راهکارهای کاهش ترس کودکان از ویروس کرونا

 در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا و انتشار اخبار و پروتکل های بهداشتی در رسانه ها منجر به ایجاد ترس در والدین شده است. ترس ناشی از ویروس کرونا در والدین ناخوداگاه به کودکان آن ها منتقل می شود. این ترس می تواند تا حدودی برای سلامتی کودکان مفید باشد ولی زمانی که این ترس کودکان از ویروس کرونا از  کنترل خارج شود، روند طبیعی زندگی و فعالیت های روزانه ی آنها مختل خواهد شد و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

  آگاه کردن کودکان همراه با آموزش های درست درباره ی مقابله با ویروس کرونا، کودکان به درستی از خطر این ویروس آگاه می شوند و با یادگیری راه های مقابله با کوید19 شدت ترس خود را مهار می کنند. برای رفع ترس کودکان از ویروس کرونا، در این مقاله به چند نکته مفید ارائه شده است، در ادامه با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

کاهش ترس کودکان از ویروس کرونا

راهکارهای کاهش ترس کودکان از کرونا

ترس از ویروس کرونا تا حدودی ضروری است و سبب رعایت پروتکل های بهداشتی می شود اما زمانی که میزان این ترس شدت پیدا کند برای فرد مشکلاتی را نیز به همراه خواهد داشت. شدت ترس باعث افزایش میزان استرس و اضطراب می شود و در نهایت سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد و در بسیاری از موارد کودکان و حتی والدین آنها دچار ترس روانی و وسواس فکری نیز می شوند.

لذا کنترل و کاهش ترس کودکان از ویروس کرونا بسیار حائز اهمیت است. راه های بسیاری برای کاهش میزان ترس از کرونا وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آشنایی کودکان با کوید19

یکی از راه های کاهش میزان ترس کودکان از ویروس کرونا نحوه ی صحیح اطلاع رسانی و آموزش می باشد. بسیاری از کودکان توانایی درک علمی نحوه ی انتشار و عملکرد این ویروس را ندارند. لذا والدین و مسئولان بهداشتی موظف هستند با ارائه ی محتوا های آموزشی متناسب با سن و سطح رشد کودکان به آنها ارائه دهند. هنگام دادن اطلاعات درباره ی این ویروس به کودکان از اغراق، بزرگنمایی و دروغ خودداری کنید و سعی کنید اطلاعات را در نهایت آرامش و صداقت بیان کنید.

با کودکان در مورد نادرست بودن اخبار منفی و شایعات منتشر شده در اینترنت و فضای اجتماعی صحبت کنید. کودکان ممکن است آنچه را که می شنوند، درست متوجه نشوند و به طور کاذب بترسند.

 

آشنایی کودکان با ویروس کرونا

آموزش راه های پیشگیری از بیماری کرونا

اقدامات روزمره را برای كاهش شیوع ویروس کرونا به عنوان یک مهارت مانند سایر مهارت های زندگی به كودكان خود بیاموزید. به آن ها تذکر دهید که باید از افراد بیمار دوری کنند و بهداشت عمومی مانند شستن مرتب دست و استفاده از مواد ضد عفونی کننده را به کودک خود بیاموزید. موارد زیر را همراه با دلیل به فرزندان خود آموزش دهید.

دست های خود را بشویید و از تماس دست با سطوح مختلف پرهیز کنید

به فرزندان خود بگویید، تمیز نگه داشتن دست ها به شما و خانواده کمک می کند تا از بیمار شدن و انتشار میکروب به افراد دیگر جلوگیری کنید. مخصوصا قبل از غذا خوردن و تماس دست با صورت به مدت بیست ثانیه با آب و صابون دست هایتان را بشویید.

 

راه های مقابله با ویروس کرونا

 

سرفه و یا عطسه ی خود را با دستمال یا آرنج بپوشانید

به فرزندان خود بگویید میکروب های ویروس کرونا می توانند از طریق سرفه و عطسه حرکت کنند و در هوا بمانند. به همین دلیل هنگام سرفه یا عطسه پوشاندن بینی و دهان با آرنج یا دستمال بسیار مهم است. دستان خود را بشویید و اگر از دستمال کاغذی استفاده کردید، حتما آن را دور بیاندازید.

ماسک بزنید

به فرزندان خود بیاموزید در حال حاضر از خانه خارج نشوند مگر در مواقع ضروری که در این صورت حتما باید از ماسک استفاده کنند. شاید استفاده از ماسک برای کودکانی که سن پایین تری دارند کاری دشوار باشد، بنابراین شما می توانید با تهیه ی ماسک هایی با طرح های جذاب، استاندارد و اندازه صورت کودکان آنها را تشویق به استفاده از ماسک کنید.

 

آموزش راه های مقابله با کرونا به کودکان

 

تا اطلاع ثانوی بازی حضوری با دوستان ممنوع

به فرزندان خود بگویید، ویروس کرونا می تواند از یک شخص به شخص دیگر منتقل شود، مانند زمانی که ما اسباب بازی های مشترک داریم یا دست یکی از دوستان را می گیریم. اگرچه نمی توانید به دوستان خود سر بزنید و با آنها بازی کنید، با این وجود می توانید یکدیگر را از راه های دیگرببینید. به فرزندان خود اجازه دهید که از طریق تلفن یا گپ ویدیویی با دوستان خود در تماس باشند.

تاکید کنید که در شرایط فعلی در خانه ماندن بهترین راهکار برای مقابله با کرونا می باشد، اهمیت کاهش ارتباط حضوری با افراد در هنگام بیماری را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به کودکان بیاموزید.

اخبار شبکه ها و رسانه های اجتماعی

همه اطلاعاتی که کودک شما دریافت می کند، دقیق و قابل اعتماد نیست. توجه داشته باشید که آنها چه محتوایی را تماشا می کنند یا می خوانند. کانال های انتقال پیام در دسترس کودکان را کنترل و یا محدود کنید، اخبار دروغین و شایعات در مورد این ویروس می تواند آثار به شدت مخربی بر روحیه ی کودکان داشته باشد و میزان ترس و استرس آنها را به مراتب بیشتر کند.

 

راه های مقابله با کرونا

زمان کافی برای بازی با کودکان

در این ایام که ماندن در خانه امری ضروریست همبازی کودکان خود در منزل شوید، برای آنها وقت بیشتری بگذارید و برنامه های مفرحی را در خانه برای آنها ایجاد کنید و از بازی های پر تحرک و خلاقانه در خانه غافل نشوید. به هیچ عنوان کودکان خود را طولانی مدت تنها نگذارید و اجازه ندهید که دغدغه هایشان نسبت به ویروس کرونا بیشتر شود.

حقایقی درباره کووید19برای گفتگو با کودکان

سعی کنید با بیانی ساده و شفاف به سوالات و ابهامات شکل گرفته توسط کودکان پاسخ دهید و با ارائه ی اطلاعات درست آنها نسبت به این ویروس و توام جوانب آن آگاه سازید. چند سوال رایج کودکان در مورد ویروس کرونا شامل موارد زیر می باشد.

بیماری کووید-19 چیست؟

کوتاه شده ی نام “ویروس کرونا ویروس 2019” است. این یک ویروس جدید است که دانشمندان و پزشکاندر حال تحقیق بر روی این ویروس هستند تا درمان قطعی و واکسن آن را کشف کنند. در حال حاضر بسیاری از افراد در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده اند که تحت درمان می باشند لذا پزشکان و کارشناسان بهداشتی سخت تلاش می کنند تا به افراد در حفظ سلامتی شان کمک کنند.

 

کرونا ویروس

 

 چه کاری می توانم انجام دهم تا به کووید-19 مبتلا نشوم؟

 با رعایت بهداشت فردی و عمومی، تقویت عادت های سالم مانند ورزش، خواب کافی و تغذیه سالم و رعایت پروتکل های بهداشتی ابتلا به ویروس کرونا به میزان زیادی کاهش می یابد.

اگر به بیماری ویروس کرونا مبتلا شدید چه اتفاقی می افتد؟

کووید-19در افراد مختلف می تواند متفاوت به نظر برسد، علائم و نشانه های آن در اشخاص، مختلف می باشد. برای بسیاری از افراد، بیماری کرونا ویروس کمی مشابه آنفولانزا خواهد بود. عوارض این بیماری در افراد ممکن است تب، سرفه یا تنگی نفس باشد، عوارض این بیماری در بسیاری از افراد مبتلا، کم است.

فقط گروه كمی از افراد مبتلا به این بیماری، با مشكلات جدی تری روبه رو شده اند. اگر بیمار هستید، به این معنی نیست که شما به ویروس کرونا مبتلا شده اید. به یاد داشته باشید که اگر بیمار شوید، بزرگسالان در خانه به شما کمک می کنند تا هر کمکی را که نیاز دارید دریافت کنید.

 

اگر ترس از کرونا در کودکان کنترل و درمان نشود در طولانی مدت مشکل زیادی را برای آنان به وجود خواهد آورد، ضمن آنکه در حال حاضر بسیاری از کودکان به دلیل شدت بالای ترس به وسواس فکری دچار شده اند . امیدوارم راهکار های ارائه شده برای کاهش ترس از کرونا موثر واقع شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *