۷ ایده مسابقه جالب برای معلمان

برگزاری مسابقه جذاب برای معلمان در مدرسه و در مناسبت‌های خاص می‌تواند حس وحدت تیمی را در میان معلمان و همچنین دانش آموزان تقویت کرده و آن‌ها را برای ادامه سال تحصیلی مشتاق‌تر کند.

در واقع، با این کار تیم آموزشی مدرسه، کارکنان، مدیر، مربیان و دانش آموزان می‌توانند در کنار یکدیگر اوقات خوشی را سپری کنند که باعث به وجود آمدن خاطراتی شیرین برای همه شده و روابط بینشان را بهبود می‌دهد و انگیزه‌ای مضاعف در طول سال تحصیلی برایشان ایجاد می‌کند.

در همین راستا، در این مطلب ۷ ایده مسابقه جالب برای معلمان را ارائه می‌دهیم که با برگزاری آن‌ها در مدرسه می‌توانند زمانی خاطره‌انگیز برای خود، سایر معلمان و دانش آموزان بسازند. همچنین با دنبال کردن هدف هر مسابقه به اهداف آموزشی، فرهنگی، تربیتی و… موردنظرشان در رابطه با دانش آموزان مدرسه برسند.

با مقاله ۷ ایده مسابقه جالب برای معلمان همراه تیم آموزشی رایاد باشید.

 

مسابقات ورزشی معلمان

ایده‌های جالب برای برگزاری مسابقه بین معلمان در مدرسه

این ایده‌ها عبارتند از:

۱. مسابقه کتابخوانی

یکی از مسابقات جالب برای معالمان مسابقه کتابخوانی است که با هدف ترویج عادت کتابخوانی در معلمان و دانش آموزان برگزار می‌شود. برای برگزاری مسابقه هم به تعداد ۴ نفر یا بیشتر از معلمان نیاز است.

در ابتدا یک نفر از معلمان به عنوان نماینده انتخاب شده و یک کتاب نیز به عنوان مرجع در نظر گرفته می‌شود. مدت زمانی معین معمولا ۱ ماه برای خواندن کتاب تعیین می‌شود و در این فاصله نیز فرد نماینده سؤالاتی از کتاب مورد نظر طرح می‌کند.
پس از یک ماه معلمان باید به سؤالات پاسخ داده و امتیاز خود را بر اساس پاسخ درست سؤالات محاسبه کنند. فردی که امتیاز بیشتری داشته باشد، به عنوان برنده انتخاب می‌شود.

هر یک از معلمان در طی مدت‌ زمان تعیین شده برای خواندن کتاب و حتی طی مسابقه با پرسیدن سؤالات آزمون از دانش آموزان نیز می‌توانند آن‌ها را درگیر کتابخوانی کرده و نسبت به مطالعه علاقه‌مند کنند.

 

مسابقه کتابخوانی معلمان

 

۲. مسابقه بهترین نوشته

این مسابقه نیز با هدف سنجش مهارت نویسندگی معلمان، توانایی آنان در گنجاندن مطالب در قالب کلمات و … برگزار می‌شود. برای انجام مسابقه حدود ۶ معلم یا بیشتر باید به عنوان شرکت کننده حضور داشته باشند.

ابتدا موضوعی به عنوان محور مسابقه در نظر گرفته می‌شود و هر یک از معلمان مدت زمانی معین برای نوشتن مطالب موردنظر خودشان در ارتباط با موضوع تعیین شده فرصت خواهند داشت. پس از اتمام زمان مورد نظر، متن هر یک از افراد مورد داوری قرار می‌گیرد و به بهترین مطالب، به عنوان برندگان مسابقه جوایزی اهدا می‌شود.

 

۳. مسابقات علمی

این نوع مسابقات معمولا در سطحی گسترده‌تر و بین معلمان مدارس مختلف و با هدف ارتقای توان علمی و عملی معلمان، آشنایی بیشتر آنان با مهارت‌ها، مفاهیم و دانستنی‌های دروس تحصیلی دانش آموزان برگزار می‌شود.

در طی انجام مسابقات نیز معلمان می‌توانند اطلاعات بیشتری در رابطه با اهمیت به‌کارگیری ابزارها و امکانات آزمایشگاهی، کمک آموزشی، کاربرد آن‌ها و تأثیر استفاده از فرهنگ تیمی برای کسب نتایج بهتر به دست آورند.
برای برگزاری مسابقه نیز حدود ۴ تا ۸ نفر آموزگار به عنوان تیمی واحد کنار هم جمع شده و با تیم‌های دیگر که احتمالا از مدارس دیگر هستند، در زمینه‌های علمی مانند ریاضی، علوم، ادبیات فارسی و … به رقابت می‌پردازند.

تیمی که امتیاز بیشتری کسب کند، به عنوان برنده انتخاب می‌شود. همچنین اعضای تیم به عنوان معلمان نمونه در میان آموزگاران مدارس دیگر نیز شناخته می‌شوند.

 

مسابقت علمی معلمان

 

۴. شکار لحظات

در این بازی معلمان به تیم‌های دو یا سه نفره تقسیم می‌شوند و هر کدام سعی می‌کنند تا از دیدگاه دانش آموزان تصاویر جذابی از نقاط مختلف مدرسه بگیرند.

این نقاط می‌توانند مناطق مختلفی از مدرسه مانند «بهترین جا برای پنهان شدن از دست معلمان»، «دری که هیچ‌کس نمی‌داند به کجا ختم می‌شود»، «چیزی که باعث عصبانیت معلم می‌شود» یا «بهترین روش برای دیدن آسمان» و… را شامل شوند.
پس از پایان تصویربرداری اعضای تیم‌ها، همگی کنار هم جمع شده و عکس‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. سپس گروهی از دانش آموزان به عنوان داور انتخاب شده و به بهترین تصاویر امتیاز می‌دهند. تصویری که بیشترین امتیاز را داشته باشد به عنوان عکس برگزیده انتخاب می‌شود.

در واقع، این مسابقه روحیه همکاری بین معلمان و همچنین دانش آموزان را تقویت کرده و به معلمان کمک می‌کند تا درک بهتری از احساسات و نظرات دانش آموزان خود در مدرسه داشته باشند.

 

مقاله پیشنهادی: طرح درس چیست؟ چگونه نوشته می‌شود؟ ( + دانلود رایگان طرح درس سالیانه از اول تا ششم ابتدایی)

۵. مسابقه پریدن

این مسابقه یک بازی سرگرم کننده فیزیکی و در عین حال ذهنی است که می‌تواند به صورت هم‌زمان ذهن و بدن بازیکنان را درگیر کرده و اوقات خوشی برایشان فراهم کند. در این مسابقه یک نفر از معلمان به عنوان نماینده انتخاب شده و به حداقل ۴ نفر آموزگار برای جذابیت مسابقه نیاز است.

ابتدا تعداد معینی برای پرش افراد در نظر گرفته می‌شود و هر فرد به نوبت برای انجام حرکات خود مقابل نماینده قرار می‌گیرد.
برای شروع و در مرحله اول نماینده اعلام می‌کند که «به جلو بپر» یا «به سمت چپ بپر» و… که در این شرایط بازیکن باید دقیقا مطابق دستور نماینده عمل کرده و به جهت مشخص شده بپرد.

هر پرش درست نیز امتیاز مشخصی خواهد داشت. در مرحله دوم بازیکن باید دقیقا برعکس دستور نماینده عمل کرده و در جهت مخالفی با جهت اعلام شده بپرد. برای مثال، اگر نماینده دستور «پرش به چپ» را اعلام کند، بازیکن باید خیلی سریع به سمت راست بپرد. به همین ترتیب مسابقه برای هر یک از بازیکنان انجام می‌شود. در آخر فردی که بیشترین امتیاز را به دست آورده باشد، به عنوان برنده اعلام می‌شود.

 

مسابقات ورزشی معلمان

 

۶. مسابقه کشف تغییرات

این مسابقه علاوه بر جنبه سرگرمی آن،‌ یک بازی تیمی برای سنجش قدرت تمرکز و بهبود مهارت‌های حافظه آموزگاران است.

برای انجام مسابقه به حداقل ۸ معلم نیاز است. معلمان به دو تیم ۴ نفره تقسیم می‌شوند و هر تیم در مقابل تیم حریف اشیاء مختلفی را در اطراف خود قرار می‌دهد. سپس تیم مقابل به دقت فضای اطراف را نگاه کرده و آن را به حافظه خود می‌سپارد. در ادامه محل را ترک می‌کند.
در این فاصله تیم اول فرصت دارد تا تغییراتی را در محیط اطراف و اشیای پیرامون خود اعمال کند. پس از چند دقیقه تیم دوم به محل بازمی‌گردد و ۳۰ ثانیه فرصت دارد تا ۵ تغییر اعمال شده در محیط اطراف تیم اول را تشخیص دهد.

هر یک از حدس‌های درست یک امتیاز داشته و در ادامه تیم‌ها دو به دو برای تشخیص تغییرات تیم مقابل جا به جا می‌شوند. در آخر تیمی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، به عنوان گروه برنده اعلام می‌شود.

 

مسابقه خاطره گویی

۷. مسابقه خاطره‌ گویی

این مسابقه همان‌طور که از نامش مشخص است، توانایی بیان و تداعی صحنه‌های خاطرات معلمان را به چالش می‌کشد. هر یک از معلمان با استفاده از حرکات دست، موسیقی، لباس و تغییر لحن خود باید سعی کنند تا بیشترین امتیاز مسابقه را به دست آورند.

دانش آموزان نیز می‌توانند به عنوان داوران مسابقه عمل کرده و به هر یک از خاطرات معلمان خود امتیاز دهند. فردی که بیشترین امتیاز را از دانش آموزان بگیرد، می‌تواند به عنوان برنده اعلام شود.

اگر از مطالعه این مقاله لذت برده‌اید پیشنهاد میکنیم، مقاله ” ۱۰ ایده بازی جذاب برای دانش آموزان در مدرسه ” را نیز مطالعه کنید.

12 دیدگاه برای “۷ ایده مسابقه جالب برای معلمان

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      ممنون از ثبت بازخوردتون. اگر ایده‌ای در این رابطه دارید با ما به اشتراک بذارید.

    • پشتیبان رایاد گفته:

      سلام دوست عزیز

      ممنون از ثبت بازخوردتون. اگر ایده‌ای در این رابطه دارید با ما به اشتراک بذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *