مزایا و معایب استفاده از لباس فرم در مدرسه

خرید لباس فرم مدرسه یکی از مسائلی است که مدارس و خانواده ها ایتدای سال تحصیلی با آن مواجه هستند. برخی بر این باورند که تعیین لباسی خاص به عنوان فرم به دانش‌آموز، نه تنها اثرات مثبتی به همراه ندارد، بلکه به نوعی هزینه‌ای اضافه تلقی می‌شود. از طرفی دیگر برخی معتقدند که پوشیدن لباس یکسان و مناسب به دانش‌آموزان یک مدرسه اثرات مثبت روحی و روانی زیادی برای دانش‌آموزان و جامعه به همراه خواهد داشت. لذا در این مطلب از رایاد تصمیم داریم تمامی مزایا و معایب استفاده از فرم مدرسه را برای شما بازگو کنیم.

 

استفاده از لباس فرم مدرسه

مزایای استفاده از فرم مدرسه چیست؟

استفاده از فرم مدرسه و بحث بر سر مفید یا مضر بودن آن تنها مختص کشور ما نیست. بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نیز بر این باورند که پوشیدن لباس فرم مدرسه مزایا و فواید بیشتری نسبت به معایب آن برای دانش‌آموزان داراست که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

از مهم‌ترین فواید استفاده از لباس فرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کاهش فاصله طبقاتی دانش‌آموزان

سطح طبقاتی هر خانواده در انتخاب جنس و تنوع لباس اعضای خانواده تاثیر زیادی دارد. لذا فاصله طبقاتی خانواده‌های یک جامعه از نوع ظاهر و پوشش افراد آن قابل تشخیص است. پوشیدن لباس فرم باعث می‌شود تا هماهنگی زیادی در میان تمامی دانش‌آموزان از نظر ظاهر به وجود آید و فاصله طبقاتی دانش‌آموزان را در مدرسه کم‌رنگ‌تر کند.

 

• افزایش تمرکز و یادگیری دروس

پوشیدن لباس فرم مدرسه به دانش‌آموزان این حس را القا می‌کند که هیچکس در مدرسه از نظر ظاهر از دیگران بالاتر نیست و درس خواندن و رفتار آنهاست که آنان را از دیگران متمایز خواهد کرد. لذا دانش‌آموزان با انگیزه بیشتری درس می‌خوانند و لباس‌های جذاب و متفاوت دیگران تمرکز آنها را در کلاس درس از بین نخواهد برد.

 

مزایای استفاده از لباس فرم مدرسه

• افزایش اعتماد به نفس

نوع لباس و مقبولیت آن در اجتماع، از عوامل مهم افزایش اعتماد به نفس در افراد است. در صورتی که تمامی دانش‌آموزان در مدارس از فرم مدرسه استفاده کنند، هیچ دانش‌آموزی از لباس خود در مدرسه خجالت نخواهد کشید زیرا همگی از نظر ظاهری شبیه به او هستند. افزایش اعتماد به نفس از مهم ترین مزایای استفاده از لباس فرم در مدارس به شمار میرود.

• کاهش خشونت و تمسخر در فضای مدرسه

مسخره شدن توسط هم‌کلاسی‌ها و کاهش اعتماد به نفس از مهم‌ترین دلایل بروز خشونت در دانش‌آموزان است. با استفاده از لباس فرم مدرسه مسخره کردن هم‌کلاسی به دلیل ظاهر و پوشش به میزان حداقل خود می‌رسد و فضای مدرسه متشنج نمی‌شود.

 

• بهبود نظم و انضباط

از آنجا که هدف از مدرسه رفتن فراگیری علم و دانش است، محدودیت‌هایی در نوع پوشش دانش‌آموزان در تمام دنیا اعمال می‌شود که همه دانش‌آموزان موظف به رعایت آن هستند. پوشیدن لباس فرم مدرسه به راحتی از قانون‌شکنی دانش‌آموزان در نحوه پوشش خود جلوگیری می‌کند و آنها را به داشتن نظم و انضباط بیشتر تشویق خواهد کرد.

 

مزایا استفاده از لباس فرم مدرسه

 

• افزایش تمرکز معلم در هنگام تدریس

پوشیدن لباس‌های رنگارنگ، نامناسب و متنوع توجه تمامی دانش‌آموزان و معلم را کاهش می‌دهد. کاهش تمرکز و توجه معلم می‌تواند از کیفیت نحوه تدریس او بکاهد و باعث افت درسی دانش‌آموزان شود.

 

• افزایش حس همدلی و همکاری در دانش‌آموزان

پوشیدن لباس فرم در ناخودآگاه دانش‌آموز احساس همدلی و یکسان بودن با دیگر دانش‌آموزان را القا می‌کند و احساس کاذب برتری و غرور را از آنها می‌گیرد.

 

تحقیقات نشان داده است که لباس فرم مدرسه باعث افزایش همدلی و کار گروهی دانش‌اموزان و به وجود آمدن گروه‌های دوستی پایدار خواهد شد.

 

 

معایب استفاده از فرم مدرسه چیست؟

برخی از افراد معتقدند که اگرچه پوشیدن فرم مدرسه فوایدی را به همراه دارد اما معایب آن بیشتر است و باید تمامی هزینه و زمانی که صرف انتخاب فرم مدرسه می‌شود در زمینه‌های آموزشی دیگری به کار گرفته شود.

آنان بر این باورند که استفاده از فرم مدرسه معایب زیر را در پی خواهد داشت:

• افزایش هزینه‌های یک خانواده

فرم مدرسه لباس مخصوصی است که در هنگام حضور در مدرسه استفاده می‌شود و در بیرون از مدرسه و در هنگام پایان یافتن سال تحصیلی دانش‌آموزان حاضر به استفاده از آن نیستند. لذا خرید فرم مدرسه هزینه بیشتری را به خانواده وارد می‌کند که برخی از اقشار به سختی می‌توانند آن را تهیه کنند.

 

معایب استفاده از لباس فرم مدرسه

 

• ایجاد محدودیت در آزادی و سلیقه دانش‌آموزان

تمامی افراد به صورت طبیعی تمایل دارند که در انتخاب پوشش خود آزاد باشند و بر اساس سلیقه، مد روز و روحیاتی که دارند لباس مدرسه خود را انتخاب کنند. با این حال قوانین و فواید پوشیدن لباس فرم مدرسه باعث می‌شود که به پوشیدن یونیفرمی که با شخصیت آنها هماهنگی ندارد اقدام کنند که می‌تواند در میزان علاقه آنها به حضور در مدرسه و یادگیری دروس موثر باشد.

 

• کیفیت پایین فرم مدرسه

بسیاری از دانش‌آموزان و والدین آنها از کیفیت پایین دوخت و جنس بد پارچه‌های فرم مدرسه ناراضی‌اند. از آنجا که تولید فرم مدرسه به صورت انبوه در کارگاه‌های خیاطی صورت می‌گیرد دقت زیادی در هنگام دوختن یونیفرم وجود ندارد و جهت افزایش سود خود از پارچه‌های ارزان استفاده می‌گردد که موجب نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود.

 

• به وجودآمدن بازار سیاه

به وجود آمدن بازار سیاه یکی دیگر از معایب استفاده از لباس فرم در مدارس است که باعث می‌شود به صورت سالیانه در سرتاسر ایران برخی افراد سودجو از این موقعیت سوء استفاده کنند و سود بسیار زیادی به جییب بزنند.

 

معایب استفاده از لباس فرم مدرسه

 

استفاده از لباس فرم در مدرسه مبحثی است که نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای جهان مطرح است و اکثر مدارس دنیا برای دانش آموزانشان استفاده از یونیفورم را به صورت قانون تصویب کرده اند.

6 دیدگاه برای “مزایا و معایب استفاده از لباس فرم در مدرسه

  1. مهدی گفته:

    سلام من سوئد زندگی میکنم و اتفاقا موضوع بجث کلاس درسمون یونیفرم کدرسه است و اثرات اجتماعی اون ، با اجازه تون از مقالتون استفاده کردم جهت شرکت در بحث گروهی در کلاس درس🙋🏻‍♂️ خیلی ساده و مفید بود

  2. ناشناس گفته:

    انسان باید به عنوان یه موجود و زندگی جدا و مستقل وجود داشته باشه
    نه به عنوان یه بخش کوچیک و بی ارزش از یه اجتماع که سعی میکنه انسان ها رو شبیه به هم بکنه
    طرز تفکری که یه لباس فرم مدرسه پشتشه تفکری مخالف با تفاوت هاست و سعی در حل کردن هویت فردی واقعی در یک هویت جمعی غیرواقعی داره
    طرز تفکری که ریسیسم و تحقیر افرادی که جزوی از اون هویت جمعی نیستن رو به دنبال داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *