چگونگی برخورد با تقلب دانش آموز

بر خوردن با تقلب دانش آموزان در ایام امتحانات امری رایج و متداول است. اگر اولین سال تدریس شما نباشد، حتماً با همچین صحنه‌ای مواجه شده‌اید. در این موقعیت چه کار می‌کنید؟ آیا روش درست برخورد با دانش آموز متقلب را می‌دانید؟ اگر نه، بهتر است همین‌جا در این صفحه ما را همراهی کنید تا اندکی بیشتر با هم در این باره صحبت کنیم.

در این مقاله می‌خواهیم انواع برخورد با تقلب دانش آموزان را به شما یاد بدهیم و یک بار سنگین را از دوشتان برداریم.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

دانش آموز متقلب

 

تقلب کردن چه نوع رفتاری است؟

تقلب کردن رفتار نادرستی است. این را همه ما می‌دانیم. حداقل حالا که دوران کودکی، نوجوانی را پشت سر گذاشته‌ایم و به عنوان یک معلم، مادر یا پدر در جامعه ایفای نقش می‌کنیم. نادرست بودن و ناشایست بودن عمل تقلب بر هیچ کدام‌ ما پوشیده نیست. البته انتظار نداشته باشید که فرزند یا دانش آموز شما هم در این زمینه با شما هم عقیده باشد.

برای برخی از دانش آموزان تقلب کردن نه تنها کاری ناپسند نیست؛ بلکه به نظر خیلی هم درست و حتی شرافتمندانه به نظر می‌رسد. چه برای دانش آموزی که تقلب می‌گیرد و چه برای دانش آموزی که تقلب می‌دهد. به همین خاطر است که اکثر دانش آموزان در زمان امتحانات دست به گریبان تقلب می‌شوند تا نمره، جایگاه و رتبه خود را از آنچه که هست بیشتر نشان بدهند.

 

شناسایی دانش آموزان متقلب

حداقل در رابطه با مقطع ابتدایی شناسایی دانش آموزان متقلب نیاز به شم کارآگاهی چندان قوی‌ای ندارد. به راحتی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد.
دانش آموزان متقلب معمولاً دچار استرس و هیجان می‌شوند و پیش از اینکه دست به کار شوند خودشان را لو می‌دهند. نگرانی را می‌توانید از چشم‌های کودکانه‌شان بخوانید. این استرس و اضطراب باعث می‌شود تا از جواب دادن سوال‌های ساده‌ای که نیاز به تقلب ندارند هم عاجز شوند. ممکن است بدون اینکه روی برگه چیزی بنویسند فقط در پی یافتن فرصتی مناسب باشند.

چشم های آن‌ها مدام شما را دنبال می‌کند. می‌خواهند تا در لحظه غفلت شما کار را تمام کنند. اگر شما را دنبال نمی‌کنند، احتمالاً نگاهشان روی برگه بغل دستی، دیوار، کف دست یا روی میز است. شنیدن صدای پچ‌پچ از سمت آن‌ها هم نشانه دیگری است که می‌تواند شروع یک تقلب جانانه را به شما هشدار بدهد.

با توجه به موارد ذکر شده، برای شناسایی آن‌ها راه سختی پیش رو ندارید. چیزی که سخت است این است که در این مواقع بهترین برخورد با تقلب دانش آموزان را بیابید و آن را پیاده کنید.

 

مقاله پیشنهادی: نحوه برخورد معلم با انواع دانش آموزان ابتدایی

 

برخورد با دانش آموز متقلب

 

ده راهکار برای چگونگی برخورد با دانش آموزان متقلب

قسمت مهم ماجرا شروع شد. حالا که متهم را شناسایی کردیم چه باید بکنیم؟ برخورد با دانش آموز متقلب چطور باید باشد؟ مناسب‌ترین برخورد با دانش آموز متقلب چیست؟ ده راهکاری که در پایین ارائه شده است، می‌تواند متناسب با موقعیت، زمان و شخصیت دانش آموز گزینه مناسبی برای پیاده سازی باشند. آن‌ها را به خاطر بسپارید و به وقتش از آن‌ها استفاده کنید.

1-به آن‌ها آگاهی بدهید

از نظر یک دانش آموز آگاه، تقلب کردن یک کار جسورانه است که هیچ چیزی از دیگران کم نمی‌کند! اصلاً این که نمره آن‌ها بیشتر بشود چه ربطی به دیگران دارد. آن‌ها این کار را انجام می‌دهند چون می‌خواهند پذیرفته باشند و به جای تنبیه، توبیخ و نگاه سرزنشگر، تشویق و تعریف دریافت کنند. تقلب دادن هم یک عمل شرافتمندانه است.
تقلب دادن هم در نگاه آن‌ها کاری مناسب است. افرادی که به دیگران تقلب می‌رسانند، افراد حمایتگر، یاری دهنده شناخته می‌شوند.

ماهیت تقلب را برای آن‌ها بشکافید. آن‌ها را متوجه اشتباه خود بکنید. اگر فردی به دیگری تقلب می‌رساند انگیزه درس خواندن را از او می‌گیرد. این اصلاً درست و شرافتمندانه نیست. اگر فردی تقلب می‌کند در حال دزدی جایگاه و رتبه دیگری است و مطمئناً دزدی کار شایسته و قابل قبولی نخواهد بود.

2-قبل از شروع جلسه امتحان، امکان تقلب را به حداقل برسانید

قبل از وقوع واقعه به فکر باشید. امکان تقلب کردن را به حداقل برسانید تا مجبور به برخورد با دانش آموز متقلب نشوید. در صورت امکان از چند مراقب استفاده کنید، صندلی‌ها را دور از هم بچینید و روی دیوارها و صندلی‌ها را چک کنید.

 

بیشتر بخوانید: نحوه برخورد با دانش آموز پرخاشگر

 

تقلب در دانش آموزان ابتدایی

 

3-جای دانش آموزان را با هم عوض کنید

هر دانش آموز متقلب قبل از شروع جلسه امتحان با دانش‌آموزهای مجاور خود برای انجام این کار برنامه ریزی می‌کند. آن‌ها درباره اینکه چطور موقعیت ایجاد کنند و چطور از موقعیت ایجاد شده نهایت استفاده را بکنند با یکدیگر صحبت خواهند کرد. هیچ کس، با دانش آموزی که چند صندلی آن‌طرف‌تر نشسته در رابطه با تقلب اقدام به نقشه کشیدن نمی‌کند. قبل از اینکه امتحان را شروع کنید، جای دانش‌آموزها را با هم عوض کنید.

4-هشدار بدهید

این که حواستان به همه باشد خیلی خوب است. وقتی متوجه می‌شوید که دانش آموزی در شرف شروع تقلب است به او هشدار بدهید. قرار نیست که آبروی او را پیش دوستانش ببرید. هشدار شما می‌تواند نامحسوس باشد.

مثلا این طور که :” علی جان به چیزی نیاز داری؟ اگر بله به من بگو تا آن را برای تو تهیه کنم.” یا “سمانه‌ جان اگر چیزی باعث شده حواست از نوشتن امتحان پرت شود، به من بگو تا آن را برطرف کنم. ” به این صورت خیلی راحت به دانش آموز این هشدار را خواهید داد که همه جوره روی او تمرکز دارید و اجازه تقلب ندارد.

5-از راه تشویق، تعریف و تمجید استفاده کنید

بهتر است دانش آموزان را تشویق کنید. تشویق به اینکه خودشان با تکیه بر توانایی‌ها و علمی که دارند امتیاز کسب کنند. از راه‌های مختلفی می‌توانید این کار را انجام دهید. به عنوان مثال وقتی دانش آموزی صادقانه در امتحان نمره عالی کسب کرده از او تقدیر کنید.

به عنوان مثال به این صورت: ” رضا جان از اینکه تلاش کردی از راه صادقانه نمره و امتیاز کسب کنی به تو افتخار می‌کنیم. معلوم است که در آینده قهرمان بزرگی خواهی شد! “

 

چگونگی برخورد با دانش آموز متقلب

 

6-دانش آموزان را بر اساس نمره قضاوت نکنید

گاهی دانش آموزان از ترس اینکه مورد قضاوت نادرست قرار بگیرند دست به تقلب می‌زنند. حتی ممکن است دانش آموز درسخوانی باشند ولی به خاطر یک اتفاق نتوانند درس بخوانند و از ترس قضاوت نادرست دست به تقلب کردن بزنند. بهتر است اثری از قضاوت کردن بر اساس نمره در چهره و رفتار شما وجود نداشته باشد.

7-در مقابل برخورد با نمرات ضعیف رفتار مناسبی از خود بروز دهید

دانش آموز شما نمره پایینی گرفته است. از لحاظ درسی ضعیف عمل کرده و حالا نیاز به محرکی برای شروع خوب دارد. رفتار نادرست شما، او را به سمت تقلب کردن تشویق می‌کند. از رفتارهای درست مطلع شوید و آن‌ها را به کار ببندید.

8-از تنبیهات نامناسب استفاده نکنید

مسلماً تنبیه کردن گاهی نیاز است. ولی نه به آن صورتی که خیلی از افراد تصور می‌کنند. تنبیه‌ نباید طوری باشد که روی جسم و روان و اعتماد به نفس کودک اثر مخرب بگذارد.

در برخورد با دانش آموزان تنبیه و تشویق نیز از روش های مهم تربیتی هستند. این کارهم باید به صورت اصولی و صحیح انجام گیرد تا آسیب های روحی به دانش آموز وارد نکند برای دانستن این روش ها بخوانید مقاله: تأثیر تشویق و تنبیه بر رفتار کودک

 

 

9-روی ارتقای سطح علمی دانش آموز تمرکز کنید

با خودتان فکر کنید که چرا دانش آموزان شما از راه درست اقدام به گرفتن نمره نمی‌کنند؟ آیا در نحوه تدریس شما مشکلی وجود دارد که نمی‌توانند مباحث را به خوبی درک کنند؟ اگر بله، سریعاً اقدام به رفع مشکل کنید.

10-صادقانه رفتار کنید

همان‌طور که گفته شد تقلب کردن یک عمل نادرست است. کودکانه رفتارهای نادرست را از بزرگ‌ترها یاد می‌گیرند. شاید تصور کنید که در مقام معلم تقلب کردن برای شما معنی ندارد و اصلاً عملی نیست؛ ولی شما هم ممکن است به روش‌های گوناگونی دست به این عمل ناپسند بزنید. ممکن است بخواهید از طریق وعده بیهوده دادن آن‌ها را به انجام کاری ترغیب کنید و بعداً زیر قول خود بزنید. به نظرتان این کار یک تقلب نیست؟

کلام آخر

در این مقاله روش‌ها متنوعی برای برخورد با دانش آموز متقلب پیشنهاد دادیم. ممکن است شما نیز در برخورد با تقلب دانش آموزان ترفندهای هوشمندانه‌ای به کار بسته باشید که در این مقاله ذکر نشده. آن‌ها در قسمت نظرات برای ما ارسال کنید.

21 دیدگاه برای “چگونگی برخورد با تقلب دانش آموز

  1. ناشناس گفته:

    سلام امروز من سر جلسه امتحان بودم داشتم یک سوال از دوستم درباره بعد از مدرسه از او می پرسیدم(که می ایی سالن برای بازی) معاون برگه ما را گرفت و با رفتار خیلی بد ما را بیرون کرد و روی برگه ما چیزی نوشت.
    حالا باید چه کار کنم؟

    • فرحانه براتی گفته:

      سلام من روز دوشنبه هفته پیش امتحان علوم داشتم و معلم من از خودم را نیاز به تلاش زد و بعد امروز نمره من رو به بچه ها گفت ومن خیلی ناراحت شدم و زنگ آخر که زنگ خانه ها خورد تو خیابان گریه می کردم و معلم من دل من رو شکست حالا بايد چیکار کنم

  2. ناشناس گفته:

    سلام من امروز سر امتحان برگه تقلب رو بین راه جا گذاشتم و مثلی اینکه برگه به دست معلم رسیده ولی هنوز نمیدونه که مال منه الان نمیدونم چکار کنم واقعا؟خیلی استرس دارم

  3. ناشناس گفته:

    سلام من یه دانش آموز هستم امروز موقع امتحان معلم دو تا برگه تقلب ازم گرفت ‌هر چند درسته که اونا برگه تقلب بودن ولی من از اونا استفاده نکردم . الان باید چیکار کنم ؟واقعا نمیدونم باید چه عکس العملی نشون بدم؟ اصلا معلم برگم رو تصحیح می کنه؟ بعد از اینم نگرانم که به کسی نگه آخه هم خانوادم و هم مدرسه به من خیلی اعتماد داشتن من الان چیکار کنم؟ اولین بارمم بود که برگه تقلب نوشتم تازه اوایل امتحان برگه امتحانمم ازم گرفت نتونستم چیزی هم بنویسم
    یعنی معلمم می‌تونه دوباره به من اعتماد کنه ؟
    اگه امتحانی بعدی جبران کنم چی ؟
    یکی بگه من الان چیکار کنم ؟
    اصلاً چی باید به معلم بگم ؟

    • زمانی گفته:

      سلام به نظر من از معلمت عذر خواهی کنید وقول بدهید دیگه تکرار نشود و اگر نخواندن آزمون علتی داشته که مجبور به تقلب شده اید آن را برای معلم توضیح دهید بحث را ادامه ندهیداگر وضعیت درستون پیشرفت کند و احترام دبیر تون را داشته باشید معلم نیز به شما اعتماد می‌کند برای همیشه که در ذهنش نمی ماند. موفق باشید

      • پری گفته:

        سلام من تو دستم تقلب نوشتم و معلم دید ناراحت شد و ورقم رو پاره کرد و میگه باید شهریور بیای امتحان بدی دوستم رو هم تو هین تقلب گرفت ولی به اون گفت هفته بعد ازت امتحان جبرانی میگیرم الان من چیکار کنم چرا بین ما فرق گذاشت ؟؟؟
        واقعا قلبم شکست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *