محصولات کمک آموزشی مدارس ابتدایی

امروزه والدین برای فرزندان خود خواهان بهترین خدمات و محصولات هستند. این موضوع باعث می‌شود که رقابت تنگاتنگی بین مدارس وجود داشته باشد و مدارس به استفاده از محصولات کمک آموزشی از خود اشتیاق نشان دهند. از طرفی به دلیل کمبود وقت والدین امروزی و شاغل بودن آنها، امکان کنترل مستقیم و زیاد فرزندان مقدور نیست.

این موضوع باعث شده که مدارس با استفاده از تکنولوژی و روش‌های نوین آموزش، علاقه و عملکرد دانش‌آموزان را به دروس مدرسه افزایش دهند و امکان نظارت ساده و از راه دور را نیز برای والدین فراهم کنند. اگر می‌خواهید بهترین و موثرترین لوازم کمک آموزش مدارس را بدانید با ما همراه شوید.‌

 

کمک آموزشی مدرسه

 

کاربرگ؛ بهترین روش برای مرور درس‌های هفته

یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتقاء سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان، کاربرگ دبستان یا همان پیک آدینه است. اگر بخواهیم در بیانی ساده این ابزار کمک آموزشی را به شما معرفی کنیم باید بگوییم که کاربرگ دبستان عبارت است از مجموعه‌ای از نمونه سوالات مناسب از مباحث درسی‌ای که در همان هفته به دانش‌آموز تدریس شده است.

سوالاتی که در کاربرگ طراحی می‌شود عبارت است ازتمام درس‌های موجود اعم از ریاضی، علوم، فارسی و… و تنها به یک یا چند درس خاص نمی‌پردازد. به همین دلیل است که برخی از این کاربرگ به عنوان پیک آدینه یاد می‌کنند. زیرا به دانش‌آموز کمک می‌کند تا در روزهای تعطیل آخر هفته خود به راحتی تمام مباحثی که در طول هفته یاد گرفته است را دوره کند، اشکالات خود را پیدا کرده و برای رفع آن در هفته آینده به معلم مراجعه کند.
این موضوع باعث می‌شود که معلم و والدین از میزان تسلط او در درس‌های آموزش داده شده در هفته گذشته و اشکالات او باخبر باشند و برای رفع آن اقداماتی صورت گیرد.

چرا دانش‌آموزان باید از کاربرگ استفاده کنند؟

از آن جایی که سوالات پیک آدینه در ابتدا به وسیله معلمان در پایان هفته طرح می‌شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت، شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که استفاده از کاربرگ چه الزامی دارد و چرا باید آن را جایگزین سوالات طرح شده معلم کنیم؟ مهم‌ترین دلایل الزام جایگزینی کاربرگ دبستان عبارتند از:

  • طراحی سوالات بدون دخالت سلیقه شخصی معلم
    اگر سوالات پیک آدینه به وسیله معلم مربوطه طراحی شود ممکن است که نوع سوالات به سمت و سویی پیش برود که در کلاس خود بیشتر به آنها پرداخته یا از تسلط کامل دانش‌آموزانش بر آن آگاهی دارد. البته ممکن است این موضوع برعکس نیز اتفاق بیفتد و معلم تصمیم بگیرد سوالاتی را مطرح کند که بالاتر از سطح کلاس است و دانش‌آموزان آشنایی زیادی با آن ندارند. در حالی که این موضوع به هیچ عنوان در هنگام استفاده از کاربرگ دبستان اتفاق نمی‌افتد.
  • طرح سوال از سطح ساده تا دشوار
    سوالات کاربرگ ابتدایی به گونه‌ای است که تمام مباحث از ساده تا دشوار را در بر می‌گیرد تا دانش‌آموز برای انجام آن انگیزه داشته باشد و از حل آن کلافه نشود.
  • امکان ارزیابی عملکرد معلم
    با استفاده از سوالاتی که به وسیله شخص معلم طراحی نشده است می‌توان عملکرد واقعی معلم و میزان اثربخشی تدریس او را ارزیابی کرد.
  • امکان ارزیابی یادگیری دانش‌آموز با معیارهای استاندارد
    از آن جایی که اکثر والدین آگاه و نگران تمایل دارند که میزان یادگیری فرزندشان را بررسی کنند، استفاده از کاربرگ ابتدایی این فرصت را به آنها می‌دهد تا یادگیری فرزندشان را از دور رصد کنند و توانایی بالای مدرسه و معلم بر آنها ثابت شود.
  • امکان مقایسه دانش‌آموز با دانش‌آموزان مدارس دیگر
    سوالات استاندارد کاربرگ باعث می‌شود که اطلاعات درست و واقعی به والدین داده شود و از آن جایی که این سوالات در تمام مدارس یکسان است والدین می‌توانند به راحتی و با صرف هزینه‌ای کم، سطح درسی فرزند خود را با دانش‌آموزان مدارس دیگر نیز بررسی کنند و از انتخاب مدرسه فرزند خود و سطح بالای علمی آن اطمینان حاصل کنند.
  • رهایی از مشکلات طرح سوال و چاپ
    طراحی سوالات به وسیله معلم و چاپ و تکثیر آن می‌تواند معلم و مدرسه را با مشکلات و مسائلی اعم از طرح سوال به صورت هفتگی و مشکلات تایپ و تکثیر مواجه کند که در صورت استفاده از کاربرگ دبستان این مشکل به طور کامل حذف خواهد شد.
  • کاهش هزینه‌های چاپ و تکثیر
    از آن جایی که سوالات کاربرگ در تعداد بالا چاپ می‌شود هزینه‌های تولید آن به شدت کاهش پیدا می‌کند که در مقایسه با چاپ سوال به صورتی که در گذشته مرسوم بود بسیار مقرون به صرفه‌تر است.
  • کاهش دغدغه‌های اجرایی و آموزشی
    معلم و عوامل مدرسه نیز مانند دیگر انسان‌ها دغدغه‌های خاص زیادی در زندگی کاری و شخصی خود دارند که می‌تواند منجر به اختلال در روند طراحی سوالات مناسب و استاندارد و پخش پیک آدینه به صورت هفتگی شود. به همین دلیل استفاده از کاربرگ دبستان می‌تواند تا حد زیادی در کاهش دغدغه‌های اجرایی و آموزشی موثر واقع شود.

 

مهم‌ترین ویژگی‌های کاربرگ دبستان برای دانش‌آموزان

همان‌طور که مطالعه کردید استفاده از کاربرگ در مقایسه با چاپ آدینه به صورت دستی حاوی مزایای زیادی است. با این حال اگر کاربرگ مناسبی برای دانش‌آموز انتخاب نشود می‌تواند اثر مثبت آن را معکوس نماید. به همین دلیل بسیار مهم است که در هنگام خرید کاربرگ دبستان به این پنج نکته توجه داشته باشید:

  1. داشتن تطابق با بودجه‌بندی آموزشی سازمان آموزش و پرورش
    بسیار مهم است که کاربرگی را خریداری کنید که با بودجه‌بندی درسی آموزش و پرورش هم‌خوانی داشته باشد تا فشار مضاعفی بر معلم جهت افزایش یا کاهش سرعت آموزش وارد نکند.
  2. داشتن سوالاتی در تمامی سطوح آسان تا سخت
    پیشنهاد می‌کنیم جهت افزایش اعتماد به نفس دانش‌آموز و حفظ جذابیت کاربرگ برای او، از کاربرگی استفاده شود که در آن ازانواع سوالات سخت و آسان استفاده نماید و سوالات آسان نیز در ابتدای آن مطرح شده باشند تا دانش‌آموز آمادگی حل مسائل پیچیده‌ و دشوارتر را پیدا کند.
  3. امکان جداسازی کاربرگ هر هفته
    ارائه کاربرگ دبستان هر هفته در انتهای همان هفته باعث می‌شود که اهمیت انجام آن برای دانش‌آموز بیشتر شود و امکان گم کردن آن کاهش پیدا کند. به همین دلیل نباید تمام کاربرگ‌ها را به صورت یکجا به دانش‌اموزان داد. این موضوع باعث می‌شود که خرید کاربرگ دبستانی که امکان جداسازی هر هفته آن وجود داشته و پر فراژ است در اولویت قرار بگیرد.
  4. داشتن جذابیت بصری
    از آنجا که این کاربرگ‌ها برای مقاطع ابتدایی تهیه شده است، استفاده از عکس‌ها و شکل‌های زیبا و جذابی که دانش‌آموزان را به خود جذب کند بسیار با اهمیت است. این موضوع باعث می‌شود تا دانش‌آموزان تکالیف کاربرگ را با اشتیاق انجام دهند.
  5. استفاده از رنگ‌های مختلف
    استفاده از رنگ‌های مختلف در طرح سوال باعث کم‌تر خسته شدن چشم می‌گردد و دانش‌اموز دیرتر احساس یکنواختی می‌کند. این موضوع باعث افزایش عملکرد بهتر در پاسخ‌دهی به سوالات می‌گردد.

روزنگار، بهترین رابط بین خانه و مدرسه

روزنگار نیز یکی از محصولات کمک آموزشی کاربردی در مدارس است. با توجه به اینکه امروزه اکثر پدر و مادرها شاغل بوده و زمان کم‌تری را برای کنترل وضعیت درسی فرزند خود و مراجعه به مدرسه دارند با این حال بی‌توجهی به وضعیت درسی می‌تواند در دراز مدت تاثیر زیادی در افت تحصیلی کودکان داشته باشد. به همین دلیل استفاده از روزنگار ابتدایی بسیار توصیه می‌شود.

دفتر روزنگار ابتدایی که به آن دفتر رابط نیز می‌گویند دفترچه‌ای کوچک با روز‌های هفته و تاریخ است که در آن جایی برای نوشتن موارد مختلف تعبیه شده است. این دفتر رابط، یکی از بهترین روش‌های افزایش ارتباط والدین با مدرسه است که والدین می‌توانند با صرف مقدار کمی زمان از وصعیت تحصیلی فرزند خود باخبر باشند.

چرا باید دفتر روزنگار ابتدایی داشته باشیم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد افزایش و تقویت ارتباط دو طرفه والدین و مدرسه از مهم‌ترین ویژگی‌های دفتر روزنگار است. از دیگر ویژگی‌های دفتر روزنگار ابتدایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درج نمرات گرفته شده در امتحانات و پرسش‌های کلاسی
  • درج رفتارهای مثبت و منفی دانش‌آموز و آگاهی از فعالیت‌های انضباطی او
  • آگاهی معلم از روند فعالیت دانش‌آموز در منزل و درک روحیه او
  • کاهش نیاز مراجعه والدین به مدرسه
  • امکان نظارت و کنترل مستمر دانش‌آموز
  • افزایش و تقویت مسئولیت‌پذیری و نظم شخصی در دانش‌آموز

 

 

بهترین دفتر روزنگار چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

1. طراحی جذاب روی جلد و داخل دفتر روزنگار

استفاده از رنگ‌های جذاب و تقسیم‌بندی‌های مناسب در دفتر موجب کاربردی تر‌ شدن این دفتر می‌گردد.

2. سبک و با کیفیت باشد

پیشنهاد می‌شود در هنگام خرید دفتر روزنگار دفتری خریداری شود که کم وزن بوده و کاغذ استفاده شده درآن از کیفیت بالایی برخوردار باشد. استفاده از دفتر‌های فنردار نیز در ماندگاری دفتر رابط بسیار موثر هستند.

3. استفاده از جداول مختلف کاربردی در آن

وجود جداول مخصوصی برای موارد انضباطی و درسی، جدول غیبت و تاخیر، جدول امانت کتاب و… می‌تواند این دفتر رابط را کاربردی‌تر کند.

 

 

دفتر املا و انشا؛ آشتی دانش‌آموز با دو درس دشوار

امروزه دفتر‌های جذاب و مخصوصی برای املا و انشاء دانش‌آموزان تعبیه شده است که باعث بهبود عملکرد دانش‌آموزان در این دو درس می‌گردد.

دفتر املا در ابتدای هردرس کلمات مهم آن درس را به دانش‌آموز معرفی کرده و به او فرصت می‌دهد تا در چند تمرین املای صحیح کلمات را به صورت کامل یاد گرفته و در ذهن خود تثبیت کند.

در انتها نیز املای معلم یا والدین را در آن نوشته و املای صحیح کلماتی را که اشتباه نوشته است را در قسمتی که برای آن تعبیه شده است دوباره می‌نویسد تا یاد کاملا یاد بگیرد.

در هنگام خرید دفتر املا می‌بایست دفتری را انتخاب کنید که با تمارین صحیح نویسی که به دانش‌آموز می‌دهد باعث بهبود عملکرد او گردد و حافظه دیداری او را تقویت گرداند.

دفتر انشا نیز دفتری است با کاربرد مشابه دفتر املا که در هنگام خرید دفتر انشا نیز باید به داشتن جذابیت‌های بصری و ارائه نکات ساده‌نویسی و توصیفی توجه کرد.

 

کارپوشه، نظم‌دهنده فعالیت‌های درسی

از دیگر محصولات کمک آموزشی کارپوشه یا پوشه کار دبستان است. کارپوشه فضایی را در اختیار مدرسه و معلم قرار می‌دهد تا اهداف آموزشی و فعالیت‌های هدف‌دار دانش‌اموز را که در یک دوره زمانی مشخص اتفاق می‌افتد در کنار یکدیگر جمع کند. بر روی هر کارپوشه مشخصات دانش‌آموز و نام مدرسه درج می‌گردد و در داخل آن برای فعالیت دانش‌اموز در هر درس، فضایی اختصاصی تعبیه شده است که در آن برگه‌های امتحانات، ارزشیابی‌ها و هرگونه فعالیت‌های درسی دانش‌اموز ثبت می‌شود.

چرا هر دانش‌آموز باید یک کارپوشه داشته باشد؟

دلایلی که داشتن کارپوشه را مهم می‌کند عبارتند از:

  • جمع بندی فعالیت‌های دانش‌اموز و ننمره‌های کسب شده
  • دستیابی سریع به نمودار پیشرفت تحصیلی دانش‌اموز
  • نظم‌دهی در نگهداری اسناد آموزشی
  • ترغیب دانش‌آموز به انجام بهتر فعالیت‌ها

کمک آموزشی دبستانی

وسایل کمک آموزشی دیگر

تمام وسایل کمک آموزشی معرفی شده‌ای که تا این قسمت از مطلب به شما معرفی گردید، شامل لوازمی بسیار کاربردی است که در اکثر مدارس موفق از آنها استفاده می‌شود. در این قسمت تصمیم داریم وسایل کمک‌آموزشی دیگری را به شما معرفی کنیم که اگرچه استفاده از آنها همانند دیگر وسایل معرفی شده در بین مدارس رایج نشده است، اما می‌توان با استفاده از آنها به مدرسه‌ای متمایز رسید که مطمئنا دانش‌آموزان آن، عملکرد بهتری نیز از خود نشان خواهند داد. این وسایل کمک آموزشی عبارتند از:

 

کارت امتیاز و تشویقی دانش‌آموزی

استفاده از کارت‌های امتیازی زیبایی که جمع‌آوری آنها می‌تواند منتهی به یک هدیه زیبا شود، انگیزه بسیار خوبی برای افزایش تلاش و رقابت بین دانش‌آموزان است.

 

پیک نوروزی

اگرچه ارائه پیک نوروزی به دانش‌اموزان ممنوع شده است اما جهت جلوگیری از فراموشی دروس و کاهش عملکرد درسی دانش‌آموزان باید چاره‌ای اندیشید تا از این تعطیلات به نحو احسن استفاده کرد. لذا تهیه یک تکلیف نوروزی مناسب و جذاب می‌تواند دانش‌آموز را در این مدت زمانی تعطیل جلو بیندازد و مطالب درسی را در ذهن او تثبیت کند.

 

صفحه برنامه‌ هفتگی و ماهیانه

از دیگر محصولات کمک آموزشی میتوان به برنامه های هفتگی یا ماهانه اشاره کرد. با استفاده از صفحه برنامه هفتگی می‌توان گزارش جامع حضور و غیاب دانش‌اموزان را به راحتی بررسی کرد و ساعات تدریس در مدرسه را بررسی نمود.

 

لوح کارنامه

لوح کارنامه که از جنس مقوای ضخیم گلاسه است با ظاهری جدید و جذاب است. که در روی آن نام و نام خانوادگی و مقطع دانش‌اموز درج می‌شود و در داخل آن ریز نمرات وجود دارد. مدارس می‌توانند برای معدل‌های بالاتر از لوح‌های جذاب‌تر و شکیل‌تر استفاده کنند و با این کار رقابت و انگیزه درس‌خواندن و کسب نمرات و عملکرد بالاتر را افزایش دهند. علاوه بر آن استفاده از لوح کارنامه باعث ماندگاری کارنامه برای دانش‌آموزخواهد شد.

 

لوح تقدیر

لوح‌های تقدیر از کسانی که بهترین عملکرد را در طول سال داشته‌اند قدردانی می‌کند . این عمل می‌توانند در بالا بردن عملکرد دانش‌اموز موثر واقع شود. به خصوص اگر این لوح طراحی جذاب و مناسبی برای دانش‌آموزان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *