مسابقه برای جشن تکلیف

ما مسلمانان براي هر مناسبت مبارکی که در تقویم آمده و از طرف خدای متعال نعمتي به ما رسيده باشد، جشن برگزار می کنیم و درواقع با برگزاری این مراسم، سپاس گذاري و شكر خودمان را به پروردگار نشان می دهيم. در مقالات قبلی رایاد به صورت مفصل در مورد این مراسم، برگزاری جشن تکلیف خانگی و مدرسه صحبت شد و برای این مراسم به یاد ماندنی قسمت های مختلف و ایده های متنوعی مطرح کردیم. یکی از قسمت های جذاب هر مراسم و جشنی می‌تواند برگزاری مسابقات متفاوت باشد. در این مقاله تصمیم داریم در مورد مسابقه های مختلفی که می‌توان در مراسم جشن تکلیف اجرا کرد به طور مفصل صحبت کنیم.

مسابقه شاد جشن تکلیف

ایده های مختلف جهت برگزاری مسابقه برای جشن تکلیف

همانطور که گفته شد، در مراسم جشن تكليف بايد برنامه هايي شادی اجرا شود كه هم لبخند را برلب حاضران بنشاند و هم محتوای خوبی داشته باشد. در اين مورد پدران، مادران، اوليا و مربيان بيشترين سهم و وظيفه را دارند، تا یک خاطره‌ی ماندگار تربيتي برای کودک رقم بزنند. البته به‌خاطر داشته باشید که اهدای جایزه هرچند کوچک ‌می‌تواند به جذاب شدن این مسابقات کمک کند. البته این جایزه جدای از هدیه جشن تکلیف است که از قبل برای بچه‌ها در نظر گرفته شده است.

لازم به‌ذکر است اکثر این مسابقات برای جشن تکلیف دختران پیشنهاد شده است.

پیشنهادات تیم آموزشی رایاد برای برگزاری مسابقه جشن تکلیف عبارتند از:

1.طرح سوال های چند گزینه ای

برگزاری این مسابقه به اشکال مختلف می‌تواند باشد. مثلا مجری پس از صحبت و خواندن متن‌های مرتبط با جشن تکلیف، اعلام کند که می‌خواهد یک مسابقه برگزار کند و سوال‌ها را قرائت کند. هرکدام از بچه‌ها که جواب سوال را میدانست داوطلب شود و پس از بالابردن دست خود، جواب را بگوید.
شکل دیگر اینکه، تعدادی از این سوال‌ها را مسئولین مدرسه برروی کاغذی(با طراحی زیبا) چاپ کنند و یک هفته قبل از مراسم جشن تکلیف آنرا به بچه‌ها بدهند و از آنها بخواهند پاسخ این سوالات را در روز مراسم همراه خود داشته‌باشند. شما با این کار برای مراسم هم مقدمه خوبی فراهم کرده‌اید.

  1. این حدیث از کیست؟ (نماز ستون دین است)
    الف)امام علی(ع)   ب)پیامبر اکرم(ص)   ج)امام صادق(ع)
    پاسخ: گزینه “ب”
  2. یکی از مستحبات در نماز است؟
    الف)تشهد ب)قنوت ج)هر دو مورد
    پاسخ: گزینه “ب”
  3. کدام گزینه جزء اصول دین می باشد؟
    الف)نماز و روزه   ب)جهاد و خمس   ج)توحید و معاد
    پاسخ: گزینه “ج”
  4. نام کدامیک از سوره های زیر را اگر برعکس کنیم یکی از واجبات نماز می شود؟
    الف)تین   ب)تبت   ج)حمد
    پاسخ: گزینه “الف”
  5. دعای معروف «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه…» مخصوص کدام عمل در نماز است؟
    الف)سجده   ب)رکوع   ج)قنوت

مسابقه پرسش و پاسخ جشن تکلیف

2. مسابقه سرعت عمل

تعدادی از دانش آموزان را به دو گروه تقسیم کنید و هر گروه به صف بایستند، طوری که رو به سالن برگزاری جشن باشند. در گوش هر یک از نفرات اول هر ردیف، یک کلمه،جمله یا حدیث در مورد واجبات، مستحبات و یا اعمال حرام و … دینی را زمزمه کنید. حال جلوی سالن بایستید و مسابقه را شروع کنید:

با شمارش مجری، اولین نفر هر ردیف برگشته و همان عبارت را در گوش پشت سری خود زمزمه می کند. او نیز برگشته و به نفر پشتی خود می گوید. به همین ترتیب تا آخرین نفر. به محض اینکه آخرین نفر، آن عبارت را شنید، به سمت محل تعیین‌شده می دود و آن را به او می گوید. اولین گروهی که این کار را تمام کند برنده است.

3. پانتومیم یا ادابازی

با مسابقات مختلفی که در سال‌های گذشته از تلویزیون پخش شده است، قطعا بسیاری از بچه‌ها با این بازی آشنایی داشته باشند.
تعدادی عبارت یا مفهوم را که مرتبط با مسائل دینی است از قبل انتخاب کنید و از داوطلبان بخواهید به روی سن بیایند و سعی کنند بدون هیچ‌گونه حرفی این مفهوم را اجرا کنند. هرکسی که در زمان کمتری قادر به اجرای عبارت باشد، برنده خواهد بود. البته برای این مسابقه باید دو جایزه درنظر گرفت، یک جایزه برای کسی‌که اجرا کرده و یک جایزه برای کسی‌که پاسخ درست را حدس زده است.

مسابقه پانتومیم جشن تکلیف

4. نقاشی در هوا

این بازی را باید مجری آغاز کند. بدین‌صورت که با انگشت اشاره خود یک حیوان در هوا بکشد. دانش آموزان با دقت نگاه می کنند و حدس می زنند: ” اون نهنگه؟ ” اولین کسی که درست حدس بزند، به جلوی کلاس آمده و بازی را ادامه می دهد. خوبی این مسابقه این است که در آن علاوه بر رقابت همکاری هم وجود دارد.

5. مسابقه لب‌خوانی

تعدادی عبارت بنا بر سطح درسی دانش آموزان (به طور مثال اسم ائمه، اصول دین، یکی از ارکان نماز و یا حتی یک ضرب‌المثل یا یک بیت شعر) انتخاب کنید و آن کلمات را با دانش آموزان تمرین کنید. حال یکی از آن کلمات / جملات را بدون صدا و با حرکت لب ها ادا کنید. از دانش آموزان بخواهید که حدس بزنند آن چیست. حال از بقیه بخواهید به نوبت همین کار را انجام دهند.

مسابقه لب خوانی جشن تکلیف

6. مسابقه مادر و فرزند

یکی دیگر از ایده‌های جذاب برای جشن تکلیف در مدرسه یا خانه می‌تواند این مسابقه باشد. نمونه این مسابقه در برنامه تلویزیونی “کودک شو” اجرا شد.

روند اجرای مسابقه بدین‌صورت است که دو یا چند گروه تشکیل می‌دهید. هرگروه متشکل از دونفر است. یک مادر و یک فرزند(البته می‌تواند به جای مادر و فرزند، هر دونفر از دانش‌آموزان باشند که با هم صمیمی هستند و شناخت خوبی از هم دارند.)
این دو نفر به‌روی سن می‌آیند و پشت به هم می‌نشینند و مجری به هرکدام یک تخته وایت‌برد یا یک تخته شاسی که روی آن کاغذ قرار دارد، می‌دهد. روی این تخته ها چند سوال نوشته شده است که مربوط به فرزند است. مادر و دختر هر کدام جداگانه بدون اینکه با هم صحبت کنند، به سوالات پاسخ می‌دهند. بعد از اتمام زمان، پاسخ‌ها با هم مقایسه می‌شوند. گروهی که بیشترین پاسخ مشترک را داشته باشند، برنده این مسابقه هستند.

تذکر مهم: برای اجرای این مسابقه، حتما حواستان باشد که در بین دانش‌آموزان کسی نباشد که مادرش فوت کرده باشد.

7. سوالات کوتاه پاسخ

برای اجرای این مسابقه بهترین روش تهیه چند عدد زنگ است که برروی میز ها قرار داده شود و از دواطلبین خواسته شود، در صورت دانستن جواب، زنگ را فشار دهند. کسی که به تعداد بیشتری از سوالات پاسخ دهد، جایزه را دریافت می‌کند. در ادامه تعدادی از این سوال‌ها برای استفاده آورده شده است.

  1. نام آخرین پیامبر چیست؟
  2. قلب قرآن ….. نام دارد.
  3.  قرآن درآن شب نازل گردید؟
  4. کاری که انجام آن ثواب دارد ولی واجب نیست؟
  5.  به نماز گروهی گویند؟
  6.  امام جعفرصادق چندمین امام ما شیعیان است؟
  7.  نام مادر امام زمان(ع) چیست؟
  8.  بعد از اذان آن را می خوانند؟
  9.  عروس قرآن نام دارد؟
  10.  سرزمین بلا که سومین امام در آن دفن است؟

مسابقه بله و خیر معکوس جشن تکلیف

8. مسابقه بله و خیر معکوس

تعدادی از بچه‎‌ها را به روی سن بیاورید. مجری از قبل تعدادی سوال آماده کرده است که پاسخ به این سوالات بسیار ساده است (مثلا آیا دایی جز محارم است؟) و داوطلبان باید به سوالات باسرعت زیاد پاسخ معکوس دهند. هرچقدر سرعت مجری در خواندن سوال‌ها بیشتر باشد و بچه‌ها سریعتر به سوالات پاسخ دهند، مسابقه جذاب‌تر می‌شود. هرکدام از بچه‌ها که نتواند پاسخ بدهد حذف می‌شود و در آخر کسی‌که می‌ماند برنده مسابقه است. مجددا یادآوری می‌کنیم که سوالات باید بسیار واضح باشند.

چند نکته در مورد برگزاری مسابقات

  1. حتما سعی کنید که بچه‌ها با چادر جشن تکلیف برروی سن حاضر شود و با چادر در این مسابقات شرکت کنند.
  2. از ثبت این صحنه‌ها غافل نشوید. حتما از این مراسم عکاسی کنید و آنرا در اختیار اولیا و دانش‌آموزان قرار دهید.

برای خرید بسته جشن تکلیف از همین جا انتخاب کنید.

5%
390,000 تومان410,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان
5%
420,000 تومان440,000 تومان

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف یاسمین

540,000 تومان
5%

چادر جشن تکلیف

چادر جشن تکلیف درسا

400,000 تومان420,000 تومان
530,000 تومان
510,000 تومان
5%
360,000 تومان380,000 تومان

شكرانه ي تكليف :

بعد از برگزاری مسابقه جشن تکلیف و تخلیه انرژی کودکان، بهتر است قسمتی از برنامه را به انجام کارهای ذیل اختصاص دهید، تا بچه‌ها شکرگذاری از خداوند را آموزش ببیند و به‌انجام سنت‌های حسنه تشویق شوند.

شکرانه جشن تکلیف

  1. سجده ی شكر براي سلامتي و نعمت به تكليف رسیدن.
  2.  كمك به نيازمندان و صدقه دادن.
  3. سلام دادن به فرشتگاني كه همراه انسانند و وظیفه ی آن ها نوشتن كارهاي خوب و بد ما است.
  4. پناه بردن به خدا از شر شيطان.
  5. كمك خواهي از خدا و دعا براي موفقيت در انجام وظيفه.

پیشنهاد: اگر در منزل خود کودک دبستانی یا پیش‌دستانی دارید و دوست دارید با فرزند خود در منزل بازی کنید، مطالعه مقاله “ ایده های جذاب برای بازی با کودک در خانه ” را از دست ندهید.

6 دیدگاه برای “مسابقه برای جشن تکلیف

  1. ناهید گفته:

    عالی بود، دقیقا دنبال چنین مطلبی بودم، فقط اینجا پیدا کردم، ممنون که به جزئیات هم توجه داشتید، مثلا اینکه در بازی مادر و فرزند، دقت شود کسی از بچه ها مادرش را از دست نداده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *