فیلم انگلیسی برای تقویت زبان بزرگسالان

بهترین گزینه برای یادگیری زبان انگلیسی، دیدن فیلم به زبان اصلی انگلیسی است. مهارت شنیداری یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که در یادگیری زبان باید به آن توجه کنیم. در اموزش زبان انگلیسی آموزشگاه ملل هم این نکته اهمیت دارد که زبان آموزان بتوانند با فیلم‌های انگلیسی، یادگیری زبان را سرعت بدهند. اما کدام فیلم برای چه سطحی مناسب است و چه‌طور می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم، مسئله بعدی خواهد بود.

حدود 20 فیلم سریال معتبر و مشهور هستند که برای شروع یادگیری زبان انگلیسی مناسب‌ترند. این فیلم و سریال‌ها دارای دیالوگ‌های پرکاربردی هستند که ذهن را برای یادگیری آماده می‌کنند. خیلی از فیلم‌های جدید شاید تا این اندازه به شما کمک نکنند که بتوانید مهارت زبان خودتان را با آن بالا ببرید. اصطلاحات غیر کاربردی یا سنگین در بعضی فیلم و سریال‌ها استفاده می‌شود که یادگیری آن‌ها ضرورتی ندارد. باید در انتخاب فیلم و سریال دقت کنیم تا پیشرفت سریع‌تری داشته باشیم.

 

قبل از تقویت زبان انگلیسی با فیلم چه کارهایی لازم است؟

فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان کمی با کشور ما متفاوت است. بعضی از اصطلاحات و جمله‌هایی که گفته می‌شود، مخصوص به فرهنگ این کشورها است. با دیدن این فیلم‌ها، به جز تقویت زبان انگلیسی، کم کم با آداب و رسوم و سنت‌های این کشورها هم آشنا می‌شوید. اصطلاحات و نکته‌های اخلاقی مناسبی را یاد می‌گیرید که برای تطبیق پذیری مناسبند و شما را برای ورود به دنیای زبان انگلیسی آماده می‌کنند.

در کنار انتخاب آموزشگاه زبان مناسب برای آموزش زبان انگلیسی  و تقویت زبان، دیدن فیلم در خانه یکی از بهترین کمک‌هایی است که به خودتان می‌کنید. فیلم‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر باب میل شما هستند و رغبت بیشتری برای دیدن آن‌ها دارید. اگر قصد آموزش زبان انگلیسی به واسطه فیلم را دارید، به موارد زییر توجه کنید:

  • سطح زبان شما، مبتدی یا حرفه‌‌ای؟

اگر مبتدی نیستید و در حال تلاش برای یادگیری بهتر هستید، از زیرنویس فیلم استفاده نکنید. تا جایی که می‌توانید تلاش کنید تا مهارت شنیداری خودتان را تقویت کنید. با این کار، از سطح مبتدی به سرعت عبور می‌کنید و تبدیل به زبان آموزی می‌شوید که می‌تواند خوب بشنود و بفهمد.

اگر بتوانید کلمات را بهتر درک کنید و آن‌ها را روی کاغذ بیاورید، سرعت یادگیری شما روی ریتم تندتری قرار می‌گیرد. خودتان را ملزم کنید که مبتدی باقی نمانید و به سمت حرفه‌‌ای‌ترشدن حرکت کنید.

  • فیلم را بدون زیرنویس ببینید

درک مطلب مهم‌تراز این است که تک تک کلمات را بفهمید. با این حال روی این موضوع تمرکز کنید که کلمات را بفهمید. بعداً می‌توانید با جستجو در گوگل یا دیدن زیرنویس فیلم، اصل کلمه را ببینید. اگر واقعاً فکر می‌کنید که هنوز خیلی مبتدی هستید، بار اول فیلم را با زیرنویس و برای بار دوم بدون زیرنویس ببینید. این بار تلاش کنید متن دیالوگ‌ها را بنویسید تا در ذهن شما جا بگیرد. نوشتن، اعتماد به نفس شما را حسابی بالا می‌برد. دو تا مهارت در کنار یکدیگر رشد می‌کنند، ساختار جمله‌ها را درک می‌کنید و راحت‌ترحرف می‌زنید.

اگر فکر می‌کنید که توانایی دیدن فیلم بدون زیرنویس را ندارید، احتمالاً این یک مانع ذهنی است. از این باور محدود کننده فاصله بگیرید و با تمام توان تلاش کنید که هر چه زودتر خودتان را از سطح مبتدی بیرون بیاورید. در اموزش زبان انگلیسی آموزشگاه ملل این توصیه را داریم که زیرنویس به شما کمکی نمی‌کند. دیدن فیلم بدون زیرنویس فارسی و حتی انگلیسی، کمک زیادی به شما در یادگیری می‌کند. زیرنویس را برای تصحیح خودتان استفاده کنید، آن هم زمانی که به اندازه کافی تلاش کرده‌‌اید.

 

 

  • زبان هر شخصیت را بفهمید

هر کسی به زبان خودش حرف می‌زند و دایره واژگان خودش را دارد. بنابراین اگر تلاش کنید دایره کلمات شخصیت‌ها را پیدا کنید، در طول فیلم یا سریال، سرعت بیشتری در درک کلمات پیدا می‌کنید. مسلماً بعد از دیدن یک ربع یا نهایتاً نیم ساعت از فیلم، باید بتوانید زبان شخصیت‌ها را درک کنید. اگر در این مدت زمان هم نتوانستید، خیلی به خودتان سخت نگیرید.

دیدن سریال به این دلیل مزیت دارد که فرصت بیشتری برای درک دایره واژگان شخصیت‌ها به شما می‌دهد. در نتیجه شما می‌توانید با خیال راحت‌تری، قسمت‌های بعدی سریال را ببینید. ادامه دار بودن مسیر از شروع کردن آن مهم‌تراست. تا جایی که می‌توانید درگیر شخصیت‌ها بشوید و زبان آن‌ها را بفهمید. شاید در ابتدا کمی مشکل باشد، اما به شما در درک لهجه‌های مختلف و سبک‌های فکری کمک خوبی می‌کند.

  • دیکشنری را فراموش نکنید

روی گوشی یا لپ تاپ خودتان، یک دیکشنری آفلاین نصب کنید. هر کدام که برای شما راحت‌تراست، انتخاب مناسبی خواهد بود. گوگل ترنسلیت آفلاین یا هر دیکشنری دیگری که می‌شناسید و با آن راحت هستید. حتی اگر این دیکشنری کاغذی باشد، باید کار شما را راه بیاندازد. مزیت دیکشنری آفلاین این است که غلط املایی شما را هم تشخیص می‌دهد.

هر لحظه که احساس کردید کلمه‌‌ای را متوجه نشدید، کلمه را با دیکشنری پیدا کنید. اوایل کار، شاید کمی سخت و پیچیده باشد و هر ثانیه مجبور به این کار شوید. اما به مرور شاید پنج دقیقه یک بار یا ده دقیقه یک بار مجبور به این کار خواهید شد. فقط کافی است موانع ذهنی را یکی یکی برداریم تا سرعت بگیریم.

  • چندین بار تماشا کنید

فیلم و سریالی انتخاب کنید که یا طرفدار دو آتشه‌‌اش هستید، یا از دیدن آن لذت می‌برید. خودتان را مجبور به دیدن سریالی نکنید که هرگز دوستش ندارید. مثلاً بعضی‌ها نسبت به سریال فرندز گارد دارند و بعضی نسبت به سریال‌ها و فیلم‌هایی شبیه به هری پاتر. از هر سریالی که لذت می‌برید شروع کنید تا ذهن شما آرام آرام باز شود. فیلم و سریال، یک منبع تمام نشدنی است که دست شما برای یادگیری از این روش را باز نگه می‌دارد.

برای خودتان، لیستی از فیلم‌های در انتظار تهیه کنید. اما هر کدام را چندین بار ببینید، تا جایی که بعضی از دیالوگ‌ها را حفظ شوید. این دیالوگ‌ها و جمله‌ها، در لحظه‌های حساس و سخت به کارتان می‌آید. مخصوصاً اگر این جمله را با معنای پشت آن یاد بگیرید. مثلاً نوع خاصی از سلام کردن، شیوه جدیدی برای شروع مکالمه، تعریف و توصیف و دادن حس خوب به دیگران.

  • تقسیم بندی فیلم

روش دیگری که مشابه روش بالاست، تقسیم کردن فیلم به بخش‌های کوتاه است. سکانس‌های فیلم را می‌توانید چندین بار ببینید تا کلمات در ذهن شما شکل بگیرند. سکانس‌های احساسی فیلم، صحنه‌های تاثیرگذار و دور از تعقیب و گریز، حس و حال شما را برای چند بار دیدن بالا نگه می‌دارد.

با این روش، ممکن است بتوانید چند بار در طول روز، یک فیلم را ببینید. این فیلم به بخش‌های مختلف تقسیم شده و دیدن آن برای شما ساده‌تراست. اگر از اموزش زبان انگلیسی آموزشگاه ملل استفاده می‌کنید، به زودی خواهید توانست یک فیلم کامل را ببینید. نیاز کمتری دارید که فیلم را نگه دارید و کلمات را ببینید و تمام جمله‌ها را تا حد زیادی درک می‌کنید.

  • برنامه ریزی فراموش نشود

تا جایی که می‌شود این کار را روی برنامه ریزی انجام بدهید. روزهای اول انگیزه کافی برای انجام این کار را دارید، اما روزهای آینده، ممکن است انرژی کافی برای ادامه دادن نداشته باشید. بنابراین برنامه ریزی زمانی واجب است. زمانی را مشخص کنید که هر روز به این کار اختصاص بدهید. بعضی روزها که انرژی بالاتری دارید، می‌توانید زمان بیشتری بگذارید، اما هیچ وقت از حداقل زمان پایین‌ترنیایید. این قانونی است که به شما کمک می‌کند مسیر یادگیری خودتان را با سرعت بیشتری طی کنید و کم نیاورید.

فیلم‌های ساده برای تقویت زبان انگلیسی

دنبال فیلم‌های سخت و مفهومی نگردید که بخواهید سریع‌تر رشد کنید. سنگ بزرگ نشانه نزدن است. از هر جایی که هستید، سعی کنید فیلم‌های ساده‌تر را انتخاب کنید تا مهارت شنیداری تان را تقویت کنید. قرار نیست با دیدن فیلم‌های مفهومی، فیلسوف، ریاضیدان یا مهندس و دکتر بشوید. سریال‌هایی که روی شغل خاصی متمرکز هستند، گزینه مناسبی نیستند. سریال‌هایی مثل پرستاران، وکلا و… برای شروع تقویت زبان انگلیسی با فیلم چندان اثرگذار نیستند.

دیدن این سریال‌ها، خیلی جذاب‌ترو هیجان انگیز‌تربه نظر می‌رسد، اما نه برای زمانی که دنبال یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت هستیم. داستان و قصه را در اولویت دوم قرار بدهید. در اموزش زبان انگلیسی آموزشگاه ملل این مسیر را انتخاب کرده‌‌ایم که هر چه زودتر، زبان انگلیسی خودمان را تقویت کنیم. پس اگر از دیدن زیبایی بعضی از سریال‌ها محروم می‌شوید، بعدتر می‌توانید از دیدن آن‌ها لذت بیشتری ببرید. این بار با زبان قوی‌ترو نیاز کمتری به دیکشنری و فرهنگ لغات.

فیلم کوتاه برای تقویت زبان

فیلم کوتاه به شما این مزیت را می‌دهد که می‌توانید چندین بار آن را ببینید، بدون این که سر نخ قصه را از دست بدهید. این روش کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان، یک مرحله را جلو بروید و بتوانید در طول یک روز، دایره واژگان خودتان را تا حد زیادی بالا ببرید. اگر این فیلم‌ها، حدوداً ده تا 20 دقیقه باشند بهتر است. فیلم‌های خیلی کوتاه، چالش برانگیز نیستند و ممکن است ذهن شما را برای دیدن فیلم‌های طولانی‌تر، تنبل کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *