7 کاربرد سالم آب اکسیژنه (پراکسید هیدروژن)

برای حداقل یک قرن، آب اکسیژنه به طور گسترده ای به عنوان یک پاک کننده فوق العاده توسط همه افراد از خانم های خانه دار گرفته تا جراحان ارتوپد استفاده می شود. اما امروزه کدام کاربردها هنوز توسط علم پشتیبانی می‌شوند و کدام یک را باید قدیمی و یا حتی خطرناک در نظر بگیرید؟

 

آب اکسیژنه چیست؟

آب اکسیژنه یا پراکسید هیدروژن بطور کلی یک درمان خانگی طبیعی نیست بلکه یک یک منبع مورد اعتماد برای مصارف شیمیایی خانگی است. ساختار پراکسید هیدروژن مشابه ساختار شیمیایی اب است با این تفاوت که یک مولکول اکسیژن بیشتر دارد. تنها همین یک ملکول توانسته آن را به یک اکسید کننده ی قوی تبدیل کند.  به همین دلیل است که پراکسید هیدروژن یک پاک کننده همه کاره است، و همچنین دلیلی است که باید با احتیاط از آن برای انسان و حیوانات خانگی استفاده کنید. پراکسید هیدروژن در تماس با هوا یا آب به سرعت و به راحتی تجزیه می شود، بنابراین از مواد شیمیایی کلردار ایمن تر در نظر گرفته می شود.

هشدار اسپویلر: پراکسید هیدروژن دیگر برای زخم ها یا مراقبت از پوست توصیه نمی شود زیرا پزشکان دریافته اند که می تواند منجر به عوارض خطرناکی شود و زمان بهبودی را کاهش دهد، اما هنوز راه های زیادی وجود دارد که می تواند برای شما مفید و مفید باشد.

برای خرید زانتان گام به شرکت بازرگانی پارسیان شیمی نگین طهران مراجعه کنید 

 

آیا واقعاً می تواند از آب اکسیژنه به عنوان سفید کننده استفاده کرد؟

با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل بیماری (CDC)، آب اکسیژنه مخمرها، قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها و هاگ های کپک را از بین می برد. در اینجا نحوه استفاده از این ماده شیمیایی رایج برای پاکسازی ایمن بدن و خانه آورده شده است.

1. ماشین ظرفشویی خود را تمیز کنید

برای از بین بردن کپک و میکروب در ماشین ظرفشویی، قسمت های پیچیده ماشین ظرفشویی خود را اسپری کنید که رطوبت می تواند مدت ها پس از اتمام یک چرخه باقی بماند – در چین های قسمت های لاستیکی، درز ها و شکاف های سبد ظروف.

مطالعه‌ای در سال 2016 نشان داد که 83 درصد از ماشین‌های ظرفشویی آزمایش شده از نظر قارچ مثبت بودند و 47 درصد از ماشین‌های ظرفشویی آزمایش‌شده حاوی مخمر سیاه E. dermatitidis بودند که می‌تواند برای انسان مضر باشد. E. dermatitidis در درجه اول در مهر و موم لاستیکی ماشین ظرفشویی تشخیص داده شد.

2. کپک و میکروب را از بین ببرید

کپک و میکروب در محیط زندگی ما بخصوص در محیط هایی که همواره دچار رطوبت می شود به سرعت تکثیر شده و رشد می کند. محیط هایی مثل کنار سینک های ظرف شویی، دستشویی و حمام می تواند مکان های برای رشد میکروب و کپک باشد. اما برای از بین بردن ماثر این میکروب ها و کپک ها چه راهکاری وجود دارد.

برای از بین بردن آنها بدون نیاز به تنفس بخارات سمی سفید کننده، با آب اکسیژنه 3 درصد رقیق نشده اسپری کنید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند. سپس آبکشی کنید. پراکسید کپک و کپک را از بین می برد، اما ممکن است هنوز هم لازم باشد لکه هایی را که باقی مانده اند پاک کنید.

3. دندان های خود را سفید کنید

این روزها لبخند روشن و سفید تقریباً دغدغه ی همه افراد است و بازار مملو از محصولاتی است که از پراکسید هیدروژن در غلظت ها متفاوت برای سفید کردن دندان ها استفاده می کنند. برخی از محصولات موجود در دندانپزشکی ممکن است حاوی 10 درصد پراکسید هیدروژن باشند. مطالعات منبع معتبر نشان می دهد که این محصولات در صورت استفاده صحیح موثر و ایمن هستند.

آب اکسیژنه یک ماده شیمیایی خانگی است که می تواند با خیال راحت برای انواع نظافت منزل شما استفاده شود. اگرچه زمانی معمولاً برای ضدعفونی بریدگی ها و زخم ها استفاده می شد، اما امروزه برای این منظور توصیه نمی شود. اگر از آن برای ضدعفونی سطوح، محصولات و سایر اقلام خانه خود استفاده کنید، پراکسید هیدروژن می تواند احتمال بیمار شدن شما را کاهش دهد. نکته ی مهم این است که آن را روی پوست خود استفاده نکنید، آن را قورت ندهید، و غلظت های قوی پراکسید هیدروژن درجه غذایی را برای درمان بیماری امتحان نکنید. هنگامی که آب اکسیژنه به درستی استفاده شود، همچنان یک ضدعفونی کننده خانگی مفید و کمک کننده سلامتی است.

4. سبزیجات را بشویید – و عمر مفید آنها را افزایش دهید

باغبانان ارگانیک استفاده از 1/4 فنجان پراکسید هیدروژن 3 درصد در هر گالن آب را برای کمک به حذف باکتری ها از سبزیجات توصیه می کنند. اگر سبزیجات با پوست لطیف مانند کاهو را می شویید، برای شستشو فقط کافی است 20 دقیقه خیس کنید و سپس آبکشی کنید. هویج، سیب زمینی و سایر سبزیجات با پوست سفت را می توان 30 دقیقه شست و سپس ابکشی کرد. از آنجایی که باکتری ها می توانند باعث قهوه ای شدن سبزیجات و میوه ها شوند، شستشو پراکسید هیدروژن آنها را برای مدت طولانی تری در یخچال شما تازه نگه می دارد.

برای خرید اسید بوریک  بصورت عمده و جزئی اینجا کلیک کنید

5. برای استریل کردن برس های آرایش استفاده کنید

امروزه استفاده از برس ها و پد های ارایشی برای پخش کردن مواد ارایشی بسیار رایج است. اما به خاطر داشته باشید که بعد از مدتی استفاده از این برس ها و پد ها باید آن ها را بطور کامل بشورید تا از اسیب به بافت پوست و جوش زدن جلوگیری نمایید. برای تمیز کردن این برس ها پس از شستن آرایش اضافی از روی برس ها با یک شامپوی ملایم، موهای برس  را به مدت 10 دقیقه در یک کاسه آب با یک قاشق چای خوری آب اکسیژنه 3 درصد خیس کنید. همچنین می توانید از آن برای تمیز کردن پدهای فر کننده مژه استفاده کنید. برای محافظت از چشمان خود، هر گونه باقیمانده را به طور کامل بشویید.

6. از شر میکروب های سطل زباله خلاص شوید

پس از شستن سطل زباله با آب و صابون، کل ظرف را با محلول 1:1 آب اکسیژنه و آب اسپری کنید. اجازه دهید سطل زباله برای چند ساعت در آفتاب خشک شود. همانطور که پراکسید سطوح را تمیز می کند، به حذف میکروب ها از سطل زباله شما کمک می کند.

7.لباس های سفید را روشن کنید

اگر تی شرت، ملحفه و حوله سفید رنگ شما براثر کثیفی رنگ خاکستری به خود گرفته باشد؛ چه راه حلی وجود دارد؟ با ترکیب 1/2 فنجان جوش شیرین و 1/2 فنجان پراکسید هیدروژن، سفید کننده اکسیژن خود را بسازید. می توانید این محلول را وارد ماشین لباسشویی کنید تا سفیدی را به لباس های شما بازگرداند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *