چگونگی برگزاری مراسم روز دانش آموز مجازی

روز دانش آموز از دیگر مناسبت های مهم ماه آبان می باشد که با توجه به شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا امکان برگزاری جشن روز دانش آموز به صورت حضوری در مدارس وجود ندارد. لذا همانطور که انتخابات شورای دانش آموزی مجازی توسط مدارس برگزار شد، می توان به مناسبت سیزدهم آبان جشن روز دانش آموز مجازی را جایگزین مراسم های قبلی کرد.

روز دانش آموز همواره یکی از مناسبت های مهم فرهنگی- آموزشی بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد و نمی توان به سادگی آن را کنار گذاشت و نادیده گرفت. از جمله اهداف برگزاری جشن در این روز گرامیداشت شهدای دانش آموز 13 آبان یوم الله سال 1357 و تکریم دانش آموزان و قدردانی از آنان می باشد. ضمن آنکه روز سیزدهم آبان روز مبارزه با استکبار جهانی و اعلام برائت از دشمنان می باشد.

بنابراین با مجموعه ای از برنامه ها و فعالیت های هنری، فرهنگی و اجتماعی در فضای مجازی می توان یک جشن روز دانش آموز مجازی خاطره انگیز برای دانش آموزان به ارمغان آورد. در ادامه قصد داریم در رابطه با برگزاری جشن روز دانش آموز به صورت مجازی صحبت کنیم.

 

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

13 آبان

چگونگی برگزاری مراسم روز دانش آموز به صورت مجازی

رسانه های اجتماعی، گروه های مجازی مدارس و سایر پلتفرم های تدریس مجازی که دانش آموزان و معلمین به انها دسترسی دارند گزینه های مناسبی برای برگزاری مراسم و اجرای برنامه های فرهنگی به مناسبت روز دانش آموز می باشند.

برای جذابیت بیشتر مراسم روز دانش آموز بهتر است از مشارکت و همکاری دانش آموزان بهره مند شد.  همانطور که در سال های گذشته بخشی از فعالیت های جشن همانند اجرای سرود و تئاتر نمایشی به عهده ی دانش آموزان بود با تعریف مسئولیت هایی برای آنها می توان دانش آموزان را در این امر شریک نمود. از جمله برنامه های ویژه مناسب جشن روز دانش آموز مجازی می توان موارد زیر را نام برد.

تولید محتوای سمعی و بصری

در وهله ی اول معلمین می توانند یک ویدیو یا یک پیام صوتی که منتقل کننده ی پیام تبریک روز دانش آموز می باشد را در گروه های کلاسی خود به اشتراک بگذارند. معلمین می توانند با به کارگیری ابتکار و خلاقیت خود این ویدیوی تبریک را تهیه کنند یا از تصاویر گرافیکی، گیفت ها و ویدیو های شادی که به مناسبت این روز در فضای مجازی منتشر شده اند استفاده نمایند.

یکی از دلایل اصلی گرامیداشت روز دانش آموز احیای ارزش های انقلاب و یادآوری غرور آفرینی دانش آموزان در سراسر تاریخ ایران زمین می باشد. لذا ارائه ی یک محتوای بصری که انتقال دهنده ی تمامی پیام های روز دانش آموز باشد ضروری است. ضمن آنکه می توان در این محتوا علت نام گذاری، فلسفه ی روز دانش آموز، وقایع 13آبان را شرح داد و وظایف و مسئولیت های اجتماعی دانش آموزان را متذکر شد.

توجه داشته باشید که محتوای تولید شده بسیار طولانی نباشد، دارای جذابیت بالا بوده و از همه مهم تر متناسب با رده ی  سنی دانش آموزان تهیه شود.

ارسال فایل های صوتی و آهنگ هایی که به مناسبت روز دانش آموز تهیه شده است، از دیگر برنامه هایی است که می توان در جشن روز دانش آموز مجازی انجام داد.

 

پیام تبریک روز دانش آموز

برگزاری مسابقه به صورت مجازی

مسابقات مختلفی را به مناسبت این روز می توان در فضای مجازی و گروه های کلاسی برگزار کرد. برای بالابردن هیجان مسابقه و مشارکت و حضور همه ی دانش آموزان از قبل در رابطه با نحوه برگزاری، نوع مسابقه و جوایز آن تبلیغاتی را در گروه های مجازی انجام دهید. از جمله مسابقاتی که قابلیت اجرایی در فضای مجازی دارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

کلیپ و ویدیو :  یکی از جذاب ترین مسابقه های مجازی درست کردن کلیپ دابسمش می باشد، یک فایل صوتی و یا یک سرود مناسبتی روز دانش آموز را در گروه های کلاسی به اشتراک بگذارید و از دانش آموزان خود بخواهید یک کلیپ دابسمش شاد و جذاب درست کنند. برای هیجان انگیز کردن مسابقه می توانید کلیپ های ارسال شده را در فضای مجازی به اشتراک بگذارید، و در نهایت کلیپی که بیشترین بازدید و لایک را گرفت به عنوان کلیپ برنده انتخاب  می شود.

 

نامه نویسی: با توجه به اینکه روز سیزدهم آبان روز مبارزه با استکبار جهانی نیز می باشد از دانش آموزان بخواهید یک نامه خطاب به آمریکا بنویسند. یا یک نامه بنویسند و انتظارات و خواسته های خود را از مدرسه و جامعه بازگو کنند.

کاریکاتور و نقاشی : دانش اموزان می توانند  به مناسبت روز دانش آموز نقاشی یا کاریکاتور بکشند از اثر هنری خود عکس بگیرند و به معلم یا معاون پرورشی خود ارسال کنند.

طرح های گرافیکی و پوستر: با توجه به توسعه تکنولوژی و دسترسی سریع به آن بسیاری از دانش آموزان با ابزار ها و برنامه هایی همچون فتوشاپ سروکار دارند. می توانید یک مسابقه برای طراحی بنر، پوستر و طرح های گرافیکی با موضوع روز دانش آموز برگزار کنید.

 

فیلم کوتاه: از دانش آموزان بخواهید با همکاری دوستانشان یک فیلم کوتاه با موضوع 13 آبان بسازند. در انتها تمامی فیلم های ارسالی توسط معاونین پرورشی و معلمین مشاهده شود و فیلمی با بهترین کارگردانی و سناریو به عنوان فیلم منتخب برگزیده شود.

 

 

هدایا جشن روز دانش آموز مجازی

یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های  جشن روز دانش آموز، هدیه ی دانش آموزان می باشد. شاید هدیه دادن در مراسم روز دانش آموز به صورت مجازی کاری غیر ممکن به نظر برسد و برخی از مدارس این بخش از جشن را به طور کامل حذف کنند. با توجه به بودجه مدرسه و تعداد دانش آموزان کادوهایی را تهیه کنند و از طریق پست به دست دانش آموزان برسانند.

از جمله ایده هایی که برای هدیه روز دانش آمور مجازی می توان اجرا کرد:

بسته اینترنتی: با توجه به اینکه برنامه آموزشی مدارس از طریق تدریس مجازی پیش می رود یکی از نیاز های حال حاضر دانش آموزان اینترنت می باشد. بنابراین به عنوان کادوی روز دانش آموز می توان چند گیگ اینترنت رایگان به آنها هدیه داد.

کد تخفیف : یکی از ایده های کاربردی دیگر دادن کد تخفیف خرید کتاب یا نوشت افزار به هر یک از دانش آموزان می باشد.

فایل صوتی یا پی دی اف کتاب : ارسال فایل صوتی یا پی دی اف کتاب های مورد علاقه دانش آموزان که متناسب با رده ی سنی آنها نیز باشد.

چند روز بدون تکلیف : هیجان انگیز ترین هدیه برای هر دانش آموز نداشتن تکلیف و امتحان است. می توان دانش آموزان رو به مدت چند روز از انجام دادن تکلیف معاف نمود و به جای تکلیف از آنها بخواهید یک ویدیو در رابطه با موضوعات درس تهیه کنند و برای شما بفرستند.

 

تبیلغات کد تخفیف

 

ایده های بسیار دیگری برای برگزاری مراسم روز دانش آموز به صورت مجازی وجود دارد که مدارس با توجه به برنامه ریزی ها و بستر مجازی که برای آموزش مهیا کرده اند، می توانند این روز را به دانش آموزان تبریک گفته و پیام های روز سیزدهم آبان را نیز بازنشر کنند. اگر شما هم ایده ای برای برگزاری مراسم روز 13 آبان به صورت مجازی دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

8 دیدگاه برای “چگونگی برگزاری مراسم روز دانش آموز مجازی

  1. عبدالله گفته:

    با سلام و ادب

    پیشنهادم اینه بجای مونولوگ و تک گویی از دیالوگ استفاده شود یعنی ما به بچه ها برنامه ندیدم بلکه از نظر انان استفاده کنیم
    در مدارس اتاق فکر راه اندازی شود
    به بچه ها بگیم سال های قبل این برنامه ها بود الان شما فکر کنید ایده بدید
    مشارکت بچه ها افزایش یابد
    نبوغ و خلاقیت آنان تقویت شود تا خودشون برای اجرا بیشتر مشتاق شوند

  2. ریحانه محمدی گفته:

    خیلی نظرات خوبی بود فقط اینارو خودمون میدونستیم دوست داشتم یک ابتکار جدید داشته باشید
    ولی ممنون از مطالبتون

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون، در آپدیت بعدی مطلب ایده‌های جدیدتری مینویسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *