9 روش از راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی

روش‌های مختلفی برای بهبود یادگیری علوم دبستان می‌توان پیشنهاد داد که به کار گیری آن‌ها به درک بهتر دانش آموزان از علوم کمک کننده هستند. دانش آموزان نیز به طور غریزی نسبت به دنیای اطراف خود کنجکاو هستند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین نکات و راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی این است که فرصت کافی به آنان بدهیم تا اعتماد به نفس و انگیزه جستجو در طبیعت و جهان پیرامونشان را به دست آورند. در همین راستا، در این مقاله قصد داریم تا روش های بهبود یادگیری درس علوم را شرح داده و نکاتی مفید برای معلمان به منظور جلب توجه دانش آموزان در کلاس را بیان کنیم.

با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

راهکارهای بهبود یادگیری علوم دبستان برای دانش آموزان

مشارکت صد در صدی در کلاس

به‌طور معمول، بسیاری از دانش آموزان گمان می‌کنند که در زمان کلاس درس می‌توانند تمرکز خود را روی مطالعه کلاس ساعت‌های دیگر بگذارند و برای آن آماده شوند. برای مثال، برخی دانش آموزان در کلاس درس علوم، زمان خود را برای حفظ کردن لغات علوم اختصاص می‌دهند. در حالی که چنین کاری اشتباه است؛ به عبارتی، بهترین حالت یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که معلم در حال تدریس آن درس است.
در واقع، دنبال کردن سخنان آموزگار به دانش آموزان کمک می‌کند تا در رابطه با مواردی که متوجه نشده‌اند، از او دوباره سؤال بپرسند. هم‌چنین اگر معلم نیز از دانش آموز سؤال کند، او هم بهتر می‌تواند نظر و آموخته‌های خود را بیان کنید.

 

بهبود یادگیری علوم دبستان

 

صحبت کردن در گروه

همان طور که احتمالا می‌دانید، بیشتر پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه علوم، از کار آزمایشگاهی گرفته تا پروژه‌های گروهی، توسط همکاری بین افراد حاصل شده است. بنابراین بسیار مهم است که اگر با مشکلی مواجه می‌شوید، برای بهتر یاد گرفتن علوم ابتدایی آن را در گروه همکلاسی‌های خود مطرح کنید.
حقیقت این است که سکوت کردن در رابطه با مشکلات درسی خود بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید! در چنین شرایطی، اگر باز هم نتوانستید مشکل خودتان را حل کنید، بهتر است آن را با معلمتان در میان بگذارید. آموزگاران تمام تلاش خود را می‌کنند تا دانش آموزان درک عمیق‌تری نسبت به دروسشان به دست آورند.

یادداشت کردن نکات مهم

یکی دیگر از راه‌های تقویت درس علوم یادداشت کردن نکات مهمی است که حین مطالعه با آن‌ها مواجه می‌شوید. به طور معمول درس علوم نکات آموزشی زیادی را شامل می‌شود. به همین دلیل، برای دانش آموزان سخت است که روی قسمت خاصی از کتاب درسی تمرکز کنند.
بنابراین سعی کنید که توضیحات معلم و آموزش‌های او را در کلاس یادداشت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا ببینید آموزگارتان روی چه بخش‌هایی از کتاب درسی تأکید بیشتری داشته است و چه چیزهایی را در امتحان از شما می‌خواهد.

 

بهبود یادگیری علوم دبستان

تحقیق کردن از منابع مختلف

پس از تدریس معلم، دانش آموزان برای درک عمیق‌تر مطالب باید اطلاعات بیشتری در رابطه با درس را از منابع مختلف کسب کنند. یکی از منابع فوق‌العاده برای یادگیری اینترنت که جدیدترین اطلاعات و تصاویر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با چند مرحله جستجو در اینترنت می‌توانید اطلاعات مورد نیاز خود را کامل کنید.

استفاده از وسایل کمک آموزشی بصری

استفاده از ابزارهای کمک آموزشی بصری در خانه برای یادگیری بهتر دانش آموزان بسیار مهم است. برای مثال می‌توانید از ویدیوهای آموزشی تهیه شده برای آموزش و یادگیری درس علوم استفاده کنید.

همچنین روش‌های دیگری مانند طراحی پوستر برای به خاطر سپردن مطالب سنگین‌تر کتاب کمک کننده هستند. انجام این کارها موجب می‌شود تا مطالعات دانش آموز هدف‌مندتر باشد. در همین راستا، می‌توانید با مراجعه به فیلم های آموزشی علوم ابتدایی رهپویان و علوم فندق به بهترین منابع کمک آموزشی بصری درس علوم دسترسی داشته باشید.

 

راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی

 

درک چرایی مطالب

مغز انسان توانایی حفظ مطالب را دارد تا حدی که فهم او را از مفاهیم موردنظر آسان‌تر کند. با این حال برای درک عمیق‌تر مطالب بهتر است به روابط بین مفاهیم و علل وقوع آن‌ها پی ببرید. برای مثال، تصویر شلیک کردن یک اسلحه می‌تواند کمک کند تا قانون سوم نیوتن را به ‌یاد بیاوریم؛ هنگام شلیک تفنگ نیز، گلوله با نیروی زیادی به فاصله‌ای دور پرتاب می‌شود. در مقابل، گلوله نیز نیرویی را به تفنگ وارد می‌کند به حدی که آن ‌را به اندازه چند اینچ به عقب پرتاب می‌کند.

تقویت مهارت‌های ریاضیاتی

یکی دیگر از راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی ، تقویت مهارت های ریاضی می باشد. دانش آموزان برای پیشرفت در درس علوم نیاز به بهبود مهارت‌های ریاضیاتی خود دارند. به‌ طور کلی، ریاضیات ارتباط زیادی با درس علوم دارد و مباحث پیشرفته‌تر این درس نیاز به فهم عمیق‌تری از جبر دارند. بنابراین دانش آموزان هرگز نباید شرکت در کلاس‌های ریاضی در جهت بهبود پیش‌ نیاز خود برای درس‌های علوم را نادیده بگیرند.

راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی

 آشنایی با سیستم‌های استاندارد

در درس علوم ابزارهای سنجش استاندارد کاربرد فراوانی دارند که کار با آن‌ها می‌تواند برای دانش آموزان گیج‌کننده باشند. در همین راستا والدین موظف هستند که با صحبت کردن در مورد واحدهای استاندارد و آموزش آن به کودکان به فهم مطالب از جانب دانش آموزان کمک کنند.
برای مثال، والدین می‌توانند هنگام رانندگی درباره تبدیل واحدهایی مانند کیلومتر به متر با فرزندانشان صحبت کنند یا اینکه از آنان بخواهند واحدهای سانتی‌ متر را به متر تبدیل کنند. همچنین تبدیل واحدهایی مانند کیلوگرم به گرم نیز برای یادگیری کودکان کمک کننده هستند.

تهیه ابزارها و وسایل لازم برای کودک

یادگیری علوم مختلف به داشتن وسايل لازم و کاربردی مربوطه نیازمند است. به همین دلیل برای درک بهتر دانش آموزان می‌توانید ابزارهای مورد نیاز آنان را برایشان فراهم کنید. برای مثال، لیستی از ابزارهای کاربردی درس علوم ابتدایی  در پایه چهارم ابتدایی و دیگر پایه ها مدادهاي رنگي، ذره بین، خط کش استاندارد، یک قيچي کوچک و غیره را شامل می‌شوند.

 

راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی

 

علاوه بر این آشنایی با مباحث علوم در دنياي تکنولوژي محور امروز کاملا ضروري است. از همین روی دانش آموزان با پیروی از این نکات می‌توانند نتایج خوبی را در کلاس‌های درسی خود به دست آورند و مفاهیم موجود را بهتر درک کنند.

در ادامه برخی نکات مفید دیگر را بیان می‌کنیم که به معلمان کمک می‌کنند تا تمام تمرکز و توجه دانش آموزان را به سمت مطالب تدریس‌ شده جلب کنند و برای بهبود یادگیری علوم دبستان به آن‌ها کمک کنند.

امیدواریم با به کارگیری راهکارهای تقویت درس علوم ابتدایی توسط اولیا و معلمان زمینه برای یادگیری هر چه آسانتر این درس فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *