بازی فکری و سلامت روان

بازی را از هر طرف که مورد بررسی قرار بدهیم، همراه با فایده است. رفتارهای مثبتی در بازی کردن وجود دارد که باعث تقویت بقا و بهبود کیفیت زندگی ما می‌شود به عبارتی می توان گفت بازی فکری و سلامت روان رابطه مستقیم دارند.

بعضی‌ها فکر می‌کنند بعضی کارها، از سنشان گذشته است. اگر به آنها بگوییم که:” بازی کن و سلامت روانت را تضمین کن” حس می‌کنند با آنها شوخی می‌‌کنیم.

خودشان را در حال ماشین بازی یا عروسک بازی تصور می‌کنند و خنده‌شان می‌گیرد. اشکالی ندارد. لبخند بزنید ولی منظور ما بازی‌های کودکانه نیست.

وقتی صحبت از بازی‌هایی است که در هر سنی فایده دارند، ما شما را در حالی تصور می‌کنیم که پشت یک میز نشسته‌اید و یک بازی رومیزی یا فکری جلوی رویتان روی میز قرار دارد. طرف مقابل شما ممکن است دوست شما باشد یا حتی فرزند شما.

بازی های فکری را می‌توان در هر سنی بازی کرد. از کودک 3 ساله پیرمرد 83 ساله از این سبک بازی‌ها لذت می‌برند و صد البته فایده!
در این مقاله قرار است نگاهی کلی به فواید بازی فکری بر سلامت روان بیاندازیم.

بازی‌هایی که می‌توانند شما را در هر سنی که هستید همراهی کنند و این فواید را برایتان به ارمغان بیاورند.در این مقاله به مزایای بازی فکری و تاثیر آن بر سلامت روان می پردازیم.

 

با تیم رایاد تا انتهای این مقاله همراه باشید.

 

بازی فکری و سلامت روانی

 

بازی‌های فکری، تعاملات اجتماعی ما را بهتر می‌کنند

بازی‌های فکری یا رومیزی اکثرا به صورت اجتماعی انجام می‌شوند. بازی فکری تک نفره هم وجود دارد ولی تعداد بازی‌هایی که می‌توان آنها را به صورت گروهی انجام داد بیشتر است.

اصلا حس و حال و هیجان این سری از بازی‌ها به این است که در یک گروه و جمع انجام بشوند. مخصوصا وقتی که حرف از بازی رومیزی است. کمتر کسی اجرای آنها را تک و تنها متصور می‌شود.

همین جمعی بازی کردن، به حد زیادی تعاملات اجتماعی ما را بهبود می‌بخشد. این در حالی است که خیلی از افراد در حالت عادی نمی‌توانند به خوبی با دیگران ارتباط بگیرند. اصلا نمی‌دانند در یک جمع چطور باید رفتار کنند، چه بگویند و چطور ارتباطی موثر داشته باشند.

بازی‌های رومیزی یک هدف مشخص به آنها برای در جمع بودن می‌دهد و به همین خاطر است که بازی درمانی برای کسانی که دوست دارند در جامعه حضور داشته باشند ولی از لحاظ روانی آمادگی این کار را ندارند همیشه پیشنهاد می‌شود.

این که بدانید قرار است در یک جمع چه کاری انجام بدهید، باعث می‌شود راحت‌تر وارد آن جمع شده و راحت‌تر ارتباط برقرار کنید. ارتباطی که به احتمال زیاد ادامه پیدا خواهد کرد.

دفعات بعدی، حضور در آن جمعی که بازی فکری دورهمی انجام می دهند، حتی اگر به هدف بازی کردن نباشد بسیار راحت‌تر خواهد بود.

 

افزایش اعتماد به نفس، چیزی که هر کسی نیاز دارد

اعتماد به نفس، چیزی است که همه به آن احتیاج دارند. وقتی به خودتان اعتماد نداشته باشید نمی‌توانید به خوبی استعدادهایتان را شکوفا کنید و کارهایی که از دستتان بر می‌آید را انجام بدهید یا خودتان را عضوی موثر از یک گروه بشناسید.

بازی‌های فکری و رومیزی می‌توانند به تقویت این حس در شما کمک کنند.

خیلی از افراد، با حضور در اجتماع مشکلی ندارند، ولی با داشتن فعالیتی موثر در یک گروه مشکل دارند. اعتماد به نفس اینکه کاری را بر عهده بگیرند و در مقابل دیگران آن را انجام بدهند ندارند.

بازی‌های فکری که به صورت گروهی انجام می‌شوند مثل بازی‌های رومیزی، می‌توانند نقطه شروع فعالیت‌‌های گروهی جدی‌تر شما بشوند.

 

بازی و سلامت روان

 

آمادگی برای روبرو شدن با واقعیات زندگی

بازی‌های فکری رومیزی مخصوصا در سنین پایین‌تر وقتی که هنوز فرصت تجربه واقعیت‌های زندگی دست نداده است، بسیار مفید‌اند. جنگ، رقابت، مذاکره، خرید و فروش، تلاش بی‌وقفه، ناامید نشدن، ادامه دادن و خیلی چیزهای دیگر.

یکی از واقعیت‌های زندگی این است که هیچ شکستی پایان راه نیست. در هر دور از بازی، ممکن است چیزهایی باعث بشوند که بد عمل کنید.

گاهی بی‌اندازه تلاش می‌کنید تا خوب عمل کنید ولی اتفاقاتی رخ می‌دهد که خارج از دست شما است. و همان موقع است که شکست می‌خورید.

علت شکست هر چیزی که هست، حالا یا ضعف شما، یا کمکاری شما، یا شانس مهم نیست. مهم این است که در دورهای بعدی بازی، شما آن شکست‌خورده قبلی نباشید.

در دورهای بعدی ممکن است کاملا برعکس عمل کنید و برنده بشوید. برنده شدن بعد از شکست و شکست خوردن بعد از برنده شدن، این درس بزرگ را به ما می‌دهد که از هر شکست ناامید نشویم و از هر پیروزی‌ای مغرور نگردیم.

اگر درک این واقعیت بزرگ در هنگام اجرای بازی‌های فکری و رومیزی گروهی اتفاق بیفتد، تا حد زیادی می‌شود گفت که سلامت روان ما تضمین شده است.

داشتن بازی فکری در خانه برای خانواده ها جا افتاده و مهم است اما گاهی هزینه سنگین آن باعث می شود که خانواده از خرید یا استفاده از این بازی ها صرفه نظر کنند. شما  می‌توانید با کلیک بر لینک زیر با بازی فکری های قیمت مناسب و جذاب آشنا شوید.

بازی فکری ارزان

درک محدودیت‌ها

بازی‌های فکری و رومیزی اکثرا همراه با قانون و قاعده‌اند. این طور نیست که بتوانیم برای انجام آنها به صورت اختیاری عمل کنیم. در ابتدای بازی متوجه می‌شویم که چه اختیاراتی داریم و از چه نظرهایی محدودیت داریم.

باید مطابق قانون بازی پیش برویم. وگرنه، حتی در صورت به اتمام رساندن بازی، برنده اعلام نمی‌شویم. مثلا ممکن است گفته شود کسی که ده دقیقه یک سازه را تکمیل کند، یک امتیاز می‌گیرد.

این قانون، محدودیت زمان را به ما یاد می‌دهد که مسلما بدردمان می‌خورد. ما در بازی‌های فکری یاد می‌گیریم که چطور قوانین را رعایت کنیم و چطور با در نظر گرفتن محدودیت‌ها به هدفی که می‌خواهیم برسیم.

 

بازی و تاثیر ان بر سلامت روان

 

سلامت جسمی و سلامت روانی ای که بعد از آن می‌آید

بازی‌‌های فکری علاوه بر سلامت روان، بر سلامت ذهن که یک سلامت جسمی به حساب می‌‌‌آید هم اثر دارند و خب، همانطور که کاملا پیدا و مشخص است، سلامت جسمی تاثیر مستقیم روی روح و روان افراد می‌گذارد.

بازی‌های فکری کمک می‌کنند که ذهن ما بیشتر فعال شود. حافظه تقویت شود و هوش هیجانی و هوش آی کیوی ما افزایش پیدا کند.

همه‌ی این موارد دست به دست هم می‌دهند که ما در زندگی واقعی، با بهره گرفتن از هوش هیجانی خود، تصمیماتی بهتر و درست‌تر بگیریم و با استفاده از هوش iQ خود، آن‌ها را به شیوه‌ای درست عملی کنیم.

تصمیمات درست و عملی کردن درست، روی کیفیت زندگی ما و نهایتا روی سلامت روان خود ما و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم تاثیر دارند.

 

کلام آخر

ما باید بدانیم که بازی فکری فقط مختص کودکان نمی باشد؛ بزرگسالان نیز باید از فواید آن با خبر باشند و بدانند که بازی فکری و سلامت روان مکمل یک دیگر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *