ویژگی های یک نرم افزار آموزشی خوب

در گذشته آموزش به صورت حضوری انجام میشد و بدون حضور در کلاس دانش آموز یا دانشجو نمی توانست مطلب جدیدی بیاموزد اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان یادگیری و آموزش غیر حضوری فراهم شده است. نرم افزارهای کمک آموزشی از ابزارهای نوین آموزشی هستند که امروزه به کمک مدارس و خانواده های آمده اند و به پیشرفت درسی دانش آموزان کمک شایانی کرده اند. فلذا تیم آموزشی رایاد تصمیم گرفت که در این مطلب به ویژگی های یک نرم افزار آموزشی خوب پرداخته است.

 

نرم افزار آموزشی خوب

 

شما می توانید با استفاده از یک نرم افزار آموزشی استاندارد به راحتی مطالب جدیدی بیاموزید. به عنوان مثال با استفاده از نرم افزار آموزشی زبان انگلیسی شما می توانید به راحتی زبان انگلیسی را بدون اینکه حتی یک ساعت در کلاس حضور داشته باشید فرا بگیرید.

نرم افزار آموزشی چیست؟

 

ویژگی های نرم افزار آموزشی

 

نرم افزارهای آموزشی نرم افزارهایی تحت سیستم عامل کامپیوتری و یا موبایلی می باشند. هدف اصلی از ساخت این نرم افزارها تدریس و خودآموزی است. این نرم افزارها سطح تعامل را با محتوای چند رسانه ای بالا می برند.
بیشتر این نرم افزارها از فیلم، عکس و صدا به منظور آموزش استفاده کرده و محیط یادگیری جذاب و پرباری ایجاد می کنند.

انواع نرم افزارهای آموزشی

  •  نرم افزارهای گرافیکی: نرم افزارهای گرافیکی به منظور ایجاد، دریافت و تغییر تصاویر موجود در وب و یا برنامه استفاده می شوند. به منظور ساختن ارائه های آنلاین معمولا از این نرم افزارها استفاده می شود.
  • سیستم نوشتن: این نرم افزارها در قالب فلش کارتهای الکترونیکی بوده و قابلیت ایجاد محتوای چند رسانه ای را نیز دارند.
  • بازی های آموزشی: انگیزه بازی موجب افزایش یادگیری می شود. این نوع نرم افزارها برای کودکان کاربرد دارند.
  • نرم افزارهای مرجع: این نرم افزارها قابلیت دسترسی به اطلس ها، دانشنامه ها و لغت نامه ها را فراهم می کنند. در پروژه های تحقیقاتی از این نرم افزارها استفاده می شود.
  • نرم افزارهای حل مسائل ریاضی: این نرم افزارها به منظور تقویت مهارت های ریاضی طراحی و ارائه شده اند.
  • شبیه سازها: نرم افزرارهای شبیه سازی از طریق تجربه ی مجازی آموزش می دهند.
  • نرم افزارهای آموزشی: نرم افزارهای آموزشی قابلیت آموزش و تدریس درس ها و مطالب جدید را دارند. این نرم افزارها دارای تمرین و ارزیابی عملکرد نیز هستند.

ویژگی های یک نرم افزار آموزشی خوب

 

نرم افزار آموزشی خوب

 

1. ویژگی های گرافیکی و ظاهری
ظاهر نرم افزار، نحوه ی قرارگیری ابزارها، دسترسی سریع به بخش های مختلف، تغییر نمایه کاربری و کاربرد آسان از ویژگی های یک نرم افزار آموزشی خوب هستند.

2. قابلیت استفاده از مطالب در هر زمان و به صورت نامحدود
یکی از مزایای نرم افزارهای آموزشی قابلیت دسترسی نامحدود است. وقتی معلم سرکلاس مطلبی را آموزش می دهد دانش آموز یک بار فرصت شنیدن ویادگیری دارد اما از طریق نرم افزارهای آموزشی شما می توانید هرچند بار و در هر زمانی می خواهید آموزش مطالب را ببینید.

3. استفاده از محتویات چند رسانه ای
یادگیری از طریق محتوای چند رسانه ای مانند ویدیو، عکس و صدا بسیار بهتر و آسان تر است. نرم افزارهای آموزشی باید متناسب با رده ی سنی کاربران از این محتویات استفاده کنند.

4. بخش مجزا به منظور انجام تکالیف
یک نرم افزار آموزشی خوب باید داری بخشی مجزا به منظور انجام تکالیف باشد. انجام تکالیف باعث می شوند مطلب درسی ملکه ی ذهن شده و فراموش نشود.

5. بخش های آزمونی و تست زنی
آزمون ها و امتحانات همواره راه سنجش میزان یادگیری بوده اند. یک نرم افزار آموزشی خوب باید دارای بخش های آزمونی و تست زنی باشد تا دانش آموز خود را محک بزند.

6. گواهی کنترل کیفیت
نرم افزار آموزشی استاندارد باید دارای گواهی کنترل کیفیت از موسسات و سازمان های مربوطه باشد. هر سیستم باید به منظور دریافت مجوزهای لازم استانداردهای زیادی را پشت سر بگذارد.

7. قیمت مناسب
یکی از مهمترین مولفه ها قیمت است. برخی نرم افزارها به صورت رایگان توسط سایت ها و اپ استورها ارائه میشوند اما برخی دیگر رایگان نبوده و باید برای استفاده از آن ها مبلغی پرداخت کنید.

8. خدمات پس از فروش
یکی از مهمترین ویژگی های هر نرم افزاری خدمات پس از فروش آن است. وقتی نرم افزاری تهیه می کنید می توانید از طریق استعلام تلفنی از این موضوع مطمئن شوید.

9. سرویس پشتیبانی
پشتیبانی به موقع و مناسب یکی از مهمترین نکات در انتخاب هر نرم افزاری است. برخی نرم افزارها پس از مدتی دچار مشکلات جزئی می شوند که با پشتیبانی به راحتی می توان این مشکلات را در منزل حل کرد.
پاسخگویی به مسائل و سوالات کاربران از سیاست های شرکت های سازنده و ارائه دهنده ی این نوع نرم افزارها می باشد.

10. سازگاری
نرم افزار باید سازگار با نیازهای هر کاربر باشد. به عنوان مثال نرم افزار آموزش علوم اول ابتدایی دارای ویژگی های خاص خود و متناسب با سن کاربران می باشد و با نرم افزار آموزشی علوم دوم راهنمایی بسیار تفاوت دارد.

11. سرعت
نرم افزار آموزشی باید سریع باشد تا حوصله ی کاربر را سر نبرد. نرم افزار ایده آل باید زمان آموزش استاندارد و حداقلی داشته باشد.

12. سهولت کاربری
دسترسی راحت به بخش ها و ابزارهای مختلف و کلیدهای میانبر از پارامترهای حائز اهمیت هر نرم افزاری می باشند.

در انتها پیشنهاد می کنیم، مطلب ” ۱۰ نرم افزار کمک آموزشی کاربردی برای مقطع ابتدایی ” را مطالعه کنید و با ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزارها آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *