بهترین بازی برای کودکان 3 ساله

سرگرمی و بازی یکی از ضرورت‌های اساسی رشد و پرورش هر کودک خردسالی می‌باشد، بازی کردن یک پیش زمینه برای یادگیری بسیاری از مهارت‌های زندگی و همینطور توانمندی‌های شناختی می‌باشد. از جمله عواملی که بر مجموعه رفتارهای فردی، شخصیت و هوش یک فرد اثر می‌گذارد، تمام بازی هایی است که در دوران کودکی شخص آن‌ها را بازی و تجربه کرده است.

بازی کردن با کودکان از همان ماه‌های ابتدایی تولد آغاز می‌شود که البته هر یک از دوره‌های رشد شرایط و بازی های خاص خود را می‌طلبد. 2 تا 4 سالگی بهترین سن برای زمینه‌چینی و شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی، رشد ذهنی و فردی کودکان می‌باشد. تنوع بازی برای این سنین وایده بازی برای کودکان 3 ساله بسیار است، اما آنچه که حائز اهمیت است، هدفمند بودن بازی ها می‌باشد.

 

بازی برای کودکان 3 ساله

 

آموزش غیر مستقیم مفاهیم ساده و ابتدایی همانند بزرگ و کوچک، دور و نزدیک، شب و روز، بالا و پایین، آشنایی با رنگ‌ها، اشیاء، شعرخوانی، آشنایی و استفاده از حواس پنجگانه، تحرک بدنی باید در بازی کودکان 3 ساله گنجانده شود. آموزش این مفاهیم ساده و ابتدایی بدون بازی اثرپذیری بسیار کمی خواهد داشت. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در ادامه مطلب به معرفی انواع بازی برای کودکان 3 ساله بپردازیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

انواع بازی برای کودکان 3 ساله

در این سن کودکان نیازمند یادگیری غیر مستقیم بسیاری از مهارت های شناختی از قبیل انتخاب، تصمیم‌گیری، درک و شناخت مسائل و مهارت‌های زندگی همانند همکاری، مشارکت و درک مفهوم درست رقابت هستند. ضمن انکه در این سن هر کودکی روزانه به سه ساعت فعالیت بدنی نیاز دارد. بنابراین بازی های مناسب برای کودکان 3 ساله را می‎‌توان در سه گروه قرار داد که به شرح زیر هستند.

فعالیت های بدنی و بازی کودکان 3 ساله

راه رفتن، پریدن، انجام حرکات مارپیچی، خزیدن و غلت زدن، تکان دادن دست‌ها از جمله فعالیت‌های بدنی هستند که کودکان در این ردۀ سنی باید توان انجام آن‌ها را داشته باشند. در ادامه به معرفی برخی از بازی های پرتحرک در خانه برای کودکان سه ساله می‌پردازیم.

1. پیاده روی حیوانات

یک داستان درباره جنگل و حیوانات برای کودک خود تعریف کنید و سپس از او بخواهید که مانند قورباغه بپرد، مانند مار بخزد، مانند اسب بدود و یا با تکان دادن دست‌های خود همانند پرندگان پرواز کند. در این مدل از بازی ضمن آنکه کودک با حیوانات و خصیصه اصلی آن‌ها آشنا می‌شود، فعالیت های بدنی همچون پریدن، دویدن، خزیدن را فرا می‌گیرد.

2. جعبه‌های لمس و احساس

از دیگر بازی کودکان سه ساله می‌توان بازی جعبه‌های لمس را نام برد. این بازی با هدف پرورش حس لامسه و پردازش اطلاعات دریافتی توسط کودک انجام می‌شود. برای انجام این بازی به یک جعبه نیاز دارید که جعبه کفش بهترین گزینه می‌باشد. روی سطح جعبه یک سوراخ به اندازه‌ای که دست کودک از آن عبور کند، ایجاد کنید. اشیا، میوه، اسباب بازی به صورت پنهانی داخل جعبه قرار دهید. و از کودک بخواهید که با لمس آن حدس بزند که شی داخل جعبه چه چیزی است.

3. بولینگ در خانه

با استفاده از بطری های خالی نوشابه و توپ‌های کوچک یک بولینگ خانگی راه بیندازید، در ابتدا خودتان یکبار با پرتاب کردن توپ به سمت بطری‌ها نحوه بازی کردن را به کودک خود آموزش دهید.

برای جذابیت و تنوع در این کار می‌توانید از لیوان‌های کاغذی نیز استفاده کنید، لیوان ها را به کمک فرزند خود همانند هرم روی یکدیگر قرار دهید و بعد از آن پرتاب توپ را شروع کنید. این بازی مهارت تمرکز و هدف‌گیری را در کودکان پرورش می‌دهد.

 

اگر به دنبال بازی های پرتحرک برای کودکان هستید کلیک کنید: ایده بازی های خلاقانه و پرتحرک در خانه برای کودکان

 

 

بازی برای کودکان 3 ساله

 

4. راه رفتن روی خط

با نوار چسب های پهن یا با طناب‌های رنگی خطوطی را بر روی پارکت یا فرش مشخص کنید، بهتر است این خطوط صاف، مارپیچی و زیگزاگی باشند. از فرزند خود بخواهید که با قدم گذاشتن بر روی خطوط حرکت کنند و در نهایت تعادل خود را حفظ نمایند. برای جذابیت و تنوع در بازی از کودک بخواهید که روی پاشنه پا روی خطوط حرکت کند و یا در جهت عقبگرد این کار را انجام دهد. این بازی یک تمرین فوق العاده باری حفظ تعادل و افزایش تمرکز در کودکان می‌باشد.

5. بازی مرتب سازی

هدف از این بازی ساده درک اشکال هندسی، ابعاد و اندازه‌های مختلف اشیا می‌باشد. برای انجام این بازی تعدادی ظروف پلاستیکی نشکن که زوایای تند و تیز ندارند را در اختیار کودک خود قرار دهید. لیوان‌ها، بشقاب‌ها یا پیاله‌ها را داخل یکدیگر بگذارید و سپس آن ‌ها را به صورت تک و پراکنده روزی میز بگذارید. حال از کودک خود بخواهید که تمامی ظروف را جمع کند. با انجام این بازی مهارت تشخیص اشکال و مرتب سازی در کودک افزایش می‌یابد.

بازی فکری برای کودک 3 ساله

اسباب بازی های فکری در زمینه رشد و پرورش مهارت‌های کودکان 2 تا 4 سال طراحی شده است که علاوه بر سرگرمی باعث رشد ذهنی کودک نیز می‌شوند. در ادامه به معرفی برخی از بازی های فکری کودکان 3 ساله می‌پردازیم.

6. بازی پرتاب حلقه

این بازی شامل یک صفحه چوبی و تعدادی میله و حلقه‌های کنفی می‌باشد. برای شروع بازی باید میله‌ها را بر روی صفحه سوار کنید و سپس از کودک خود بخواهید که از یک فاصلۀ مشخص حلقه‌ها را دور میله بیندازد. برای جذابیت بیشتر بازی خودتان نیز با او همراه شوید تا علاوه‌بر افزایش تمرکز و هدف‌گیری، با مفاهیم رقابت کردن و رقیب داشتن آشنا شود.

7. اسباب بازی های ساختنی

لگوهای خانه سازی یکی دیگر از اسباب بازی های مناسب برای کودکان سه ساله می‌باشد، البته باید توجه داشته باشید که قطعات لگوها بزرگ باشند تا خطری برای کودک ایجاد نکنند. بازی های ساختنی فرصت پرورش ایده و خلاقیت را در کودک زنده نگه می‌دارد، اگر علاقه‌مند هستید که یک کودک خلاق داشته‌ باشید اثرگذاری اسباب بازی‌های ساختنی را نادیده نگیرید.

 

بازی برای کودک 3 ساله

 

بیشتربخوانید: بازی فکری برای کودکان 4 ساله

 

8. بازی با ماسک های فومی

داستان پردازی و قصه‌گویی برای کودکان یکی از بهترین سرگرمی‌ها می‌باشد که نه تنها دامنه لغات آن‌ها را زیاد می‌کند بلکه قدرت تصویرسازی ذهنی و قوۀ تخیل را نیز در آن‌ها پرورش می‌دهد. بهتر است که کودکان در این فرایند نقشی داشته باشند و تنها شنونده داستان نباشند، لذا با استفاده از ماسک های فومی که طرح های مختلفی دارند همانند ماسک فومی حیوانات، از کودک خود بخواهید که نقش پردازی کنند و شما در روایت داستان کمک کنند. این امر سبب افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌شود.

9. بازی فکری چیدمان

از دیگر انواع بازی برای کودکان 3 ساله می‌توان بازی فکری چیدمان را معرفی نمود. چیدمان یک اسباب بازی فکری جذاب برای کودکان می‌باشد که با هدف تقویت هوش ریاضی و فضایی، تقویت مهارت‌های دیداری و بالا بردن سرعت عمل طراحی شده است. در این بازی کودکان با مفاهیم اندازه بزرگ، کوچک، تعداد، ترتیب و توالی رنگ‌ها آشنا می‌شوند. در این بازی کودکان باید استوانه‌های رنگی را که در اندازه و رنگ‌های مختلف هستند طبق الگویی که به ان‌ها می‌دهید، روی صفحه بازی بچینند.

10. تیزبین حیوانات

از دیگر بازی های فکری کودکان 3 ساله می‌توان به بازی تیزبین حیوانات اشاره کرد. این بازی با هدف تقویت مهارت دیداری، افزایش پردازش اطلاعات و سرعت عمل، تشخیص و شناسایی الگوها طراحی شده است.
در این بازی کودکان با مجموعه‌ای از کارت همراه با تصاویر بر روی آن‌ها سروکله دارند، در این بازی تصویر مشترک بر روی کارت‌ها باید به سرعت توسط کودک تشخیص داده شود.

تعداد و تنوع بازی کودکان 3 ساله بسیار است که هر یک از آن‌ها برای رشد و تقویت مهارت‌های خاص طراحی و بازی می‌شوند. از تاثیر بازی های گروهی غافل نشوید گاهی برای تنوع و جلب توجه کودک، بازی های فوق را همراه با سایر اعضای خانواده و دوستان انجام دهید، تا مهارت مشارکت و کارگروهی از همان دورۀ کودکی در بطن و وجود کودک نهادینه شود. اگر شما هم بازی برای کودکان 3 ساله می‌شناسید در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید. امیدوارم از مطالعه این مطلب لذت برده باشید.

23 دیدگاه برای “بهترین بازی برای کودکان 3 ساله

  1. تدریس خصوصی آیلتس شهر آیلتس گفته:

    بازی در بچه ها بهترین کار میتونه باشه
    کنار بازی آموزش هم بد نیست مخصوصا زبان انگلیسی

  2. ناشناس گفته:

    سلام
    ممنون از شما
    خیلی جالب بود
    دختر من از این بازی ها استقبال می‌کنه و خیلی دوست داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *