آنچه در مورد مجلس شورای دانش آموزی باید بدانید!

مجلس شورای دانش آموزی تشکلی ۱۵۰ نفره از نمایندگان دانش آموزان سراسر کشور است که گرد هم می‌آیند تا پلی میان قشر دانش آموز و مدیران تصمیم گیرنده در دستگاه آموزش و پرورش کشور باشند. در واقع این مجلس، تمرینی عملی برای پیشبرد اصول و معیارهای مردم‌سالاری است و دانش‌آموزان را از نظر سیاسی و اجتماعی برای اداره جامعه فردا آماده می‌کند.

اگر میخواهید در مورد اختیارات و اقدامات این مجلس بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب با رایاد همراه باشید.

 

تعداد اعضای مجلس شورای دانش آموزی

تعداد اعضای انجمن  شورآی دانش آموزی معمولا متشکل از ۷۵ نماینده دختر و ۷۵ نماینده پسر است. در این میان، ۴ نفر از نمایندگان از اقلیت‌های مذهبی انتخاب شده و در مجلس شورا حضور پیدا می‌کنند.
تعداد ۲ نفر نیز از دانش آموزان محصل در مدارس ایرانی خارج از کشور عضو این مجلس می‌شوند. به علاوه، در این مجلس برای هر یک از استان‌ها سهمیه‌ای در نظر گرفته می‌شود که تعیین آن نیز به دبیرخانه انجمن  شورآی دانش آموزی محول شده است.

 

نمایندگان مجلس شورای دانش آموزی

 

اعضای مجلس شورای دانش آموزی چگونه انتخاب می‌شوند؟

اعضای مجلس  دانش آموزی در طی سه مرحله و از میان نمایندگان منتخب شورای دانش آموزی انتخاب می‌شوند. گزینش اعضای مجلس در ابتدا از انتخابات شورای  دانش آموزی برگزارشده در مدارس آغاز می‌شود. به عبارتی، پس از اتمام انتخابات شورای دانش آموزی در مدارس و مشخص شدن نمایندگان شورا، هر یک از مدارس یکی از نمایندگان شورای خود را به منطقه معرفی می‌کنند. در ادامه از میان دانش آموزان معرفی‌شده نیز نماینده‌ای به استان معرفی می‌شود. در واقع، مرحله استانی آخرین گام از مراحل انتخابات اعضای این  مجلس است.

 

لازم به ذکر است که گزینش نمایندگان مجلس شورای  دانش آموزی بر اساس جمعیت هر استان و متناسب با سهمیه تعیین شده از جانب دبیرخانه انجمن شورآی دانش آموزی انجام می‌شود.

 

انتخابات مجلس شورای دانش آموزی

 

اختیارات و وظایف مجلس شورای دانش آموزی

نمایندگان  انجمن شورای دانش آموزی  پس از انتخاب شدن در سه مرحله‌ای که پیش‌تر اشاره کردیم، مسئولیت‌های به مراتب سنگین‌تری نسبت به اعضای شورای دانش آموزی مدارس عهده‌دار می‌گردند.

در حقیقت، اعضای  این مجلس  موظف هستند تا پس از بررسی مشکلات کلی مدارس کشور و مسائل مختلف مربوط به دانش آموزان به بحث و تحلیل آن‌ها به همراه دیگر اعضای مجلس بپردازند. سپس با هم‌فکری یکدیگر راه‌کارهای مورد نظر خود را مطرح کرده و با مسئولین مربوطه در میان می‌گذارند. در ادامه انتظارات خود را به گوش مسئولین رسانده، پاسخی مناسب و به موقع از آنان درخواست می‌کنند.

نکته قابل توجه در جلسات مجلس  این است که در تمامی نشست‌های مجلس، مقامات عالی کشوری و مسئولین آموزش و پرورش نیز حضور به هم می‌رسانند.

 

 

از جمله دیگر وظایفی که مجلس  دانش آموزی بر عهده دارد،‌ می‌توان به لزوم اظهار نظر درباره لایحه‌ها و پیش‌نویس‌های طرح‌های مطرح‌شده در شورای عالی آموزش و پرورش یا مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دانش آموزان، مدارس و مسائل تحصیلی آنان اشاره کرد. همچنین اعضای مجلس  دانش آموزی موظف هستند تا بحث‌هایی مانند لزوم مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های مختلف مدارس را در جلسات مجلس مطرح کنند.

به علاوه، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، تمامی مصوبات مجلس دانش آموزی بدون کم و کاستی باید به اجرا در آیند؛ از همین رو نمایندگان انجمن شورآی دانش آموزی موظف هستند تا توجه کافی در رابطه با مصوبات خود داشته باشند تا با درایت لازم مسائل دانش آموزان را به درستی مطرح کرده و راه‌حل‌های کاربردی برای آن‌ها ارائه دهند.

 

کمیته‌های مختلف شورای دانش آموزی

شوراهای دانش آموزی برای جلب مشارکت سایر دانش آموزان در امور مختلف مدرسه، تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری آنان و همچنین شرکت همه دانش آموزان در فرایند تصمیم‌گیری کمیته‌های مختلف دانش آموزی را تشکیل دادند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  •  کمیته قرآن و معارف
  • کمیته فرهنگی ادبی
  • کمیته سیاسی اجتماعی
  • کمیته ورزشی
  • کمیته علمی آموزشی
  • کمیته پشتیبانی یا مالی و اداری
  • کمیته هنری تبلیغی
  • کمیته انضباطی
  • کمیته تعاون
  • کمیته بهداشت

 

مجلس شورای دانش آموزی

 

هر یک از اعضای شورا مسئولیت برپایی یک یا چند کمیته، اجرای وظایف مربوطه و فعالیت در میان دانش آموزان را عهده‌دار می‌شوند. هر یک از این کمیته‌ها امکان حضور دانش آموزان و فعالیت آنان در امور مختلف مدرسه را بر اساس علایق و استعداد آن‌ها فراهم می‌کند.

در عین حال مسئولین کمیته‌ها نیز می‌توانند دیدگاه‌ها و نظرات دانش آموزان را به شورای دانش آموزی انتقال داده و به این طریق اعضای شورا آن‌ها را در سطوح مختلف برنامه‌های مدرسه اعمال نماید. به علاوه، این کمیته‌ها به منظور اجرای هر چه بهتر وظایف خود بهتر است که با سایر تشکل‌ها و گروه‌های دانش آموزی تشکیل ‌شده در مدرسه نیز هماهنگ باشند.

امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

1 دیدگاه برای “آنچه در مورد مجلس شورای دانش آموزی باید بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *