معایب مدرسه غیرانتفاعی؛ بررسی مشکلات احتمالی

بیش از ۳ دهه است که مدارس غیر انتفاعی در عرصه آموزش و پرورش و در کشور ما روی کار آمده‌اند. به طور کلی، وجه تمایز مدارس غیر انتفاعی از مدارس دولتی این است که مدارس غیر انتفاعی با دریافت شهریه بیشتر از اولیای دانش آموزان، وظیفه بیشتری را برای آموزش و پرورش دانش آموزان در آموزشگاه‌های خود تقبل می‌کنند. سؤالی که در اینجا مطرح است، این که آیا این مدارس در واقعیت نیز مسئولیت سنگین‌تر خود را در قبال آموزش و پرورش دانش آموزان به جای می‌آورند؟ در این مطلب قصد داریم تا معایب مدرسه غیر انتفاعی را بررسی کنیم و در ادامه با مشکلات مدارس غیر انتفاعی بیشتر آشنا شویم.

 

با رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

مشکلات مدارس غیر انتفاعی-min

 

عوامل تاثیرگذار بسیاری در انتخاب مدرسه دخیل هستند که الویت بندی آنها با توجه به شرایط خانواده و توانمندی دانش آموز متفاوت می باشد برای شناخت این عوامل بر روی لینک مهمترین معیارهای انتخاب مدرسه کلیک نمایید.

 

 

معایب مدارس غیر انتفاعی

در این قسمت قصد داریم از معایب مدارس غیر انتفاعی مواردی را برای شما عزیزان شرح دهیم:

۱. محیط آموزشی نامناسب

در بسیاری از مدارس غیر انتفاعی ساختمان مداری اغلب مسکونی است و هیچ گونه تناسبی با مدارس متعارف و استاندارد ندارد. در چنین مدارسی حیاطی دارای محیط باز برای رفع خستگی و تفریح دانش آموزان وجود ندارد.

علاوه بر این محیط آزمایشگاهی مناسبی برای کسب علم دانش آموزان نیز تأسیس نمی‌شود. کلاس‌های درسی برخی از این مدارس نیز به گونه‌ای نیست که دانش آموز به راحتی بتواند به درس گوش فرا دهد.

به عبارتی، در بسیاری از مدارس غیرانتفاعی، میز و نیمکت کلاس درس وضعیت قابل قبولی از نظر علوم ارگونومی ندارند و برای نشستن دانش آموز مناسب نیستند.

 

۲. هزینه بالای آموزش

نگاه برخی مدارس غیر انتفاعی به دانش آموزان صرفا اقتصادی است. این موضوع موجب می‌شود تا کادر آموزشی در چنین مدارسی نتوانند با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند یا اینکه تلاشی برای پیشرفت تحصیلی آنان انجام دهند.

در واقع، برخی مسئولین مدارس غیر انتفاعی ادعا می‌کنند که در مقابل دریافت هزینه‌های هنگفت از والدین دانش آموزان خدمات و آموزش‌های بیشتری را در مدرسه ارائه می‌کنند.

این در حالی است که بسیاری از این خدمات یا ارائه نمی‌شوند یا اگر هم در اختیار دانش آموزان قرار بگیرند، به هیچ وجه به نفع آنان تمام نمی‌شوند.

به همین دلیل نیز کیفیت آموزش در چنین مدارسی نسبت به گذشته بسیار افت داشته و حتی تأثیرات منفی روی روان دانش آموزان گذاشته‌اند.

۳. کیفیت پایین آموزشی

یکی دیگر از معایب مدارس غیر انتفاعی اسن است که همان طور که اشاره شد، کیفیت آموزش در برخی مدارس غیر انتفاعی به شدت افت داشته است. به عبارت دیگر، معلمان بسیاری از مدارس غیر انتفاعی اغلب فارغ التحصیلان تازه کار یا افراد بیکار دانشگاهی هستند که تجربه لازم و کافی در زمینه آموزش ندارند.

در برخی موارد هم معلمان بازنشسته و خسته از کار آموزش و پرورش به عنوان کادر آموزشی این مدارس استخدام می‌شوند که در ازای دریافت مبلغی ناچیز حاضر به تدریس در این مدارس می‌شوند.

در واقع، مسئولان برخی مدارس غیر انتفاعی برای کاهش هزینه‌های خود تلاش می‌کنند تا کادر آموزشی خود را با کمترین هزینه ممکن دور هم جمع کنند. این افراد نیز برای آن که بتوانند شغلی داشته باشند، به ناچار تدریس در چنین جایگاهی را قبول می‌کنند.

 

معایب مدارس غیر انتفاعی-min

 

اگر در رابطه با مدارس غیر انتفاعی به جمع بندی مطلوبی نرسیدید انواع مدرس در سطح کشور سازماندهی شده اند که با بررسی دقیق هر یک از آنها می توانید به یک نتیجه ی رضایت بخش دست یابید. برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک انواع مدارس ایران کلیک نمایید.

 

 

۴. نمرات غیر واقعی دانش آموزان

در برخی از مدارس غیر انتفاعی نیز نمره فروشی مرسوم شده است. برخی از معلمان برای آن که استاندارد پایین آموزش در کلاس‌های درسی خود را پنهان کنند، نمراتی بالاتر از نمره واقعی دانش آموزان در کارنامه ثبت می‌کنند.

عمق این فاجعه نیز در نمرات مربوط به امتحانات نهایی دانش آموزان آشکار می‌شود. در سایر پایه‌های تحصیلی نیز کادر آموزشی برای بالا جلوه دادن سطح آموزشی مدرسه، نمراتی فراتر از توانمندی واقعی دانش آموزان به آنان می‌دهند.

در برخی موارد نیز معلمان به ازای دریافت هزینه بیشتر از اولیای دانش آموز کلاس‌های خارج از مدرسه برای دریافت نمره بیشتر آنان طلب می‌کنند.

از سوی دیگر، در برخی از مدارس ساعات دروس مطابق برنامه زمان بندی آموزش و پرورش به دانش آموزان ارائه نمی‌شود.

برای مثال، ممکن است در برخی مدارس غیر انتفاعی از ساعات درسی مانند تعلیمات دینی کاسته شده و ساعات آموزشی بیشتری به درس فیزیک اختصاص داده شود با این توجیه که ضریب چنین دروسی در کنکور بیشتر است!

 

با توجه به تمام موارد گفته شده یکی از دغدغه های والدین دوره ی پیش دبستانی و آمادگی قبل از دبستان می باشد که در دور راهی انتخاب دوره ی پیش دبستانی مدارس غیر انتفاعی یا دولتی و حتی مهدکودک ها سردرگم می مانند. لذا پیشنهاد رایاد به آن دسته از والدینی که در انتخاب دوره ی پیش دبستانی مردد هستند، مطالعه مقاله ی پیش دبستانی در مدرسه یا مهد کودک  می باشد.

 

 

کلام آخر:

امروزه بسیاری از مردم معتقد هستند که هزینه گذاری در امر آموزش و پرورش کشور به معنای سرمایه گذاری در توسعه آن است که در آینده دوباره به کشور باز می‌گردد.

این در حالی است که مدارس غیر انتفاعی با هدف رقابت با مدارس دولتی تأسیس شده‌اند؛ اما به تهدیدی در امر آموزش مبدل شده‌اند. در حقیقت، کیفیت پایین آموزش، محیط آموزشی، فضاهای رفاهی و ورزشی و غیره موجب شده است که سطح آموزش در این مدارس از مدارس دولتی پایین‌تر باشد.

البته توجه داشته باشید که آن چه مطرح شد، در مورد همه مدارس غیر انتفاعی صدق نمی‌کند. بنابراین پیش از انتخاب هر مدرسه‌ای، خواه دولتی، غیر انتفاعی یا سایر مدارس مورد نظرتان بهتر است که تحقیقات لازم را برای ثبت نام فرزندتان در آن مدرسه انجام دهید.

در این مقاله معایب مدارس غیر انتفاعی را بیان کردیم و گفتیم که برخی از این مدارس چه تأثیری می‌توانند روی آموزش و حتی روان دانش آموزان بگذارند. حال که با مشکلات مدارس غیر انتفاعی آشنا شدید، انتخاب بهتری می‌توانید برای تحصیل فرزندتان داشته باشید.

در آخر پیشنهاد رایاد به شما مطالعه مقاله  تفاوت مدرسه غیرانتفاعی با دولتی  باهم می باشد.

11 دیدگاه برای “معایب مدرسه غیرانتفاعی؛ بررسی مشکلات احتمالی

  1. h : H گفته:

    سلام به عزیزان
    لطفا” به جای اینکه فرزندانمان را به مدارس غیر دولتی بفرستیم به مدارس دولتی توجه بیشتری شود تا معلمان بتوانند وظایف خود را بهتر انجام دهند.

  2. مصطفی ترکاشوند گفته:

    همه ی مدارس یکسان نیستند و در نتیجه کنکور،آزمون تیزهوشان و….و ایام کرونا مدارس غیر دولتی خوش درخشیدند ونشان دادند که طبق آمار بهترین بوده اند،نگاهتان را تغییر دهید و درست قضاوت کنید.
    با سپاس ترکاشوند موسس مجموعه مراکز آموزشی صلحا کرج

  3. امیرحسن گفته:

    نکه مدرسه دولتی همه اینارو نداره و برترن تو سطح کشور هشتاد درصد بچه دولتی درس میخونن هیچکی دانشگاه درست و حسابی قبول نمیشه زیر رتبه سه هزار هیچکدوم دولتی درس نمیخونن باشندخیلی کمن و استسثنایی در حد یکی دو نفر با این که ۸۰درصد حداقل دولتین

  4. علیرضا گفته:

    ممنون از مقالتون به درستی به معایب اشاره کردین 1-کادر معلم کم تجربه یا خسته 2-محیط آموزش نا مطلوب و کیفیت پایین آموزشی 3-نمرات غیر واقعی در امتحانات و کارنامه

  5. پروانه گفته:

    در مورد نظرتون که گفتید مدارس غیردولتی نیروی بیکاربی تجربه میگیره به شدت مخالفم
    اتفاقا من که مدیر غیردولتی هستم بهترینها رو در کادرم دارم ‌‌ومدرسه م در منطقه نمونه س بخاطر کادر عالی جوان وکارکشته ای که دارم که همه باتلاش من وخودشون به اینجا رسیدن.
    لطفا همه رو تعمیم ندید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *