روش‌های نوین در کنترل کنه درخت بادام

کنه درخت بادام از جمله آفات پلی‌فاژ و مکنده است که با حمله به برگ و گل درخت بادام از شیره گیاهی و کلروفیل آن تغذیه کرده و با تنیدن تار ابریشمی نازک از فتوسنتز و تهویه برگ جلوگیری می‌کند، در نتیجه باعث ریزش برگ و میوه درخت می‌شود. این کنه با استفاده از شیوه‌های متداولی مانند سمپاشی و راهکارهای طبیعی قابل کنترل و پیشگیری است، لذا موارد متعددی تهاجم این گروه بیماری‌زا را تشدید می‌کند که می‌توان با شناخت آن موارد و استفاده از روش‌های نوین در جهت کنترل و کاهش این آفت قدم برداشت.

روش‌های نوین در مبارزه با آفت کنه درخت بادام اثرات مخرب زیست محیطی نداشته و کیفیت و سلامت میوه را نیز تهدید نمی‌کند در این مقاله با ما همراه باشید تا چند مورد از روش‌های نوین پیشگیری آفت کنه را مورد بررسی قرار دهیم.

اثرات مخرب کنه درخت بادام

  • این آفت برای تغذیه به کلروفیل برگ حمله کرده و با مکیدن شیره گیاهی آن باعث خشکی برگ می‌شود.
  • کنه درخت بادام با تنیدن تارهای ابریشمی نازک بر روی برگ، باعث گرد آلود شدن آن و همچنین کاهش توانایی در دریافت نور خورشید می‌شود.
  • این تارها باعث جذب گرد و خاک بر روی برگ شده و جلوی تنفس و فتوسنتز آن را می‌گیرد در نتیجه نکروز شدن برگ و پیدایش تارهای عنکبوتی، سبزینگی گیاه کاهش پیدا کرده و فتوسنتز آن نیز متقابلاً بسیار تقلیل پیدا می‌کند. در نتیجه درخت نمی‌تواند به درستی تبادل مواد غذایی و املاح را انجام دهد و تمامی این موارد باعث تضعیف عملکرد رشدی درخت و از بین رفتن باردهی مطلوب آن می‌شود.
  • جدا از اینکه تار عنکبوتی شدن برگ‌ها زیبایی درخت را نیز کاهش می‌دهد بسیاری از درختان و نهال‌های جوان در مواجهه با این آفت عکس العمل خاصی نشان نداده و در یک واکنش طبیعی برگ‌های آلوده را ریخته و برگ‌دهی مجدد را آغاز می‌کنند اما اگر این ریزش برگ و برگ‌دهی مجدد در فصل رویش نباشد می‌تواند باعث از دست رفتن انرژی و پیری زودرس و ضعف درخت شود.
  • با مکش کنه کاهش فتوسنتز درخت در اثر کمبود کلروفیل اتفاق می‌افتد و کاهش باردهی و مرغوبیت میوه درخت بادام را نیز به دنبال خواهد داشت.
  • این آفات از طریق باد و طوفان امکان انتقال بسیار راحتی دارند و در صورت کنترل نشدن می‌توانند تمامی درختان سالم را نیز درگیر کنند.

روش‌های نوین در کنترل آفت کنه درخت بادام

  • انتخاب نهال‌های مقاوم : خرید و کاشت درختان بادام مقاوم و توانمند از جمله شیوه‌های نوینی است که می‌تواند جمعیت آفت کنه را کنترل کند. استقامت بالای نهال‌های بادامی مانند بادام شاهرودی و شکوفه می‌تواند در مواجهه با آفت کنه با داشتن برگ‌های چرمی و ضخیم، درصد درگیری آن را کمتر کند.
  • آبیاری مناسب: یکی از دلایلی که باعث طغیان و تکثیر آفت کنه خاکی می‌شود تن آبی و هوای گرم و خشک است. آب و هوای گرم و خشک برای درخت بادام می‌تواند در صورت دور آبیاری کم یا نامنظم بسیار تشدید شود. از آنجایی که آفت کنه در گرما و رطوبت کم تخم گذاری و تکثیر پیدا می‌کند، دور آبیاری نوین، منظم، دقیق می‌تواند با حفظ رطوبت برگ درخت بادام مانع از فعالیت این آفت و تکثیر آن شود. آبیاری منظم باعث تنظیم فشار آوندی شده و بافت برگ را قوی و ضخیم می‌کند تا مورد هدف این آفت قرار نگیرد.
  • کوددهی مناسب ی : یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در کنترل کنه در بادام موثر باشد تقویت و کوددهی درخت است. امروزه با استفاده از شیوه‌های نوینی مانند آنالیز خاک و برگ درخت بادام از کمبود یا بیشبود عناصر تغذیه‌ای مطمئن شده و بر اساس نتیجه آنالیز کوددهی مناسب با نیاز درخت انجام می‌شود. درختی که به لحاظ تغذیه‌ای تامین و دچار تنش نباشد می‌تواند از این معضل در امان باشد.
  • یکی از عناصری که در درمان و پیشگیری از آفت‌ها و باکتری‌های درخت بادام موثر عمل کرده عنصر مس است. عنصر سیلیس نیز می‌تواند با ایجاد سد فیزیکی در بافت برگ و بالا بردن سیستم ایمنی آن، مقاومت درخت بادام را در برابر آفت کنه افزایش دهد. کودهای سیلیکات کلسیم، کودهای آلی و دامی در افزایش بنیه درخت و پیشگیری و کنترل این آفات بسیار موثر است.
  • بهداشت زراعی: رعایت بهداشت زراعی یکی دیگر از روش‌های جدیدی است که امروزه بسیار در کنترل آفت کنه جوابگو بوده است یکی از این موارد جمع آوری برگ‌ها و میوه‌های آلوده ریخته شده در کف باغ است. این میوه‌ها می‌توانند به عنوان میزبان ثانویه برای اینوکلوم اولیه یا همان تخم‌های کنه جهت زمستان گذرانی مناسب باشند، پس می‌توان با جمع آوری این برگ‌ها و میوه‌های آلوده و سوزاندن آنها از تکثیر جمعیت کنه جلوگیری کرده و از خسارت‌های این آفت مکنده در سال باری آتی نیز پیشگیری کرد.
  • حذف و کنترل رشد علف‌های هرز: یکی از روش‌هایی که می‌تواند جمعیت کنه‌ها را کاهش دهد از بین بردن علف‌های هرز پای درخت بادام است. این علف‌ها یکی از مهم‌ترین میزبانان ثانویه برای زمستان گذرانی آفت کنه محسوب می‌شوند. می‌توان با جمع آوری و سوزاندن این علف‌ها باعث نابودی لاروها و تخم‌های آفت کنه شد. در نهایت برای جلوگیری و محدود کردن رشد علف‌های هرز می‌توان از مالچ پاشی در اطراف درخت نیز استفاده کرد.
  • هرس کردن اصولی: نزدیکی شاخه‌های آفت زده و درگیر به همدیگر باعث می‌شود کنه به راحتی بتواند از شاخه آلوده به دیگر شاخه‌ها و برگ‌ها نیز مهاجرت و انتقال پیدا کند. در نتیجه هرس کردن یکی دیگر از روش‌های نوینی است که اثرات مثبت آن امروزه برای اکثر باغداران ثابت شده است. آنها می‌توانند با هرس شاخه‌های بیمار جدا از جلوگیری آلوده شدن دیگر شاخ و برگ‌ها، آنها را در دریافت نور بیشتر خورشید کمک کرده در نتیجه فتوسنتز و کلروفیل سازی نیز افزایش پیدا می‌کند و درخت مقاوم‌تر می‌شود.

کلام آخر

با استناد به مطالب فوق دریافتیم که آفت کنه یکی از تنش‌های بیماری‌زای درجه یک است که توانسته خسارت‌های سهمگین را متوجه باغات بادام کند. در کنار روش‌های طبیعی و شیمیایی استفاده از روش‌های نوین می‌تواند مقاومت درخت را افزایش داده و از ابتلا به این آفت مکنده جلوگیری کند. در این راستا شما عزیزان می‌توانید با خرید نهال بادام مقاوم از نهالستان‌های تخصصی و مجهز باغات مقاوم و سالم خود را احداث کنید و در طول پروسه باغداری چنانچه با این معضل روبرو شدید می‌توانید با پشتیبانی متخصصین و مهندسین مراجع با سابقه‌ای مثل برتر نهال بزرگترین نهالستان خاورمیانه باغداری کم هزینه و کم چالشی را با استفاده از راهکارهای تخصصی کارشناسان این مجموعه پیش رو داشته باشید.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال: 09141832393

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *