بازی هایی برای کاهش استرس کودکان؛ معرفی ۱۰ مورد از بهترین بازی‌ها

در گذشته‌های نه چندان دور خانواده‌ها دانش و اطلاعات کافی نداشتند و شاید فکر نمی‌کردند که هیچ‌گاه کودکانشان هم درگیر استرس و اضطراب شوند. به همین دلیل دنبال راهکاری برای درمان استرس و اضطراب نیز نبودند. اما خانواده‌های امروزی اطلاعات بیشتری در این زمینه دارند؛ وقتی متوجه این موضوع شوند که کودکانشان درگیر استرس و اضطراب زیادی هستند، به دنبال راه‌حلی برای رفع آن می‌گردند. بازی‌هایی برای کاهش استرس کودکان وجود دارند که به‌عنوان یکی از ساده‌ترین و تاثیرگذارترین روش‌ها شناخته می‌شود.

در این مطلب از مجله رایاد قصد داریم بازی‌هایی برای کاهش استرس را به شما معرفی کنیم تا با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم کودکانتان از لحظات خود لذت ببرند و هم استرس از آنها دور شود.

تا انتهای مقاله با تیم آموزشی رایاد همراه باشید.

 

 بازی هایی برای کاهش استرس

 

چگونه متوجه شویم کودکمان استرس دارد؟

اگر شما هم مثل خیلی از افراد دیگر نشانه‌های استرس در کودکان را نمی‌شناسید؛ نگران نباشید چراکه در این قسمت به مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم.

  • ناخن خوردن
  • شب ادراری
  • معده درد
  • بی‌خوابی
  • دیدن کابوس در خواب
  • سردرد
  • کاهش اشتها یا پرخوری
  • تپش قلب

درصورتی‌که کودک شما هم این نشانه‌ها را دارد؛ می‌توانید هم با روانشناس مشورت کنید و هم‌چنین اگر مشکل عمیقی نیست، می‌توانید بازی‌ها و اسباب‌بازی‌های ضد استرس برای کودکان خود تهیه کنید. برای شناخت این بازی‌ها تنها کافی است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید از بازی هایی برای کاهش استرس کودکان استفاده کنیم؟

آیا تابه‌حال نام بازی‌درمانی را شنیده‌اید؟ درمانگران و متخصصان زیادی از این روش برای کاهش استرس و اضطراب کودکان پیشنهاد می‌دهند. شما به‌عنوان پدر و مادر کودک خود می‌توانید با حرف زدن هم مشکل را در کودکان بزرگ‌تر رفع کنید.

بازی‌ درمانی برای بچه‌هایی مناسب است که در سنین کمتر هستند و راحت نمی‌توانند درباره احساسات و نگرانی‌های خودشان صحبت کنند. حتی برخی از روانشناسان این روش را برای بزرگسالان نیز پیشنهاد می‌کنند. از طرفی روانشناسان به کمک بازی می‌توانند با کودکان ارتباط خوبی برقرار کنند. بهترین سن برای استفاده از بازی‌درمانی ۳ تا ۱۲ سال است.

 

 بازی هایی برای کاهش استرس

 

بیشتر بخوانید: فواید بازی های فکری

کدام بازی ها باعث کاهش استرس کودکان می شود؟

در این قسمت قصد داریم بازی هایی برای کاهش استرس کودکان را به شما معرفی کنیم. البته نباید فراموش کنید که اگر کودک شما مدت زمان طولانی درگیر استرس است، شاید این بازی‌ها کارساز نباشد و نیاز به روانشناس کودک داشته باشید.
در ادامه به اسباب‌بازی های ضد استرس اشاره می‌کنیم که شما می‌توانید با توجه به علاقه کودک خود بهترین بازی را انتخاب کنید.

1.خمیر اسلایم؛ بهترین بازی برای کاهش استرس

خمیر اسلایم (خمیر جادویی) با رنگ‌ها و شکل‌های متنوعی روانه بازار شده است. تابه‌حال به ذوق کودکان در زمان خرید اسلایم توجه کرده‌اید؟ اسلایم یک بازی جذاب و هیجان‌انگیز برای کودکان است. از مهم‌ترین مزیت‌های آن می‌توانیم به افزایش خلاقیت کودکان و کاهش استرس آنها اشاره کنیم! کودک شما با فشردن اسلایم استرس را از خود دور و آرامش را مهمان خانه شما می‌کند.

قیمت این اسباب‌بازی‌ها چندان بالا نیست و شما می‌توانید اسلایم را در شکل و اندازه متنوع تهیه کنید.

2.فیجت؛ یکی از اسباب بازی‌های ضد استرسی

شما می‌توانید فیجت‌های ضد استرس را برای کودکان خود تهیه کنید؛ این فیجت‌ها انواع مختلفی دارند؛ از اسپینر گرفته تا توپ و پاپیت فیجت ضد استرس! شاید نام آن را نشنیده باشید اما حداقل یک ‌بار این اسباب‌بازی‌ هیجان‌انگیز را در دست کودکان یا پشت ویترین مغاز‌ه‌ها دیده‌اید. معمولا اسپینر به‌عنوان یکی از اسباب بازی های ضد استرس به فروش می‌رسد. شما می‌توانید این فیجت‌ها را برای کودکان خود تهیه کنید تا در کنار بازی، استرس و اضطرابشان کاهش پیدا کند.

3.لگو؛ بهترین بازی کاهش استرس

لگو تنها یک اسباب‌بازی برای کودکان نیست بلکه بعضی‌ از لگو‌ها برای بزرگسالان هم مناسب است. کودکان شما می‌توانند به کمک لگو‌ها سازه‌های کوچک و بزرگی را بسازند و هر بار آن را خراب کنند و اسباب‌بازی جدید خود را خلق کنند. کاهش استرس و اضطراب، بهبود قوه تخیل و افزایش اعتماد به نفس و تقویت انگشت‌های دست از مهم‌ترین مزایای این بازی هیجان‌انگیز است.

 

اسباب بازی های ضد استرس

 

بیشتر بخوانید: تاثیر بازی های فکری بر مغز

4.کاهش استرس با چیدن پازل

پازل یکی دیگر از اسباب بازی های ضد استرس است که در طرح و شکل‌های متنوعی وجود دارد. کودکان به کمک پازل‌ها ساعت سرگرم می‌شوند و می‌توانند به دور از استرس آن را در کنار هم قرار بدهند و به طرح اصلی برسند.

5.دومینو بازی آرامش اعصاب و کاهش استرس

دومینو به‌عنوان یکی از اسباب‌ بازی‌ های ضد استرس برای کودکان و بزرگ‌سالان شناخته می‌شود. اگرچه تعداد قطعات دومینو زیاد است اما یادگیری آن آسان است و می‌تواند کودکانتان را ساعت‌ها سرگرم کند. کودکان به کمک دومینو می‌توانند سازه‌های خلاقانه‌ای را درست کنند؛ هر بار که کودکانتان شکست می‌خورند سعی می‌کنند دوباره از نو آن را بسازند تا به موفقیت برسند.

کاهش استرس و تقویت تفکر استراتژیک از مهم‌ترین مزیت‌های دومینو هستند که این بازی را تبدیل به یک بازی مفید برای کودکان کرده است.

معرفی ۵ بازی فکری برای کاهش استرس و اضطراب کودکان

بچه‌ها برای انجام بازی‌های فکری نیاز به تمرکز، دقت و توجه زیادی دارند. به همین دلیل این بازی‌ها برای کاهش استرس و اضطراب کودکان بسیار مفید هستند. بازی هایی برای کاهش استرس هستند که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

1.مکعب روبیک

مکعب روبیک جز بازی هایی برای کاهش استرس در کودکان شناخته می‌شود. بچه‌ها باید روش‌های مختلفی را امتحان کنند تا بتوانند مکعب را به درستی کامل کنند. البته این بازی اگرچه نیاز به دقت و توجه دارد اما گاهی اوقات نیاز است شما هم به کودک خود کمک کنید تا از چرخش مکعب روبیک خسته نشود و بتواند در سریع‌ترین زمان آن را حل کند.

 

اسباب بازی های ضد استرس

 

بیشتر بخوانید: بهترین بازی تقویت حافظه

2.اتللو

بازی اتللو به‌عنوان یک بازی فکری استراتژیک دونفره است. طرفداران این بازی تنها در ایران نیستند بلکه این بازی علاقه‌مندان زیادی در کشورهای دیگر نیز دارد. یادگیری این بازی بسیار ساده است و در نهایت کسی برنده بازی است که بیشترین مهره را در صفحه بازی داشته باشد. اگر هم تعداد مهره‌ها یکسان باشد، بازی مساوی به پایان می‌رسد.

از مهم‌ترین فواید این بازی می‌توانیم به افزایش خلاقیت کودکان، کاهش استرس کودکان، افزایش دقت، تمرکز و حافظه اشاره کنیم.

3.تلو تلو

تلوتلو یک بازی فکری هیجان‌انگیز است که باعث افزایش خلاقیت، کاهش استرس و افزایش قوه تخیل کودکان بالای ۶ سالتان می‌شود. هدف از انجام بازی انداختن توپ در داخل حفره هم رنگ با مهره‌ است. در این بازی کسی به‌عنوان شروع‌کننده بازی شناخته می‌شود که از همه کوچک‌تر باشد. کودکان شما می‌توانند این بازی را به تنهایی یا در گروه‌های ۲ تا ۴ نفره بازی کنند.

4.بازی کوکونات

بازی هایی برای کاهش استرس هستند که می‌توانید آنها را برای کودکان خود تهیه کنید. کوکونات یک بازی فکری و ضد استرسی برای کودکان بالای ۶ سال است. برای انجام این بازی نیاز به حداقل ۲ و حداکثر ۴ نفر دارید. کسی برنده است که بتواند نشانه‌گیری بهتری داشته باشد و نارگیل‌ها را داخل لیوان بیندازد.
از مهم‌ترین مزیت‌های این بازی می‌توانیم به افزایش دقت و تمرکز، کاهش استرس و نشانه‌گیری بهتر اشاره کنیم.

 

کدام بازی ها باعث کاهش استرس کودکان می شود؟

 

5.بازی فکری جنگا

از بازی‌هایی برای کاهش استرس در کودکان می‌توانیم به بازی جنگا یا برج هیجان اشاره کنیم. اولین نمونه این بازی در سال ۱۹۸۰ میلادی ساخته شد و در مدت زمان کوتاه به یکی از بازی‌های محبوب و پرفروش در سطح جهان تبدیل شد. بازیکنی بازنده است که کل برج را خراب کند و برج فروبریزد.

سخن آخر

امروزه بازی هایی برای کاهش استرس کودکان توسط شرکت‌های ایرانی و خارجی طراحی و تولید می‌شود که می‌توانید با تهیه آن‌ها استرس و اضطراب را از کودکان خود دور کنید. اما گاهی اوقات مشکلات کودکتان چنان جدی است که برای حل آنها نمی‌توانید از اسباب بازی‌ های ضد استرس استفاده کنید. در این شرایط بهتر است با یک مشاور و روانشناس مشورت کنید.

4 دیدگاه برای “بازی هایی برای کاهش استرس کودکان؛ معرفی ۱۰ مورد از بهترین بازی‌ها

    • نیلوفر گفته:

      دکتر کیمیایی پور فوق العاده هستند. اگر اصفهان هستید ایشون در کلینیک مشاوره شادزی همکاری دارند. من برای پسرم خیلی خوب نتیجه گرفتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *