معرفی 4 تا از بهترین فیلم های آموزشی ابتدایی

فیلم آموزشی عبارت است از فیلمی که با هدف انتقال اطلاعات و مفاهیم آموزشی به سایر افراد تولید می شود. با پیشرفت تکنولوژی و با به کارگیری آن در حوزه آموزش، فیلم های کمک آموزشی به عنوان یک ابزار سمعی و بصری آموزشی شناخته شدند. در این مقاله قصد داریم 4 مورد از این فیلم های آموزشی ابتدایی را شرح دهیم .

طبق تحقیقات انجام شده، به طور معمول دانش آموزان 70 درصد اطلاعات خود را از محیط اطراف به صورت تصویری دریافت می کنند ضمن آنکه چیزهایی را که می بینند و می شوند خیلی راحت تر و مدت زمان بیشتری به خاطر می سپارند. لذا استفاده از فیلم های آموزشی که ترکیبی ازعناصر صوتی و تصویری هستند ابزار مناسبی برای آموزش و یادگیری می باشند.

در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا و شدت یافتن آن اهمیت استفاده از فیلم های آموزشی به عنوان راهی برای همگام شدن و پیش رفتن با آموزش مجازی علی الخصوص در مقطع ابتدایی چندین برابر شده است. استفاده از فیلم های آموزشی این فرصت را به دانش آموزان می دهد که با وجود تعطیلی مدارس از درس خواندن غافل نشوند و فرایند یادگیری خود را تکمیل کنند.

 

فیلم آموزشی ابتدایی

 

اولیا به عنوان همراهان همیشگی دانش آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی با گنجاندن فیلم های آموزشی در برنامه ی درسی آنان می توانند سرعت و کیفیت یادگیری دانش آموزان را بهبود بخشند. در ادامه قصد داریم به بررسی بهترین فیلم های آموزشی ابتدایی بپردازیم .

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید 

بهترین فیلم های آموزشی ابتدایی

بهترین فیلم های آموزشی ابتدایی، فیلم هایی هستند که بتوانند مفاهیم و مباحث درسی را با به کارگیری محتوای دیداری و شنیداری با کیفیت به دانش آموزان انتقال دهند. بیش از 50 درصد یادگیری دانش آموزان از طریق آنچه که می بینند و می شنوند اتفاق میفتد، به همین دلیل است که به راحتی جزئیات یک فیلم سینمایی رو بازگو می کنند ولی از بازگو کردن مطالب درسی موجود در کتابهایشان عاجز هستند.

به همین دلیل فیلم های آموزشی یکی از پرکاربردترین منابع برای آموزش می باشد به ویژه برای دانش آموزان ابتدایی که شاید برقراری ارتباط با کتاب برای آنها دشوار باشد.

 

فیلم آموزشی پایه ابتدایی

 

بارزترین ویژگی فیلم های آموزشی این است که سبب ایجاد علاقه در امر یادگیری می شود. آموزش در محیطی شاد، ارائه مطالب آموزشی به صورت خلاقانه، انتقال مفاهیم آموزشی به صورت غیر مستقیم از جمله ویژگی های بهترین سی دی های آموزشی ابتدایی و فیلم های آموزشی می باشند.

 

از جمله بهترین فیلم های آموزش ابتدایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.رهپویان

مجموعه فیلم های آموزشی رهپویان دانش و اندیشه ارئه دهنده ی محتوای آموزشی غنی می باشند که با به کارگیری متد های آموزشی نوین توسط اساتید مجرب بستر آموزشی مناسبی را برای یادگیری موثر دانش آموزان فراهم می آورند.

برخی از ویژگی های فیلم های آموزشی رهپویان شامل موارد زیر می باشد

  • تدریس توسط معلمان مولف کتب کمک درسی
  • آموزش فعال با ایجاد تعامل با دانش آموزان حل تمرینات مختلف در پایان هر فصل از کتاب
  • پویا نگه داشتن دانش‌آموزان با ارائه مثال و حل تمرین
  • آموزش مفهومی و خط به خط تمامی دروس
  • طبقه بندی تمام مباحث برای یادگیری بهتر، آموزش مطابق با سرفصل های کتاب درسی

 

فیلم اموزشی ابتدایی رهپویان

2.علوم فندق

مجموعه سی دی های علوم فندق ارائه دهنده ی فیلم های آموزش علوم پایه ابتدایی می باشند. این مجموعه با به کارگیری شخصیتی با مزه و کارتونی موفق به ایجاد فضای آموزشی پویا و شادی برای دانش آموزان شده است. علوم فندق با تولید محتوای آموزشی خلاقانه و ارائه مباحث به شیوه ای ساده سبب یادگیری و درک هر چه بهتر مفاهیم علوم شده است.
هدف این مجموعه از فیلم های آموزشی قابل درک و ملموس کردن و فهم آسان مباحث علوم پایه برای دانش آموزان می باشد.

برخی از ویژگی های فیلم آموزشی علوم فندق به شرح زیر می باشد:

  • محتوای آموزشی دروس علوم پایه ی ابتدایی
  • بررسی و آموزش مباحث مختلف علوم در بخش های فیزیک، شیمی، زمین شناسی، بهداشت و بدن انسان
  • بررسی تمام آزمایش‌های علوم در قالب انیمیشن
  • دارای برنامه خودآزمایی جهت سنجش یادگیری دانش‌آموز
  • انجام آزمایش‌های خلاقانه و تفهیم مطالب درسی
  • آموزش مفهومی و غیر مستقیم مطالب درسی
  • محیط آموزشی پویا

 

فیلم آموزشی ابتدایی علوم فندوق

3.لوح دانش

فیلم های آموزشی لوح دانش با هدف ارتقای سطح علمی و کیفیت آموزش به تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری جذاب برای دانش آموزان پایه ی ابتدایی پرداخته است. لوح دانش با ایجاد فضاسازی محیط آموزشی پویا مطالب درسی را به صورتی تاثیرگذار به دانش آموزان انتقال می دهد و فرایند یادگیری را برای دانش آموزان آسان می سازد و به همین دلیل منجر به علاقه مندی دانش آموزان به درس می شود. فیلم های آموزشی لوح دانش شامل تدریس کامل دروس توسط معلمین با تجربه و کارآزموده می باشد ضمن آنکه آموزش مفاهیم کتاب درسی و حل تمرین های مهم کتاب را نیز پوشش می دهد. این مجموعه از تاثیر بازی برفرایند یادگیری غافل نشده و بخشی از مطالب درسی را در قالب بازی ارائه می دهد.

از دیگر ویژگی های این فیلم آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش همراه با دست ورزی
  • استفاده از وسایل کمک آموزشی در حین تدریس
  • توضیح ، تمرین و تکرار نکات مهم درس در قالب بازی
  • تدریس توسط اساتید با تجربه، مطرح وآشنا به اصول آموزش ابتدایی
  • محیط آموزشی شاد و کودکانه
  • تدریس مطالب آموزشی مطابق با سرفصل کتاب
  • تثبیت مفاهیم آموزشی از طریق تکرار و تمرین

 

فیلم آموزشی ابتدایی لوح دانش

4.مدرسه من

از جمله فیلم های کمک آموزشی می توان به مجموعه فیلم های مدرسه من اشاره کرد.مجموعه فیلم های آموزشی مدرسه من با هدف دسترسی آسان و سریع دانش آموزان به مطالب درسی علاوه بر سی دی های حاوی فیلم های کمک آموزشی به ارائه فیلم های آموزشی در قالب فلش مموری پرداخته است .فلش مموری مدرسه من شامل محتوای آموزشی در قالب فیلم می باشد که با بیانی ساده و جذاب به ارائه مطالب درسی به صورت مفهومی می پردازد.

از جمله ویژگی های فیلم های آموزشی مدرسه من می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تدریس مطالب درسی مطابق با سرفصل های کتب درسی
  • آموزش مفاهیم به زبان ساده و قابل فهم
  • کیفیت بالای صوتی و تصویری ویدیو های آموزشی
  • دسترسی سریع به فیلم ها با استفاده از فلش مموری
  • تدریس توسط اساتید با تجربه
  • به کارگیری شیوه های نوین تدریس

 

ویدیو آموزشی مدرسه من

 

سخن آخر

 
در حال حاضر نه تنها دانش آموزان بلکه معلمین نیز از فیلم های آموزشی برای ایجاد خلاقیت در تدریس مجازی خود استفاده می کنند و بازخورهای مثبتی از آن دریافت کرده اند. ضمن آنکه فیلم های آموزشی این قابلیت را دارند که برای چندین بار می توان آنها را مشاهده کرد که همین امر منجر به تثبیت مفاهیم درسی و نهادینه شدن مطالب در ذهن دانش آموزان می شود.

فیلم های آموزشی بخشی از سیستم آموزشی شده اند و نمی توان تاثیرگذاری آنها بر امر آموزش را نادیده گرفت چه بسا با انتخاب بهترین فیلم آموزشی می توان بهترین نتیجه را کسب کرد.

امیدوارم از مطالعه این متن لذت برده باشید و اطلاعات کافی درباره ی بهترین فیلم های آموزشی ابتدایی را بدست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *