید و از آنها به عنوان راهنما برای ادامه کار استفاده نمایید. با هر ویرایش، بازی شما بهتر و بهتر می شود.

بعد از انجام چند تغییر، گروه آزمایش بازی خود را دوباره جمع کنید و ببینید نظر آن ها درباره نسخه جدید چیست؛ طراحی بازی فکری تخته‌ای منحصر به فرد و ابتکاری روندی آهسته دارد، پس عجله را کنار بگذارید.

5. بازی رومیزی خود را در اختیار یک شرکت بازی سازی قرار دهید.

توصیف تقریبی که هنگام خلق مفهوم بازی خود نوشتید را در یک صفحه حرفه ای اصلاح نمایید.

مهم ترین مضامین و مکانیزم های گیم پلی را حتماً برجسته کنید و یادداشتی بنویسید که باعث می شود بازی شما نسبت به تعداد بیشماری از بازی های دیگر متفاوت باشد، سپس زمین خود را به همراه نمونه اولیه و قابل پخش، به بخش توسعه شرکت ارسال کنید؛ اگر به اندازه کافی نوآورانه باشد ، ممکن است با پیشنهادی دوباره به شما مراجعه نمایند.

تولیدکنندگان بازی وقت ندارند هر یک از مطالب را به طور عمیق بررسی کنند. بنابراین مهم است که شما یک نمونه اولیه کاملاً کاربردی برای آنها ارسال کنید.

کلام آخر

اگر شما یک ذهن خلاق و ایده پرداز دارید با دونستن اصول و مراحل طراحی بازی فکری خیلی روان تر و با گذاشتن یک زمان اختصاصی می توانید انواع بازی های فکری جذاب را طراحی کنید و دیگران را علاقمند به آن سرگرمی نمایید.

فقط فراموش نکنید که حتما چندین بازی فکری مشابه آن چه در ذهن خود دارید را مشاهده و نقاط ضعف و قدرت آن را بررسی کنید تا قوی ترین سرگرمی ذهنی را بسازید.

برگرفته از مقاله How to Design a Board Game

9 دیدگاه برای “اصول طراحی بازی فکری

  1. امیر گفته:

    سلام من طی ۲ هفته یک بازی فکری تخیلی ساختم به این فکر افتادم که حالا که تخیلیه چه وسایلی باید باشه و این که کدوم شرکت بازی سازی بهتره

  2. امید خاکدان نیا گفته:

    برای تولید یا ساخت بازی هایی مثل منچ یا روپولی از چه نرم افزاری استفاده کنیم منظور بازی کامپیوتری

  3. آ.احسانی گفته:

    سلام و وقت بخیر. بسیار مطلب مفیدی بود و ترجمه‌ی خوبی داشت. فقط لینکی که به عنوان رفرنس گذاشتید که نوشتید برگرفته از مقاله‌‌ی how to design a board game آدرس اشتباهی دارد و هیچ سایتی را باز نمی‌کند. اگر ممکن است لینک صحیح رفرنس را بفرمایید ممنون میشوم.

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      لینک مقاله مورد نظر گذاشته شد میتونید استفاده کنید.
      ممنون از توجه شما، موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *